Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Marcus tapettiin epilepsiakohtauksen takia poliisien toimesta. 2024?!

Vierailija
08.06.2024 |

Mulla on niin paha mieli tämän takia, miksi mikään ei muutu? Onko tämä joku uusi normi, että vartijat jatkavat sikailuaan ja poliisit mukana nykyään?Niin paljon turhia ja julmia  kuolemia taholta jonka pitäisi suojella ihmisiä. 

Iltalehdessä on juttu 35v Marcuksesta, toinen näistä Pasilassa muutaman päivän välein poliisien käsissä kuolleista. Pariskunta joutui vartioiden pahoinpitelemäksi ja kiinniottamaksi metrossa (kuten  Avarnin tyypit junissa) , vartijat olivat seuranneet heitä poispäin laitureilta jne. Pari vietiin putkaan,  putkasta pääsyn aamuna Marcus  sai epilepsiakohtauksen poliisitalon suihkussa. 

Isälläni on epilepsia, ja tiedän että sen jälkeen ihminen voi olla todella sekava ja pitäisi jättää kohtauksen saanut rauhaan toipumaan isosta aivotapahtumasta. Mielestäni tällainen kuuluu ihan yleissivistykseen. Nämä poliisit ovat kuitenkin tämän epilepsiakohtauksen jälkeen "käyttäneet voimakeinoja" siinä suihkun lattialla ja käytävällä Ilmeisesti ilman kameroita.  painaneet miehen maahan ja pitäneet selästä paikallaan. Marcus kuoli.  

Miten näiden poliisien  tietotaito voi olla tuota luokkaa, ettei välitetä sairauskohtauksesta vaan käydään kimppuun,  eikä ymmärretä esim. epilepsiasta ilmeisesti mitään?  Isäni on aikoinaan 80-luvulla jopa  viety putkaan epilepsiakohtauksen takia (juuri sen jälkitilan), mutta nykyaikana pitäisi tajuta että A. kohtauksen saaneeseen ei ylipäänsä saa koskea saati yrittää väkisin estää kohtausta! Katsoin joskus kauhulla Ruotsin vartijat-ohjelmaa, jossa  -kesken kouristusten- vartijat alkoivat raahata naista muualle, vaikka vieressä ollut kaveri kertoi, että sillä on epilepsia, kohtaus menee ohi kyllä, antakaa sen olla.Ja B: Se aivojen sähkökäyrien sekaisin meno aiheuttaa sitä, että ihminen esim. tiedä mitä tapahtuu tai missä on kohtauksen jälkeen. Miten ihmeessä poliisi ei erota toisistaan sekavaa ihmistä, vaikka jonkun aivotapahtuman, shokin saati epilepsian takia, siitä että henkilö riehuu riehumisen vuoksi? 

Nämä turvallisuushenkilöt onnistuivat saamaan taas 2 ihmistä hengiltä, tapa on  aina sama,vatsalleen ja painaneet selästä. Vaikka tiedetään että siinä on äkkikuoleman riski terveillekin. 

En osaa edes kuvitella tämän miehen viimeisiä hetkiä, sitä hätää kun jotkut pahoinpitelevät kesken epialepsiakohtauksen. Sairasta. 

Helsinkiläismies kuoli putkassa Hän oli Marcus, 35 (iltalehti.fi) 

Kommentit (114)

Vierailija
61/114 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sinne putkaan asti syyttä viedä. Tilanne alkoi kun ajautuivat sanaharkkaan vartijoiden kanssa... niinpä, itse en ole 50 vuoteen ajautunut sanaharkkaan viranomaisten tai järjestyksenvalvojien kanssa. Jotta epäilen Markuksen olleen aloitteellinen.

Siis järkkäreiden kanssa. Kun järkkärit haastavat itse riitaa (tai poliisit) on syytä vain hiljaa hissukseen ottaa mahdollisimman nopeasti jalat alleen ja poistua itse tilanteesta eikä provosoitua ja jäädä riitelemään. 

Silloin ainakin otetaan kiinni jos lähtee pakoon. 

Jos ovat jo postuneet metrosta ja metroalueelta niin ei ole mitään syytä ottaa kiinni ketään. 

Vierailija
62/114 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka on sairaus niin 

A) harvemmin suukopuun joututaan viranomaisen kanssa

B) vielä harvemmin molemmat pariskunnasta joutuu suukopuun viranomaisen kanssaan

C) sitäkin harvemmin joudutaan käyttämään sumutetta kiinnioton lisänä

D) harvoin joudutaan putkaan

E) molemmat iaeiskynnadta joutuu putkaan

........

Siksikö vaimo ei halua niemäään julki - noloa/häpeä.

F) eikö olisi syytä miehen itse tai vaimon kertoa vartijoille + poliisille miehen sairastavan epilepsiaa!!!!

........

Peiliin katsomisen paikka. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/114 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka on sairaus niin 

B) vielä harvemmin molemmat pariskunnasta joutuu suukopuun viranomaisen kanssaan

E) molemmat oariskunnasta joutuu putkaan

........

Siksikö vaimo ei halua nimeään julki - noloa/häpeästä.

F) ja eikö olisi syytä miehen itse tai vaimon kertoa vartijoille + poliisille miehen sairastavan epilepsiaa!!!!

........

Vierailija
64/114 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai turha spekuloida kun  itse poliisikin on omaiselle kertonut, että oli epilepsiakohtauksen jälkeen agressiivinen? Kyllä tuosta poliisin antamasta "selityksestäkin" huomaa että poliisi ei ole tajunnut eikä halunnut tajuta yhtään mistä on ollut  kyse. -Se nyt oli meidän mielestä niin agressiivinen alasti suihkussa epilepsiakohtauksen kanssa, niin käytiin siinä voimakeinoin päälle. Miten niin te omaiset että hyväksy tätä vaan tolleen järkytytte?

Ei mitään tilannetajua, ei mitään inhimillisyyttä, pelkkää sekoilua. Vartijoista poliiseihin.

Vierailija
65/114 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka on sairaus niin 

E) harvoin molemmat pariskunnasta joutuu putkaan

........

Siksikö vaimo ei halua nimeään julki - noloa/häpeästä.

F) ja eikö olisi syytä miehen itse tai vaimon kertoa vartijoille + poliisille miehen sairastavan epilepsiaa!!!!

........

Vierailija
66/114 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka on sairaus niin 

E) molemmat iaeiskynnadta joutuu putkaan

........

Siksikö vaimo ei halua niemäään julki - noloa/häpeä.

F) eikö olisi syytä miehen itse tai vaimon kertoa vartijoille + poliisille miehen sairastavan epilepsiaa!!!!

........

Itse olen joutunut melkein metrovartijoiden töytäisemäksi metron alle, vaikka kuljin rauhallisesti metroalueella enkä aiheuttanut mitään kenellekään.

Olen joutunut rankasti itse työpaikkakiusatuksi ja vainotuksi kun olin aikaisemmin itse vartija. En ole enää.

Kaikille tiedoksi, tuolle alalle ei kannata hankkiutua ja vapaa-ajalla kannattaa pysyä mahdollisimman kaukans näistä tyypeistä.

Vierailija
67/114 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai turha spekuloida kun  itse poliisikin on omaiselle kertonut, että oli epilepsiakohtauksen jälkeen agressiivinen? Kyllä tuosta poliisin antamasta "selityksestäkin" huomaa että poliisi ei ole tajunnut eikä halunnut tajuta yhtään mistä on ollut  kyse. -Se nyt oli meidän mielestä niin agressiivinen alasti suihkussa epilepsiakohtauksen kanssa, niin käytiin siinä voimakeinoin päälle. Miten niin te omaiset että hyväksy tätä vaan tolleen järkytytte?

Ei mitään tilannetajua, ei mitään inhimillisyyttä, pelkkää sekoilua. Vartijoista poliiseihin.

Poliiseissakin on rikollisia, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Varsinkin Helsingissä.

Vierailija
68/114 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästähän on ylilautalla hyvä vitejo miten homma eteni.

Vierailija
69/114 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen Poliisi on korruptoitunut.

Vierailija
70/114 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen Poliisi on korruptoitunut.

Tiltu, poliisi kirjoitetaan pienellä. 

Ilman järkkäreitä ei kukaan uskaltaisi edes käyttää metroa. Jos joku hörhö alkaa riehua ja ottaa takkiin, niin voi kyynel.

Vierailija
71/114 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää tuo suihku..en ole koskaan kuullut, että juoppoputkassa pääsee suihkuun. Moni tulee tutkintavankeudestakin niin paskaisena monen päivän päästä eikä tosiaan oo suihkua tarjottu.

Vierailija
72/114 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ilman järkkäreitä kukaan ei uskaltaisi käyttää metroa? Höpöhöpö, heitä näkyy siellä kyllä aika harvoin, enkä ole löytänyt sillekään kyllä mitään funktiota. Rauhalliseen, normaaliin, yleensä vielä puhumattomaan (suomalaiseen tapaan) vaunuun metrossa tulee muutama tyyppi patsastelemaan ehkä yhdellä matkalla 20 matkasta. Jos jotain tapahtuu, kuten vaikka jokin puukotus jollain metroasemalla, niin ei niitä ole ikinä mikään vartijajoukko estämässä.

Tällaiset ovat tietty harvinaisia tilanteita, mutta emme me stadilaiset ja täällä liikkujat mitenkään pelkää toisia ihmisiä ja uskallamme liikkua ihan ilman noita testosteroniääliöitä. Jos jotain tapahtuu, on hyvä että  metrossa ym. on hälytysnumerot yms mutta siihen se tarvittava palvelu kyllä jää.

Käy sinäkin joskus Helsingissä, kun maalailet jotain sotatila-aluetta jota "järkkärit" turvaavat. Oookkei. Vai oletko itse alalla ja tällaisia ajatuksia on päässäsi matkustajista??

Vierailija
73/114 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tapettu Ison Omenan naista eikä tapettu Marcustakaan.

Ei kannata perseillä jos ei kroppa kestä seuraamuksia.

Siinä videolla 2 miestä ja 1 nainen käytti väkivaltaa 2 vartijaa kohtaan.Outoa 35 veet ei osaa käyttätyä.Muutakin vedettybkuin pulkkaa.

Vierailija
74/114 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On äärimmäisen surullista ja vartioiden toiminta väärin. 

Uhri oli kuiteinkin ilmeisesti kovin juopunut, joko alkoholista tai muusta, samoin naisystävä. Molemmat joutuivat juoppoputkaan.

Epilepsia ja runsas alkoholin käyttö ( ja tai aineiden käyttö ) on suuri riski.

Vierailija
75/114 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulutukseen tulisi lisätä tietoutta sairauksista, jotka voivat saada henkilön näyttämään esim. humalaiselta. Esim. epilepsia, parkinsonin tauti, aivovammat jne. Ei saa tehdä liian nopeita johtoäätöksiä ihmisen käyttäytymisestä. Tätä tietoutta tulisi opettaa. 

Tämä on totta.

Miehelläni on diabetes ja muutamia vuosia sitten meille kävi melko hurja tilanne, kun hänen lääkityksensä vaihdettiin. Minä olin ulkona laittamassa kasvimaata ja mies oli mennyt hetkeksi lepäämään. Yhtäkkiä lapset tulivat pihalle kertomaan, kuin isä on outo ja pelottava. Menin sisälle katsomaan ja mies oli lukittautunut makuuhuoneeseen. Sain oven veitsellä auki ja mies selvästi pelokkaana käski minua häipymään ja kun yritin rauhallisesti puhuen lähestyä häntä, mies alkoi heittelemään minua lipaston päällä olleilla tavaroilla.

Soitin ambulanssin ja lanssia odotelle

Perseily tapahtui ennen ns.kohtausta.

Vierailija
76/114 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten, metroasemilla on syytä välttää järkkäreitä ja pitää silmät auki ettei joidu viattomana järkkäreiden tahalleen töytäisemäksi metron alle (tai kenenkään muunkaan).

Outo kun 40 v olen metrolla suhannur joka päivä eikä järkkärit ole koskaan käynnyt kimppuun..

Sen sijaab näin joku kohtauksen saannut iski kirveellö metron oven viereisellö penkillä istujaa päähän.Sen jälkeen asennettiin plexit.

Vierailija
77/114 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin kiinnostaa, onko normaalia että putkassa pääsee suihkuun aamulla? Joku putkassa ollut? 

Vierailija
78/114 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muakin kiinnostaa, onko normaalia että putkassa pääsee suihkuun aamulla? Joku putkassa ollut? 

En ole koskaan ollut putkassa, mutta tuo suihkuun pääseminen kuulostaa enemmän hotellilta kun putkalta..

Vierailija
79/114 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan hyödyllistä, jos on yltäpäältä ulosteessa yms. 

Vierailija
80/114 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas "raflaava" ja osoitteleva otsikko vaikka tarkempaa tietoa, mitä on todellisuudessa tapahtunut. Ärsyttää tällainen populistinen lynkkaaminen. Itse olen toiminut terveydenhuollossa ja olen varma, että aloittaja hämmästyisi, jos tietäisi kuinka paljon päivystyksissä, psykalla, päihdehuollossa joudutaan tekemään yhteistyötä vartijoiden, järkkäreiden ja poliisien kanssa kaikanmaailman perceilijöiden vuoksi. Useita kymmeniä kertoja olen itsekin ollut tilanteessa, jossa jouduttu pyytämään vartijoita turvaamaan työntekijöiden ja asiakkaiden terveys ja turvallisuus jonkun piripään vuoksi, ja AINA on kaikki mennyt asiallisesti vartijoiden ja poliisien osalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi