Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävelin koulun urheilukentän ohi ja ihmettelen miten huonosti ekaluokkalaiset luistelee.

Vierailija
29.01.2007 |

Ettekö vanhemmat todellakaan jaksa vaivautua viemään lapsianne luistelemaan ja miksi ette?

Ympyrässä yrittivät luistella ja suurimmalla osalla homma oli tosi töks töks meininkiä.

Kuulin kun opettaja kehotti lapsia että käykää nyt joka päivä luistelemassa mainiten nimeltä muutamia oppilaita jotka ilmeisesti oli niitä erityisen heikkoja hyvä että pysyivät häthätää pystyssä.

Luistelu kannattaa aloittaa 4-5 vuotiaana.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienempiä voi käyttää viikonloppuisin tai vapaa-päivinä.

Vierailija
2/40 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei yksin ei kavereiden kanssa, ainoastaan minun kanssani. Niinkuin sanoin, kaikilla on erilaiset lapset, erilaiset perheet ja elämäntilanteet...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...olen 70-luvun alun lapsi ja silloin sitä tehtiin nopsasti läksyt ja syötiin välipala ja laitettiin sukset jalkaan tai heitettiin luistimet olalle ja painuttiin ulos.

Nykyään lapset ei paljoa ulkoile, koska talvella " ei ole mitään tekemistä" . Mihinkään ei voi mennä ilman kuljettamista. Lapset ei viitsi liikkua omaehtoisesti juurikaan. Nuori Suomi-projektin ihmiset saavat kuulla uskomattomia tarinoita vanhemmista, jotka huolestuvat, kun lapsi hikoilee liikkuessaan...

Olen itse vanhanaikainen äiti ja olen ohjannut lapseni hiihtämään 2-vuotiaista ja luistelemaan 3-vuotiaista. Ovat 5-vuotiaista käyneet itse lähijäällä (välissä ei ole autotietä ja luistimet laitetaan kotona jalkaan). Meidän lapsilla on aina talvella tekemistä. Pulkkamäkiä tässä ei juuri olekaan.

Erottuvat ikäisistään hyvinä hiihtäjinä ja luistelijoina. Poikani pääsi jääkiekkojoukkueeseen vaikka ei osannut tehdä mailalla juuri mitään. Nauttivat liikkumisesta, koska se on helppoa.

Vierailija
4/40 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töistä tulemme 16:45 hoitopaikkaan, sitten kotiin, ruokaa lastenohjelmien aikana, ruokailu klo 17:50 alkaen, vie noin puoli tuntia + pöydän korjaus jne, klo onkin jo 19 ja nukkumassa pitäisi olla klo 20:30, eli iltatoimet alkavat siinä 19:30 aikaan. Luistinradalle on matkaa kävellen n. 25 min. Eli ajallisesti täysin mahdoton yhtälö.

Eikä meiltä tasan lähde ekaluokkalainen yksinään vielä luistinradalle tuonne 25 minsan matkan päähän.

Vierailija
5/40 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Olen itse vanhanaikainen äiti ja olen ohjannut lapseni hiihtämään 2-vuotiaista ja luistelemaan 3-vuotiaista. Ovat 5-vuotiaista käyneet itse lähijäällä (välissä ei ole autotietä ja luistimet laitetaan kotona jalkaan). Meidän lapsilla on aina talvella tekemistä. Pulkkamäkiä tässä ei juuri olekaan.

Meillä on tekemistä pihalla ja pulkkamäki lähellä. Mutta luistinradalle on sellainen matka, että edes 7-vuotias ei lähde yksin. Minä tosin en päästäisi 5-vuotiasta yksinään omasta pihasta pois, vaikka kuinka olisi lähellä jää. Minun perheessäni 5-vuotiaan reviiri on tasan oma piha, kuten vielä 6-vuotiaankin. Ekalla luokalla hiukan laajennetaan.

Vierailija
6/40 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

...olen 70-luvun alun lapsi ja silloin sitä tehtiin nopsasti läksyt ja syötiin välipala ja laitettiin sukset jalkaan tai heitettiin luistimet olalle ja painuttiin ulos.

Nykyään lapset ei paljoa ulkoile, koska talvella " ei ole mitään tekemistä" . Mihinkään ei voi mennä ilman kuljettamista. Lapset ei viitsi liikkua omaehtoisesti juurikaan. Nuori Suomi-projektin ihmiset saavat kuulla uskomattomia tarinoita vanhemmista, jotka huolestuvat, kun lapsi hikoilee liikkuessaan...

Erottuvat ikäisistään hyvinä hiihtäjinä ja luistelijoina. Poikani pääsi jääkiekkojoukkueeseen vaikka ei osannut tehdä mailalla juuri mitään. Nauttivat liikkumisesta, koska se on helppoa.

Vierailija
7/40 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitti luistelun 3-vuotiaana ja nyt jo kilpailee (ekalla tyttö siis nyt). Luistelu on oikein intohimo tytölle, jos on esim. kipeä eikä pääse harkkoihin niin kauhea poru tulee heti.

Hiihtämistä taasen inhoaa vaikka on kyllä hyvä siinäkin, koulun kilpailuistakin tuli hopea. Ja ei tosiaan hiihdä vapaaehtoisesti!

Vierailija
8/40 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli selkeätä jo esikoulussa ja nyt edessä taas tällä viikolla. Muut luistelevat, hän ei vielä osaa. Harjoiteltu on.

Hän lukee hyvin ja sujuvasti, laskee taitavasti, on sosiaalisesti taitava. Mutta motoriikaltaan kömpelö. Hienomotoriikka vielä jotenkin menee, mutta pyörällä ajaminen (on vielä apupyörät) ja luistelu ovat ne kaikista " pahimmat" . Toimintaterapeutilla on käyty arvioissa jne. Mitään " varsinaista terapian tarvetta" ei ole, pärjää siis muuten ihan hyvin ja kivasti, mutta jotkin asiat ovat vähän hankalampia. (Sama toki näkyy myös esim. saksien käsittelyssä jne.)

Toki tämä ei selitä kokonaisen kouluryhmän luistelun tasoa, mutta minun lapseni tason kyllä. Vuosia on harjoiteltu. Eipä hän tosin liiemmin tykkääkään, kun on niin hankalaa :-(. Lapsen sisarukset (isoja sisaruksia 3) osasivat kaikki sujuvasti eskari-iässä luistella. Mutta ei tämä sälli.

Joskus syynä ei ole " harjoituksen puute" , vaan ihan muut asiat.

Vierailija
9/40 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 vuotiaana. Eipä ole tänä talvenakaan täällä etelässä ollut edes mahdollista mennä kun jäitä on nyt vasta saatu " luonnon" jääkentille! Missä asutte?

Vierailija
10/40 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä kouluikäinen ei voisi käydä luistelemassa kavereiden kanssa. Toivottavasti kakkosella päästät.

Opetelkaa kotona sitomaan luistimennauhat on jopa kolmasluokkalaisia joita pitää avustaa tässä hommassa. Kuivaharjoittelua kotona, kiitos.

Vierailija
11/40 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

järjestämät luistelukoulut jäähalleissa. Näitähän ei tietysti joka paikassa ole, mutta kannattaa käyttää hyväksi jos on. Osaavat neuvoa oikeat tekniikat ja helpoimmat tavat harjoitella jne. Meidän poika kävi sellaisessa viikoittain eskarivuoden ajan ja nyt ekaluokkalaisena luistelee oikein mallikkaasti. Toinen urheilu mitä harrastaa, on poikapaini, joka kehittää myös motoriikkaa aivan loistavasti. Matkaa pari km molempiin ja kävellen, pulkalla ja pyörällä on kuljettu. Rasittaa välillä töiden jälkeen kyllä lähteä, mutta olen ottanut sen itsekin liikunnan kannalta. :-)

Vierailija
12/40 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, varmasti on olemassa vanhempia, jotka ei viitsi opettaa lapsiaan, mutta ei nyt ihan jokaisen huonosti luistelevan lapsen vanhemmat tähän kategoriaan mene.

Mutta sitähän ei täällä taas suostuta tajuamaan...

Se ei aina mene niin, että jos luistelemaan ei ehditä, niin " ollaan vähemmän netissä, pakataan tavarat ja menoksi"

Eikä ole aina niin, että jos lapsi kieltäytyy luistelemasta, niin " perustelu" , auttaisi tässä tapauksessa yhtään.

Ja lapsen diagnoosi ei ole yhtä kuin vanhempien laiskuus, törkeä väite!

Ja mun lapset osaa molemmat luistella, on osanneet jo pienestä asti ja lisäksi voin vielä kehua sillä, että mun päässä on toimivia ja ahkerasti käytössä olevia aivosoluja, jotka mahdollistavat sen, että kykenen ymmärtämään myös toisten erilaisia tilanteita.

Nämä ketjut on niin raivostuttavia, joissa nämä kaikenosaajat-ja tietäjät ovat niin ollakseen.

Järjen ja hengen köyhyyttä, ei muuta voi olla.

Vierailija
13/40 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä yritin opetella alle kouluikäisenä. Sinnikkäästi. (Yksin siis). Häntäluuni murtui kaatumisten johdosta.

Ekaluokkalaisena en pysynyt alkuun edes pystyssä seisomassa luistimilla. En muista, että millon homma avautui ja tapahtuiko oppiminen koulussa (todennäköisesti tapahtui, pikkuhiljaa), mutta parin vuoden päästä olin jo huiman hyvä luistelija, ja lukion loppuun asti vietin liki kaiken vapaa-aikani kaukalossa pelaamassa.

Nykyään luistelen kerran-pari vuodessa, koska sopivaa peliseuraa ei ole. En tarkoita urheiluseuraa vaan ihmisiä, joiden kanssa voisi pelata. Hyvin se vieläkin sujuu. Ehkä jonakin päivänä saan omista lapsista luisteluseuraa... Nykyistä nelivuotiasta en käytännön syistä pääse käyttämään kentällä.

Vierailija
14/40 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että totta kai lapsi mukaan harrastuksiin. Vaan minkäs teet kun laitta sukset tai luistimet jalkaan alkaa armoton huuto. Tyttö seisoo paikoillaan eikä suostu liikkumaan eteenpäin millään houkuttelulla. Potkukelkan kyydissä suostuu luistinradalla istumaan kun isä työntää. Hiihtämään ei olla saatu millään. Ja siis tyttö on ns. pakotettu joka talvi tuosta 2v. iästä edes kokeilemaan välineitä mutta eihän sitä lasta voi kamalan pitkään huudattaa pakkasessa vaan jossain vaiheessa aina annettu periksi ja otettu välineet pois.

Yritin viime talvena motivoida opettelemaan sen varjolla että eskarissa mennään hiihtämään ja luistelemaan mutta tyttö ilmoitti että sitten hän ei mene koko eskariin. Keskiviikkona on nyt ekan kerran hiihtoa eskarissa ja kun se selvisi niin tyttö sanoi että ei hiihdä ja sillä siisti. Toivon että siellä opettajalta ja ryhmästä löytyy joku joka tyttöä motivoi sillä itselläni ei ainakaan ole enää keinoja.

Nuoremmat lapsemme 2v. ja 3v. pojat taasen ovat ko. lajeista ihan innoissaan ja vanhempi oppi pysymään pystyssä luistimilla jo viime talvena ja nyt menee jo hienosti sekä suksilla että luistimilla ja nuorempikin hiihtää jo ihan sujuvasti ja luistimillakin pikkuhiljaa alkaa pysymään ilman tukea. Tämä talvi vaan on ollut kovin lumeton harjoittelua silmällä pitäen.

Tyttömme taas oppi ajamaan ilman apupyöriä alle 4v. iässä ja harrastaa balettia joten tasapainossa ei ainakaan mitään vikaa ole. Tyttö ei vaan tykkää luistelusta ja hiihtämisestä ja on kovin jääräpäinen kun jotain päättää.

Vierailija
15/40 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Miksi ihmeessä kouluikäinen ei voisi käydä luistelemassa kavereiden kanssa. Toivottavasti kakkosella päästät.

Opetelkaa kotona sitomaan luistimennauhat on jopa kolmasluokkalaisia joita pitää avustaa tässä hommassa. Kuivaharjoittelua kotona, kiitos.

Joten eivät liiemmin liiku yksinään pitkin kyliä :). Ekaluokkalaista en muutenkaan tosin kyllä päästä 25 minsan matkoja kulkemaan, eivät ole sisaruksensakaan liikkuneet noin laajalla (25 min = reilu pari kilometriä) alueella. 10-vuotias liikkuu tätä nykyä ja on kolmoselta käynyt mm. yksin luistelemassa ja nykyisin myös yksin uimassa jne.

Maassa maan tavalla? Ei täällä päin (=Espoota, ns. " hyvää aluetta" ) lapset kovin suuresti huitele yksinään vielä näin pienenä.

Vierailija
16/40 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku valitti että tänään tuli lappu ja luistelua huomenna - luistimet hankkimatta. Kiukutteli opettajan ilmoitusta.

Toisessa ketjussa huutelua ettei ole pakko hankkia koululta pitää saada välineet.

Tällaisten vanhempien lapset ovat jo alkutaipaleeltaan luusereita ja syy on vanhempien ei lasten.

Tahdon asia jos haluaa löytyy aikaa. Kirppareilta saa edullisesti välineitä. Voi ostaa ennakoivasti jo jemmaan hyvissä ajoin.

Vierailija
17/40 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinäpä ammattitaitoinen ja empaattinen opettaja kun oikein nimeltä mainitsee koko luokan kuullen ketkä tarttisivat vähän ylimääräistä harjoitusta luistelussa... Nämä kyseiset oppilaat varmaan vielä aikuisenakin lämmöllä muistelevat koulun liikuntatunteja...

Vierailija
18/40 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikilla ei ole kuule luistelurataa lähellä. ei kaikki voi lähteä kuskaamaan lastaan luistelemaan johonkin kauemmaksi!!! ja ei kaikki edes tykkää luistelusta... oma lapseni kyllä osaa luistella mutta ymmärrän kyllä niitäkin joiden lapset ei osaa.

Vierailija
19/40 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

karkeamotoriikka ei ole kehittynyt samaan tahtiin kuin monilla muilla. Mm uimassa ollaan käyty pienestä pitäen, eikä vielä kahdeksanvuotiaana siltikään osaa kunnolla vielä uida.

Luistelukin ollaan aloitettu n 3 v. mutta meillä ei ollut autoa, joten pääsimme luistelemaan vain n. 2 krt kuussa. Mutta tosiaan asiat joita on pitänyt itsestäänselvänä ei aina olekaan niin.

Itsekin pidin vanhempia syyllisenä jos lapsi ei ollut oppinut, mutta eihän se niin aina ole...

Vierailija
20/40 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei osaa hiihtää eikä luistella niin hyvin kuin äitinsä heidän iässään. Tosin silloisella asuinpaikkakunnallani talvet olivat talvia, ja luistimilla oltiin joka päivä koulun jälkeen monta tuntia.

Täällä, missä nyt asun, ensimmäiset pakkaset tulivat viime viikolla, joten nyt on kentät vihdoin jäädytetty ja pääsemme vihdoin testailemaa taitoja. Täällä on myös luisteluhalli (tosi pieni), mutta siellä on ainoa yleisövuoro yhtenä päivänä viikolla klo 14-15. Kuka työssäkäyvä sellaiseen aikaan ehtii lapsiaan sinne roudata?

Hiihtämään päästiin ekaa kertaa lauantaina. Toivottavasti säät nyt vähän aikaa pysyvät pakkasella...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä