Aikuinen lapsi katkaisee välit äitiinsä, mutta pyytää edelleen rahaa ja palveluksia
Miten pitäisi suhtautua aikuiseen lapseen, joka ilmoitti, että pitkän harkinnan jälkeen haluaa katkaista välit äitiinsä. Suru ja hämmennys oli suuri ja itkin päivätolkulla. Ihan tavallinen välittävä äiti olen mielestäni ollut. Nyt ei olla oltu hänen pyynnöstään tekemisissä moneen viikkoon paitsi , että lapsi on alkanut pyytää palveluksia: lähettää laskuja maksettavaksi, pyytää autoa lainaksi, tuo pyykkejä pestäväksi. Välit on viileät ja kommunikaatio vähäistä. Minusta tuntuu väärältä tämä kuvio. Jos ei halua olla tekemisissä, niin mielestäni silloin ei myöskään vanhemmalta pyydetä rahaa yms. Jos haluaa rahaa ja palveluksia, niin sitten pitää myös itsestään antaa jotain vähän enemmän kuin lähettää laskuja sähköpostilla. Mielipiteitä?
Kommentit (46)
Huumeet. Silloin ei halua olla tekemisissä mutta tarvitsee rahaa tavallisiin asioihin kun omat menee diilereille.
Vierailija kirjoitti:
Syy välien katkaisemiselle on kuulemma se, että olemme niin erilaisia.
Jotain tällaista arvelinkin. Minulla ei ole lapsia, mutta tunnen ihmisiä jotka ovat harrastaneet samaa, esimerkiksi yksi sukulainen katkoi dramaattisesti välit äitiinsä, ja sitten kertoi syyksi sen, että äiti on rasittava hölisijä jonka typeriä hölinöitä ei kukaan jaksa kuunnella. Ajatteli kuitenkin, että äidillä on velvollisuus häntä auttaa aina kun hän sattuu apua tarvitsemaan, esimerkiksi lastenvahdiksi äiti kyllä kelpasi. Vaikka välit oli muka "virallisesti" poikki.
Ei tuollaisessa oikein logiikkaa ole. Jos joku oikeasti haluaa välit poikki - todellisesta syystä - niin ne välit kyllä on sitten kunnolla poikki. Kai sinun tässä vaiheessa pitää kysyä itseltäsi, kuinka tärkeää sinulle on pitää välit lapseesi. Ei tuollainen kiukuttelu reilua ole, mutta jos lapsi on sinulle rakas, niin ei kai siinä muuta vaihtoehtoa ole kuin kestää se kiukutteluvaihe niin kauan kuin sitä kestää.
Olen itse vuosien varrella tullut ajatelleeksi, ettei ihmissuhteissa ole tärkeintä se, kuka on oikeassa. Kaikilla meillä on sokeat pisteemme, ja lapsellasi nyt näyttäisi olevan tuo jumiutuminen johonkin murrosiän kapinavaiheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella ilkeät ja vaativat lapset tekevät tätä. Oma tyttäreni ei halua pitää yhteyttä mutta ottaa rahaa vastaan mukisematta kuten kaikkea muutakin hyödykettä. Olen vielä joustava koska on alaikäinen ja ymmärrän kuinka lapsiin vaikutetaan. Toisaalta hän ei varsinaisesti vaadi joten se olkoon hänelle arvostuksena enkä voi väittää että hän vaatii nyt minulta rahaa, olen laittanut omasta tahdostani ja omasta ehdotuksestani.
"Toisaalta hän ei varsinaisesti vaadi joten se olkoon hänelle arvostuksena..." Hiljaiseksi pistää tuo asennoitumisesi alaikäistä lastasi kohtaan.
Tulee vähän sellainen vaikutelma, että yrität ns. ostaa tytärtäsi ja pidät häntä vaativana ja ilkeänä, kun lapsi ei lähde rakentamaan kommunikaatiota rahan varjolla.
Te kyllä löydätte kaikesta negatiivista. Miksi? Arvostus siksi ettei kehtaa pyytää koska tietää ettei se olisi oikein eikä kohtuullista enää minua kohtaan. Siksi olen tukenut mutta nyt täytyy muistaa olennainen - turvallinen ja rehellinen ihminen joka ei koskaan vaadi, ei koskaan manipuloi itselleen yhtään mitään lapseltaz ei syytä eikä syyllistä tai muistuta siitä miten paljon on jo antanut milloinkin mitäkin. Kaikki on aitoa sekä rehellistä ja tällöin lapsellekin jää hyvä mieli. Hänen ei tarvitse miettiä tai vaivata itseään sillä että häntä rakastetaan, kaikesta huolimatta. Toivottavasti tämä selvensi hieman asiaa kaltaisellesi erilaiselle ihmiselle joka ei nyt muuten kyennytkään ymmärtämään asioitani tässä kohdassa.
Kakkua ei voi sekä syödä, että säilyttää. Välien katkaisu tarkoittaa sitä, että sitten ei nähdä, ei soiteta, eikä varsinkaan olla käsi ojossa pyytämässä mitään.
Tytär vaikuttaa todella raskaalta ja epäkypsältä draamakuningattarelta. Tai sitten kyse on huomion hakemisesta. Niin tai näin, tuntematta paremmin tekisin juuri niin, kuin tytär toivoo. Jos lapsuus ja nuoruus on kulunut ilman suurempia ongelmia, niin antaisin olla. Jos hänellä ei ole halua puhua asiasta, et voi tehdä oikein mitään. Paitsi lakata antamasta rahaa ja tekemästä palveluksia. Ongelmallisesra ihmisestä kertoo jo se, että ei nähdä ristiriitaa välien katkaisun ja rahan pyytämisen välillä.
Ei ole tosiaankaan nuppi ihan kunnossa ,kun vielä keski-ikäisenä on rahaa vailla. Välit on olleet poikki jo vuosia ,kun nuorena annettiin asuntoa varten paljonkin rahaa,mutta lopetettiin tietysti, koska itsensä on ihmisen elätettävä.
Tuo välien katkaisu on luultavasti jonkinlaista kiristystä, sitten tarjotaan armonpalana pientä yhteydenottoa jos annat rahaa tai jollain muulla tavalla tuet. Olet aivan oikeassa ettei tuohon pidä ryhtyä, tuo on hyväksikäyttöä ja vieläpä erittäin härskiä sellaista.
Nyt lähinnä riippuu pitkälti siitä, minkä ikäinen on kyseessä.
Oletkohan minun exäni äiti? Tuskinpa, mutta en yllättyisi lainkaan.
Jos on välit katkaistu niin aivan turha pyydellä mitään rahoja ja palveluksia.
Sanoisin, että olen samaa mieltä, että nyt varmaan tauko tekee hyvää. Jos lapsi ottaisi yhteyttä, sanoisin, että kunnioitan päätöstäsi pistää välit poikki ja että voidaan nyt vaikka olla vuoden loppuun erossa kokonaan, katsotaan sitten myöhemmin. Ja sitten sama vastaus aina kun sieltä tulee rahan mankumista.
Joku sanoi noista huumeista ja minulle tuli sama mieleen myös. Se nimittäin aiheuttaa tällaista.
🇺🇦🇮🇱
Yleensä, jos aikuinen katkaisee vanhempaansa välit on kyseessä vakava syy. Se on kova ratkaisu ja yleensä tapahtuu keski-iässä vasta, kun ymmärretään miten myrkyllisiä omat vanhemmat on.
Onko tässä ketjussa ennemmin 20-vuotiaat niukin naukin aikuiset "katkaisseet välit" eli kysymys enemmän itsenäistymisestä, joka tehdään rajummin? Vai miksi ollaan pyykinpesua vailla. En tunne ketään tällaista, erikoista. Ap voi itse tietysti miettiä antaako rahaa vai ei, voi olla että suhde vielä tulee toimivaksi.
Kannattaa olla aikuinen ja keskustella lapsen kanssa mikä on hänen tilanteensa.
60 vuotias holtiton mies hakkaa 85 vuotiaan äitinsä ovea, ja vaatii päästä sisään. Kysyy, miksi et äiti minusta enää huolehdi. Pidin aikoinaan vitsinä, mutta muodostumassa todellisuudeksi. Etelä-Euroopassa lapset asuvat vanhempiensa luona 40 vuotiaaksi. Pesäero tehtävä vanhemman päätöksellä lapsen parhaaksi, mikäli lapsi ei sitä tajua. Lapsen rakkautta ei voi ostaa.
Se ap simputtaa sua. Vaikka kuinka olet hänen äitinsä, niin älä salli sitä. Nyt sanot vaan kylmästi, että Ok, kun välit on poikki, niin et pese pyykkiä, lainaa autoa tai anna rahaa. Kiusaa tekee sulle. Kyllä hän siitä aikuistuu.
En lähtisi itse lasta muistuttamaan niistä välien katkaisemisesta. Hän on voinut itsekin tulla toisiin ajatuksiin, mutta ei sitä osaa kertoa. Jos lapsi pyytää sinulta jotain, niin vaadi ensin 'vastapalvelus' joka sisältää jotain kommunikointia, yhdessätekemistä tai vastaavaa. Yhteinen kahvihetki, pyydät häntä hakemaan kaupasta jotain, vedonlyönti jonkun seurapelin voitosta tms.
Ihan oma syysi, että lapsesi on tuollainen idiootti!
Ole aikuinen ja aseta rajat ja normit!
Omaan korvaan kuulostaa siltä, että ennen tätä välien katkaisuakin ei ole ollut kaikki kunnossa.
Elikkä katse peiliin; Tavallinen välittävä äiti?
Onko lasta pienestä asti kannustettu näkemään itsensä sellaisena kuin on, kannustettu itsenäistymään, tehty selväksi että hänenkin mielipiteillään on väliä ja erimielisyyksistäkin keskusteltu. Vastuutettu sopivissa määrin ja otettu asenne "Mahtavaa, tiesin että pärjäät!" ja jos ei ole onnistunut, niin oltu tukena.
Sinä olet kuitenkin ollut äiti-tytär suhteen aikana koko ajan se aikuinen. Sinulla on tässä isompi vastuu.
Oma äitini kuulostaa omien sanojensa ja kertomustensa mukaan lähes pyhimykseltä. "Jos kaikilla olisi tällainen äiti" on tuttu sanonta ollut aina. Jalustalle itseään nostanut. Totuus on kuitenkin se, että nelikymppisenä tajusin jonkun olevan pahasti pielessä. Olleen aina. Juurikin se julkisivun takana ollut kylmyys, arvostelu, vähättely jne. Narskuhan tuo sitten oli, kun antoi luvan itselle aikuisena asiaa terapiassakin miettiä. Rajaksi muodostui se, että alkoi minun lapsiini käyttää samaa arvostelua, vertailua ja purkamaan tyytymäättömyyttään elämään. Laitoin välit jäähylle, yritin keskustella myöhemmin asiasta. Hän palkitsi tämän mykkäkoululla ja välien katkomisella. Olkoot.
Tosin sillä erolla tässä kuviossa, että minä olen ollut aikanaan se, jolta rahaa pummattu.
Rajat ja raatorehellinen keskustelu. Se kai tuossa on ainoa ratkaisu. Ilmoitat, että olet valmis keskustelemaan, mutta mitään syytä sinulla ei ole laskujaan maksaa tmv.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy välien katkaisemiselle on kuulemma se, että olemme niin erilaisia.
Ihan pätevä syy. Etkö itse muka ole kasvanut erilleen jostain ystävästä tai kumppanista?
Toki, mutta en mä sitten sen eron jälkeen odota, että se ex pesee mun pyykit. Että jos lapsi nyt haluaa olla itsenäinen, se valitettavasti tarkoittaa myös sitä laskujen maksamista JA omien pyykkien pesemistä myös.
Sillon erotaan todella eikä palata vaatimaan itselle palveluksia.