Tuo Big 5 on hyvä muistutus siitä että introverttiys ja ekstroverttiys ei ole kaksi eri asiaa vaan se introversio on ekstroversion puutetta
Big 5 persoonallisuustestissä introvettiys on määritelty ekstroversion puutteeksi eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa mikä asia elämässä uuvuttaa ja kuormittaa ja mikä auttaa palautumaan ja keräämään energiat takaisin. Mutta siis, mitä vähemmän on ulospäin suuntautunut niin sitä enemmän on sisäänpäin suuntautunut ja sama toisinpäin eli mitä vähemmän on sisäänpäin suuntautunut niin sitä enemmän on ulospäin suuntautunut. Ja ihmisen suuntautuminen on joustava ja saattaa muuttua ja vaihdella vuorokaudenkin aikana tilanteesta ja hetkestä riippuen.
Lisäksi introversiota ja ekstroversiota koskevaa pioneeritutkimusta tekevät psykologit ovat kaikki yhtä mieltä siitä, että mitään ambiverttejä, eli ns. välimuotoa, ei näiden kahden verttiyden välillä ole olemassa vaikkakaan kaikki kaikki ihmiset eivät ole täysin puhtaasti intoverttejä eivätkä kaikki ole täysin puhtaasti ekstoverttejä.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huokaus. Huomaa että tällä palstalla ei luoteta tieteeseen, kuten Big 5:teen, vaan sen sijaan luotetaan omiin uskomuksiin ja vanhentuneisiin käsityksiin jotka eivät enää pidä paikkaansa.
No tuon nyt ovat vain nämä tietyt tutkijat päättäneet olevan noin. Toinen ryhmä löytäisi todisteet ja vahvistuksen että todellakin on introvertteja ja ekstrovertteja ja ne ovat kaksi täysin eri asiaa.
C. G. Jungilla ei kritiikin perusteella ollut ymmärtääkseni psykiatrin pätevyyttä ja tohtorin tutkintoa toisin kuin nykyaikaisilla psykiatreilla vaan veteli teorioita hatusta keittiöpsykologian pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä. Mä nimeäisin itseni juuri ambivertiksi. Tutustun hyvin helposti ihmisiin, juttelen suunnilleen tiiliseinänkin kanssa, mutta toisaalta olen mieluusti myös yksin ja kaipaan sitä ihmisten kanssa olemisen vastapainoksi.
Jännä. Ennen ihmiset kutsuivat tällaistä käytöstä normaaliksi.
Jäikö sulle viestistäni sellainen kuva, että nimesin tietynlaisen käytöksen epänormaaliksi? Osaatko selventää, miten tulit tähän lopputulokseen?
Itse kutsuit käytöstäsi ambivertiksi. Johon vastasin, että ennen ihmiset kutsuivat normaaliksi käytökseksi jos haluaa sosiaalisuuden vastapainoksi olla yksin.
Ei kai introverttius ja ekstroverttiuskaan ole muuta kuin ihan normaalia käytöstä? Ei se, että asialle annetaan nimi, tee siitä epänormaalia. Mutta siis eivät kaikki ihmiset halua erityisesti olla yksin eivätkä kaikki kuormitu sosiaalisoimisesta.
Hah. Ihan kuin ekstroverttiys olisi se normi, johon kaikkea pitäisi verrata. Höpsistä.
Kyllä tätä jonkin verran on tutkittu, se on ihan totta. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon myös alkuperäisen mallin maantieteellinen sijainti ja aikakausi, kun arvioi tällaisten ns. tieteellisesti todistettujen menetelmien luotettavuutta kaikissa maailman populaatioissa tai esimerkiksi suomalaisissa juuri nykyhetkellä. Se, että jostain on tutkimusnäyttöä, ei tarkoita että näyttö pätee kaikkiin maailman ihmisiin kaikilla ja aina.
Putosiko ap syntyessään päälleen vai kärsitkö hapen puuttesta? Jokin aivovaurio selkeästi vaivaa, tyhmyyden lisäksi.
Olen skeptinen tuon Big 6:sen suhteen. Vai millainen luotettava persoonallisuus testi kyselee että oletko aina juhlien keskipisteenä, kuinka paljon sinulla on ystäviä, käytkö ulkona syömässä/baarissa ja kuinka usein matkustat ulkomaille. Puoliin laadituista kysymyksistä en edes voinut vastata kun ne eivät vastaa tämän hetkistä elämtolannetta ja elintasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla on introverttiyttä parjattu ja sellaisia ihmisiä pidetty omituisina, moukkina, tunnetaidottomina jne. Tottakai agendaan sopii että he ovatkin puutteellisia, ekstroverttiys on normi ja mitä enemmän sen puutetta sen epäonnistuneempi sekä huonompi ihminen.
Se on juuri näin. Itse koen kärsineeni introverttiydestäni koko ikäni. En siis 24/7, mutta kaikessa ihmisten välisessä kanssakäymisessä minua on pidetty vähän epänormaalina. Miksi et tule mukaan? Miksi et osallistu? Miksi olet noin hiljainen? Miksi olet sitä ja tätä?
Ekstoverteilläkin on puutoksensa ymmärtää introutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla on introverttiyttä parjattu ja sellaisia ihmisiä pidetty omituisina, moukkina, tunnetaidottomina jne. Tottakai agendaan sopii että he ovatkin puutteellisia, ekstroverttiys on normi ja mitä enemmän sen puutetta sen epäonnistuneempi sekä huonompi ihminen.
Se on juuri näin. Itse koen kärsineeni introverttiydestäni koko ikäni. En siis 24/7, mutta kaikessa ihmisten välisessä kanssakäymisessä minua on pidetty vähän epänormaalina. Miksi et tule mukaan? Miksi et osallistu? Miksi olet noin hiljainen? Miksi olet sitä ja tätä?
Näin on. Silti ei koskaan ääneen ihmetellä, miksi joku osallistuu, on puhelias ja paljon ihmisten kanssa tekemisissä. Sitä lähinnä ihaillaan.
Minä olen WPB5 sertifioitu ja voin vahvistaa, ihan huuhaata on. Tai no, sinänsä ihan valideja asioita voi itsestään löytää testin tekemällä ja kuulemalla tulkinnan, mutta se että näitä käytetään mm. rekrypäätösten tukena on minusta aivan järkyttävää roskaa.
Kuinka usein ap kuulet lausetta 'vttu turpa kiinni'?
Ja ekstroversio on introversion puutetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Silti ei koskaan ääneen ihmetellä, miksi joku osallistuu, on puhelias ja paljon ihmisten kanssa tekem
Huoh. Ei intorverttius tarkoita että olisi hyvä kuuntelija tai ekstroverttius että olisi huono. Kyse on itse asiassa aistiärsytysten ja -kuorman sietämisestä. E-henkilöt nauttivat ja voimaantuvat aistiärsykkeistä, I-henkilöt kuormittuvat.