Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon osallistujia hautajaisissa yleensä on?

Vierailija
24.10.2023 |

Miten paljon ihmisiä on tapana kutsua? Ja onko ok kutsua vain ne ketkä haluaa vai pitääkö kutsua kaikki saman tason sukulaiset, esim. kaikki serkut jne.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielellään lähisukulaiset kuolleen puolelta ainakin ja hänen mahdolliset ystävänsä, muutoin ei tarvitse muita kutsua.

Vierailija
2/14 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sääntöjä tähän missään Mustaa valkoisella: lähiomaiset päättää itse, ketkä kutsutaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kirkossa n. 300 henkeä ja muistotilaisuudessa kutsuttuna 85 henkeä.

Vierailija
4/14 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin hiljattain siunaustilaisuudessa, jossa oli kuusi henkeä. Vainaja oli suuresta suvusta mutta oli itse toivonut hiljaisia hautajaisia.

Vierailija
5/14 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ainakin yksi...

Vierailija
6/14 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut hautajaisissa, joissa oli 200 vierasta, ja hautajaisissa, joissa oli 20 vierasta. Ei ole mitään yleistä tapaa.

Kutsuttavia ajatellessa miettisin sitä, kuinka läheinen vierasehdokas oli vainajalle enkä hänen suhdettaan hautajaisten järjestäjään. 

Aika yleistä on, että kaikki saman tason sukulaiset kutsutaan. Mutta jos esim. serkuista vain 1 tai 2 on pitänyt vainajaan yhteyttä, niin voi kutsua vain heidät.

Vierailija
7/14 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nykyään ei enää järjestetä avoimia hautajaisia mihin kaikki on tervetulleita muistotilaisuuteenkin. 80-luvulla sellaisia oli vielä melkein kaikki.

Vierailija
8/14 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miksi nykyään ei enää järjestetä avoimia hautajaisia mihin kaikki on tervetulleita muistotilaisuuteenkin. 80-luvulla sellaisia oli vielä melkein kaikki.

Korkeintaan lestapiireissä.

Vierailija
9/14 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan millaiset haluaa. Isäni hautajaisissa oli aikoinaan kirkko täynnä. Muistotilaisuuteen kutsuttuja ehkä 100. Minusta sekin oli ihan liikaa.

Vierailija
10/14 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

46-78

Vierailija
11/14 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olisko kustannuskysymys

Vierailija
12/14 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Muistotilaisuuden järjestäminen on vaikeaa, kun osanottajamäärä voi olla melkein mitä tahansa.

Vierailija
13/14 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoisäni hautajaisissa kirkko oli viimeistä paikkaa myöten täynnä.

Itse muistotilaisuuteen oli lähisukulaiset kutsuttu. 

Vierailija
14/14 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vaikeaa päättää, kenet kutsuu muistotilaisuuteen, voi olla helpompaa laittaa kuolinilmoitus hyvissä ajoin ennen hautajaisia ja sen yhteyteen tieto hautajaisten ajankohdasta ja muistotilaisuuden osalta v.p.