Miksi pyykkikoneen pitää pyöriä kolme tuntia kun käsipyykillä saa esim t-paidan puhtaaksi minuutissa?
Olemme ympäröineet itsemme koneilla jotka kuluttavat sähköä valtavasti mitta eivät valtavasta ponnistelusta huolimatta kykene sadasosaankaan siitä mitä me.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan "eko"-ohjelmat kestää noin kauan, enemmänkin. Ihmettelen kyllä mitä ekoa tuntikausien jauhamisessa on.... Ostin uuden koneen, siinä mm tunnin ohjelma vähäiselle määrälle 60 pesua kaipaava pyykkiä. Muissakin ohjelmissa aikaa pystyy säätämään. En ikinä pyöritä kolmea tuntia
Joo, typeryyksissäni ostin AA-luokan koneet. Koneellinen pyykkiä kestää 51/2 tuntia...pesu 2.39 ja kuivuri 2.39. Ihan älytöntä. Sähköä kuluu pitkät ajat ja vettä minimaalisesti. Toivoisin asian olevan päin vastoin. On siinäkin 1.45h pikaohjelma, mutta maksimilämpötilaksi saa vain 40 ja linkouskierroksia vähemmän, joten menee märempänä sitten kuivuriin. Ajankäytön takia todellinen "pallo jalassa", kun kotoa ei voi poistua koko iltana. Enää en moisia ostaisi.
Pesen lakanat käsin 60 asteisessa vedessä, 2 minuuttia per lakana. Tulee ihanan puhdasta ja raikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä pesen aina n. tunnin pikaohjelmalla. Ihan puhdasta pyykkiä tulee silläkin.
Lähteekö bakteeritkin? Oletko testauttanut?
Miksi ei lähtisi? Vai meinaatko että bakteerien lähtöön tarvitaan kolme tuntia? :D
Eri
Ei, mutta jos käsin peset niin saa olla aika kuumaa vettä että minuutissa lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootte te kyllä melkoisia pesuihmeitä, jos minuutissa saatte t-paidan pestyä, huuhdeltua ja puristeltua niin kuivaksi että sen voi ripustaa narulle. Itsellä menee kyllä monta minuuttia, varsinkin jos paita on tahrainen tai hikinen.
Ei se käsinpesu ole ollenkaan sama asia.
Kyllä minä käsin pestessäkin haluan saada vaatteet puhtaaksi. Onko monille käsinpesu siis lähinnä huuhtelu?
Niin, siitä sitten vain pyykkipunkka, mäntysuopa, pyykkipata ja järvenranta, ap! Lipeää unohtamatta.
Vierailija kirjoitti:
Pikapesu pesee puolessa puhtaaksi ja tunnissa pesee kevyesti likaiset ilman esipesua..
Pikaohjelmalla ja täysiä koneellisia. Riittävän puhdasta tulee arkilikaisesta pyykistä. Kuluttaa selvästi vähemmän myös sähköä. Joku 20% puhtaampaa tulee 3 tunnin ohjelmalla eli ei juuri kannata sitä tavallista ohjelmaa käyttää. Konekin kuluu vähemmän.
Mun kone pesee kyllä tunnissa. Mun koneesta löytyy jopa 14 minuutin pikaohjelma, mutta se on hyvä vain silloin jos on tyyliin kaksi paitaa pestävänä eikä niissä ole pahoja tahroja ja on kiire saada pestyä tai sillä voi pestä rintaliivit tms. Yleensä käytän 1 tunnin ohjelmaa. Ei noita kolmen tunnin ohjelmia kannata käyttää ollenkaan kun puhdasta saa nopeamminkin ja vähemmällä energialla.
Mä en usko käsinpesuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei lähtisi? Vai meinaatko että bakteerien lähtöön tarvitaan kolme tuntia? :D
Eri
Ei, mutta jos käsin peset niin saa olla aika kuumaa vettä että minuutissa lähtee.
Puhuttiin tunnin pikaohjelmasta. Yritä edes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Ehkä jonain päivänä opit lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Työpaikallaan on pesukone, joka tekee puhdasta puolessa tunnissa.
Hankkisin moisen koneen kotiinkin, jos se ei olisi niin hintava.
Mutta olen myös ihmetellyt näitä nykykoneiden pesuaikoja.
Sähkön kulutus tuplaksi vaan että saadaan säästettyä muutama desi vettä.
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan "eko"-ohjelmat kestää noin kauan, enemmänkin. Ihmettelen kyllä mitä ekoa tuntikausien jauhamisessa on.... Ostin uuden koneen, siinä mm tunnin ohjelma vähäiselle määrälle 60 pesua kaipaava pyykkiä. Muissakin ohjelmissa aikaa pystyy säätämään. En ikinä pyöritä kolmea tuntia
Ei mitään tolkkua. Itse pesen koneellisen max. kolmen vartin ohjelmalla. Sähköyhtiöiden ja kodinkone valmistajien haaveuni, että kaikki pesisivät pyykkinsä vaikka viiden tunnin ohjelmalla, niin sähköä menisi maksimi kilowatit ja pesukoneet uusittaisi ainakin kerran vuodessa.
Pyykkikoneessa on useita eri ohjelmia 20 min , 40 min ja 60-70 min. Kun on ostamassa uutta konetta, niin kannattaa perehtyä etukäteen valikoimaan, ei ole pakko ostaa ainoastaan tunteja pesevää konetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kone pesee puhtaammaksi kuin käsi, mutta ei siihen kolmen tunnin ohjelmaa tarvita. Talopesuloissa on säädetty pisimmätkin ohjelmat tuntiin. Itse käytän pikaohjelmia.
Ei niitä mitään ole säädetty, hölmö. Pesulan koneet ottaa hanasta myös lämmintä vettä, niin ei mene aikaa kylmän veden lämmittämiseen. Kotikoneet ottaa aina pelkkää kylmää vettä. Surullista jos aikuinen ei ymmärrä tuollaisia perusasioita.
Juu on se niin surullista, nyyh. Onneksi on sinunlaisia järjenjättiläisiä meitä jälkeenjääneitä aikuisia opettamaan. Kiitos ja kumarrus!
Ei sitä ainakaan ehdi huuhdella minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kone pesee puhtaammaksi kuin käsi, mutta ei siihen kolmen tunnin ohjelmaa tarvita. Talopesuloissa on säädetty pisimmätkin ohjelmat tuntiin. Itse käytän pikaohjelmia.
Ei niitä mitään ole säädetty, hölmö. Pesulan koneet ottaa hanasta myös lämmintä vettä, niin ei mene aikaa kylmän veden lämmittämiseen. Kotikoneet ottaa aina pelkkää kylmää vettä. Surullista jos aikuinen ei ymmärrä tuollaisia perusasioita.
Itse asiassa en tiennyt tätä. Olenkin ihmetellyt miksi ne pyykkituvan koneet pesevät nopeammin.
eri
Vierailija kirjoitti:
Pyykkikoneessa on useita eri ohjelmia 20 min , 40 min ja 60-70 min. Kun on ostamassa uutta konetta, niin kannattaa perehtyä etukäteen valikoimaan, ei ole pakko ostaa ainoastaan tunteja pesevää konetta.
Mut entäs jos raha puhuu, että tästä liikkeestä ei mukaan lähde mikään yli parin sadan euron kone, niin sittenhän kotona pestään yhdeksän tunnin ohjelmilla paitapyykkiä ja köyhinä maksellaan sähköstä ja vedestä vähän enemmän kuin tarvitsisi.
Mulla asuu naapurissa, kadun toisella puolella, Chuck Norris. Tällä seudulla ei turhaan tarvi pyykkiä pestä, sillä kun jokin likaantuu, pyydetään Chuck Norris paikalle. Kun hän ilmestyy näkyviin, lähtee kaikki lika äkkiä Norrisia pakoon. Vaatteista tulee puhtaita kuin taikaiskusta.
Käytän alle tunnin ohjelmaa aina. Ihan puhdasta tulee.
pesukoneet käyttävät nykyään vähän vettä joten pesu kestää kauemmin.
Eri