Miten kesämökkeilijät jaksatte olla niissä ikivanhoissa homeelle haisevissa ja hikisen kuumissa kesämökeissänne?
Olen silloin tällöin vieraillut sukulaisteni lautarakenteisella kesämökillä saaristossa, jossa ei ole kuin pikkuinen tupa ja nukkumaloossi sekä saman katon alla pikkuinen sauna perinteisin pesumenetelmin eli vatisysteemillä. Pienen pieni keittiötila kaasuhelloineen. Pääsisäänkäyntioven edessä pikkuruinen ja ahdas terassi pöydän ja penkkien kera sekä kaasugrilli. Talousvesi kannetaan ikivanhasta kaivosta, jonka puhtaudesta ei niinkään varmuutta. Kaikenlisäksi mökki on sähkötön. Ei pakastinta, ei jääkaappia. Pieni maahan kaivettu kannellinen kuoppakellari. Ladattavat kylmälaukut. Perinteinen puusta rakennettu huussi, ja tyroksinen istuinreuna, ja reikä alas p...kasaan. Kuivikkeita on säkillinen huussin nurkassa, mutta ei se pinttynyttä p...n lemua poista ja sitten ne kärpäset surr, surraa ympärillä. ISOO YÄKS tuo p.huussi ja kannellinen pissaämpäri mökin terassin alla, ettei tarvitse pimeällä seikkailla sinne huussiin asti. Eräänkin kerran yöllä menin pissalle ulos ja otin kyseisen ämpärin terassin alta, niin eikös hiiri pompahtanut kannen päältä pinkoen kesäyön hämäryyteen. Hyvä, ettei tulleet pissat housuihini pelästyttyäni, mutta muun väen kylläkin herätin kiljahduksellani. Ainoa asia, jonka koin mieluisaksi mökillä oltuani oli seurustelun lisäksi uiminen meressä. Yöt olivat hirveitä, koska mökissä oli niin kuuma, että hikisenä pyörin pelkän pussilakanan alla ja etsin sopivaa nukkuma-asentoa, ja korvatulppien jäätyä kotiini kuuntelin isännän karseaa kuorsaamistaan. Ja jokakerta olen joutunut pesemään koneessa kaikki puhtaatkin mukana olleet vaihtovaatteeni palattuani kotiin homeen hajun takia.
Pakko vielä kertoa tämäkin, että joitakin kesiä sitten hirvittävän voimakkaan ukkosmyrskyn aikana sattui rysähtämään terassille isokokoinen mänty, joka tukki mökin oven, ja jouduimme kömpimään mökin tuvan tuuletusikkunan kautta ulos. Onneksi kukaan ei kuitenkaan jäänyt puun alle. Ja saimme ulapalle karanneen veneenkin naapurimökkiläisten veneen avuin takaisin rantaan.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin varusteltu iso maalaistalo etelä-Euroopassa. Ihan kiva "mökki", en valita.
Kaikilla ei ole homeista kuivan maan rytöä Suomessa kuten kuvittelet.
Eihän tässä väitettykään että olisi vaan kerrottiin esimerkki sellaisesta jossa ap ei jaksaisi olla. Miten toi sinun humble brag mökki liittyy aloitukseen?
Ok siis mä en saa kehua mökkiäni koska se on ulkomailla mutta Suomessa siisteissä ja hyväkuntoisissa mökeissä lomailevat saa?
Ok, sori
Haluatko nyt vielä kerran mainita että mökkisi on ulkomailla kun joku ei ehkä vielä tajunnut?
Kyllä. Se on siis Etelä-Euroopassa ja maalaistalo. Remontoitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin kirjoitettu aloitus. Elävä ja jopa hauska, vaikka uskon ap:n kyllä kokeneen vastenmielisyyttä.
Olen ollut innokas vuokramökkiläinen noin 20 vuotta. Vaihdan mökin vuoden tai kahden välein. Tarjontaa on juuri saman tyyppisistä lautamökeistä, jotka ovat vielä karmeampia kuin ap:n kuvailema. Maisematkaan eivät selitä tunkkaisten pikku mökkien olemassa olemisen syytä, mutta kyllä se on heti ei. Vuokranantajille ei on aina yllätys. Jos he ovat rakastaneet hökkeliään suurella sydämellä, niin sitäkin tarkemmin joutuu varomaan sanojaan.
KOska olen nähnyt niin paljon mökkejä ja vieraillut tuttavien mökeillä sanon varmuudella sen, että mökit ovat meidän suomalaisten vapaata temmellyskenttää vain mielikuvituksen taivas rajana. Tunteikkaita suhteita ja oman luovuuden toteutuspaikkoja, joissa kauneus on lähinnä katsojan silmissä. Se henkilökohtaisuuden, intiimiyden määrä möDet var förr. Idag köper man endast nytt och prima till stugan då det är jobbigt att släpa grejor dit och de gamla till sopen. Hemma gör man samma sak mycket lättare.
Kaunis luonto ympärillä ja mahdollisuus saunoa järven rannalla. Uiminen ja saunominen varmaan parasta. Kyllä siellä homeelta haisee ja se tarttuu vaatteisiin ja hiuksiin, kun on niin vanha mökki, mutta en juuri haista sitä siellä ollessani, vasta kotona kaupungissa. Kallistahan mökin pito on käyttöön nähden, mutta muuten olisin kesällä paljon sisällä kaupungissa. Hoidan kuntoani ja saan vaihtelua elämääni, kun ei ole muuten sukulaisia tai kyläpaikkoja. Ei voi mitään, ei ole mahdollisuuksia rakentaa uutta mökkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ihmiset tuntuu nykyään inhoavan kaikkea. Mökkiä ja mökittömyyttä.
Sitä mitä toisella on, kuuluu inhota. Ei missään nimessä ainakaan sanoa tykkäävänsä vaikka olisi kuinka ihana - vaikkapa nyt se mökki.
Enpä nyt tiedä..
Minä ainakin kehun naapurin vaimon persettä ihan avoimesti ja moni kaverinikin on tuota kehuneet ihan estoitta kun olen heille siitä kuvia näyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin varusteltu iso maalaistalo etelä-Euroopassa. Ihan kiva "mökki", en valita.
Eihän tässä väitettykään että olisi vaan kerrottiin esimerkki sellaisesta jossa ap ei jaksaisi olla. Miten toi sinun humble brag mökki liittyy aloitukseen?
Ok siis mä en saa kehua mökkiäni koska se on ulkomailla mutta Suomessa siisteissä ja hyväkuntoisissa mökeissä lomailevat saa?
Ok, sori
Haluatko nyt vielä kerran mainita että mökkisi on ulkomailla kun joku ei ehkä vielä tajunnut?
Kyllä. Se on siis Etelä-Euroopassa ja maalaistalo. Remonto
Mikäs siinä, viro on ihan mukavaa seutua.
Vierailija kirjoitti:
Taidat puhua nyt rahvaiden mökeistä? Niistä jotka esi-isät rakensivat ja jotka jälkeen jääneet ovat perineet? Ainakin kuulostaa ihan jälkeenjääneiden mökiltä tuokin kuvailemasi paikka.
:D HAHHAHHAAHAHAHAHAAAAAA Juuh, mutta henkisesti sukulaiset näyttelevät olevansa kuitenkin edistyksellisiä ainakin ajatuksiltaan ja aivotkin ovat säilyneet jonkin verran kuosissaan, vaikka vuosien kesäjuomien promillemäärä on joillekin vaikuttanut toimintakykyyn. Kai tuollaisissa ahtaissa ja epämieluisissa mökkiolosuhteissa alkoholin voimin jaksaa sitten ruhoaan lepuutella.
Vierailija kirjoitti:
Joo ihan varmasti. Ehkä puoli promillea tämän päivän mökeistä on tuollaisia. Tapahtuiko tämä mainittu mökkeily joskus 70-luvulla?
Aapeen vastaus: Ihan kuuleppa tässä kakstuhatluvun puolella, mutta toki itse mökki on rakennettu jo 1970-luvun puolella.
Mikä siinä on epäekologista että kaksi ruokakuntaa jakaa saman olemassa olevan vanhan pirtin kesäkäytössään? Minulla on tuonne vieläpä jalkamatka jos haluan. Tarkoitus olisi aikanaan ihan luopua asunnosta kaupungissa mutta lähipäivät vaativat järjestelynsä. Muutenhan olisin siellä vallan :).
Meiĺlä ei haise home mökillä. Vesijohto ja sähköt on. Vesivessa ja suihkussakin voi käydä, tosin eniten käydään rantasaunassa kylpemässä. Siellä toki pitää joko kauhalla lappaa päälle vettä tai käyttää ladattavaa mökkisuihkua. Kunnon makkarit, kuituliittymä yms. Samat mukavuudet kuin kaupungissa.
Ehkä sun ei sitten kannata mökkeillä sukulaisilla? Vuokraat jonkun hulppean luksuslukaalin itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ihmiset tuntuu nykyään inhoavan kaikkea. Mökkiä ja mökittömyyttä.
Sitä mitä toisella on, kuuluu inhota. Ei missään nimessä ainakaan sanoa tykkäävänsä vaikka olisi kuinka ihana - vaikkapa nyt se mökki.
Enpä nyt tiedä..
Minä ainakin kehun naapurin vaimon persettä ihan avoimesti ja moni kaverinikin on tuota kehuneet ihan estoitta kun olen heille siitä kuvia näyttänyt.
Mutta te olettekin miehiä. Miehet harvemmin kadehtii. Tosin ei nyt sitä naapurin vaimon persettä. mutta vaikkapa autoa.
Mökki etelä-Suomessa. Ei ole ilmalämpöpumppua, niin lämpötila kuumimpana päivänä nousi 24 asteeseen eli ei ihan mahdottoman kuuma mökki ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne Etelä-Euroopan maatalot ovat usein homeessa.
Kosteutta saattaa toki olka vanhoissa taloissa mutta kivi/tiilitalot hengittää. Esim hyvinkin homeallerginen henkilö ei saa mitään oireita näissä 100-200v vanhoissa taloissa toisin kuin Suomessa.
Meidän talo on täysin remontoitu joten ongelma on häviävän pieni eikä merkkejä kosteudesta ole näkyvissä
Mutta suomalaisia mökkejä ei voi remontoida, vai mitenkä...? Olet outo.
No sen verran tiedän rakentamisesta että puutaloissa muhiva home ja sädedäsieni tekevät niistä asuinkelvottomia ja terveydelle vaarallisia.
Toki voi rempata jos noita ei ole rakenteissa. Puutalo on kuitenkin aina riskirakenne. Hyväkuntoiset rempatut talot maksaa suhteessa sivan liikaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne Etelä-Euroopan maatalot ovat usein homeessa.
Kosteutta saattaa toki olka vanhoissa taloissa mutta kivi/tiilitalot hengittää. Esim hyvinkin homeallerginen henkilö ei saa mitään oireita näissä 100-200v vanhoissa taloissa toisin kuin Suomessa.
Meidän talo on täysin remontoitu joten ongelma on häviävän pieni eikä merkkejä kosteudesta ole näkyvissä
Mutta suomalaisia mökkejä ei voi remontoida, vai mitenkä...? Olet outo.
No sen verran tiedän rakentamisesta että puutaloissa muhiva home ja sädedäsieni tekevät niistä asuinkelvottomia ja terveydelle vaarallisia.
Toki voi rempata jos noita ei ole rakenteissa. Puutalo on kuitenkin aina riskirakenne. Hyväkuntoiset rempatut talot maksaa suhteessa aivan liikaa
Joidenkin kommentit nostivat hymyn huulille, oli niin hyvin riimitelty.
Itse olen sitä ajatusta tuosta vanhojen puusta rakennettujen kesämökkien korjaamisesta, että ei kannata kyllä melko läpeensä homeista mökkiä alkaa remppaileen. Purettava koko höskä ja uusi ehompi tilalle, mutta kun se maksaa ja paljon!
Vierailija kirjoitti:
harmi kun kela ei osta kesämökkii eli silloin se on perseestä.
En ottais vaikka ilmaiseksi annettais. Mulla on kiva omistusasunto Helsingissä ja lomilla suuntaan aina eri paikkaan Suomen rajojen ulkopuolelle. Elämä on lyhyt. En halua jumittaa koko elämääni parissa paikassa eikä se mökillä odottava työleiri kiinnosta. En ole tykännyt yhdestäkään mökistä ikinä. Eiköhän täällä porukka kuvaile mökkejään ruusunpunaiset lasit silmillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kuollutta rahaa makuutetaan siellä' rannalla. 11kuukautta vähällä käytöllä ja siitä pitää maksaa.
Juuri katoin hyvää mökkiä heinäkuuksi, 4000euroa. En laitaisi vuokramökkiin semmoista summaa.
Eikös mökillä ole tarkoitus olla "ihan pihalla".
Omat vanhemmat on mökillä maaliskuusta lokakuuhun. Kotona käyvät pesemässä pyykkejä, muuten ovat saaressa. Täällä Turun seudulla ei meressä ole jäätä enää loppukeväästä joten saarimökin käyttöaika on pidempi kuin pohjoisemmassa.
Me mökkeillään Sipoon saaristossa yleensä toukokuusta marras/joulukuun vaihteeseen. Jäät lähtee yleensä siinä huhtikuun lopulla ja marraskuun lopulla alkaa olla jo melko kylmä ja tahtoo olla sähkökatkojakin, jotka vähän pilaa tunnelmaa. Ja pitä varoa, ettei sataman luiska pääse jäätymään, että sen veneen saa vielä ylös trailerilla, ettei tarvii sentään nosturiautoa tilata. Mutta osa mökkiläisistä mökkeilee tuolla sitten talvellakin, moottorikelkoilla pörräävät siellä. Reipashenkisemmät saattavat hiihtää omalle mökilleen.
Miten sä jaksat trollata täällä kauniina kesäpäivänä?
Oletko vähän yksinäinen?