Positiiviseen luottorekisteriin päätynyt täysin virheellisiä tietoja ihmisistä! Voiko omat tiedot kieltää tuolta?
Viimeisin tapaus:
TALOUSSANOMAT
Henri tarkasti tietonsa uudesta rekisteristä ja järkyttyi: Menkää jokainen katsomaan tietonne
Henri ei ole ollut päivääkään elämässään yrittäjä. Silti positiivisessa luottotietorekisterissä hänen nimiinsä oli merkitty joutuminen velkajärjestelyyn ja yrityssaneeraukseen. Tästä alkoi seitsemän viikon taistelu väärien tietojen korjaamiseksi.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010481560.html
En halua omia tietojani kerättävän ja käytettävän mihinkään tämmöiseen epämääräiseen rekisteriin, jossa voi olla ihan mitä vaan kirjauksia, joita on miltei mahdotonta korjata. Kanta riittää siihen kiitos, siellä on itsestäni vaikka ja mitä hölynpölyä, ammatti, kaikki aivan väärin eikä niitä saa koskaan poistettua. Miten tämän voi blokata?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Äänestä vaikka Vapauden liittoa.
Ei mikään valtapuolue ainakaan vastusta näitä tietojen keräämisiä. Persutkaan eivät EU:ssa äänestä vastaan.
Katsoin niin ei ollut luottoja ja luottokortilla 10 000€ luottoraja.
Ei voi - kuten ei Kanta-rekisteriäkään. Mietin luottokortista luopumista, kun sekin siellä näkyy luottorajoineen, vaikka en ole käyttänyt vuoteen. Eli siten kai voi poistua rekisteristä.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi - kuten ei Kanta-rekisteriäkään. Mietin luottokortista luopumista, kun sekin siellä näkyy luottorajoineen, vaikka en ole käyttänyt vuoteen. Eli siten kai voi poistua rekisteristä.
Kuinka usein se päivittyy? Maksan joka kuukausi laskun ennen eräpäivää.
Rekisteriin tulee tiedot luoton myöntäneeltä taholta, ja esim. Nordean sivuilla luki, että tiedot luottorekisteriin päivittyvät seuraavana pankkipäivänä. Oletan, että samaan tyyliin tiedot muistakin luottolaitoksista, mutta tämä pelkkää olettamaa.
Vierailija kirjoitti:
Maksa velat ajallaan?
Rekisterissä näköjään on, vaikka ei ole kuin käyttämätön luottokortti eikä velkaa yhtään. Kyse ei ole mistään maksuhäiriörekisteristä - se täysin eri asia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksa velat ajallaan?
Rekisterissä näköjään on, vaikka ei ole kuin käyttämätön luottokortti eikä velkaa yhtään. Kyse ei ole mistään maksuhäiriörekisteristä - se täysin eri asia!
Miten tämä sitten estää ihmisiä velkaantumasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksa velat ajallaan?
Jos haet luottokorttia tai lainaa, niin rekisteristä näkee, miten paljon hlöllä ennestään velkaa. Jos tarpeeksi, niin lisää ei heru ja näin estää lisävelkaantumista.
Vierailija kirjoitti:
Kellään tietoa? Eikö GDPR:n mukaan voi kieltää omien tietojen keräämistä ja jakamista rekistereissä?
Ei voi, jos kyse viranomaisrekisteristä kuten tuo on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksa velat ajallaan?
Luotonantajat näkevät yhdellä vilkaisulla luotonhakijan luotot ja kuinka hän on takaisinmaksusta suoriutunut. Jos velkaa on jo paljon, voi luotonmyöntäjä tehdä kielteisen luottopäätöksen vaikka hakijalla ei ole maksuhäiriömerkintää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kellään tietoa? Eikö GDPR:n mukaan voi kieltää omien tietojen keräämistä ja jakamista rekistereissä?
Kuka terveystiedot omistaa? Tuli tuosta viranomaisesta mieleen. Rekisterinpitäjä oli kuka hyvänsä?
Tänään katsoin mitä tietoja itsestäni oli siellä. Kaikki pienet osamaksutkin, esim. Telian 20 euron jäljellä oleva luotto. Ja siellä oli myös luotonantajan nimi, jonka luoton olin maksanut nollille yli vuosi sitten. Saldo oli nollilla, mutta nimi oli siellä edelleen, en ymmärrä miksi.
Rekisterin mukaan minulla on 80 000 e asuntolainaa OP:ssa, ei ole. Hain siis lainaa ja OP ilmoitti, että ei anneta lisää ja minä ihmettelin, että miten niin lisää, kun lainaa ei ole. Vastasivat, että luottorekisterin mukaan on, joten asia loppuunkäsitelty. Otin yhteyttä OP:n asiakaspalveluun, halusin varmistaa, näkyykö tiedoissani luottorekisterin asuntolaina ja koska se on otettu, koska asiakkaana en tietoa OP:n sivuilta löydä. Vastaus oli, että minulla ei ole OP:ssa lainkaan lainaa, vain kaksi tiliä.
Jostain syystä OP:ssa ei kyetä lainatarjousvaiheessa omista tiedoista tarkistamaan, onko minulla todella laina, koska luottorekisterin mukaan on, vieläpä OP:n myöntämä. Pankki uskoo itsensä luottorekisteriin antamaa väärää tietoa, ei omia asiakastietojaan.
Tietoa on korjattu nyt 6 vko ajan, se ei tunnu korjaantuvan. Sen sijaan minulle on ilmestynyt uusi luottokortti, jossa on 3000 e:n kuukausiraja ja näköjään tehty ostoksia noin 2000 eurolla toukokuussa. Itse en tästä tiedä, mutta positiivinen luottorekisteri on niin positiivinen, että sieltä saa outoja tietoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka terveystiedot omistaa? Tuli tuosta viranomaisesta mieleen. Rekisterinpitäjä oli kuka hyvänsä?
Rekisterinpitäjän rekisteriselosteesta ilmenee, kuka omistaa mitä tietoja. Kantaan tulee pelkkä heijaste alkuperäisistä tiedoista. Lisäksi voit kieltää Omakannan tietojen näkymisen, jolloin kukaan ei näe sieltä kuin reseptit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rekisterinpitäjän rekisteriselosteesta ilmenee, kuka omistaa mitä tietoja. Kantaan tulee pelkkä heijaste alkuperäisistä tiedoista. Lisäksi voit kieltää Omakannan tietojen näkymisen, jolloin kukaan ei näe sieltä kuin reseptit.
Rekisterinpitäjä näkee aina oman rekisterinsä tiedot. Ainoa mahdollisuus on vaihtaa lääkäriasemaa tai terveyskeskusta eri paikkakunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Rekisterin mukaan minulla on 80 000 e asuntolainaa OP:ssa, ei ole. Hain siis lainaa ja OP ilmoitti, että ei anneta lisää ja minä ihmettelin, että miten niin lisää, kun lainaa ei ole. Vastasivat, että luottorekisterin mukaan on, joten asia loppuunkäsitelty. Otin yhteyttä OP:n asiakaspalveluun, halusin varmistaa, näkyykö tiedoissani luottorekisterin asuntolaina ja koska se on otettu, koska asiakkaana en tietoa OP:n sivuilta löydä. Vastaus oli, että minulla ei ole OP:ssa lainkaan lainaa, vain kaksi tiliä.
Jostain syystä OP:ssa ei kyetä lainatarjousvaiheessa omista tiedoista tarkistamaan, onko minulla todella laina, koska luottorekisterin mukaan on, vieläpä OP:n myöntämä. Pankki uskoo itsensä luottorekisteriin antamaa väärää tietoa, ei omia asiakastietojaan.
Tietoa on korjattu nyt 6 vko ajan, se ei tunnu korjaantuvan. Sen sijaan minulle on ilmestynyt uusi luottokortti, jossa on 3000 e:n kuukausiraja ja näköjään tehty ostoks
Eikö tuohon voi nyt vastaavasti vedota toiseen suuntaan, että kun rekisterin mukaan sinulla on lainaa? Kysyt vain, milloin se on nostettavissa.