Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodin suhtautuminen vanhempien saikkuun..?

29.01.2007 |

Onko muilla kokemuksia miten vanhempien sairasloma vaikuttaa

hoitoaikoihin, ja kuinka vaikuttaa se että toinen vanhempi käy töissä, kun toinen on saikulla?

Meille tuli uusi tilanne, kun poika on ollut jo kaksi vuotta päiväkodissa ja mulle sanottiin nyt vasta, että jos toinen vanhempi jää saikulle, ja halutaan silti viedä lapsi päiväkotiin, hoitoaika onkin 9 - 15.

Normaalisti poika on 8 - 16, mun työaikojen mukaan. Jos se saikulla oleva ei ole pää kainalossa niin sen pitää lähteä tunti mun jälkeen viemään lasta hoitoon, ja hakea klo 15 kun mä pääsen töistä klo16.

Tai sitten pitää hoitaa se lapsi kotona, mikä on monesti meilläkin tehty

mutta kun lapsi haluu päiväkotiin kun kaverit on siellä.

Meillä tuli pientä kiukkua ilmaan kun ei saa reilusti sairastaa tai toipua edes lääkärintodistuksella, tai pitää valehdella päiväkotiin että on tosi kipee.

Onko tää yleinen käytäntö, vai mitä tää on?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mtäälläkin olen olen kuullu tosta 6 tunnin ajsta että jos vanhempi on kotona. ja minä olen sitä mieltä että on ihan poikaa tollanen 6 tunnin päivä jos vanhemoi on kotona miks lapsi olis sillo pitkän päivän hoidossa asia. erikseen jos äiti tai isä kipee.

Vierailija
22/35 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin johtaja pisti hoitajan kertomaan, kun olivat palaveeranneet

päivällä, ja iltapäivällä viime torstaina hain lapsen ja kuulin uutisen.

Perjantaina soitin päiväkodin johtajalle, joka kertoi että tällainen on käytäntö, viileä puhelu kyllä molemmin puolin, kun jouduin rautalangasta vääntämään kun en ymmärtänyt asiaa: kysyin näin: onko tämä nyt käytännössä nyt niin, että minä, joka töihin lähden, en voi tuoda ja hakea lasta, vaan mies joka on sairaslomalla, joutuu sen tekemään? Vastaus oli että näin se periaatteessa on.

Kysymyksiä vaan alko sinkoilla päässä tässä kun on viikonlopun kelannu tapahtunutta..

Kyllä hän vielä sanoi, että tilanteen mukaan kyllä joskus katsotaan, kun vertasin pää kainalossa kävelevään (huono vertaus, mutta kun ei muutakaa keksiny siihen hätään). Meiltä ei ole kyllä kukaan kysynyt tilannetta ennen tätä palaveria, ja hoitotädit kyllä tiesi mikä miestä vaivaa ja missä määrin, kun olen jutellut siellä asiasta.

Ja niin tiesi päiväkodin johtajakin kun kerroin puhelimessa. Mutta mies ei ole vissiin tarpeeksi huonossa kunnossa eli sitten vissiin pää kainalossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sairaus on pitkäaikainen, tulee poikkeusjärjestelyjä tms. tilanne on tietenkin toinen.

Vierailija
24/35 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olen ollut reilu 10 vuotta pk:ssä töissä..(ja Helsingissä), enkä myöskään mihinkään 6 tunnin maksimihoitoaikoihin..Ellei nyt viimeisen vuoden aikana ole uudistuksia tullut..Soitapa päivähoidon johtajalle, mielenkiinosta haluaisin kuulla, mitä sieltä sanotaan, vai onko päiväkoti sanellut omia sääntöjään..

Vierailija
25/35 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasloma ei ole pakkolomaa. Se on ensinnäkin suositus, jota työnantajan ei ole pakko noudattaa. Eli v-mäinen työnantaja voi olla toista mieltä ja velvoittaa töihin tulemaan, vaikka kuinka olisi saikkulappu kädessä. Toisekseen, jos tauti paranee ennen sairasloman loppumista, töihin saa kyllä mennä. Kun vain ilmoittaa työnantajalle niin tietävät korjata vakuutukset voimaan.

Kuka edes ilmoittaa päiväkodille sairaslomasta?? Kyseessä ei siis ole LOMA vaan sairaudesta toipumiseen tarkoitettu aika.

Vierailija
26/35 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin viime vuonna vuorotyössä ja iltavuoro viikoilleni lapselle oli sovittu hoitoaika klo 18 asti,jolloin hänen isänsä pääsi hänet hakemaan

(vein aamulla n. 10.30 ja isänsä haki yleensä klo 17.30).

Mutta kun olin sairaslomalla kuumeessa tai muun syyn vuoksi minun pitikin hakea lapsi kotiin jo klo 17 mennessä. Ei siis saanut jäädä sinne enään siksi puoleksi tunniksi,jolloin olisi päässyt isänsä kanssa kotiin.

Päiväkoti oli tuolloin auki klo 20 ja lapsia ja hoitaja oli paikalla iltasellakin.

Sama kun olin polvileikkauksessa nyt syksyllä minun piti ottaa tyttö kotiin toipilasajakseni,jolloin en pystynyt ajamaan autoa,kun ei käynyt päinsä että isä olisi tuonut lapsen aamulla ja hakenut klo 17.30.

Ei ollut tuo toipilas aika ihan lääkärin tarkoittamaa lepoa jalka kohoasennossa...

Päiväkodin oma ihana henkilökunta ei moisia sääntöjä keksi,vaan " suurempi" johtaja joka on 3 eri päiväkodin johtaja.

Puuttuu kaikkiin asioihin.

Kun neidillä oli 15pv/kk hoitoaika ja sovin hoitopäivän muutoksesta päiväkodin yhden hoitajan kanssa niin pian olinkin jo tämän itseään täynnä olevan johtajan puhuttelussa että mitenkäs nyt näin...

Olin kuitenkin vaihtanut hoitopäivää hänen itsensä määräämän viikkoa ennen ajan sisällä ja hän menikin hyvin vaikeaksi kun tajusi sen ja alkoi etsiä sopivaa perääntymisreittiä asiasta.

Nyt kun minulla oli pitkästä aikaa arkena vapaa päivä en siitä kelleen maininnut. Vein neidin hieman myöhemmin tarhaan ja hain ihan normaaliin aikaan.

Ei noista sairaslomista hirmuisesti kannata kailottaa,sen ainakin olen lyhyen tarhauramme aikana oppinut.

Vierailija
27/35 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoittaa oikeasti sitä, että päiväkoti ei voi määrätä tuollaisia rajoja. Varsinkin sairaslomatapauksissa tuo on mielestäni aivan naurettavaa. Voit toki ottaa yhteyttä ylemmälle taholla, mutta valitettavasti pelkään, että yhteistyö ainakin johtajan kanssa voi sen jälkeen olla vaikeaa.

Olen samaa mieltä usean kirjoittajan kanssa, että lapsella on oikeus lomaan, mutta tarkoitan tässä todellakin sitä aikaa, kun vanhemmat ovat vuosilomalla, eivät sairaslomalla.

Tampereella meillä on päiväkodissa todellakin korostettu sitä, että emme voi antaa mitään määräyksiä ja ehtoja hoitoajoista.

Vierailija
28/35 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos noin hankalaksi heittäytyvät. Eikös se ole yksinkertaisinta? :)

Vierailija
29/35 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että olivat asiasta oikein palaveeranneet... No just. (No okei, oli siellä palaverissä ehkä vähän muustakin puhuttu...)

Kyllähän se juttu on tosiaan niin, että tuollaisia itseään täynnä olevia pikkuhitlereitä tämä maailma on pullollaan ja nyt jos saan olla todella ilkeä ja ikävä ihminen ja yleistää oikein viimmosen päälle, niin sanon, että hoito- ja hoiva-aloilta näitä tuntuu löytyvän oikein enemmänkin... Bisnesmaailmasta toki sitten löytyy muunlaisia riivinrautoja.

Juu, sehän on todellakin lapsen edun mukaista, että lapsi joutuu olemaan sairaan vanhemman kanssa kotona - - etenkin tuo polvileikkaustapaus oli kyllä vertaansa vailla olevaa jästipäisyyttä!! Siis voi hyvänen aika, subjektiivisen päivähoito-oikeuden purkamisesta ovat huolta kantaneet Sailaksen ja kumppaneiden talouspainotteisen näkökannan lisäksi mm. ammattikasvattajat, jotka, ainakin mukamas, ovat huolissaan lapsen *oikeudesta* vapaa-aikaan ja muutenkin aikaan omien vanhempien kanssa. KETÄ palvelee se, että lapsi pannaan kotiin sairaan vanhemman _seuralaiseksi_ silloin kun ei ole pakko?!?! Pakko on taas asia erikseen ja toisen ketjun aihe.

Joku kommentoi, että etenkin pienellä paikkakunnalla päivähoidon johtajan kanssa asioituanne saattaa kommunikointi nahkeutua entisestään. Näinhän se ikävä kyllä on, eli kannattanee miettiä, mikä näistä vaihtoehdoista on se pienin paha. Jos lapsen isä oikeasti ja todella tarvitsee pidemmän levon kuin tuo 6h (jää muuten vajaaksi sekin, jos kävelee mennen-tullen...), niin vie ihmeessä asia loppuun asti. Kyllä itseäni ainakin tällainen autoritäärinen saneleminen ja toisten elämään puuttuminen suututtaa ihan kamalasti. Puhua lässytetään kodin ja päiväkotien (ja koulujen) yhteistyöstä, mutta oikeasti se näkyy olevan kaikkea muuta kuin YHTEIStyötä - aikamoista sanelupolitiikkaa tuntuu monilla tämä nk. yhteistyö olevan. Itse tuskin jättäisin asiaa sikseen, vaikka riiteleminen onkin ikävää ja turhanaikaista. Mutta riippunee tosiaan siitäkin, miten pitkä sairasloma on.

Mutta kysynpä minäkin, että mitäpä ne sairaslomat ylipäänsä hoitopaikkaan kuuluvat...? (Ne siis, jotka eivät sairauksistaan raportoi, saavat pitää lomansa, muut eivät???)

Murrh... :-(

Vierailija
30/35 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasloma ei kuulu päiväkodin henkilökunnalle pätkääkään. Jos itse olen kipeä, lapsi on hoidossa sen normaalin päivän. Toisaalta, jos itse olisin sen verran terve, että jaksaisin katsoa lasta koko päivän, menisin töihin! Ei kai vanhemmilla mitään ilmoitusvelvollisuutta ole, jos on sairaslomalla. Itse kyllä pyytäisin ylimääräisistä ohjeistuksista mustaa valkoisella päiväkodin johtajalta tai suoraan päivähoidon vastuuhenkilöltä.

Mitähän päiväkodin henkilökunta sitten sanoisi siitä, että jotkut tekevät töitä tilapäisesti tai kokopäiväisesti kotona? Koskisiko heitäkin 6 tunnin hoitoaika vaikka työaika olisi 8 tuntia?

Vierailija
31/35 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aamulla ilmoittanut lasten päiväkotiin jääväni sairaslomalle, mutta lapset jatkavat hoidossa, jotta saan itseni kuntoon. Sain vastauksen, että Sitä vartenhan teillä hoitopaikka on, että lapset saa tuoda hoitoon.

Jos todella tarvitsen sairaslomaa niin en kyllä silloin kykene hoitamaan lapsiakaan koko päivää. Jos jaksan hoitaa lapset niin jaksan tulla töihinkin.

Toinen asia on se, että musta itsestäni tuntuu oudolta, että jään kotiin sairaslomalle ja vien lapset hoitoon. Niin mieluusti heidät kotiin ottaisin kanssani, sillä tiedän myös heidän tarvitsevan lomaa. Mutta tärkeintäpä taitaa olla se, että saan myös itseni hoidettua sairaslomalla kuntoon!

Vierailija
32/35 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemman ollessa sairaslomalla lapsen päivähoidon pituus on sama kuin työpäivä+matkat.

lisäksi, ainakin minun työnantajani kieltäytyy ottamasta minua sairaslomalla töihin, sillä se on laissa kiellettyä. Tästä ei pääse yli eikä ympäri.

Vierailija
33/35 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ainakaan meidän päiväkodissa (Espoossa) ei ole mitään rajoituksia hoitoajoissa vaikka toinen vanhemmista on virallisesti kotona. Olen itse vanhempainlomaa viettävä opiskelija, joka tekee vauvanhoidon lomassa graduaan. Esikoisen hoitoaika oli meidän päätettävissä, nyt hän on tarhassa 4 pvää/vko, 5-7h/pvä.

Kyseisessä päiväkodissa on paljon opiskelijaperheiden lapsia, joiden vanhemmat ovat virallisesti vanhempainvapaalla nuoremman lapsen kanssa mutta tosiasiassa opiskelevat.

Kuulostaa kyllä erittäin oudolta että päiväkodit sanelevat ehtoja sairasloma- yms. tapauksissa!

Vierailija
34/35 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...teillä kirjoitettu sopimusta päivähoidon aloittamisen yhteydessä? Siinähän lukee päivittäinen hoitoaika. Jos joku väittää, että se lyhenee 6 tuntiin, jos toinen vanhemmista on sairaslomalla, pienenee totta kai myös hoitomaksu näiltä päiviltä. Molemmin puolin se on toimittava. Itse asiassa tuo kuulostaa niin omituiselta, että ottaisin yhteyttä päivähoidon johtajaan, ei siis päiväkodin johtajaa. Jos nyt yleensäkään tarvitsee sairaslomasta päiväkotiin kertoa. Ja vaikka kertoisikin, ei sen pitäisi vaikuttaa siihen mitä on sovittu sopimuksessa. Pidä puolesi!

Vierailija
35/35 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, tänään soitin päivähoidon aluejohtajalle. Kyllä oli suhtautuminen erilaista, eikä jäänyt p.....n maku suuhun puhelun jälkeen. Tämä systeemi on kyllä ollut käytössä, mutta ainoastaan

vanhempien ja päivähoidon yhteisymmärryksessä ja keskustelun tuloksena. Meidän kohdallahan nämä kaksi asiaa unohtuivat...

Sanoja lainatakseni: Jos hoidon tarvetta lapselle on, sitä varten päiväkoti on. Kuulostaa jo paremmalle.

Näissä päiväkodeissa on paljon vuorolapsia, ja vaatii kuulemma sovittelua saada hoitajat riittämään, varsinkin loma-aikoina.

Ymmärrän kyllä tämän, vaan en koe henk.koht. olevani vastuussa työvuorojen onnistumisesta, varsinkin tämän episodin jälkeen.

Ja työvoiman riittävyydestä tämä kuulemma juontaa juurensa,

meidän 8 - 16 hoitoaikamme teettää vissiin ylitöitä vuorolapsien päiväkodissa. Mutta aluejohtaja vakuutti ettei ole tarvetta vaihtaa

hoitopaikkaa, joten..Näillä eväillä jatketaan. On muuten vs. päiväkodin johtaja kuulemma tämä meidän oma johtaja, aloitti joulun alla...

Jatkoa ajatellen olen sen verran viisaampi että näitä " käskyjä" en ota vastaan, tässä muodossahan nämä hoitoajat meille silloin ilmoitettiin.

Ja kuten muutama on edellä todennutkin, ei tarvitse enää sairaslomista

huudella päiväkodissa.

Joka päivä oppii jotain uutta..:)