Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mustamaalaus työyhteisöissä

Vierailija
07.06.2024 |

Onko yleistä? Minuun on eräässä aiemmassa työpaikassa kohdistunut yli 2 vuoden ajan pääasiassa yhden työkaverin tekemää mustamaalausta. Hän on väittänyt minun sanoneen asioita, joita en koskaan sanonut. On puhunut esihenkilölle, että kanssani on vaikea tulla toimeen ja kokee ahdistusta sen vuoksi. Asiasta kävin esihenkilön kanssa keskustelun, jonka koin suorastaan puhutteluksi. Mitään todisteita ei ollut tueksi, eikä esihenkilö tiennyt, mistä sen toisen työntekijän kokema ahdistus johtuu.

Yritin joka työpäivä olla niin huomaamaton kuin pystyin, ja eräs toinen kollegani kysyi, onko minun motivaationi työhön laskenut. Vastasin, että ei tosiaan ole kyse motivaatiosta työhön, vaan siitä, että koen olevani vääränlainen ja siksi yritän olla näkymätön, etten ärsytä ketään. Se kollegani sanoi, että ole rohkeasti sitä mitä olet, koska olet ihana ihminen ja osaava kollega. Koin sen kannustavana.

Minusta tuntui, että se mustamaalaaja puhui selän takana aika paljon pahaa, mikä ei ollut totta. Hän teki sen siten, ettei jäänyt kiinni valehtelusta. Eräs työyhteisön jäsen sanoi, kun olin ollut noin 2 vuotta töissä, että minä olen niin mukava muille, mutta mitä minulla on x:ää vastaan. Siis sitä mustamaalaajaa vastaan. Sanoin, että ei todellakaan ole yhtään mitään. Tämä työyhteisön jäsen sanoi, että hän on kuullut ihan muuta. Lähdin pois siitä työpaikasta, koska koin, että oli vaikea olla. Miten tuollaiseen voi puuttua? Jos se on yleistä, miksei tähän valmenneta kouluissa, miten voi toimia, jos arvelee olevansa mustamaalauksen kohteena?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta. Työkaveri käytännössä savusti minut ulos valehtelemalla tekemisistä ja sanomisista.

Jotkut ihmiset vaan on syvältä, eikä sille voi mitään.

Vierailija
22/28 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse teen nykyään niin, että alan puhua selän takana näistä seläntakanapuhujista. Keksin jo varastoon aiheita, kuten heidän tekemiään virheitä tai puheiden epäloogisuuksia. On sitten mitä käyttää kun on vastahyökkäyksen aika.

Millä tavalla se auttaa? Puhut selän takana seläntakanapuhujista. Millä tavalla se parantaa ilmapiiriä? 

Se auttaa minua itseäni. Toinen vaihtoehto on jäädä 2 kk kestävälle sairauslomalle. Jaksan itse paremmin ja muut jaksavat paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kokemusta. Työkaveri käytännössä savusti minut ulos valehtelemalla tekemisistä ja sanomisista.

Kyllä sille voi, jos haluaa.

Vierailija
24/28 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi, jos toinen on hyvä näyttelijä, ja väittää minun tehneen jotain kun muut ei ole paikalla. Ei vaan voi. Ei voi mitään, jos toinen on piru.

Vierailija
25/28 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi, jos toinen on hyvä näyttelijä, ja väittää minun tehneen jotain kun muut ei ole paikalla. Ei vaan voi. Ei voi mitään, jos toinen on piru.

Jokainen voi miettiä omalla työpaikallaan tunnistaako tällaisen paskanpuhujan ja lähteekö hänen juttuihinsa mukaan. Kierrän kaukaa tällaiset juoruakat/ukot. Kertoo meheviä juttuja, voit olla ihan varma, että kun et ole paikalla päädyt näiden juttujen aiheeksi. 

-ohis

Vierailija
26/28 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sullahan oli kaksi työkaveria sun puolella. Olisit rohkeasti ottanut puheeksi asian jommankumman kanssa. Työnantajan kanssa olisit myös voinut käydä keskustelua, että mikä juttu tämä on. 

Tietysti jos yleinen mielipide on mustamaalaajan puolella, on helpompaa luovuttaa. 

Todennäköisesti et ollut tehnyt mitään väärää. Mustamaalaaja on joko keksinyt jutut omasta päästään tai tulkinnut sun käytöstä väärin. 

Vierailija
27/28 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttären yksi "ystävistä" oli tuollainen selän takana pahanpuhuja. Nykyään entinen ystävä. Tuntui kadehtivan ja kopioivan tyttären valintoja/mielipiteitä. 

Tämän ketjun aihe oli mustamaalaus työyhteisössä. Ei oikeastaan kyllä ketään kiinnosta, millaista entisiä ystäviä jonkun tyttärellä on.

Itse asiassa itse pidän tätä koko ketjun mielenkiintoisimpana kommenttina.

Vierailija
28/28 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustamaalaaja on pelkuri. Pelkää sitä että tulee paljastetuksi rumista puheistaan jopa teoistaan.