Lapsilisät tuplana...
Lapsilisät tuplana. Onnea kaikille teille, joille tämä superjokeri sukelsi kotiinne! Nauttikaa rahoistanne. Me veronmaksajat kustannamme tämän. Taivaaltahan tuo raha ei tule...vai luuliko joku näin? Kuten erään iltapäivälehden haastattelussa yksi viisilapsisen perheen opiskeleva äiti kertoo, että lapsensa saavat nyt jos jonkinlaista tekniikkaa joululahjaksi. Kerrassaan upeaa totean minä, joka näistä maksaa...ja todennäköisesti myös tuon äidin opiskelun...ja varmasti osan tuon perheen muistakin menoista. Niin teet sinäkin.
On ymmärrettävää, että lapsia halutaan. Halusin aikoinaan minäkin. Tein toki laskelmat siitä, kuinka moneen minulla on varaa, yhteiskuntaa hyväksikäyttämättä. Luku oli kaksi. Siihen se jäikin. Onko oikein, että lestadiolaiset hankkivat 10-15 lasta ja me kaikki maksamme tästä lukumäärästä ja nyt näköjään jopa tuplana? Onko oikein, että perheissä, joissa tienataan yli 10 000 euroa saavat myös lapsilisiä? Ei mielestäni ole. Ja mihin perustuu laskelma, että toisesta, kolmannesta, neljännestä lapsesta koituu enemmän kuluja kuin ensimmäisestä lapsesta ja siten lapsilisä nousee? Ei mihinkään. Absurdia. Kuinka paljon valtio säästäisikään miettimällä näitä asioita. Kahdesta lapsesta voisi vielä valtion puolesta lapsilisiä maksaa, lopuista huolehtikoot perheet ihan itse...
Kommentit (36)
Ihan niinkuin me perheelliset emme maksaisi veroja.
Myös vähän ristiriitaista että sinusta 10 000e ansaitsevat perheet eivät ansaitse sitten lapsilisiä, vaikka itse maksavat ne veroissa.
Ja tuskinpa sinäkään ilmaista koulutusta sait. Kaikki vaan eivät käy sitä koulua samaan aikaan elämässä tai joutuvat vaihtamaan ammattia. Esim. monen ammattikoululaisen duunarivanhemman on pakko lähteä koulunpenkille koska vaikka sillä duunarin palkalla ennen elätti perheen ihan hyvin, nykyään sen palkan ostovoima on laskenut niin alas ettei enää edes peruslaskuista meinaa selvitä.
T. Opiskeleva kahden lapsen yh, joka käy myös palkkatöissä
Kaikkeen krääsään nuokin rahat meni. :(
Samalla elvytettiin kauppiaita eli joulukauppaa.
Minä olen kyllästynyt totaalisesti siihen, että koko ajan vain tungetaan rahaa ja etuja nimenomaan lapsiperheille. Yli 20 vuotta olen ollut työelämässä enkä ole saanut sentin senttiä tililleni tukia tältä yhteiskunnalta.
T: lapseton nettomaksaja
Eipä tule mieleen toista hallitusta Suomessa joka on kohdellut ihmisiä näin eriarvoisesti.
Me pienipalkkaiset sinkut ollaan väliinputoajia. Ei tule avustusta mihinkään, vaikka kaikki nousee, paitsi palkka.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kyllästynyt totaalisesti siihen, että koko ajan vain tungetaan rahaa ja etuja nimenomaan lapsiperheille. Yli 20 vuotta olen ollut työelämässä enkä ole saanut sentin senttiä tililleni tukia tältä yhteiskunnalta.
T: lapseton nettomaksaja
Miksi sinun pitäisi saada? Siis, tuotatko sä olemassaolollasi yhteiskunnalle jotain merkittävää? Sä maksat veroja joilla saat mm. terveydenhuoltoa, toimivan tieverkoston, vakuuden sille että jos sairastut ja tulet työkyvyttömäksi niin saat silti katon pään päälle ja leipää pöytään.
Moni nyt unohtaa miksi sitä lapsien hankkimista ylipäätään tuetaan Ilman lapsia ei ole mitään tulevaisuutta, eikä esim sulla vanhuksena sitten minkäänlaista eläkettä tai hoivaa.
Eiköhän nämä elätit mahdollista saman hallituksen ensi kaudelle, jotta työssä käyminen tehdään vielä vähän huonommaksi diiliksi ja tuilla eläminen kannattavammaksi.
Joo. Onhan 2000 euroa kk iso summa. Tulisin toimeen samalla summalla lapseni kanssa. Ja minähän en saa noin suurta lapsilisää koska lapsia yksi.
Tuplalapsilisästä oli paljon apua vaikka puhutaankin n 150 "ylimääräistä" mutta ollaanki "köyhiä".
En kuitenkaan marise siksi että etu on kaikille laåsiperheille tuloista riippumatta. Eihän se muiden syy ole sekään että mä olen pienituloinen.
Ja aatella jos oliski 14 lasta mulla, ni tuskimpa pelkillä lapsilisillä tultais toimeen eli yhtäkkiä se 2000 euroa olisikin pieni raha.
En näe siinä mitään kadehdittavaa että kaikki sai lapsilisät tuplana. Mulla ei edelleenkään ole 14 lasta joten eiköhän se mene ihan oikein että kaikki sai tuplana.
Ja että köyhimmätkin hyötyivät kun sitä tuplaa ei katsottu tuloksi niin kuin noin muuten tehdään
Kiitos! Rahoista nautitaan kyllä. Ei ne tosin korvaa menetettyjä lapsuusvuosia läskien psykoosipotilaiden vaatiessa kaikenlaisia rajoituksia. Mutta nyt me nautitaan, olkoon tämä joulu niille jotka näistä hulluista vuosista ovat kärsineet.
Lapsilisien reaaliarvo on laskenut 34,2-42,4 % lapsimäärästä riippuen vuodesta 1994. Silloin oli joillakin melkein samanlainen tuplajuhla joka kuukausi.
"Ja mihin perustuu laskelma, että toisesta, kolmannesta, neljännestä lapsesta koituu enemmän kuluja kuin ensimmäisestä lapsesta ja siten lapsilisä nousee?"
Mistä ihmeestä olet saanut käsityksen, että olisi sellainen laskelma???
Sehän on pelkkää perhepolitiikkaa ja sillä on pitkät perinteet, kun sotien jälkeen haluttiin kannustaa ihmisiä hankkimaan useita lapsia.
Ei onnistunut demarin joulutoive törsäämisestä päätellen tämäkään vuonna: Rakas pukki. Anna minulle tämä jouluna paksu lompakko ja hoikka vartalo eikä toisinpäin kuten viime vuonna.
Tämä oli kyllä ihan käsittämätön ratkaisu että osalle kansalaisista päätettiin antaa reilut ylimääräiset joulurahat tuosta vaan. Varallisuuteen katsomatta, en missään tapauksessa äänestä puolueita jotka nyt on hallituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisien reaaliarvo on laskenut 34,2-42,4 % lapsimäärästä riippuen vuodesta 1994. Silloin oli joillakin melkein samanlainen tuplajuhla joka kuukausi.
Olihan ne palkatkin paljon pienemmät kuin nykyään.
Tuollaiset vuosikymmenten takaiset rahavertailut pelkästään yhdestä asiasta eivät kerro mitään.
Meillä tuli tarpeeseen kyllä. Lahjat ostettiin jo syksyllä alesta ja siitä asti kituutettu. En sanoisi, että kädestä suuhun, vaan ennemmin kokonaan ilman. Sain nyt ostettua paremmat talvihanskat päiväkotilaiselle, sitten vähän jouluruokaa. Loput menee siihen sähköön :(
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuli tarpeeseen kyllä. Lahjat ostettiin jo syksyllä alesta ja siitä asti kituutettu. En sanoisi, että kädestä suuhun, vaan ennemmin kokonaan ilman. Sain nyt ostettua paremmat talvihanskat päiväkotilaiselle, sitten vähän jouluruokaa. Loput menee siihen sähköön :(
Huolestuttavinta tässä on se mitä hyvinvointi suomelle on tapahtunut?
Ei tätä ongelmaa voi loputtomiin hoitaa ylimääräisillä tuilla milloin mihinkin. Vaan ei näytä palkalla tulevan toimeen monikaan.
Lapset voi jo nyt huonosti Suomessa, kun rahan ja tukien takia niitä on tehty. Nytkin raha on porkkana.
Silikonirintoihin kun nyt tuli rahaa ja lapsethan nämä tissit pilasivat. Olen jo vuosia haaveillut ryhdikkäästä povesta roikkuvien uunikintaiden sijaan.
N32
Ompas katkeraa tekstiä😂