Työkkäri pakotti hakemaan työpaikkaa mihin kulkee julkisilla 1,5h per suunta ja vaihtoja 2-4. Omalla autolla tuon matkan kulkisi noin 30min.
Mutta en omista autoa eikä Kela varmaankaan sellaiseen anna maksusitoumusta?
Sanokaa nyt joku ettei voi mitenkään olla kohtuullista käyttää työmatkoihin päivittäin 3-4 tuntia?!
Kommentit (112)
Voisin mennä jos palkasta jää hyvin työmatkojen jälkeen. Esim. enemmän kun työpaikasta, joka on lähempänä. Ei 1 h suuntaan ole mikään törkeän pitkä. 1,5 h on jo sitä kun tulee yhteensä 3 h. Tietenkin vielä eri asia onko lapsia kuskattavana päiväkotiin vai riittääkö, että vedä vaatteet päälle ja lähdet ovesta ulos.
Se että olisi pakko mennä, on vähän outoa. Luulisi että paikkaan löytyy joku lähempääkin.
Ai jaa. Itse nuorempana kuljin monta vuotta tuollaista matkaa ja uhan vapaaehtoisesti ja yhteensä matka oli n. 3-5 h pvä ja palkkakin täys pska. Enää en tietenkään ainakaan noin pskalla palkalla lähtisi. Tosin vuokratkin oli silloin paljon pienempiä.
Ap kulta, muutkin ihmiset on ajokortin ja auton hankkineet. Ei muutkaan ole syntyneet auton ja ajokortin kanssa, vaan ne on erikseen pitänyt hankkia. Toki niiden eteen on pitänyt hieman vaivaa nähdä. Mutta semmosta elämä täällä on.
Vierailija kirjoitti:
Tähän ihan se perinteinen vastaus:
Se, että joudut hakemaan, ei tarkoita sitä, että saat myös sen työpaikan.
Sua on vain velvoitettu hakemaan sitä tarjottua työpaikkaa.
Niin!
Suurella todennäköisyydellä et saa sitä paikkaa. Ja ehkä sut pyydetään kuitenkin haastatteluun, mutta se haastattelutilanne voi olla aivan kaistapäinen. Mullekin on kuule näissä työvoimatoimiston tarjouksissa käynyt niin,e ttä kun olen hakenut, on pyydetty haastatteluun, ja yks Marttojen ns. työpaikka, niin siellä se ydinkysymys haastattelijalta oli "eikö sua ole vielä eläkkeelle laitettu" - eläkeikään mulla oli silloin vaikka kuinka paljon aikaa... Ja sitten kaupungin toimistotyöt, niin siellä mulle naurettiin suoraan päin naamaa.... Pelleilyä kerta kaikkiaan! PELLEILYÄ!
Mä hankin tuollaisen työpaikan nuorempana ihan ite eikä kukaan pakottanut. Mutta mihinkään muiden järjestämiin töihin en lähtisi sillä niistä jo tietää mitä ne on.
Tottakai voi, olet tukien varassa, jokainen tukien varassa tekee niin kuin sanotaan. Sen lauluja laulat, kene leipää syöt, pulinat pois. Jos saat työn, ostat auton ja menet töihin, ei kai siinä sen kummempaa. Mitä neuvoja haet täältä, peruskoulun ja jonkin muun koulun lienet käynyt, haloo ??
Jos 20v ei ole rahaa ostaa 10 k€ autoa, mitä ? Halvemmallakin saa. Ap tuskin on alle 20v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä googlailulla selviää, mikä on maksimiaika. 3h on vielä hyväksyttävä matka-aika kokopäivätyössä, osa-aikatyössä 2h.
Mihin tuommoinen muka perustuu? Minun mieletä kohtuullinen työmatka olisi alle 30 minuuttia per suunta.
Ap
Kyllä se kohtuullinen matka-aika tulee työttömyysturvalaista. Voithan sinä sitä paikkaa hakea ja jos pyydetään haastatteluun kerrot sitten siellä että vähän hankalaa tuon työmatkan suhteen esim. ylityöt olis jo liikaa ainakin jos vielä perhettä. Päiväkodista lapset täytyy tulla hakemaan tiettyyn aikaan mennessä.
ihan parasta mennä töihin julkisila: kaikki se matkustamiseen käytetty aika on ns. omaa aikaa. Sen aikana voi vaikka neuloa, kuunnella podcasteja, radiota, musiikkia, e-kirjoja, siis tekemistä löytyy. EI kukaan vain pakota istumaan ja tuijottamaan tyhjyyteen (tosin sekin voi olla rentouttavaa)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa omituiselta, käytännössähän tuo tarkoittaa jotain toiselta puolen maakuntaa hakemista. Onko työkkäri tietoinen matka-ajoista?
Kuljin useita vuosia töissä julkisilla, matka suuntaansa vaihtoineen 1h 40 min. Miksi kermapersetyötön ei pysty samaan?
Vierailija kirjoitti:
Ap kulta, muutkin ihmiset on ajokortin ja auton hankkineet. Ei muutkaan ole syntyneet auton ja ajokortin kanssa, vaan ne on erikseen pitänyt hankkia. Toki niiden eteen on pitänyt hieman vaivaa nähdä. Mutta semmosta elämä täällä on.
Ap on tehnyt aloituksen kaksi vuotta sitten, joten miksi vastailette hänelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa omituiselta, käytännössähän tuo tarkoittaa jotain toiselta puolen maakuntaa hakemista. Onko työkkäri tietoinen matka-ajoista?
Kuljin useita vuosia töissä julkisilla, matka suuntaansa vaihtoineen 1h 40 min. Miksi kermapersetyötön ei pysty samaan?
Ehkäpä siksi, että se työtön on myös kulkenut aikanaan vastaavaa matkaa, ja todennut, että se on liikaa hänen jaksamiselleen. Katsos kun voimavarat ovat eri ihmisillä erilaiset.
Tähän ihan se perinteinen vastaus:
Se, että joudut hakemaan, ei tarkoita sitä, että saat myös sen työpaikan.
Sua on vain velvoitettu hakemaan sitä tarjottua työpaikkaa.
Niin!
Suurella todennäköisyydellä et saa sitä paikkaa. Ja ehkä sut pyydetään kuitenkin haastatteluun, mutta se haastattelutilanne voi olla aivan kaistapäinen. Mullekin on kuule näissä työvoimatoimiston tarjouksissa käynyt niin,e ttä kun olen hakenut, on pyydetty haastatteluun, ja yks Marttojen ns. työpaikka, niin siellä se ydinkysymys haastattelijalta oli "eikö sua ole vielä eläkkeelle laitettu" - eläkeikään mulla oli silloin vaikka kuinka paljon aikaa... Ja sitten kaupungin toimistotyöt, niin siellä mulle naurettiin suoraan päin naamaa.... Pelleilyä kerta kaikkiaan! PELLEILYÄ!