Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 38 vuotias liian vanha äidiksi?

Vierailija
08.06.2024 |

Moi! Täytin vasta 38 v ja mietin, kannattaako yrittää äidiksi enää kun ikää on. Mitä mieltä ja näkemyksiä asiaan?

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olisi?

Vierailija
2/74 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain lapseni 39 vuotiaana. Paras juttu elämässäni. Olen nauttinut, kun on saanut olla äiti ja nähdä pojan kasvavan hienoksi nuoreksi mieheksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen vointi vaikuttaa paljon asiaan. Pikkulapsen kanssa pitää olla hyvä kunto kun käy leikkipuistossa vähintään kerran päivässä ja on itsekin siellä aktiivinen eikä vain puhelin kädessä. Lapsille pitää opettaa monia taitoja kotona sekä lukea paljon kirjoja.

Keinutuoli kannattaa hankkia sen varalle, että vauvalle tulee koliikki. Siellä keinutuolissa ne pahimmat mahankipristykset tulevat paukkuna tai röyhtäyksenä ylös.

Vierailija
4/74 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, mutta jos haluat lapsen, ei kannata enää aikailla.

Vierailija
5/74 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain lapseni 39 vuotiaana. Paras juttu elämässäni. Olen nauttinut, kun on saanut olla äiti ja nähdä pojan kasvavan hienoksi nuoreksi mieheksi

Jos sanot noin palstan katkerat velat poistavat tämän keskustelun. 

Vierailija
6/74 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet saavat vielä paljon vanhempana lapsen. Mistä me voidaan sun hedelmällisyys tietää? Käy lääkärissä testeissä.

Vierailija
7/74 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Tulin itse äidiksi sen ikäisenä. 

Vierailija
8/74 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lapsen 39 v.  Nyt lapsi 40.  

Vierailija
9/74 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleinen vointi vaikuttaa paljon asiaan. Pikkulapsen kanssa pitää olla hyvä kunto kun käy leikkipuistossa vähintään kerran päivässä ja on itsekin siellä aktiivinen eikä vain puhelin kädessä. Lapsille pitää opettaa monia taitoja kotona sekä lukea paljon kirjoja.

Keinutuoli kannattaa hankkia sen varalle, että vauvalle tulee koliikki. Siellä keinutuolissa ne pahimmat mahankipristykset tulevat paukkuna tai röyhtäyksenä ylös.

Niin, naiset alkavat tuon ikäisenä olla jo monisairaita ja vanhuuden rappeutumaa on vähän joka paikassa. 

Vierailija
10/74 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa järkiperäistää kodin sisustusta jne jo ennen vauvan syntymää. Ikä antaa ainakin siinä mielessä perspektiiviä, että ymmärtää kuinka lyhyt aika 20 vuotta loppujen lopuksi on. Ja sitten 20 vuoden päästä osapuilleen pieninkin vauva ottaa ja lähtee jossain vaiheessa opiskelemaan ja alkaa puhumaan vuokra-asunnostaan omana kotonaan jne.

Vierailija
11/74 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kerkeää tekemään yhden lapsen. Paras ikä on tehdä lapset 20-30v.

Vierailija
12/74 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. biologinen kello voi olla jo tikittänyt vieterin tyhjäksi. On henkisesti raskasta jos ei saa lasta vaikka yrittää, vielä raskaampaa on katua sitä ettei yrittänyt. 

Vierailija
13/74 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, naiset alkavat tuon ikäisenä olla jo monisairaita ja vanhuuden rappeutumaa on vähän joka paikassa. 

Tarkoitan sitä, että jos elää pelkästään autolla liikkumalla eikä tule päivän aikana askeleita niin se raskausaika voi olla tukalaa kun se on loppua kohden hyväkuntoisillakin hitaampaa kulkua. Sikiö vie keuhkokapasiteettia ja voi tulla myös anemiaa jos ei syö viisaasti. 

Vierailija
14/74 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, mutta suosittelen käymään alkuun tutkimuksissa, ettei tuhlaa aikaa yrittämiseen jos jotain vikaa löytyykin. Itse aloitin yrittämisen 38-vuotiaana, ja kun raskautta ei kuulunut hakeuduimme hoitoihin, joita aloittaessa löytyikin endometrioosi. Hormonitasot yms. olin jo selvittänyt ennen yrittämisen aloittamista, mutta näin jälkikäteen ajateltuna minun olisi kyllä kannattanut käydä myös aukiolotutkimuksessa sekä miehen sperma-analyysissä ennen kuin aloitettiin yrittäminen.

Vierailija
15/74 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään 20-vuotias voi olla paljon lapsellisempi kuin oma vanhempansa saman ikäisenä. 20-vuotiaan pitää hankkia se koulutus mielellään ensin.

Vierailija
16/74 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti et tee päätöksiä av:n perusteella. Vain sinä itse voit päättää näin tärkeän asian. Sitten vielä sekin että ei niitä lapsia aina niin vain tehdä oli ikä mikä hyvänsä. 

Vierailija
17/74 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Iltatähdet 37 v ja 40 v. 

Vierailija
18/74 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään 20-vuotias voi olla paljon lapsellisempi kuin oma vanhempansa saman ikäisenä. 20-vuotiaan pitää hankkia se koulutus mielellään ensin.

Joillakin on koulutus 20v.

Vierailija
19/74 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu taloustilanteesta, tukiverkoista sekä ennenkaikkea omasta fyysisestä kunnosta. Jos on ylipainoa,sairauksia,ei-aktiivinen elämäntyyli,minkäänlaista masennus tms diagnoosia,päihdekokeiluja,työttömyyttä,en suosittele. Joudut välittömästi terveydenhuollon ja sosiaalitoimen syyniin. Pikkuvauva-aika on todella rankkaa samoin pikkulapsi arki. Ennen murrosikää tulee seesteisempi kausi,mutta murrosikäisen lapsen kanssa keski-ikäisenä..Ei kiitos. Onko käynyt mielessä se,että jos/kun jäät lapsen kanssa kotiin,jää työelämä katkolle,eikä näinä aikoina korkeimmin kulutetuillakaan ole itsestään selvyys enää palata työelämään,siis nimenomaan heillä jotka lapset ovat tehneet reilusti yli kolmenkympin? Lapsesi voi myös sairastua vakavasti,hänellä voi olla synnynnäinen vamma,jnejne. Parisuhteen kesto on myös todella koetuksella,jos on aina ennen saanut mennä miten tykkää En itse enää tuossa iässä lapsia tekisi,itseasiassa,päädyin aborttiin,kun yli 34-vuotiaana tuli positiivinen testi. Jos olisin pitänyt lapsen,se olisi merkinnyt käsittämätöntä viranomaishelvettiä hänelle ja minulle muiden lasteni lisäksi,joten en katsonut olevan piinan arvoista siinä iässä enää kellekään. Mutta jokainen tekee omat valintansa,itse ajattelen vaikka koiran hankkimisen olevan parempi vaihtoehto,kuin yhtään lasta enempää,jos sellaista sisältöä ja vastuunkantoa elämäänsä kaipaa.

Vierailija
20/74 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään. Äidiksi on liian vanha vasta sitten, kun on ollut menopaussi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan