Työpaikan merkilliset säännöt
Toisessa keskustelussa tuli ilmi, että jossain työpaikoissa ei saa käyttää omaa kännykkää ja puhelin pitää jättää kaappiin. Tämä oli oikeasti minulle uutta tietoa, en ole ikinä kuullut, että työaikana ei saisi vastata\soittaa henkkoht puheluita.Siis minun ystäväpiirissä kukaan ei joudu tällaisen kyykyttämisen uhriksi ja ihan tavallisia toimistoduunareita mulla on kavereina.
MInä siis koen tuon olevan ihan täyttä kyykyttämistä ja epäluottamuksen esittämistä työnantajalta. Olen tehnyt aloittanut työuran ennen kännykkäaikaa ja siitä (opiskeluiden kautta) sujuvasti kännykkäaikaan, eikä ikinä ole ollut ongelma hoitaa henkilökohtaisia asioita työpäivän aikana. Enkä nyt tarkoita lasten syntymäpäiviä vaan oikeasti tärkeitä asioita. Kyllä minä haluan olla tietoinen jos koulussa esim tapahtuu jotain ja sieltä soitetaan.
Toki päivässä on kohtia milloin ei puhelimeen voi vastata, mutta en minä tavoittamattomissa ole ikinä koko työpäivää.
Ja kyllä tiedän, että on olemassa ammatteja missä puhelimen käyttö on mahdotonta, mutta ei niitä ihan kauhesti ole, jos työntekijään luotetaan, että hän tekee töitä eikä työaika mene facebookin rullaamiseen.
Mitäs muita järjettömiä sääntöjä on työpaikoilla?
Kommentit (84)
Kahvia ei saanut keittää ruokatunnilla. Sitä varten oli kuulema kahvitauot (aamulla ja iltapäivällä) joten otin oman kahvitermarin töihin. Siitäkös muut suuttui. Onneksi ei ollut pitkä työsuhde.
Hyvinhän homma pelasi 1960-80 luvuilla, vaikka kellään ei ollut yksityistä puhelinta työpaikalla. Ei silloinkaan ollut noita kuvittelemianne tavoitettavuusongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia ettei omaan puhelimeen kosketa työpäivän aikana.
Miten sitten saadaan tieto, jos lapsi joutuu onnettomuuteen, talo palaa tai oma vanhempi on kiidätetty ensiapuun henkitoreissaan?
Työpuhelimen kautta. Kun olin töissä silloin, kun lapset olivat pieniä, oli ohjeena soittaa hätätapauksessa työpuhelimeen (ja on edelleen, kun ovat aikuisia). Yksi puhelu tuli, kun lapsi kysyi yhden ruuan valmistuksessa neuvoa.
Miksi eräille on jotenkin vaikea käsittää, että ei kaikissa työpaikoissa voi vastata puhelimeen milloin tahansa. Tässä nyt juolahti mieleen vaikkapa oikeuden istunto. Olisihan se vähintään kummallista, jos tuomarille tulisi kesken tiukan istunnon puhelu, että pitäisi tulla hakemaan sairastunut lapsi hoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten saadaan tieto, jos lapsi joutuu onnettomuuteen, talo palaa tai oma vanhempi on kiidätetty ensiapuun henkitoreissaan?
Miten on toimittu ennen kännyköitä? Annettu sieltä työpaikasta joku numero minkä kautta saadaan kiinni. Esim. omassa koulussani oli äitini esimiehen numero, jos tuli akuuttitilanne soitettiin siihen ja hän haki äitini puhelimeen.
Eli esimiehelle on ok, jos alaisten lapset soittelee hänelle että avain unohtui kotiin, polveen tuli haava josta vuotaa verta, tai saanko mennä Jennan luo?
Vai säästäisikö esimiehenkin aikaa se, että puhelu tai viesti menisi suoraan lapsen vanhemmalle?
Ei tuollaisista asioista soitella kesken työajan vanhemman työpaikalle vaan ne asiat sovitaan etukäteen ja on joku suunnitelma, miten toimitaan. Siis sovittiin ennen kuin jokaisella oli oma puhelin. Paljon pahempiakin haavoja on jäänyt soittamatta kotiin kuin verta vuotava haava.
Mene vessaan räpläämään kännykkää.
Meillä tälläinen sääntö, aamukahvi on vaan niille jotka tulee ennen kello yhdeksää🙄 eli ne jotka tulee yhdeksältä, niin joutuvat kärvistelemään lounaaseen asti että saa kahvia🙄🙄
Aloittaja ei selvästi ole koskaan ollut sellaisessa työssä, jossa ollaan hygienian tai muun syyn vuoksi niin tiukasti kiinni työssä, että ei vaan voi vastata puhelimeen. Itse olin sellaisessa elintarviketehtaassa, jossa pääsi kyllä tauoille, mutta ei todellakaan kesken kaiken puhelimeen vastattu. Sivusta olen seurannut leikkaussalin henkilökuntaa. Siellä oli ilmeisesti joku seinäpuhelin, jonka kautta oli yhteys leikkurin ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se saatiin tietoon 60-luvulla? Aivan oikein, soitettiin työpaikalle keskukseen, nykyisin vaihteen numeroon. Riittää, että koululle kertoo numeron, josta vanhemmalle saadaan viesti, että jotain sattunut. Ei opettajat ennenkään kesken tunnin ole puhelimeen vastanneet eikä kirurgi jätä työtään, koska puhelin soi. Eikä se kaupan kassakaan pidä omaa puhelinta mukana kassalla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tälläinen sääntö, aamukahvi on vaan niille jotka tulee ennen kello yhdeksää🙄 eli ne jotka tulee yhdeksältä, niin joutuvat kärvistelemään lounaaseen asti että saa kahvia🙄🙄
Lapsen päiväkodissa on sääntö, että aamupalaa saavat vain ne, joiden hoitoaika alkaa ennen klo 8. Jos ei ala, on lapsi ilman ruokaa lounaaseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työaikana ei ole sopivaa vastailla puhelimeen ja kytätä puhelinta. Taukoja on 2-3 päivän aikana ja silloin voi puhelinta vilkaista ja näkee, jos on joku tärkeä soittanut.
Puoliso saa sydärin tai lasta puukotetaan, mutta odottelet rauhassa taukoa.
Mitä siinä tilanteessa työssä ollessa kuitenkaan voisi tehdä? Tiedän tapauksen, jossa työssä oleva vastasi puhelimeen ja sai kuulla miehensä kuolleen sydänkohtaukseen. Oli todella pitkä kotimatka, vaikka oli jo silloin lähdössä reissutyöstä kotiin.
Onneksi aika harvoin lapsia puukotetaan ja puolisot saavat sydäreitä kesken työpäivän. Liikenneonnettomuuteen joutumisen riski taitaa olla suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soittaa työpaikan numeroon, helppoa.
Ja sieltä aletaan etsiä, että missäs se Mikko tänään onkaan, täällä olis puhelu.
Ei aleta etsiä, koska jokaisessa oikeassa työpaikassa kuuluu tietää, missä kukin työntekijä on. Eikä haeta puhelimeen vaan ilmoitetaan, että pitäisi ottaa yhteyttä kouluun /sairaalaan / poliisiin ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen päiväkodissa on sääntö, että aamupalaa saavat vain ne, joiden hoitoaika alkaa ennen klo 8. Jos ei ala, on lapsi ilman ruokaa lounaaseen asti.
Olisi aikamoinen rumba jos jokaiselle tarjoiltaisiin aamupala silloin kun sattuu tulemaan hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elät vielä vuodessa 1998?
Miten se eroaa nykyajasta? Silloin oli "oma" puhelin se, joka oli työpaikalla eli työpaikan numero, mutta ei siihenkään aina voinut vastata.
Kyse on siitä että näillä kesätyössä olevilla pissiksillä menee puhelin yli työnteon.
Kyllä minua kiukuttaisi jos esim. hammaslääkärissä lääkäri tai hoitaja rupattelisi omia puhelujaan kun minulla olisi suu täynnä tuppoja ja puudutus loppumassa.
"Jonoon" meni kysymykseni siitä, mistä merkillisestä syystä on oltava koko ajan oma puhelin käsillä.
Pelkäättekö ihan tosissanne joka hetki ilmoitusta jostakin kauheudesta? Vai pidättekö sittenkin taukoamatta silmällä jotain somea?
Päiväkotiin pitää antaa numero, josta saa päivän aikana kiinni. Asiakkaiden aikana en katso puhelinta, niiden välissä kyllä. Ja siis katson onko joku soittanut, vie aikaa max. 5 sekuntia. Toki joissain hommissa voi pitää puhelimen niin, että vain tarhan numero pääsee läpi. Jos ei ole oman puhelimen kautta tavoitettavissa, niin sitten on pakko antaa esimiehen numero. Jotain kautta pitää saada yhteys minkä ymmärrän täysin. Ei ne sieltä soita kuin vain silloin, kun lapsi pitää hakea kesken päivän pois sairastumisen/ tapaturman takia.
Vierailija kirjoitti:
Oot töissä päiväkodissa? 🙃 Tai muuten hoitoalalla?
Meillä talo tarjoaa päiväkahvin päivystyskuukausina, mutta ei muulloin. Jos juo vain aamukahvin, niin se on sitten omista kahveista.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin.
Eihän kukaan tule töihin, suoraan tauolle.
Tauot menevät työaikojen mukaan.
Kyllä tauoilla saa koskea.