18-vuotias vain lorvii kesän
Ei saanut töitä vaikka haki aika paljon, jotain satunnaista keikkaa. Urheilee ja hengailee vaan.
onko kaikkien muiden 18-19 vuotiaat kesällä töissä
Kommentit (58)
Kenellä on muuten vastuu 18v asumiskuluista, ruuasta jne?
Mun 18v tekee kertauskurssin syksyn kirjoituksiin ja on töissä vain rippileirin yövalvojana. Muutoin ei tee sen kummempaa, kerää voimia.
Anna nuoren ihmisen nauttia elämästään äläkä nillitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ollut töissä 18-vuotiaana, mutta se oli ensimmäinen vuosi, kun hain kesätöitä. En saanut töitä. Olen kuitenkin iloinen, että sain viimeisen kerran nauttia pitkästä lomasta. Töitä on kyllä riittänyt sen jälkeen, mutta tuollaisia lomia ei ole vielä ollut.
Miksi hait niin vanhanavasta ekan kerran? Minå olin 14-vuotiaasta alkaen kaikki kesät töissä inttivuotta lukuunottamatta aina siihen saakka kun sain vakipaikan opislkeluaika.
Sinä olitkin nuori joskus 1800-luvulla.
Ne nuorena kesätöitä tehneet menevät todennäköisesti ensimmäistä kertaa töitä hakevien edelle 20-vuotiaden kesälomailijoiden työnhaussa, jotka töitä eivät ole koskaa tehneet.
Ethän tee nuorellesi karhunpalvelusta? Se vähäinenkin työkokemus muultakin alalta on tosi tärkeätä, kun niitä oman alan töitä enismmäistä kertaa haetaan. Se kertoo nuoren motivaatiosta ja siitä, että on jo opeteltu niitä työelämän perusasioita.
Kuka siitä tuollaisen on kasvattanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ollut töissä 18-vuotiaana, mutta se oli ensimmäinen vuosi, kun hain kesätöitä. En saanut töitä. Olen kuitenkin iloinen, että sain viimeisen kerran nauttia pitkästä lomasta. Töitä on kyllä riittänyt sen jälkeen, mutta tuollaisia lomia ei ole vielä ollut.
Miksi hait niin vanhanavasta ekan kerran? Minå olin 14-vuotiaasta alkaen kaikki kesät töissä inttivuotta lukuunottamatta aina siihen saakka kun sain vakipaikan opislkeluaika.
Sinä olitkin nuori joskus 1800-luvulla.
😆👡👠💄💍💎🎼🎷🥁🎉🎨🎠🎪🌞🌟🍨🍰🎂🍦🐥🌻🐤
Jos mulla olis nyt tossa rekrytoitavana kaksi paperilla saman tasoista nuorta aikuista vastavalmistunutta hakemassa töihin ja toisella on kädessä hyvä todistus ja työkokemusta kesätöistä ja hyvät suositukset edes jostain kesätöistä ja toisella vaan hyvä todistus niin ei tarvii kahta kertaa miettiä kumman valitsen.
En päässyt ikinä kesätöihin alle 20v. Sitten täytettyäni 20v olisin päässyt, mutta jätin välistä koska se oli niin kaukana ja korvessa, että sinne kulkemiseen olisi tarvinnut oman auton tai jonkun kyydin. Valitettavasti tuon jälkeen en ole päässyt enää mihinkään töihin yli 10v.
Anna lomailla rauhassa.
Hyvin ovat lapseni elämässä ja työmarkkinoilla pärjänneet, vaikka eivät vielä lukiolaisinakaan joka kesää töissä olleet.
Suren 14-vuotiasta itseäni, joka laitettiin tekeen kymmentuntisia päiviä toisten lasten vahtina 80-luvulla. Ja siitä eteenpäinkin kaikenlaisia hanttihommia, kunnes ammattiopinnot siinä vaiheessa, että sai alan töitä.
Kiva se oli saada omaa rahaa, mutta se vastuun määrä 14-vuotiaalle oli todella ahdistavaa. Ja muissa töissäkin jatkossa nuorella iällä.
Olisi voinut keskittyä ja valmistautua parempiin opintoihin ja töihin, ellei koko ajan olisi huohotettu niskaan, että töitä, töitä pitää olla ja tehdä.
Nuorella pitää olla aikaa haaveiluun.
On kokemusta valitettavasti.
Oli karseeta ja paljon pilas ja pilasin itsekin.
Onneksi tilanne meni ohi ja asiat nyt erittäin ok.
Opiskelua ja töitä. Suhde, rakkautta. Ulkomaanmatka. Reissailua. Aktiivielämää. Finanssit hyvin, vähän säästössä aina. Ei mitään päihteitä. Tulevaisuudensuunnitelmia on. Laittaa ruokaa. Tiskaa. Imuroi. Pyykkää. Pesee kylpyhuoneen. Käy kaupassa.
Joutui opettelemaan.
T.äiti sairas, ravannut tutkimuksissa vuoden ja menee leikkaukseen
Vierailija kirjoitti:
Jos mulla olis nyt tossa rekrytoitavana kaksi paperilla saman tasoista nuorta aikuista vastavalmistunutta hakemassa töihin ja toisella on kädessä hyvä todistus ja työkokemusta kesätöistä ja hyvät suositukset edes jostain kesätöistä ja toisella vaan hyvä todistus niin ei tarvii kahta kertaa miettiä kumman valitsen.
Tuohan on vasta lukioikäinen. Kesätyökokemusta voi ihan hyvin kerätä yliopiston aikana.
Oulussa ainakin niin moni lukioikäinen ja nuori on ilman kesätöitä, suurin osa sitten "lorvii". Osa suorittaa kesäkursseja, joita on tarjolla, koska huono työllistymistilanne on ollut jo tiedossa.
Olen yrittänyt lapsen kavereita lohdutella, että ei niitä töitä kaikille aikuisillekaan ole. Osa on ottanut todella raskaasti sen, ettei ole esim. kahtena kesänä löytänyt paikkaa ja stressaavat juuri aukoista CV:ssä.
Kyllä oli oma nuoruus huoletonta nykymeininkiin verrattuna!
Lorvimisen ohessa voi siivota, pestä pyykkiä ja tehdä vaikka ruuat ettei vanhempien tarvitse.
Hyvää oppia tulevaisuutta ja omaa kotia varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on vasta lukioikäinen. Kesätyökokemusta voi ihan hyvin kerätä yliopiston aikana.
Opiskeluaikana yritetään jo päästä oman alan töihin opiskelujen ohessa, ei enää mihinkään mansikanmyyntiin tai mäkkärin kassalle. Silloin on jo 2-4v jäljessä
Anna lorvailla,seuraavat 80 vuotta ehtii kyllä töitä tehdä.