Työpaikan merkilliset säännöt
Toisessa keskustelussa tuli ilmi, että jossain työpaikoissa ei saa käyttää omaa kännykkää ja puhelin pitää jättää kaappiin. Tämä oli oikeasti minulle uutta tietoa, en ole ikinä kuullut, että työaikana ei saisi vastata\soittaa henkkoht puheluita.Siis minun ystäväpiirissä kukaan ei joudu tällaisen kyykyttämisen uhriksi ja ihan tavallisia toimistoduunareita mulla on kavereina.
MInä siis koen tuon olevan ihan täyttä kyykyttämistä ja epäluottamuksen esittämistä työnantajalta. Olen tehnyt aloittanut työuran ennen kännykkäaikaa ja siitä (opiskeluiden kautta) sujuvasti kännykkäaikaan, eikä ikinä ole ollut ongelma hoitaa henkilökohtaisia asioita työpäivän aikana. Enkä nyt tarkoita lasten syntymäpäiviä vaan oikeasti tärkeitä asioita. Kyllä minä haluan olla tietoinen jos koulussa esim tapahtuu jotain ja sieltä soitetaan.
Toki päivässä on kohtia milloin ei puhelimeen voi vastata, mutta en minä tavoittamattomissa ole ikinä koko työpäivää.
Ja kyllä tiedän, että on olemassa ammatteja missä puhelimen käyttö on mahdotonta, mutta ei niitä ihan kauhesti ole, jos työntekijään luotetaan, että hän tekee töitä eikä työaika mene facebookin rullaamiseen.
Mitäs muita järjettömiä sääntöjä on työpaikoilla?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia ettei omaan puhelimeen kosketa työpäivän aikana.
Miten sitten saadaan tieto, jos lapsi joutuu onnettomuuteen, talo palaa tai oma vanhempi on kiidätetty ensiapuun henkitoreissaan?
Samalla tavalla kuin kasarilla. Soitetaan työpaikalle.
On lukemattomia työpaikkoja missä puhelinta ei pidetä mukana kuin poikkeustapauksessa.
Älyttömän monilla työpaikoilla ei ole enää mitään yleisnumeroa, saati vaihdetta. Soitetaanko silloin toimarille vai kenelle?
Tietääkö toimari edes, missä työntekijä milloinkin on, ja onko toimari samassa paikassa edes?
Kai tajuat, ettei tuollainen ole nykyaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten saadaan tieto, jos lapsi joutuu onnettomuuteen, talo palaa tai oma vanhempi on kiidätetty ensiapuun henkitoreissaan?
On lukemattomia työpaikkoja missä puhelinta ei pidetä mukana kuin poikkeustapauksessa.
Onko vielä faksitkin käytössä?
Luovun heti omasta puhelimesta työaikana, kun saan työpuhelimen.
Ei tapahdu.
Aloituksessa kuvatut asiat ovat amisporukan ongelmia. Korkeakoulutetuilla ei ole tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älyttömän monilla työpaikoilla ei ole enää mitään yleisnumeroa, saati vaihdetta. Soitetaanko silloin toimarille vai kenelle?
Tietääkö toimari edes, missä työntekijä milloinkin on, ja onko toimari samassa paikassa edes?
Kai tajuat, ettei tuollainen ole nykyaikaa.
Äkkiseltään selailtuani yrityshakemistoa väitän, että melkein kaikilla työpaikoilla on ns. yleisnumero, johon asiakas tai yhteistyötaho voi soittaa ja siihen samaan numeroon soitetaan, jos työntekijän lapsi putoaa kaivoon. Nykyaikanakaan ei hammashoitajalla ole puhelinta taskussa hammaskiven poistoa tehdessä.
Se on jännä, että käytännössä on pakko käyttää omaa puhelinta työasioihin ja mm. kuulua WA-ryhmään ja seurata sitä pitkin päivää, mutta omia asioita ei sillä saisi hoitaa. Haloo nyt.
Meillä saa pitää oman puhelimen töissäkin, jos pystyy todistamaan, että lapsen henki on vaarassa, jos vanhemmalla ei puhelinta kädessä ole. Toistaiseksi kukaan ei ole tähän pystynyt.
Vierailija kirjoitti:
Kolmivuorotyö niin ihan varmaan kosketaan. On muutakin elämää kuin työ.
"Äkkiseltään selailtuani yrityshakemistoa väitän, että melkein kaikilla työpaikoilla on ns. yleisnumero, johon asiakas tai yhteistyötaho voi soittaa ja siihen samaan numeroon soitetaan, jos työntekijän lapsi putoaa kaivoon. Nykyaikanakaan ei hammashoitajalla ole puhelinta taskussa hammaskiven poistoa tehdessä."
Voihan sitä soitella. Ainakaan meillä ei sihteeri kyllä edes tietäisi, missä kukakin milloinkin on. Hän yrittäisi soittaa siihen työntekijän omaan kännykkään (jota ei saisi muka käyttää).
Ajattele, jos sun lapsesi henki olisi siitä kiinni.
Joo eivät asiakkaat oikein arvostaisi, jos hoitaisin omia asioita, kun he maksavat palkkani. Minulla on lapsi, ja olen antanut miehelleni työnumeroni hätätapauksia varten. Jos joku asiakas soittaa tai tekstaa kun olen toisen asiakkaan kanssa, palaan asiaan kun ehdin. Tauoilla voin käyttää omaa puhelintani.
No vaikkapa koulun välituntivalvonnassa mulla on aina oma kännykkä taskussa. Vai olisiko teistä ok, että kun jotain vakavaa tapahtuu, valvoja jättää oppilaat ja lähtee toisen kerroksen henkilökuntatiloihin ilmoittamaan kanslistille, reksille tai apulaisreksille, jos jonkun heistä löytää, että nyt tarvittaisiin ambulanssia? Ja jos ei löydä, niin juoksee ympäri koulua etsien heitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elät vielä vuodessa 1998?
Tuota.. osa töistä on siinä määrin turvaluokiteltuja, että niitä tehdään erillisissä eristetyissä huoneissa, jonne ei todellakaan viedä mitään riskiä aiheuttavaa. Minä esim. jätän älykelloni ja kännykän aina siksi aikaa erilliseen lukittuun kaappiin, kun tuonne menen. Tietokoneet ei ole normaalissa verkossa jne. Eli ei todellakaan kyse ole mistään menneisyydessä elämisestä, vaan siitä, että nykypäivän kännykät aiheuttaa turvallisuusriskiä ja tällöin totta kai kiellot on ihan perusteltuja.
Monessa työssä henkilökohtaisen kännykän käyttö voidaan ihan työtehokkuuden vuoksi määrätä jätettäväksi taukotilaan, tauoilla voit katsoa. Jos on erityistilanne, niin esihenkilön ka
Joo ja varmaan puolet tän maan työikäisistä tekee niin erinomaisen tärkeää ja salaista työtä että sitä varten täytyy siirtyä ensin pommisuojaan, vetää foliohattu päähän ja potkuhousut jalkaa. Ensin tietenkin ruumiintarkastus jossa joka läpi tutkitaan taskulampun valossa. Etkä sinäkään ole koko päivää tuskin edes joka päivä ilman puhelinta työaikana. Vain silloin kun teet tärkeänä ihmisenä tärkeeä ja salaista osaa työstäsi.
Aiheeseen. Olin aikoinaan ennen kuin pääsin oman alan töihin tuotannossa kasaamassa laitteita superherkistä komponenteista. Sielläkin sai olla kännykät mukana mutta suositus oli ettei niitä käytetä työpäivän aikana. Työnantaja ymmärsi että työntekijöillä on oma elämänsä ja elämässä voi sattua ja tapahtua. Sekä että asioita pitää voida hoitaa, myös työpäivän aikana. Esimerkiksi, saatko ikinä kunnalliselta hammaslääkäriaikaa tai mitään lääkäriaikaa ellet vastaa kun sieltä tulee takaisinsoitto. Kela, työkkäri soittaa oman aikataulunsa mukaisesti ja silloin on parempi vastata. Turha sellaisesta on ongelmaa tehdä.
Puhelinta ehtii räplätä myöhemminkin. Ei sitä tarvitse töissä selata, ellei erikseen odota tärkeää puhelua esim lääkäristä. Muuten voi soittaa työpaikalle/työpuhelimeen
Vierailija kirjoitti:
Yleensä työaika alkaa tasan jollain kello lyömällä ja loppuun tasan jollain toisella, ruokatunti ja tauot ovat myös tietyn ajan mittaisia. Jostain syystä suurin osa työntekijöistä ei ymmärrä tätä.
Riippuu työstä. Meillä taas on liukuva työaika, aamulla pitää olla töissä klo 6.30-10.00 ja töistä saa lähteä klo 15.15-19.15. Etätöitä saa tehdä aika vapaasti. Ruokatauon saa pitää haluamaansa aikaan klo 10.45-13.30 välillä, kesto leimauksen mukaan. Kahvitaukoja on käytännössä 2, kesto vaihtelee riippuen siitä, muuttuuko tauko työpalaveriksi vai ei. Jos ei, tauko on lyhyempi. Pomoporrasta kiinnostaa tasan kaksi asiaa: työt tulevat tehdyiksi ja tuntisaldo pysyy sallituissa rajoissa (eli poikkeama tavoitellusta työajasta pysyy -10 ja +40 tunnin välissä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas tuntuu kuin olisin joutunut planeetta Turbonin duunareiden tekemään ketjuun. Likimain kaikilla toimistotyötä tekevillä on firman puhelin. Joillakin on tupla-SIMMillä, mutta monella on käytössä vaan se työpuhelimen numero myös omiin kontakteihin.
Varmaan jossain kaupan kassalla voisin kuvitella, että puhelin jää kaappiin. Toimistoduuneissa en ole ikinä kuullut mistään tuollaisesta.
Jos sitä puhelinta ei käytetä työasioihin niin ei todellakaan ole. Esimerkiksi asiantuntijatyötä tekevät jotka eivät ole tekemisissä myynnin kanssa, ei ole mitään syytä soittaa puhelimella kenellekään.
Meillä on kaikilla halukkailla puhelinetu. Useimmat tekevät asiantuntijatyötä, eikä asiakkaisiin tarvitse pitää yhteyttä, vaikka joskus voi olla tarvetta soittaa kollegoille. Puhelimessa on iso liuta työnantajan määrittelemiä sovelluksia, joita tarvitaan tietyissä tilanteissa. Lankapuhelimista luovuttiin vuosia sitten ja jokaiselle tuli tilalle kännykkä. Lisäksi nykyään tehdään paljon etätyötä, joten työpuhelin on senkin vuoksi tarpeen. Jos ei ole halunnut puhelinetua, työpuhelinta ei saa käyttää yksityisasioihin. Toki puhelinedun ottaneidenkin pitää erotella maksullisiin palvelunumeroihin soittaminen yksityisiin ja työhön liittyviin, mutta muuten rajoituksia ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soittaa työpaikan numeroon, helppoa.
Ja sieltä aletaan etsiä, että missäs se Mikko tänään onkaan, täällä olis puhelu.
Ei aleta etsiä, koska jokaisessa oikeassa työpaikassa kuuluu tietää, missä kukin työntekijä on. Eikä haeta puhelimeen vaan ilmoitetaan, että pitäisi ottaa yhteyttä kouluun /sairaalaan / poliisiin ...
Ei välttämättä tiedetä. Ihmiset saattavat olla palaverissa, hiljaisen työn huoneessa, tauolla, lounaalla, työpajassa, vessassa, pomon huoneessa, työtehtävissä työpaikan ulkopuolella jne
Hei, entinen stokkalainen. Työvaatteet vaihdetaan aina omalla ajalla. Ainoa ammattiryhmä jonka työvaatteiden vaihto on työaikaa ovat ammattisukeltajat. Kännykän käytöstä on tullut aikamoinen riesa työpaikoilla. Jotkut työntekijät ovat naamakirjassa ja kaiken maailman tindereissä työaikana. Pomot ovat voimattomia tai ihan lapasia ko asiassa.
Olen töissä suuressa yksityisen sektorin firmassa. Meillä firma maksaa kahvit joillekin osastoille, mutta ei kaikille.
Tyyliin HRlle päivittäiset taukokahvit maksaa firma. Mutta taloushallinto ostaa itse taukokahvit niin että jokainen taloushallinnon työntekijä tuo vuorotellen itse maksamansa kahvipaketin.
Mun osastolla firma maksaa kahvin.
En ole ikinä saanut järkevää selitystä tähän toimintaan. Arvaatte että tämä kahvikäytäntö aiheuttaa osastojen välillä eripuraa.
Mitä vähemmän palkkaa työstä saa, sen enemmän kytätään työntekijää.