Miksi pyykkikoneen pitää pyöriä kolme tuntia kun käsipyykillä saa esim t-paidan puhtaaksi minuutissa?
Olemme ympäröineet itsemme koneilla jotka kuluttavat sähköä valtavasti mitta eivät valtavasta ponnistelusta huolimatta kykene sadasosaankaan siitä mitä me.
Kommentit (42)
Niinpä. Työpaikallaan on pesukone, joka tekee puhdasta puolessa tunnissa.
Hankkisin moisen koneen kotiinkin, jos se ei olisi niin hintava.
Mutta olen myös ihmetellyt näitä nykykoneiden pesuaikoja.
Oma kone pesee todella puhtaaksi tunnissa.
Mä pesen aina n. tunnin pikaohjelmalla. Ihan puhdasta pyykkiä tulee silläkin.
Kone pesee puhtaammaksi kuin käsi, mutta ei siihen kolmen tunnin ohjelmaa tarvita. Talopesuloissa on säädetty pisimmätkin ohjelmat tuntiin. Itse käytän pikaohjelmia.
Juuri mietin, pesenkö villasukat käsin vai laitanko 45 minuutin villaohjelmalle koneeseen. Laitoin koneeseen, yhden parin . Ihan laiskuuttani.
Pesetkö 9kg t-paitoja yhtä nopeasti ja yhtä vähällä vedellä kuin pyykinpesukone? Ei siellä ole tarkoituskaan pestä yhtä t-paitaa kerrallaan.
Pisin ohjelma mitä käytän on vähän päälle tunnin. En kyllä siinä ajassa saisi esim täyttö koneellista vaatteita, saati lakanoita itse pestyä.
Vanhoina hyvinä aikoina pyykit sai pestä purossa juoksevassa vedessä ja saippuaa sai lotrata rajattomasti. Yritäpä nyt saada puhdasta parilla vesidesillä ja tipalla pyykkipulveria.
Ainoastaan "eko"-ohjelmat kestää noin kauan, enemmänkin. Ihmettelen kyllä mitä ekoa tuntikausien jauhamisessa on.... Ostin uuden koneen, siinä mm tunnin ohjelma vähäiselle määrälle 60 pesua kaipaava pyykkiä. Muissakin ohjelmissa aikaa pystyy säätämään. En ikinä pyöritä kolmea tuntia
Perusohjelma on puolitoista tuntia, kokonaiskulut taitaa olla jotain 50 snt koneellinen, en jaksais viittä kiloa käsin pestä samaan hintaan.
Itse asiassa nuo kolmen tunnin ohjelmat jättävät vähän aikaa liuottamiseen. Esim pyykien liottaminen viileässä vedessä vähentää itse vesi- ja energiaintensiiviseen pesuun käytettyä aikaa. Lyhyet, kevyet välilinkoukset puolestaan tehostavat huuhtelua ravistaessaan pesuveden tai aikaisemman huuhteluveden pois - sekin vähentää huuhteluun käytettävän veden määrää. Siksi vettä ja sähköä menee vähemmän.
Koneissa on usein pikaohjelmat nopeampaa pyykkiä varten.
Ja kaikki edellämainittu koskee myös tiskareita, tosin jouduin toteamaan että jatkuvat viidessäkympissä peseminen tuottaa inhotavaaa vaaleanpunaista bakteerikettoa koneen pohjalle, pohjafiltterin puhdistuksia joutui ajamaan usein, samoin pesukoneen puhdistusajoja jotka taas sitten ovat ihan turhaa sähkönkulutusta. Siirryin kuuden kympin pesulämpötilaan ja ongelmat loppuivat.
Vierailija kirjoitti:
Kone pesee puhtaammaksi kuin käsi, mutta ei siihen kolmen tunnin ohjelmaa tarvita. Talopesuloissa on säädetty pisimmätkin ohjelmat tuntiin. Itse käytän pikaohjelmia.
Ei niitä mitään ole säädetty, hölmö. Pesulan koneet ottaa hanasta myös lämmintä vettä, niin ei mene aikaa kylmän veden lämmittämiseen. Kotikoneet ottaa aina pelkkää kylmää vettä. Surullista jos aikuinen ei ymmärrä tuollaisia perusasioita.
Ootte te kyllä melkoisia pesuihmeitä, jos minuutissa saatte t-paidan pestyä, huuhdeltua ja puristeltua niin kuivaksi että sen voi ripustaa narulle. Itsellä menee kyllä monta minuuttia, varsinkin jos paita on tahrainen tai hikinen.
Vierailija kirjoitti:
Mä pesen aina n. tunnin pikaohjelmalla. Ihan puhdasta pyykkiä tulee silläkin.
Lähteekö bakteeritkin? Oletko testauttanut?
Pikapesu pesee puolessa puhtaaksi ja tunnissa pesee kevyesti likaiset ilman esipesua..
Mä en myöskään tajua.
Ihmisillä on myös astianpesukoneet, joihin "huuhdellaan" astiat samalla vaivalla ja energialla, kuin ne voisi tiskata.
On ihme lehden puhaltimet ja piiskakatkaisimet, mitkä saisi haravalla ja saksilla tehtyä. Painepesuri pesee, vaikka voisi pestä harjalla ja kaataa kastelukannulla ja ämpärillä vettä päälle. Ihan pimeetä.
Isomman porukan pyykkien pesun pesukoneella ymmärrän ja esim. lakanoita ei pysty pesemään pienessä altaassa.
Myös jossain koulussa tai laitoksessa ei käsin tiskaus ole järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Ootte te kyllä melkoisia pesuihmeitä, jos minuutissa saatte t-paidan pestyä, huuhdeltua ja puristeltua niin kuivaksi että sen voi ripustaa narulle. Itsellä menee kyllä monta minuuttia, varsinkin jos paita on tahrainen tai hikinen.
Ei se käsinpesu ole ollenkaan sama asia.
Pikaohjelmat riittävät normaalilikaan, niin 35 asteessa kuin 60 asteessa.
5/5
Ja missä viipyy se robotti joka vaihtaa vanhukselle vaipat hellävaraisesti ja nopeasti?