Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Persoonallisuushäiriöt

Vierailija
08.06.2024 |

Itseltäni löytyy vanha tarkemmin määrittelemättömän diagnoosi, voiko täällä asiasta keskustella? Trollausta tulee varmasti mutta löytyykö muita ja miten olette pärjänneet elämässä, näistähän ei ilmeisesti voi parantua.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillakin diagnoosi voi olla väärä. Mitkä oireet. Oliko alkoholi vaikuttamassa tai lääke, stressi, vai ei. Lisäksi osalla voi olla vaikka ollut ahdistushäiriö tai joku ihan muu. Moni stressaantuneena voi olla tuskainen tai sanallisesti riehuva jopa. Hormonitkin vaikuttavat.

Minulla vaikutti se, että olin nuorena aika miellyttämishaluinen. Yritin arvailla mitä halutaan kuulla ja höpöttelin kaikenlaista. No, diagnoosia ei saa pois. :/

Vierailija
22/25 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillakin diagnoosi voi olla väärä. Mitkä oireet. Oliko alkoholi vaikuttamassa tai lääke, stressi, vai ei. Lisäksi osalla voi olla vaikka ollut ahdistushäiriö tai joku ihan muu. Moni stressaantuneena voi olla tuskainen tai sanallisesti riehuva jopa. Hormonitkin vaikuttavat.

Ihminen voidaan myös diagnosoida väärin, jos samat oireet voidaan katsoa useamman häiriön alle.

Toisaalta myös lääkäreissä on kokemukseni mukaan aika herkällä sormella diagnosoivia.

Ahdistuneisuushäiriö saatetaan laittaa herkästi, vaikka kyse olisi ihan normaalista elämään kuuluvasta elämänvaiheesta, mistä henkilö ei koe itse tarvitsevansa apua tai edes voimakkaasti oireile, että olisi hoidon tarpeessa. Jotain lääkärin omaa diagnoosiherkkyyttä ilmenee myös, mikä on sitten pois heiltä, keillä todellista tarvetta avulla olisi.

Vääristää myös tilastoja, jos joka toiselle kevyesti laitetaan joku häiriö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla vaikutti se, että olin nuorena aika miellyttämishaluinen. Yritin arvailla mitä halutaan kuulla ja höpöttelin kaikenlaista. No, diagnoosia ei saa pois. :/

No onhan tuollainen käytös aika häiriintynyttä. 

Vierailija
24/25 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan tuollainen käytös aika häiriintynyttä. 

No tässä oli sekin, etten ollut silloin työelämässä/opiskelemassa, joten en itsekään tiennyt miten käyttäytyisin eri tilanteissa. Jouduin siis muutenkin tekemään oletuksia vähillä tiedoilla.

Vierailija
25/25 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No millainen on sitten tuo tyypillinen asp-häiriöstä kärsivä? Tai miten vertautuu vaikka sosiopaattiin?

Sosiopatia on vanha ilmaus antisosiaaliselle persoonallisuudelle.

Eli asp kutsutaan sosiopaatiksi, mikä määrittää sosiopaatin arjessa, ellei ole ihan sitä tasoa että miettii sairaalloisesti jotain koulukaverien tuhoa, ja onko niin että nämä kaikki kouluampujat on sosiopaattista tasoa vai voidaanko jälkikäteen diagnosoida ilman edeltävää hoitoa? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan