~~**TAMMENTERHOJENVIIKKO 5**~~
Kommentit (49)
niin meidän molemmilla tytöillä on ainakin sellaista limaa tullut.
tänään päästiin vihdoinkin kunnolla ulos,oltiin peräti 2h,ensin käytiin kävelyllä ja sitte jäätiin vielä pulkkamäkeen,Jenna ja Janette tykkäs kovasti:)Jasmin on ruvennu jo jonkun verran seurustelemaan meijän kans,ja hymyileekin välillä:)tiistaina ois taas neuvola ja sinne pitäs raahata kaikki,vaikka ei kyllä huvittas..mut pakko mikä pakko..mut hyvää viikonloppua kaikille
mansemamma ja Jasmin 24vrk
Pakko toivotella onnittelut teille tammenterhojen onnelliset omistajat:) Itse sain vuosi sitten rakkaan tammenterhoni, ja kaiholla muistelen tuota ihanaa pikkuvauva aikaa... Nykyään pikkuinen kävelee jo, ja vauva-aikoja saa vain muistella. Onnea teille!!!
T:vikli80 ja tammenterho-poika 22.1.06
Kyllapa aika rientaa. uusi kuningatar on perheessa ollut vasta 2 viikkoa ja tuntuu etta aina ois kuulunut meille!
hyvin on meilla mennyt, tytto Brinya(Brinja) Terttu nukkuu ja syo. minulla on ollut onni saada tyytyvaisia vauvoja. Kyllahan valilla silti nukuttaa, jos sattuu illalla menemaan myohaiseen vaavin kanssa. mieskin on ihan myyty, paivittelee, kun vauva on niin sopo. isan tehtava onkin huolehtia sinappitehtaan puhdistuksesta. Taalla pitaa nimi olla ennen kuin paastavat sairaalasta. Tosin jo suomessakin nimesimme lapsemme heti laitoksella miehen toiveesta.
kirjoittelen myohemmin synnytyksesta ja takalaisesta sairaalelamasta. nyt pitaa menna tiskaamaan.
Maria ja sinda, molemmille olen yrittanyt lahettaa kuvia, mutta ei ole mennyt perille. saisinko ne osoitteet viela, niin yritanpa toisella postilla.
Mutta mulla on taas vauvakuume....tietaa, etta taa vauva-aika menee niin akkia ohi (vaikka vasyttaakin). On se vaan niin suuri lahja jalleen kerran saada kotia terve pienokainen. Kakkonen, 8 vuotias kirjoitti mulle sairaalaan kortin, etta on se mukava, kun saimme elavan ja terveen vauvan. Oli pienessa mielessaan niin huolestunut, kun serkkuvauva kuoli.
Kaikille hyvaa jatkoa ja uusille aiteille onnea, kayvat varmaan lukemassa tallakin puolella.
Leperus ja Brinya 2 vkoa
Kylläpä se aika rientää. Tuntuu ettei koneelle ehdi enää lainkaan. Melkein vieroitusoireita havaittavissa :)
Meillä oli toinen neuvolakäynti perjantaina ja poitsu oli kasvanut reippaasti. Nyt painoi jo 5075g, kun syntymäpaino oli 4170. Yli kilo tullut kolmessa ja puolessa viikossa, kun paino kuitenkin tippui sairaalassa alle neljän kilon. Pituuttakin tullut 4 cm.
Mies on ollut nyt viikon töissä ja vähän jännitin poikien kanssa kotiin jäämistä yksin, mutta hyvin on mennyt. Pitää vaan muistaa antaa aina extrahuomiota esikolle, kun kuopus nukkuu. Vaikka silti, on meillä nähty kaikki huomionhakuyritykset, mitä vain 2 v. keksii...
Vauvalle keksittiin toissa viikolla vihdoin nimi. Vaikeaa se oli, kun ei meinattu yhteisymmärrykseen päästä, mutta sitten löydettiin kumpaakin miellyttävä nimi. Pojastamme tulee Ville.
Nyt täytyy lähteä katsomaan nukkuvaa vauvaa, kun ei ole poitsu syönyt tuntikausiin. Huusi viime yönä yhteen asti ja on sen jälkeen nukkunut. En osaa ajatellakaan, että voisi nukkua tyytyväisenä näin pitkän pätkän, kun esikoinen söi kahden tunnin välein varmaan puoli vuotiaaksi asti. Ai juuri kuuluukin itkua - kuin tilauksesta.
Terkuin Taneli ja poitsu huomenna 4 viikkoa
[color=#A52A2A][b]leperus[/b]: Mikähän siinä mättää ettei tuu perille,kun oot kuitenkin kerran saanut onnistuneesti kuvan tänne..
mutta kokeeles tuahon mun luukku osoitteesehen joka oli,muillenkin tiaroksi:
MariaElina-79@luukku.com
[color=#006400][b]nenn:[/b] Ei tuo yskä tunnu olevan sen kummee ,vuarokauden ajasta riippumati,limaa on kauhiasti,kuumetta oli nyt herra 1vee7kk:lla pari päivää sitten hieman..nyt vaan nenä juaksoo vihriää ja limaa yskii..
ittelläkin ollu jo monta päivää kurkku puali kipiä..
[color=104E8B][b]Herra Ähriäinen[/b] voi hyvin onneksi, perjantaina kävi terkka kotona, oli jo syntymäpaino ylitetty (ikää sillo 8 pvä)
alin paino oli 3940g ,synt.p. oli 4130g ja nyt paino oli 4190g..
Pituutta ei mitattu.
Mullakin on onneksi verenpaine hellittänyt ja sitä myären myös kova pääkipu.
[b]Isyyden tunnustuksessakin[/b] oltiin perjantaina,on se niin typerä keikka,kun lähes tekoasentoa kysytään!
[b]Herra 1vee7kk[/b] on päivä päivältä paremmin hyväksynyt vauvan, tuo räkä räkätauti vaan tuli niiin huonoon saumaan,luulen että pienessä päässään yhdistää hieman tuon huonon olonsa myös vauvaan..
Kovasti jo kyllä kaakuttaa(lue=kiikuttaa) vauvaa kaukalossaa ja tahtoo sylissä pitää :)
Välillä kyllä tuumaa ,jos on väsynyt ja tahtois äitin,että : vauva kuu !
Eli pitäisi viedä vauva nukkumaan, että sais äitin itelleen..
Ärsyttää vaan niin kovin,kun muuton tehneet ihan hirveen ongelman siitä, että nyt kun maanantaina ukko lähtee taas töihin, mun pitää saada yksin vauva,taapero ja kaks isompaa valmiiksi kouluun kuskausta varten..
Mutta eihän sitä tiiä kui se aamu sujuu,kun ei kertaakaan oo ees vielä kokeiltu,kui onnistuu, inhottavaa että het alkunsa ollaan sitä mieltä että ei tuu onnistumaan! aaarrgghh..
kyllä se itteeki mietityttää,mutta kokeillaan, kyllä mä sitten pyydän apua JOS haluan/tarvin..
[color=8B2252][b]nimi[/b] asiaa pitääs juu tosiaan alkaa miettiä ja soittaa kaste aikaa papille.. äääh.. nyt ei taida olla ihan niin aikaa,kuin edellisen aikana askarrella kutsuja...
tänään ajattelin jos vaan tuo sade taukoo ja tiet aurataan, mennä ulos pikaiseen vauvan kanssa,on niin " lämmin" :)
Nyt vaan -1 aste...
mutta nyt kattoon kotitöitä,kun Ähriskin nukkuu...
[color=7A378B][b]Maria ja Ähris 10 pvä[/b] [color=EE30A7]♥
Ihanaa, meidän poika nukkui viime yönä vajaa 8h tuntia putkeen! Söi 21.30 ja heräsi syömään vasta 5.20! Oli kyllä uni tarpeen mulle kun ed. yönä nukuin vain 5,5h pätkissä! On se vaan niin mukavaa kun välillä saa nukkua pitkiäkin pätkiä.
Hattua nostan teille kenen vauvat syövät tiheään öisin!
Mielenkiinnolla odotan, että milloin pikkuinen alkaa nukkuun koko yön syömättä. Meillä tytöt ovat sen tehneet 2kk ja 3kk ikäisinä! On kyllä mulla ollut helppoa tyttöjen kanssa! Poika myös taitaa periä hyvät unenlahjat.... *koputtaa puuta*
Päivisin pikkuinen sit tankkaa yönki edestä. 2 tunnin välein haluaa tissille, yksi 3h väli saattaa olla. Mieletön imemisen tarve on pojulla, tuttia syö jos ei tissiä saa. :)
Ulkona oon nukuttanut muutamia kertoja ja hyvin uni maistuu.
Meillä myös lapset räkätaudissa. Yskää on ja räkä valuu. Eiköhän pikkuinenkin saanut nuhan. Keltaista räkää tulee kun imen sillä nenä-friidalla (laitan keittosuolatippoja ekaks). Huippu laite..sillä nenäniistäjällä en saa tulemaan mitään vauvan nenästä. Toivottavasti ei mee korviin, ei ainakaan vielä ole mennyt. Säästyyköhän tämäkin vauva korvatulehduksilta kuin tytötkin..? hmm....
Kuka se kysyikään siitä valkoisesta tyttövauvan alapäässä? Se on aivan normaalia ja sitä ei tarvi/kannata poistaa. Se suojaa vauvan herkkiä limakalvoja(meniköhän se noin). Ainoastaan silloin voi pyyhkiä kosteuspyyhkeellä kevyesti kun kakkaa menee sinne. Näin on mua ohjestettu neuvolassa aikoinaan tytöiltä.
Nyt täytyy mennä..
Hyvää sunnuntaita kaikille!
... vaan meidän terkan ohjeet eli hän oli sitä mieltä, että hyväkokoisen vauvan voi nopeassa tahdissa totuttaa ulkoilmaan. Voi kuulemma aloittaa niin, että ensin aamupäivällä puoli tuntia ja iltapäivällä jo tunti. Seuraavana päivänä sitten jo pari tuntia ja pian voikin antaa nukkua niin kauan kuin nukuttaa. Toki pakkanen huomioiden ja pienikokoisilla vauvoilla varmaan varovaisemmin tuo aloitus.
Paavo nukkuu toistaiseksi paremmin sisällä, vaunuissa heräilee kun liike pysähtyy. Mut eiköhän tuo pian totu, siskonsa ainakin nukkui 4-5 h unia vaunuissa ja sisällä ei millään! Paavo on kyllä ainakin vielä muutenkin harvinaisen rauhallinen tapaus, yöllä syö vain kerran, pisin unijakso 6h. Ja mikä musta on ihan outoa, ei koskaan nukahda rinnalle kuten kai yleensä pikkuvauvat. Eli nostan ihan hereillä olevan pojan sänkyynsä ja sinne nukahtaa ITSE! No, eiköhän tuokin ehdi vielä muuttua ;) Nyt on nukkunut sen ekan 6 h jakson omassa sängyssä ja yösyötön jälkeen mun vieressä. En tiedä onko hölmöä itse opettaa toinen nukkumaan kainalossa, kun kerran tyytyväisenä nukkuisi omassa sängyssäkin, mutta musta ei vaan mikään ole niin ihanaa kun pieni vauvalta tuoksuva tuhisija kainalossa... Ja toisaalta, kun ei toinen valitettavasti mitenkään saa päiväsaikaan niin paljon hellyyttä kuin esikoinen aikanaan, niin saapahan edes yöllä!
Tänään tulee anoppi muutamaksi päiväksi auttelemaan ja leikittämään esikoista, ei ole vielä uutta tulokasta nähnytkään.
ariella ja paavo 2vkoa 6 pv
Ja kiitokset heti alkuun kaikille, jotka viitsivät vastata pojun yöheräilyongelmaani. No en jaksa ottaa asiasta enää stressiä, kyllä kai hän joskus nukkuu kunnon yöunetkin ;)
Meilläkin poju on saanut flunssan, niinkuin Mellumilla. Nenä on tukkoinen ja välillä yskimällä selvittää kurkkuaan. Mistä lie tuo saanut, minulla on ollut kurkku kipeä pari päivää, miehellä ei mitään. Viime yökin meni aika pipariksi pojulla (ja äidillä) pojun tukkoisuuden takia. Onneksi hankittiin keittosuolatippoja valmiiksi jo perjantaina. Tuolla nenäniistäjällä en ole myöskään saanut oikein räkää kunnolla ulos.
Muistan, että muutama viikko sitten valittelin, ettei poju suostu nukahtamaan omaan sänkyynsä. No nyt on se ongelma jo poissa. Saatan nostaa pojan maha täynnä sänkyynsä, johon nukahtaa hetken makoilun jälkeen. Toki tällöin hänen täytyy olla väsynyt, liian pirteänä alkaa huutelemaan ja haluaa pois sängystä. Tutti on myös hyvä apu nukahtamisessa. Se ei kyllä kovin kauaa pysy itsekseen pojan suussa :)
Mut nyt välipalalle, kun poju nukkuu...
Sulina + Lukas 1kk ja 6pv
Pikaisesti kirjoittelen pitkästä aikaa, kun ei enää koneelle ehdi. Tätä tää nyt on jonkin aikaa. Vaikka meillä kyllä tää muutto on vienyt niin paljon aikaa. Eilen sain viimein viimeiset laatikot purettua, mutta paljon on vielä laitettavaa. Verhot pitäis hommata keittiöön ja pojan huoneeseen kun on niin erikokoiset ikkunat ettei vanhat sovi. No, onneksi ikkunoissa on sälekaihtimet että menee jonkin aikaa ilman verhojakin. Mutta kyllä täytyy sanoa, että koville otti tuo muutto. Muistelen että eikös Tuiskua ainakin ollut kans muuttopuuhissa vuodenvaihteessa. Miten teillä meni?
En ole vielä päässyt viemään vauvaa uloskaan, kun ensin odoteltiin sitä parin viikon ikää, sitten iski flunssa meihin koko sakkiin ja vauvalla on edelleen nenän tukkosuutta ja köhää. Sitä on jatkunut nyt reilun viikon, ei pahana, eikä ole kuumetta, joten en vielä lääkäriin ajatellut. Ja vauva jaksaa hyvin syödä ja on muuten virkeä. Mutta kauan se kestää. Jospa ensi viikolla pääsis.
Muuten vauveli on aivan ihana, suurella haikeudella ajattelen, että jos tää nyt on toinen ja viimeinen vauva, niin en koskaan enää pääse kokeen näitä ihania aikoja vastasyntyneen ja pienen vauvan kanssa. Onko muilla samoja ajatuksia, jotka olette päättäneet jättää lapsiluvun kahteen? Pitäis vaan nauttia joka hetkestä, koska nää on niin nopeasti ohi. Minä kans nukutan vauvaa vieressä öisin, toisen yösyötön jälkeen usein. On se niin ihana tuolla kainalossa. Kyllä ne sitten oppii nukkumaan yksinkin kun sen aika on. Mahavaivoja meillä on jonkin verran, syönnin jälkeen itkeskelee ja sitten kun pörähtää housuihin niin helpottaa. En muista esikoisella olleen tällaisia.
Arjen sujuminen ei ole kyllä vielä hallinnassa, imetys ja vauvan kanniskelu ( kun ei viihdy yksin sängyssään eikä vaunuissa hereillä ollessaan) vievät niin suuren osan ajasta, en ole vioelä saanut aikaiseksi sitä kantoliinaa. Kyselinkin siitä joskus aiemmin, että minkälainen olis hyvä. En osaa oikein päättää millaisen hommaisin, netissä kun on niitä joka lähtöön.
Että kaikki on vähän hakusessa vielä, pitäis päästä ostoksille ostaan imetyspaitoja ja liivejä sekä nimijuhlaan vaatteet. Eipä mahdu vielä kaikki vanhat vaatteet päälle.
Tästä tulikin mieleen... Kuinka paljon teille muille on jäänyt ylimääräisiä kiloja? Mulle jämähti nyt 10kg ja ottaa päähän, mutta oma vika kun tuli syötyä. Sairaalaan jäi 8kg, että vähemmän kuin esikoisesta. Pitäis aloittaa vähän terveellisempi ruokavalio, mutta tuntuu että kaikki herkut vaan maistuu. Väsyneenä tekee hirveesti mieli kaikkee sokerista, mikä ei ainakaan väsymystä auta,päinvastoin.
Nimee ei olla vielä päätetty, mutta nimijuhla pitäis pitää 3.3. Kutsukortit ja kaikki on vielä tekemättä. Kuinkahan sitä kaiken ehtii.
Mutta nyt tarvii lopetella, että ehtii muutakin sillä välin kun vauva nukkuu. Hyviä vointeja kaikille!
Ulkoilemassa just oltiin. Ihana ilma! Joka päivä lähdetään aamupäivällä ulos. Vauva nukkuu vaunuissa näin päivisin useamman tunnin. Sisällä ei nuku kuin pieniä pätkiä, tai nukkuu sylissä tai liinassa... Öisinkin nukkuu vieressä. Enää en ole edes yrittänyt siirtää omaan sänkyynsä. En ole öisin enää edes nostanut röyhylle, kun välillä sen takia heräsi yöllä valvomaan tai itkemään. Meillä nukutaan näin tosi ihanasti yöt. Kerran yleensä vaavi yöllä ruokailee ja toisen kerran aikaisin aamulla, jos hyvin käy niin esikoinen ei välttämättä herää siihen ja saadaan jatkaa unia. Välillä käy kyllä mielessä, että opettaako sitä vauvaa huonoille tavoille, että miten koskaan nukahtaa yksin... Mutta muistaakseni esikoisen aikaan meneteltiin aika samalla tavalla, eikä ongelmia ole nukahtamisen tai nukkumisen suhteen ollut...
Meillä on ristiäiset ens lauantaina. En ole yhtään edes miettinyt asiaa, olis kyllä jo aika. Täytyy aika paljon siivota ja leipoa. Jotain parempaa vaatettakin hankkia, ja kukkia... Pitää varmaan laatia jotain listaa... Tuntuu ettei mitään ehdi kunnolla tekemään. Ja aivot on jotenkin kohmeessa ;)
Joku taisi mainita, että pientä vauvakuumettaa pukkaa jo. Itselle tullut jonkinlainen paniikki siitä miten nopeaa vauva-aika menee. Ja ehkä sen takia, että mies olisi sitä mieltä, että meillä lapsiluku täynnä. Nytkö muka pitäisi alkaa pieneksi jääneitä vaatteita ja tavaroita jo myymään?! Ja ehkäisyasiatkin alkaa olla ajankohtaisia. Oletteko muut vielä niitä miettineet? Mulla nimittäin endometrioosia, ja sen takia raskautuminen vaikeampaa. Näiden lasten kohdalla meni vuoden verran molemmista. Lääkäri sitä mieltä, että jos lapsen/lapsia haluaa, niin sen aika on heti, myöhemmin voi olla liian myöhäistä. Sitä siis miettii onko järkeä ajatellakaan ehkäisyä, vai onko nämä meidän lapset nyt tosiaan tässä. Koko ajan vaan itselle vahvistuu ajatus, että lisää haluan. Miehelle en ole vielä suoraan sanonut, välillä vähän vihjaillut, josko vaikka sais pehitettyä sitä ajatukselle. Ymmärrän kyllä, ettei mies voi tajuta vauvakuumetta, varsinkaan kun talossa on vauva!
Mutta nyt syömään... Jaksuja kaikille!!
Selmiina ja tyttö 4vkoa
Viime viikon pino
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9398626&p=2&tmode=1&smode…
Palailen myöhemmin, nyt pitää mennä!
Täällä on _kylymä_. Mittari näyttää -17 astetta, mutta kaunista on kun aurinko paistaa ja satelee hiljakseen pientä pakkaslunta. Ulos ei olla tänään menty, eikä mennä, kun on noin kylmä. Esikoinen vois kyllä tykätä, mutta pikkistä en viiti tuonne kylmään viedä.
Huusholli on taas rauhallinen, kun molemmat tyttäret nukkuvat. Aamusella olikin jo vähän hulinanpoikasta, kun esikoinen pissi vessan lattialle (potan viereen) kahdesti ja sitä piti luututa. Eka kerta oli vahinko, mutta toinen tais olla tarkoituksella, kun olin just pienen kans aamupesulla, eikä ekasta pissistä ollut kuin maks. puoli tuntia. Neiti kyllä osaa käyvä potalla, nii en kyllä ymmärrä... Ehkä sitä mustasukkaisuutta? Kaikkea se pieni mieli keksiikin.
Meidän pikkuinen on löytänyt temperamenttinsa ja sitä riittää, jos palvelu ei pelaa tarpeeksi nopeesti. Alussa oli niin rauhallinen, että ihmeteltiin, että sattuipas sopuisa tapaus, kun ei valita mistään. On kuulemma miulta perinyt tuon temperamenttinsa sanoo isi, kun mie oon yleensä rauhallinen, mutta kun mitta täyttyy, niin räjähdän. Odotan jo innolla, kun neideillä on teiniuhma päällä ja kaksi samanlaista rähjää mammalle... ;)
Viime yö taisi mennä melko hyvin, kun en siitä paljon muista. Se taitaa vissiin olla sen merkki, että on saanut nukuttua. Viiden maissa pikkuneiti heräsi ja käytiin vaipan vaihdolla ja tissuteltiin. Sit nukahdettiin uudestaan ja seitsemän jälkeen oli herätys, kun esikoinen tuli silittelemään vauvaa. Mites työ muut, kuinka usein vaihdatte vaipan yöllä? Meillä vaihdetaan kuivat kerran yössä, muuten kastuu pyjama ja petivaatteet. Käytetään Liberon baby-vaippoja, niitä 4-6 kiloisille. Esikoisella käytettiin Pampersin vastaavia, mutta tää toinen sai niistä vähän ihottuman tapaista mahaan, niin vaihdettiin Liberoon, eikä niistä ole tullut mitään.
Nyt lounaalle ja jos vaikka kerkeis käyvä suihkussa, ennen kuin pienet herää.
Voikaa hyvin!
T: Monttu
Tää äiskä on iloinen, käytiin aamulla neuvolassa punnituksessa ja hyvin oli viimein paino lähteny nousuun: 5 päivän saldo 290g! =) Hieman alko tosin epäilyttää se edellinen mittaus, että voiko painonnousuun tulla muka noin iso hyppäys, eli 50g/5vrk -> 290g/5vrk... puntarikin oli eri =/ No, pääasia että kivi vierähti äiskän sydämeltä! Meni se maaginen 3kg muuten rikki, painoa oli 3015g, joten voidaan alottaa ulkoilu, kun ilma vähän lauhtuu. Keskiviikolle lupaili jo lähes nollakeliä, joten jos sitten.
Minä en oo ny vaihdellu ollenkaan vaippaa yöllä, jos ei oo kakkaa. Meillä on ny menny illat ja alkuyö valvoessa, kun pirpana tankkaa kunnolla ja oon sitte joskus puolenyön jälkeen vaihtanu viimeisen vaipan ja seuraavan sitte vasta aamulla kahdeksan maissa. Hyvänä on tytön iho ainakin vielä pysyny ja vaipat pitäny. Meillä on kans Liberon vaipat öisin, tosin kokona 2-4kg, isompiin hukkuu. Päivällä käytetään jonkin verran kestoja. Esikoiselle tuli kans ihottumaan Pampersin vaipoista, toivottavasti tytön iho kestää, niitä kun on varastossa aika paljon...
Meilläkin alkaa ilmetä enemmän mustasukkaisuutta isoveljessä. Aamupäivällä tytsä itkeskeli vähän mahaansa mun sylissä niin poika karjaisi että HILJAA! Tosin vähän nolona hymyillen, taisi testata äiskää... ei oo ennen edes sanonu koko sanaa. Ja sitten haki pesuhuoneesta kaikki hammasharjat ja tahnat ja rupesi pesemään hampaitaan olkkarissa kun syötin vauvaa. Onneksi sotki vaan itsensä, eikä mattoa tai sohvia =/. Laitoin pojan äsken isukin kanssa pihalle touhuamaan, jos vaikka saisivat enimmät energiat purettua =).
Vielä kun saisi korjattua tytön imuotteen niin kaikki olisi tosi hyvin, vedet silmissä oon syöttäny oikeasta rinnasta, vasen onnistuu jo hyvin. Nänni on ihan lytyssä kun viimein joko tytsä saa mahan täyteen tai äiskän kipukynnys ylittyy. Koitan nyt sitten taas rintakumia, jos se tällä onnistuis. Viimeks kun kokeilin, siitä ei vain tullu mitään, tyttö vaan irvisteli eikä ottanu otetta.
Mites muilla, heruuko syötön aikana toisestakin rinnasta maitoa kovasti? Mä oon ny käyttäny maidonkerääjää ja siihen on kertyny syötön aikana reilu 5ml. Liivinsuojia saa vaihtaa aina syötön jälkeen, jos ei oo kerääjää.
Nyt pitää mennä laittaan ruokaa, kun nälkäiset miehet tulee pian pulkkamäestä =)
Elina ja pirpana 18vrk
Me ollaan täällä ekaa päivää ilman miestä, hänellä loppui nyt JO kolmen viikon isyysloma ja tänään tuli paluu arkeen. Kyllä miestäkin selvästi harmitti, että pitää lähteä töihin, mutta pitäähän jonkun sitä leipääkin pöytään tuoda ;-) Pitäis saada vietyä miehen isyysraha-anomus Kelaan, että siitäkin tulis rahat joskus tilille, kun nyt miehen tuloissa tulee katkos tästä isyyslomasta.. Normaalisti hän siis saa palkan kahden viikon välein ja nyt tulee pitkä tauko, mutta olen yrittänyt laskeskella rahamme niin, että pärjäämme joka tapauksessa jotenkin.. Kelaan kun ei voi luottaa, joskus maksavat nopeesti ja joskus tosi hitaasti, niin niitä rahoja ei voi laskea tuloksi kuin vasta sitten, kun ovat tilillä (siis kun ei oo päätöstä tietystä maksupäivästä toisin kuin esim. äitiyspäivärahassa).
Mä vaihdan vaipan yöllä vain, jos neiti on kakannut, muuten vaihdan illalla siinä 23-24 välillä ja seuraavan kerran aamulla 7-8 välillä, riippuen ihan siitä, että miten mennään nukkumaan ja herätään. Mutta öisin en tosiaan vaihda vaippaa, jos ei ole kakkaa (sen verran siis kurkkaan vaippaan).
Meillä käytetään tällä hetkellä Liberon 5-8 kiloisten vaippoja, mutta ovat vähän isoja neidille (ja en ymmärräsitä, kun neiti oli kuitenkin syntyessään isompi kuin veljensä aikanaan ja veljelle ei tuota pienempiä vaippoja voinut edes kuvitella saavansa mahtumaan), mutta kauppaan en ole vielä päässyt pienempiä hankkimaan lisää ja miehelle en ole sitä asiaksi muistanut laittaa. Mutta neiti taitaa olla neiti jo pienestä lähtien, eli on jotenkin täysin eri mallinen vartaloltaan kuin veljensä vauvana, koska vaippojen koko on noin eri.
Mulla heruu jonkin verran maitoa toisesta rinnasta syötön aikana, mutta päivällä riittää liivinsuoja keräämään (eli ei siis heru kovin paljon), mutta öisin on ihan toinen juttu. Yöllä saattaa herua maitoa tosi paljon, sekä imettäessä että ihan vain nukkuessa. Heräsin toissayönä ja koko yöpaidan edusta oli ihan märkä, ei siinä riittänyt mikään suoja, vaan maitoa oli vaan yksinkertaisesti tullut niin paljon (olisko vauva syönyt sit liian harvoin sinä yönä, en ajatellut asiaa). Mutta tämä siis mulla ainakin vaihtelee tosi paljon..
Viime viikon pinossa puhuttiin hormooninäpyistä, niitä meidän neidillä ainakin kasvoista löytyy. On tosiaan ihan teinin näköinen valmiiksi, kun näppyjä naamassa riittää, tosin nyt ovat jo laskemaan päin.
Ardisia kyseli ulkoiluilmasta vauvan kanssa.. Mä olen ainakin ajatellut, että menen vauvan kanssa ulos vasta vähän lauhemmalla kelillä. Meidän neiti on jo siis reilut 3 viikkoa vanha ja painaa yli 5kiloa, mutta ulkona emme varsinaisesti ole vielä käyneet. Täällä pohjois-suomessa on ollut niin ikävät pakkaset ja tuulet, että en ole kokenut vielä keliä sellaiseksi, että olisin vauvaa halunnut sinne viedä. Ainoat mahdolliset ulkoilupäivät on sit menneet johonkin muuhun, kuten viime perjantai pojan synttäreiden järjestämiseen eli leipomiseen ja siivoukseen..
Mutta nyt taidan lähteä tuonne pyykkien pariin, kun neiti nukkuu vielä ehkä hetken.
-äitiliini ja tytteli 24vrk
aamulla mittari näytti -22c ja meillä oli neuvola heti aamusta. Onneks ehti lauhua jonkinverran ennen kuin sinne mentiin.
Meillä neidin paino oli taas noussut, 100g/4pv, ihan ok määrä. kohta meillä on kasassa 2500g, sitten me saatais yrittää ulkoilla pikkasen. Lääkärit olivat sitä mieltä kun kotiuduttiin. Mut pakkasta ei sais olla juurikaan ja tällähetkellä näyttää että ei lauhtumisen merkkejä ole.
Pituuttakin meille on kertynyt ruhtinaalliset 49.7cm(meidän terkka on tarkka;)).
Meillä kärsitään vatsanpuruista iltapäivällä/illalla, onneks yöt sujuu suht hyvin. Cuplatonta kyllä pitää antaa joka syötön yhteydessä muuten se kostautuu. Niin ja heti aloitin kanssa Rela-tipat kun kotiuduttiin.
Onko kukaan kuullut jos kalanmaksaöljy olis hellempi vatsalle? Meillä on nyt Jekovit ja se sopii paremmin kuin Devitol (jota sai laitoksella), mut kyllä sekin mahapuruja aiheuttaa. Voipi olla myös ne keskostipat jotka vatsavaivojen takana on. Niissä on nimittäin erilaisia vitamiineja (A, E ja B12 ja foolihappoa).
Isommat veljet ovat ottaneet tytön todella hyvin vastaan, ainakin vielä ei oo mitään suurempaa kränää. Saa nyt nähdä kun isä palaa töihin. Toivottavasti ei silloinkaan räjähdä.
Nyt kävi kutsu.
-MM- ja tyttö
Nyt vasta pääsin tänne,vaikka kylläkin pitäisi olla muualla...
Poika on nyt kolmena iltana itkenyt kunnon vatsaväänteitä, tunnin per ilta ja eilenkin aloitti vasta 00.30 ja siitä tunti eteenpäin...Puh.
Tänään on pää kipeä ja kaikki tuntuu jotenkin vaikeemmalta. Sylissä tää pikkumies parhaiten viihtyy, ja siitä koituu välillä päänvaivaa kun on nää muut lapset tässä viihdytettävinä. Nyt alussa täytyy vaan antaa lupa tilanteelle olla kaoottinen, ei nää pienet kuitenkaan kauan pieniä ole. Välillä tuntuu kuitenkin että tilanne hajoaa käsiin ja välillä olen erittäin tyytväinen itseeni, vaikka eihän kumpikaan tilanne ole minusta kiinni,vaan vauvan olotilasta. Helppohan täällä on loistaa täydellisen äitiyden sädekehässä kun vauva nukkuu ja syö, se ei ole ollenkaan vaikeaa, kyllä taitoa vaativaa on selvitä tilanteesta missä vauva itkee masuansa ja vaatii syliä 24/7 ja siinä samalla hoitaa muut lapset ja kodin (vaikka se kotihan saa ekana jäädä, kyllä ne villakoirat
odottaa ;)
No tämä aika on tätä, ei tänne lepäämään tultu! =)
Minäkin olen miettinyt kalanmaksaöljyn antamista,kun näitä masuvaivoja on ja vielä pahenemaan päin, ilmeisesti. Tietoa tästä en ole vielä hankkinut.
Alkaa masukkaiden rivit harveta odotuspuolella, pian taitaa kaikki olla täällä.
Voikaa hyvin!
nenn ja Rasmus 4 viikkoa
Täällä ollaan 2 kertaa vauvan kanssa ulkoiltu,pakkasta ollut n.10 astetta. Ihan hyvin menny,ekalla kertaa omassa pihassa ja tokalla kerralla oltiin luistelemassa isompien kanssa.
Pelottaa vähän kun huomenna arki alkaa,tänään lähti lastenhoitaja kotiinsa ja huomenna mies töihin :( pakkasta huomiseks luvattu kuitenkin n.20 ja pitää kuljetella isompia kerhoihin ja kouluun..
Keskiviikkona olis eka neuvola,saan terkalta kuulla lastenlääkärin lausunnon sit tosta kalanmaksaöljystä kun siitä viimeks tiedustelin,tosin oman päätökseni olen siitä jo tehnyt.
Yöllä vaipan vaihdan jos tuntuu tosi märältä tai jos tyttö on kamalan uninen eikä tahdo syödä kunnolla niin saa heräteltyä vähän kun vaipan vaihtaa. Justiin oli jossain artikkeli siitä että ihan maitokakka ei pitäis ärsyttää pepun ihoa. Meillä öisin käytössä pirkkavaipat (toimii tosi hyvin meillä) en periaattellisista syistä käytä libero/pampers vaippoja.. muumivaippoja käyttäisin mielelläni mutta ei ainakaan vielä sovi mallinsa puolesta. Päivisin kestoillaan.
Mitenkäs muilla yöt menee? Meillä on omituinen " rytmi" eli joka toinen yö on hyvä ja joka toinen yö valvotaan vähintää puol kolmeen. Näin siis muutaman kerran,eilen annoin lisämaitoa illalla ja yö meni paremmin ja ajattelin tänään kokeilla samaa.
Nyt iltapalan tekoon.
T:Isa ja vauva 2vk
...kun oli jo tipahtanut toiselle sivulle. Minulla nää päivät menee jotenkin niin äkkiä, ettei millään meinaa ehtiä kirjoittelemaan kuulumisia. Tuon vauvan ihasteleminen ja sen kanssa puuhaaminen on niin kivaa ;) Kyllästyyköhän siihen koskaan? No täytyy myöntää, että joinakin kitinäöinä olen kyllä tainnut tuhahtaa vähän muuta ja yksi tosi kamala yö tokaisin leikilläni, että vien vauvan myyntiin kirpputorille ;)
Mut pääasiassa meillä yöt siis ihan hyviä. Lukas nukahtaa yleensä kymmenen-kahdentoista välillä ja nukkuu 4h putkeen. Loppuyö meneekin sitten lyhyemmissä pätkissä, sillä ähisee jonkin verran aina masuansa ja paukuttelee. Ne lyhyemmät pätkät on yleensä tunnin mittaisia.
Nenn: Tosi ikävä, että teidän poika on itkeskellyt öisin vatsanväänteitänsä. Meidänkin poika itki muutamina öinä joskus reilu viikko takaperin, ja sillon tosiaan jo tuntui, että maailma loppuu. Toivottavasti teidän pojan masuvaivat loppuvat, tai saatte ainakin siirrettyä itkuaikaa päivälle. Tsemppiä ja jaksamista teille sinne!
Meidän poju täytti eilen kuukauden. On se jo jotenkin niin paljon isompi kuin syntyessään, vaikka pieni se on vieläkin. Meillä kävi eilen kylässä yksi ystävä, jolla on 4kk ikäinen poika. Olihan muuten kamalasti kokoeroa näissä pienissä miehissä, vaikka ikäeroa olikin vain 3kk. Niin ne äkkiä tässä vaiheessa kasvavat ja kehittyvät.
Sellaista pitimäni kysellä, että onko kenelläkään tarkoitus käyttää rintareppua? Minulla on nimittäin ystävältäni sellainen lainassa ja ajattelinkin kysäistä, että koskas sitä voisi kokeilla. Muistaakseni ohje on, että kun vauva kannattelee päätänsä, mutta koskas se sitä tarpeeksi kannattelee??? Kantoliinaa olisin kaivannut kyllä tässä alussa, kun pieni mies on ollut enemmän sylissä viihtyvää tyyppiä, mutta en taida enää viitsiä sitä hankkia. Onneksi poju nyt jo pysyy rauhassa välissä sitterissäkin pieniä aikoja.
elin@: Minullakin heruu syötön aikana toisesta rinnasta 5-10ml maitoa, joten maidonkerääjät on tullut tosi tarpeeseen. Maitoa onkin pakkasessa nyt jo aika hyvä määrä. Saa nähdä ehtiiköhän tuota varastoa käyttää koskaan kokonaan?
Yöllisistä vaipanvaihdoista kyseltiin, minäkin vaihdan vaipan yöllä vain jos on kakka. Vaihdan siis vielä ennen nukkumaanmenoa eli yhdentoista-kahdentoista aikaa vaipan ja seuraavaksi aamulla kuuden-kahdeksan välillä. Iho on pysynyt ihan hyvässä kunnossa. Minä olen kokeillut nyt aika montaa eri vaippamerkkiä; Muumi-vaippoja, Liberoa, Pamperseja sekä Daily-vaippoja. Libero on ollut paras ja Muumi huonoin minun mielestäni. Mitä vaippoja te kertiksiä käyttävät suositte?
Me ollaan kyllä ihan tosissamme ulkoiltu jo pojun kanssa. Pakkasrajana ollaan pidetty sitä -10 astetta. Sen kylmemmällä ilmalla ei olla lähdetty vaunuttelemaan. Autolla ollaan kyllä liikuttu sitäkin kylmemmillä ilmoilla.
Me oltiin viikonloppuna ekalla reissullakin vauvan kanssa. Käytiin miehen vanhempien luona Turun seudulla. Mentiin lauantaina ja tultiin pois sunnuntaina. Tää olikin tällainen harjoitusreissu ja hyvin meni. Seuraavalla kerralla uskalletaan lähteä pidemmäksikin aikaa :)
Mut nyt taas kotihommiin...
-Sulina + Lukas 1kk ja 1 pv-
Elikkä sairaalasta kotiuduttiin viikko sitten, jouduin olemaan hieman pidempään kun synnytyksessä ei istukka irronnut vaikka sain kaikki mahdolliset supistuslääkkeet. Irroituksen yrittämisestä aiheutuva kipu oli ihan mieletön luulin että kuolen just tasan siihen paikkaan. Itse synnytyskään ei ollut niin paha. Noh leikkuriin sitä sit joutus ja siellä ne irroitti istukan täydessä puudutuksessa... Ja nyt kaikki on hyvin. Synnytyksen kestokaan kun ei ollut kuin 5 1/2h ja siitä vauvan osuus 3h44min.
Vauva arki on lähtenyt ihan mukavasti käyntiin, esikoinen kylläkin on kovastikin mustasukkainen mutta kyllä selvitään :)
Vauvelilla masu vaivaa on kovasti piereskelee ja röyhtälee niin sitten aina helpottaa(tyhmänä en ensin tajunnut että pitää tissin jälkeen röyhtäyttää kun eka oli " pullo" lapsi.. luulin että vain pullosta syöviä röyhtäytellään... ) Maitoa tulee ehkä yli tarpeen kun välillä on paidat ja kaikki märkinä kun rupeaa yht äkkiä herumaan. syötäessäkin toisesta valuu 40ml sinä aikana kun vauva syö toisesta.
Kuviakin pitäis lähetellä blogiin, mutta nyt en jouda... palaillaan paremmalla ajalla
äityli ja rinsessa 12vrk