Mikä Tiina-kirja? Tiina-muistoja
Tämä oli suosikkejani, mutta nimi ei muistu. Siinä joku kulkuri tuli johonkin taloon ja isäntä tai muu vastaava laittoi haan kiinni vajasta, johon meni yöpymään. Tiina kävi kuitenkin avaamassa salvan ja kulkuri oli aamulla kirjoittanut lumeen "kiitos".
Ja muitakin Tiina-kirjamuistoja voi laittaa. Oli ihan lempparikirjasarja, lapsena oli kaikki, mutta nyt jo valitettavasti hävitetty jonnekin.
Kommentit (78)
Tiina joutui itse sairaalaan umpisuolentulehduksen takia. Hän luuli että kipu oli rangaistus jostain pahanteosta ja kärsi itsekseen sängyllä maaten, kunnes kissa tuli huoneeseen ja loikkasi Tiinan vatsan päälle. Tiina kiljaisi kivusta ja hänen isänsä tajusi heti että umpisuoli oli puhjennut/puhkeamassa.
Tiinan opettaja kävi katsomassa Tiinaa sairaalassa ja toi tälle tuliaisiksi greipin, jonka makua Tiina inhosi, mutta söi väkisin kun opettaja katseli.
Vierailija kirjoitti:
Polvan Lulu-sarja oli kiva, luin nuorena moneen kertaan.
Minä kans :) nykyään Lulu-kirjat on ärsyttävän sovinistisia. Mutta aikansa kuvaahan ne heijastelevat.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n pätkä on kirjasta Tiina saa ehdot. On mulla itsellä hyllyssä niin tiedän.
Kiitos!
Harmi kun ei ollut kirjaa tosiaan Tiinan varhaisaikuisuudesta. Mutta taisi ikääntyä niissä kirjoissa kuitenkin? Kun seurustelu ja ihastumiset tuli mukaan yms. Oliko sitten yläasteikäisen? Viimeisissä kirjoissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän se äiti oli aina niin huolissaan isästä? Oliko kyseessä isällä joku sydänsairaus vai henkistä sorttia?
Taisi se isä olla sairaalassakin jossain kirjassa, ja Tiina oli silloin lapsenvahtina jossain rikkaassa talossa, että tienaisi jotain. Ajattelin aina, että isällä oli ehkä jotain sairautta, nukkui usein päikkäreitä ja oli väsynyt.
Mikä kumma Tiinan isää vaivasi? Sotavamma mainittiin.
Mutta mitä muuta?
Vastaan itselleni. Jos se sotavamma olikin hankala mielenterveysongelma. Vai ontuiko Tiinan isä. Saatan muistaa vai sekoitanko johonkin.
Sydänvika
Tiina-kirjat loppui siihen kun Tiina saa 15-vuotiaana Juhalta suudelman ja Juha sanoo ettei Tiina saa suudella muita.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kaipaama kirja on Tiina saa ehdot
Saiko niin huonon todistuksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sai ehdot ruotsista kun kieltytyi lukemasta läksyjään koska ruotsinope simputti Mattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sai ehdot ruotsista kun kieltytyi lukemasta läksyjään koska ruotsinope simputti Mattia.
Oli myös pitkään sairaana ja jäi sen takia ruotsissa jälkeen.
Tiinat löytyy muuten nykyään äänikirjoinakin.
Vierailija kirjoitti:
Tiina-kirjat loppui siihen kun Tiina saa 15-vuotiaana Juhalta suudelman ja Juha sanoo ettei Tiina saa suudella muita.
Kirjailija esitti mielestäni erikoisen syyn, miksi kirjat loppui tuohon ikään. Nimittäin olisi pitänyt laittaa Tiina rippikouluun ja osa ihmisistä vastustaa rippikoulua. Olisi jakanut lukijoita.
Pidän syytä erikoisena. Varsinkin aikana, jolloin lähes kaikki kävi rippikoulun. Ja toisaalta olisihan voinut skipata aiheen käsittelyn kokonaan. Tai mainita vaan, että Tiinan pystyä ripille, jatkui kesä sellaisena ja tännaisena.
Muistan sen rusettiluistelun elävästi.
Aa että tomera Tiina oon ite vähän niinkö tiina
Itse Tiinana luin tietysti kaikki nuo kirjat ala-asteikäisenä 80-luvulla. Tykkäsin kovasti ja mielessäni kuvittelin kaikki tietyn näköisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Heill ei ollut jääkaappia. Kaikki laitettiin vain keittiön kaappiin..(Luulen, että myöhemmin tuli jääkaappikin)
Tiina nukkui keittiössä. Heillä oli kai kaksio. En lapsena ymmärtänyt, että veljen nimi oli veli ja se hämmensi.
Minua hämmensi myös se, kun kirjoissa kerrottiin, miten joku "pyöritti" ovikelloa niin, että koko talo raikas. Olin nähnyt vain napista painettavia. Toinen hämmentävä asia oli, että miten kerrostalossa pystyi olemaan puulämmitys?
Vierailija kirjoitti:
Tiina-kirjoosta oppi hyviä arvoja. Reiluutta, ystävyyttä, auttamista, hyväsydämisyyttä. Nykynuoryennkirjoissa tuntuu olevan pääosassa kieroilu, noituus, viekkaus - kuka on viekkain on parhain ja kaunein...
Luulen, että oma moraalikäsitykseni perustuu pitkälti Tiina-kirjoihin. Esim. se, ettei saa valehdella. Tiinahan aina lopulta tunnusti pahat tekonsa, vaikka siitä seurasi rangaistus.
Että Tiina kävi avaamassa haan kulkurille.
Miksi se oli sinne edes lukittu. Olisi voinut tehdä tihutöitä tai polttaa ladon.
Ja miten Tiina uskalsi puuttua tilanteeseen. Kulkurin olisi voinut olla pahis tai vankikarkuri ja käydä kimppuun.