Leikattu käsi ja opioidi kipulääkkeet
Minulta leikattiin käsi viime sunnuntaina, olkapää pirstaleina. Kotiuduin tiistaina ja edelleen kipuja kuten varmaan kuuluukin mutta opioidi kipulääkkeitä käskettiin alkaa laskemaan kahdesta yhteen päivässä. Lisäksi on Panadol 1000mg 3 x pvä. Haittaako vaikka en laskekaan nyt noiden opioidien määrää vaan syön edelleen aloitusannoksella?
Kommentit (161)
Voit tietty vetää opioidit jo nopeammin mutta lisää ei saa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on jo nyt riippuvainen koska ei pysty pienentämään annosta.
Ei tuollaisia kipuja kestä pelkällä särkylääkkeellä. Yhtään isomman luun murtuessa panadolin ja buranan yhdistelmä on yhtä tyhjän kanssa.
Jokaisella on erilainen kivun sietokyky ja särkylääkkeiden vaikutus.
Mitä opioideja? Esim. Gaprion aloitetaan pienemmällä määrällä, lisätään päivittäin. Lopetus vähentämällä, ei kerralla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti opioidi vaikuttaa. Minä voin popsia Tramalia, Panacodin ainoa vaikutus sappivaivat, Lyrican lopetin yhtenä päivänä - aamulla heräsin ajatukseen, että mitä pirua syön lääkettä, jonka ainoa vaikutus on vatsavaivat. Maksani ei tuota entsyymiä, joka muuntaisi opioidit. Sama pojallani. Minulla toimii Panadol ja Burana paremmin.
Ap - olet jäämässä opioidikoukkuun - pienennä annosta, voit ottaa vaikka Buranaa lisäksi. Minulla on operoitu käsiä ja jalkoja, mutta olen onnekseni pärjännyt peruslääkkeillä ja uskon, että sinäkin pärjäät.
Kyllä on älyttömiä oletuksia. 5 päivässä koukkuun kun lääkettä ottaa kipuun, juu.
Olet kyllä aikamoisen vajaaälyinen, ei voi muuta sanoa... Väitteesi on samaa luokkaa kuin "ei ekasta kerra
Kyllä Oxycontinia määrätään kotiinkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
83-vuotias voi elää vielä yli 20 vuotta.
Elämänlaatu voi olla huono jos kivut ovat pahoja. Tietyn pisteen jälkeen eläminen ei olekaan enää niin kivaa, kun on keho hajalla ilman kunnollista lääkitystä.
Tai myös lääkityksen kanssa. Ei lääkkeet ole mikään autuaan elämän takuu.
Ei kai sellaista kukaan ole väittänytkään. Se nyt kuitenkin on päivänselvää, että jatkuva kova kipu ei kenenkään elämänlaatua paranna.
Ei paranna, riippumatta siitä onko kivun syy ja/tai aiheuttaja sitten mikä tahansa vaiva, vamma tai sairaus.
Haittaakohan jos otan Panadol 1000mg määrätyn kolmen sijaa neljä vuorokaudessa? ap
Buranalla ei saa kuin vatsansa romuksi. Miksi Tanskassa lääkärit määräävät ihmisille kaksinkertaisen määrän opioideja kivunhoitoon Suomeen verrattuna?
Vierailija kirjoitti:
Haittaakohan jos otan Panadol 1000mg määrätyn kolmen sijaa neljä vuorokaudessa? ap
Jos olet joku 40kg niin varmaan haittaa. Mulle määräsi tupla-annokset Burana/Panadol yhdessä. Olen mies ja painan 85kg
Leikattu käsi ja yhdys sanalääkkeet?
Vierailija kirjoitti:
Mitä opioideja? Esim. Gaprion aloitetaan pienemmällä määrällä, lisätään päivittäin. Lopetus vähentämällä, ei kerralla
Tanonalla määrättiin mulle. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et saa reseptiä tarvittaessa uusittua jos käytät lääkettä (tarpeettomasti) liian isolla annoksella.
Ap ei käyttänyt tarpeettomasti, eikä opioideja muutenkaan uusita. Ne on käytössä vain sen viikon (maksimissaan) leikkauksen jälkeen.
Tämä on ihan propagandaa. Itse söin 3 viikkoa opioideja olkapääleikkauksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Puolitin tänään nyt annoksen. Soitan maanantaina sairaalaan jos kivut jatkuvat sietämättöminä. ap
Voit vaikka heti soittaa osastolle josta lähdit. Ne on sun hoitovastuussa. Sairaalassa on aina päivystyvät lääkärit jotka ottavat kantaa. Ihmettelen tosin miksi otat tästä niin kovat kierrokset. Syö sitä lääkettä jos se auttaa kipuihin. Ei sitä kukaan kotoa tule hakemaan tai valvo otatko puolikkaan vai et. Tosin jos haluat niin ota puolikas päiväksi ja kokonainen yöksi että saat nukuttua. Älä nosta Panadolin annosta, 4 g on mahdollista ottaa mutta ei suositeltua joka päivä. Jos sulla on kipua niin tarvitset lääkettä. Se on niin yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sua ohjeistettiin puolittamaan annos? Et kai puolita tabletteja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sua ohjeistettiin puolittamaan annos? Et kai puolita tabletteja?
Kahden sijaan olen ottanut nyt yhden aamuin illoin. ap
Lääkäri soitti juuri ja antoi luvan jatkaa aloitusannoksella vielä viikon. ap
Vierailija kirjoitti:
Panadol ei kyllä tohon kipuun riitä.
Panacod olisi oikea lääke.
Panacodia sain nyt lääkäriltä, saa nähdä auttaako mitään. Melkoista helvettiä ollut yöt kun opioidit loppui eikä niitä määrätä enää. Leikanneessa sairaalassa hoitaja sanoi että erikoista että ylipäänsä opioideja oli määrätty kotiin, ei niitä yleensä määrätä. Ehdin käyttää niitä kolme viikkoa. Nyt sitten pitää selvitä vain Panadolilla ja Panacodilla. :/ ap
Vierailija kirjoitti:
Sä et saa reseptiä tarvittaessa uusittua jos käytät lääkettä (tarpeettomasti) liian isolla annoksella.
Minulle eivät uusi (terveyskeskuksessa) koskaan muutenkaan tuollaisia lääkkeitä. Eikä ole päihdetaustaa, kun joku kuitenkin sitä ehdottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään on taas vedet valuneet silmistä kuukautiskipujen takia, mutta päihderiippuvaisesta suvusta tulevana en halua lähteä kipulääkkeiden reitille ennen kuin on aivan pakko, kun on nähnyt mitä riippuvuudet tekevät elämälle.
Jos on aivan pakko käyttää, kuuntelisin lääkäriä hyvin tarkalla korvalla.
Tämä taitaa olla trolli, mutta vastaan Nyt kuitenkin. Kuukautiskipuihin ei määrätä riippuvuutta aiheuttavaa hoitoa.
Kyllä määrätään, mm. itselläni panacodia.
Vierailija kirjoitti:
Gabapentiini, ml. Gabrion (huom b eikä p) ei ole opioidi.
Gabrion on kehitetty epilepsiaan, mutta käytetään myös hermokivuissa.
"Ihan totta on. Isä asui kotona ja oli puuhakas, mutta jatkuvat kivut valvottivat ja huononsivat elämänlaatua. Hänelle toistuvasti määrätty Panacodi ei auttanut kipuihin, joten menin mukaan lääkärin vastaanotolle. Nuori naislääkäri selitti naama vakavana opioidien riippuvuusvaarasta."
Panacod on opioidi, ja väitit ettei isällesi niitä määrätty 🤦