Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset ovat nykyään käveleviä stereotyyppejä?

Vierailija
07.06.2024 |

Ihmettelen tätä ilmiötä. Vielä jokunen vuosi sitten ihmisten pukeutumisesta tai olemuksesta ei voinut päätellä kaikkea kyseisestä ihmisestä, tai edes kovin paljon. Ehkä musiikkimaun ja yleisen esteettisen mieltymyksen saattoi päätellä tietyistä tyyleistä, tuollaisia irtonaisia asioita. Ja tietysti jos T-paidassasi oli vaikka jokin logo tai slogan.

Mutta nykyään tuntuu, että ihmiset kasaavat tarkoituksella ylleen erilaisia signaaleja niin, että nopealla vilkaisulla pystyy päättelemään kyseisen ihmisen someprofiilin sisällön. Esimerkiksi tänään tuli bussiin kaksi minulle täysin tuntematonta nuorta naista, joiden pukeutumisessa ei ollut mitään sinänsä huomiotaherättävää ja ihmeellistä, mutta silti yhdellä vilkaisulla arvasin, mitä mieltä he olivat mistäkin. Ja kuinka ollakaan, kun naiset jäivät seuraavalla pysäkillä pois, näin että selässä luki PRIDE ja repussa oli Palestiinan lippu. Tuntui tosi hämmentävältä, että pystyin päättelemään tuon esimerkiksi hiustyyleistä. Mitä hittoa?

Ja tuo esimerkki oli nyt tietynlaisista ihmisistä, mutta sama pätee hyvin monenlaisiin ihmisiin. Useimpien ihmisten, etenkin nuorten, pelkästä ulkoisesta olemuksesta pystyy nykyään päättelemään paljon enemmän kuin ennen.

Tuntuu jotenkin hassulta, että nykyään ihmisillä tuntuu olevan entistä vahvempi tarve kuulua näkyvästi johonkin joukkoon, vaikka tästä aikakaudesta piti tulla individualistisempi kuin koskaan.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ei pidä paikkaansa. Kyllä jo 1980-luvulta asti (ja toki varmasti aiemminkin) on ollut tyylisuuntia, jotka erottuvat ja kuuluvat tiettyyn genreen tai ryhmään. 

Vierailija
2/34 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ei pidä paikkaansa. Kyllä jo 1980-luvulta asti (ja toki varmasti aiemminkin) on ollut tyylisuuntia, jotka erottuvat ja kuuluvat tiettyyn genreen tai ryhmään. 

Samaa mietin. Minkähänlainen aikaperspektiivi aloittajalla on? Hän ei ehkä ole elänyt kasaria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin kirjoitettu aloitus.

Vierailija
4/34 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, minä näin sellaisen tosi suurikokoisen partaisen miehen jolla oli sateenkaarisukat ja -sateenvarjo ja mietin että onko tuo nyt sellainen ransu sitten.

Vierailija
5/34 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä monisuhteisilla ei ole tätäkään ongelmaa. Sen verran outona valtavirta pitää avoimen seksin harrastamista. 

Vierailija
6/34 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Must tuntuu et se on ollu aina. Mut ennen oli enemmän sellasia "ryhmiä" ja ryhmittymiä, se skaala oli isompi

Nykysin tuntuu, et on tyylii kourallinen erilaisia ihmisiä ja siinäpä se.

Some sen tekee.

Vierailija
7/34 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a, minä näin sellaisen tosi suurikokoisen partaisen miehen jolla oli sateenkaarisukat ja -sateenvarjo ja mietin että onko tuo nyt sellainen ransu sitten.

Partainen mies on karhu. Tykkää bakteeritasapainottomasta panemisesta. 

Vierailija
8/34 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä oli sininen tukka ja siitä päättelit että hän normaali ihminen joka ei käytä aikaansa toisia ihmisiä kiusaten? Ei kai prideä vastusta kuin täysin kajahtaneet, sehän on aivan mainstreamia nykyään.

Vierailija
9/34 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu, että kaikki nuoret näyttää ihan samanlaisilta. Samanlaiset vaatteet, hiukset, meikit ja vartalotyyppi.

Vierailija
10/34 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä erilaisia tyylejä on ollut aina ja esim. palestiina-aktiiveilla ollut niitä huiveja. Some varmaan lähinnä helpottaa tuota profilointia, kun somesta katselet näitä eri tyylisiä ihmisiä ja luot yhtäläisyyksiä.

Vierailija
11/34 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska värikkäitä vaatteita ei saa enää mistään. Some hoitaa loput.

Vierailija
12/34 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sen näe jo sukupuolesta, kumpaan identiteettiklikkiin kukin liittyy. Miehillä miespuolueet eli laitaoikeisto ja naisilla naispuolueet eli wokepuolueet. Kaikki asiat menee sitten automaattisesti näiden mukaan, eli laitaoikeistolle Israel kannatus ja wokemmistolle palestiina esimerkiksi. 

Vierailija
13/34 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh, kyllä pukeutuminen on jo jostain 60-luvulta nuorisokulttuurien syntyessä ollut juttu, josta on voinut päätellä yhtä sun toista ihmisen persoonasta ja ajattelusta. Itse olen pikemminkin hämmentynyt, kun tuntuu että viime vuosina nuorison tyylit ovat normcoren myötä muuttuneet hyvin persoonattomiksi, eikä alakulttuureja enää ole lainkaan niin paljon näkyvillä kuin silloin, kun itse olin teini. Silloin joka toinen oli gootti, punkkari, lolita tai mikä ikinä, mutta nykyään kun kulkee kaupungilla näitä tyylejä ei näe juuri lainkaan. Kiva vain, jos ihmiset ilmaisevat itseään pukeutumisella - mikään uusi ilmiö se ei missään tapauksessa ole.

Vierailija
14/34 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööh, kyllä pukeutuminen on jo jostain 60-luvulta nuorisokulttuurien syntyessä ollut juttu, josta on voinut päätellä yhtä sun toista ihmisen persoonasta ja ajattelusta. Itse olen pikemminkin hämmentynyt, kun tuntuu että viime vuosina nuorison tyylit ovat normcoren myötä muuttuneet hyvin persoonattomiksi, eikä alakulttuureja enää ole lainkaan niin paljon näkyvillä kuin silloin, kun itse olin teini. Silloin joka toinen oli gootti, punkkari, lolita tai mikä ikinä, mutta nykyään kun kulkee kaupungilla näitä tyylejä ei näe juuri lainkaan. Kiva vain, jos ihmiset ilmaisevat itseään pukeutumisella - mikään uusi ilmiö se ei missään tapauksessa ole.

Just näin. 

Mutta voi kyl olla, että tyylejä on edelleenkin, et vain vanhuksena osaa lukea niitä koodeja. Punkkareiden sijaan kaduilla kulkee... ketä? 

En minäkään tiedä, koska olen vanha itsekin, mutta tajuat pointin.

Vierailija
15/34 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hänellä oli sininen tukka ja siitä päättelit että hän normaali ihminen joka ei käytä aikaansa toisia ihmisiä kiusaten? Ei kai prideä vastusta kuin täysin kajahtaneet, sehän on aivan mainstreamia nykyään.

Mitä ihmettä? Se, että minulla ei ole Pride-hupparia päällä, ei suinkaan tarkoita että VASTUSTAISIN Pridea, saatikka sitten seksuaalivähemmistöjen oikeuksia.

Tiedän kyllä seksuaalivähemmistöihin itse kuuluvia ihmisiä, jotka pitävät Pridea nolona sirkuksena.

Vierailija
16/34 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin. 

Mutta voi kyl olla, että tyylejä on edelleenkin, et vain vanhuksena osaa lukea niitä koodeja. Punkkareiden sijaan kaduilla kulkee... ketä? 

En minäkään tiedä, koska olen vanha itsekin, mutta

Ennen tyylit olivat niin erottuvia, että vanhakin osasi ne tunnistaa. Nykyään tuntuu, että nuorilla on jo iät ajat ollut hyvin konservatiivinen tyyli, tytöillä pitkä suora tukka, valkoiset lenkkarit jne. 

Vierailija
17/34 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvuila Suomessa

punkkari: laitavasemmisto

skinhead (pilottitakki ja maiharit): laitaoikeisto

hoppari: rasismia vastaan

kierrätysvaatehippi: vihreä, yleensä vegetaristi, mikä oli silloin yleistä. 

Palastiina-huivin käyttäjä: Ihmisoikeudet tärkeitä 

Tiukat muotivaatteet: fitnesstytöt ja urheilijapojat, kuten nykyään

Kauppistyyli: juppi, money talks, business casual

Eli melko samoja tyylejä!

t. N40+

Vierailija
18/34 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin. 

En minäkään tiedä, koska olen vanha itsekin, mutta

En nyt näin kolmekymppisenä pidä itseäni vielä ihan vanhuksena :D Mutta toki voi olla, ettei silmä silti erota nykytyylejä samalla tavalla. Eikä yhtä selkeitä uusia katutyylejä välttämättä ole syntynytkään, ainakaan sellaisia joihin liittyisi muu alakulttuuri samalla tavalla kuin noihin aiempiin on liittynyt musiikki, tietynlaiset arvot tai japanilainen kulttuuri ym. Kyllähän sitä aina välillä bongaa lehtijuttuja tyylitrendeistä, jotka ovat usein lähtöisin tiktokista tms, mutta nekään eivät ole kehittyneet pitkäaikaisemmiksi ilmiöiksi.

Instagramissa minua viehättää kaikenmaailman cottagecore ja fairycore -jutut, mutta tällainen tyyli ei ole ainakaan Suomessa kovin näkyvä toistaiseksi. On joka tapauksessa mielenkiintoista, että monet vuosikymmeniä suht. yleiset alakulttuurit ovat nykyään nuorison parissa niin harvinaisia - tuntuu, että näen katukuvassa useammin oman ikäisiäni punkkareita kuin teini-ikäisiä.

Vierailija
19/34 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ollut aiemmin suva itse maton perse, eikä kiinnittänyt huomiota mihinkään. Nyt sitten alkoi nähdä wokea joka puolella.

Vierailija
20/34 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90-luvuila Suomessa

punkkari: laitavasemmisto

skinhead (pilottitakki ja maiharit): laitaoikeisto

hoppari: rasismia vastaan

kierrätysvaatehippi: vihreä, yleensä vegetaristi, mikä oli silloin yleistä. 

Palastiina-huivin käyttäjä: Ihmisoikeudet tärkeitä 

Tiukat muotivaatteet: fitnesstytöt ja urheilijapojat, kuten nykyään

Kauppistyyli: juppi, money talks, business casual

Eli melko samoja tyylejä!

t. N40+

Oho! Unohdin hevarin, rokkarin ja 50-60-lukujen tyylien edustajat listalta. 

t. N40+

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi