Työkkäri pakotti hakemaan työpaikkaa mihin kulkee julkisilla 1,5h per suunta ja vaihtoja 2-4. Omalla autolla tuon matkan kulkisi noin 30min.
Mutta en omista autoa eikä Kela varmaankaan sellaiseen anna maksusitoumusta?
Sanokaa nyt joku ettei voi mitenkään olla kohtuullista käyttää työmatkoihin päivittäin 3-4 tuntia?!
Kommentit (78)
Oletko sinä saanut sen paikan? Vastahan sinun piti sitä hakea. Kyllä oletkin optimisti, jos nyt jo hätäilet työmatkaa, yhtenä 387 hakijasta.
Eihän mikään estä sinua hakemasta työtä lähempää.
Älä hätäile. Kuvailmasi työmatka on niin typerä kuin olla voi. Teet hakemuksen, joka on niin huono ettet voi mitenkään päästä edes haastatteluun. Yksinkertaista.
Hakemisen voi tehdä niin, ettei tule valituksi.
Etkö haekin joka kuukausi tietyn määrän töitä? Ehkä voisit sanoa työkkärille, että matkan vuoksi hakisit mieluummin vain muita?
Ja jos alallasi on erittäin vaikeaa työllistyä/ avoimia paikkoja vain harvoin, ehkäpä sinun kannattaa todellakin hakea työtä ja MUUTTAA, jos kävisi niin ikävästi että työllistyt ja matka osoittautuu liian vaikeaksi pidemmän päälle. On ihan normaalia muuttaa työn perässä. Paljon parempi vaihtehto kuin olla pitkään työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Paikkaa hakee varmasti moni muukin.
Tämä. Huvittaa joka kerta kun tyypit vinkuu "yyhyy, paha työkkäri pakottaa hakemaan". Entä sitten? Työttömänä se on sun velvollisuus (niin lauan kuin nostat tukia) hakea avoimia työpaikkoja. Toisekseen, siihen työpaikkaan on todennäköisesti kymmeniä jollei satoja muitakin hakijoita. Oikeastiko kuvittelet olevasi niin erinomainen että tulet valituksi, sallikaa mun nauraa. Kolmanneksi, jos nyt tulisit valituksi niin sittenhän sulla on rahaa millä ostaa tai liisata auto. Missä muuten vielä tulee kehotuksia hakea jotain työpaikkaa? Niitä vapaita työpaikkoja tulee tiedoksi mutta ei niitä tarvi hakea.
Ei tarvi mennä edes minnekään korpeen kun työmatkat alkaa olla älyttömiä julkisilla. Mulla meni julkisilla (3 kpl/suunta) keskimäärin 1,5h suuntaansa ja omalla autolla ruuhkasta riippuen 25-45min. Aika selvä että kuljin matkat omalla autolla. Helsingistä Espooseen eikä edes kehillä.
Pääkaupunkiseudulla tuon verran aikaa menee n 15 km matkalla, vaihtoja pari-kolme, eikä se ole este työntekoon
Jaa-a, mikä nyt on kohtuullista ja mikä ei.
Itse olin viime vuoden töissä, työmatka oli 1.5h suuntaansa ja pelkkään polttoaineeseen meni yli 600€/kk, auton muut kulut päälle.
Voin sanoa, ettei töissäkäymisessä ollut paljoa järkeä.
M41
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virallinen työssäkäyntialue on 80km suunta tai 2h vaikka kävellen per suunta.
Sen sisältä on otettava vastaan työtä.
Mut älä missään nimessä vetoa siihen ettei sulka ole autoa tai muutenkaan kitise. Ne laittaa sut ns. Työvoiman ulkopuolelle, jonka jälkeen et ole oikeutettu tukiin ennen kuin olet ollut vähintään 5kk kokopäivätyössä.
Hae kiltisti sitä paikkaa, mutta mokaile työhaastattelussa. Mene myöhässä ja vetoa pitkään matkaan ja kerro siellä haastattelussa ettei sulla ole autoa ja kitise julkisella kulkemisesta. Ei ne sua sinne sit palkkaa.
Lakiin onkin laitettu semmoinen pykälä, että karenssia on tiedossa sitten tämmöisen haastattelun jälkeen. Sanamuoto on muistaakseni niin, että joka on itse omalla käytöksellään aiheuttanut, että työsuhdetta ei synny, niin karensilla palkitaan.
Huomattavaa on, että on aika laaj
Totta kai. Mutta en mä ohjeistanutkaan tekemään mitään typerää, vaan hakemaan paikkaa ja sitten vienosti sössiä haastattelu. Sitä paitsi ei työkkäri soita kaikkiin paikkoihin ellei ole syytä epäillä vilppiä. Siksi sanoin myös ettei työkkärille kannata juuri mistään kitistä, esittää vaan aktiivista ja innokasta niin ei tule ongelmia.
No pakkohan sulle on vinkata työpaikkaa vaikka kuudta, kun et itse osaa edes töitä hakea. Ei ole työkkärin ongelma, onko sulla kotona pesukonetta, telkkaa, autoa tai päässä mitään sisältöä. Hae rauhassa paikkaa ja tuo oma persoonasi esiin. Ei ole mitään vaaraa valituksi tulemIsesta, niin surkea tyyppi olet etänäkin.
Vierailija kirjoitti:
Hae paikkaa ja laita huono hakemus, sellainen jossa paistaa läpi että sinua ei ainakaan kannata ottaa töihin. Kuulemma toimii. Itselläni on aina ollut hyvät työpaikat kun olen niitä itse hakenut ja kysellyt että oliskos töitä. Nykyisessä työpaikassa nyt 20. vuosi menossa ja ilman mitään koulutusta sitten peruskoulun on palkka 50000-80000 vuodessa. Miksi te työttömät ette ole itse aktiivisia etsimään töitä vaan odotatte jotain työkkärin paskapaikkoja ja sitten ootte psskanjäykässä paniikissa kun sieltä johonkin patistetaan? Tulee teillä olemaan mahtava eläkeaika kun nyt työkykyisinä lonnitte tekemättä mitään eikä eläke kerry kun ette tee töitä. Varmaan hulppeat eläkepäivät kun saatte muutaman satasen peruseläkettä ja jonotatte päivät jossain leipäjonossa räntäsateessa.
Töihin mars mars!
Oliko Pluto planeetta, kun olet viimeksi hakenut töitä? Ihanan ajankohtaista näkemystä tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a, mikä nyt on kohtuullista ja mikä ei.
Itse olin viime vuoden töissä, työmatka oli 1.5h suuntaansa ja pelkkään polttoaineeseen meni yli 600€/kk, auton muut kulut päälle.
Voin sanoa, ettei töissäkäymisessä ollut paljoa järkeä.
M41
Ehkei taloudellisesti, mutta oman itsesi ja myöhemmän urasi kannalta kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä googlailulla selviää, mikä on maksimiaika. 3h on vielä hyväksyttävä matka-aika kokopäivätyössä, osa-aikatyössä 2h.
Mihin tuommoinen muka perustuu? Minun mieletä kohtuullinen työmatka olisi alle 30 minuuttia per suunta.
Ap
Ketään ei kiinnosta sinun mielipiteesi.
Minun työmatkani on 1h 45min per suunta julkisilla. Onhan se välillä raskasta, mutta taittuu ihan hyvin ja olen pitänyt sitä "omana aikana", jolloin luen yleensä kirjaa tai vain selailen päämäärättömästi kännykkää. Kun pääsee kotiin, työpäivä on enää kaukainen muisto ja on hetken saanut "levätä" niin jaksaa sitten yleensä touhuta kotosalla.
Tämähän on ollut jo kauan uusintoina täälläkin. Luulisi jo selvinneen tuo ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä googlailulla selviää, mikä on maksimiaika. 3h on vielä hyväksyttävä matka-aika kokopäivätyössä, osa-aikatyössä 2h.
Eli 10h aikaa muulle kuin työlle ja työmatkalle. Missä kohtaa aikaa tehdä kotityöt, vapaa-aika ja ehtiä nukkua tarpeeksi?
Jaa laitoit saman jutun Ylilaudalta tänne? Laitoitko myös suomi24? :)