** LOKAISTEN uus viikko **
Kommentit (50)
alkaa melkein jo inspis hiipua, nyt kun pitäis oikeesti alkaa miettimään talon sisustusta.
Aloin siis jo tosiaan miettimään sisustamista, ennen kuin talopaketti oli ostettu :)
Tilasin numero- ja ovikilvetkin jo hyvissä ajoin.
Ja kun aloin mieheltä kyselee, vähän vihjailevasti, että laitetaanko ovikilpeen vain yksi sukunimi, niin se loi muhun " murhaavan katseen" , eikä sanonut mitään.... kun meillä ei ollut siinä vaiheessa vielä ulko-ovikaan paikoillaan ;)
Joo mutta nyt pitäis tosissaan alkaa miettimään miten sisustetaan.
Takka on nyt muurausvaiheessa, joten koko olohuone tulee vähän takan tyylisesti, eli ns.vanhan aikaista tyyliä. Takka on ihana, tiilitakka, jossa on sellasta tosi makeen näköstä tiiltä, näyttää sellaselta käsintehdyltä, kerran käytetyltä, valkoista tiiltä, siitä tulee ihana :)
Keittiöpaketti tulee viikonpäästä, keittiön ovet on vaaleat ja pöytätasot tummat. Keittiöön tulee klinkkerilattia, jo ihan senkin takia kun kodinhoitohuoneesta tullaan keittiöön, niin keittiön lattiaankin tulee jonkun verran kosteutta.
Muihin huoneisiin tulee jotain kivan näköstä laminaattia, jotain ei liian tummaa, mutta tummempaa kuin pyökki.
Mun eno, joka on maalari, tulee hiomaan ja pohjamaalaamaan meijän väliseinät. Niin siltä saimme vihjeen, ettei seiniä kannata tapetoida kuin vasta parin vuoden päästä, että nyt pelkkä maalaus.
Koska seinät elävät, niin parin vuoden päästä tapetit ovat halkeilleet,
joten olis ihan turhaa puuhaa.
Mutta saahan sitä näyttävyyttä jo pelkillä maaleillakin.
Nyt pitäis mennä huuto.netistä kattelee neidille vaatteita, KAIKKI VAATTEET alkaa olla pieniä.
Sääli kun niitä ei ehdi kun pienen hetken käyttämään, kaikki ihanat lemppari vaatteet on jo ihan liian nafteja.
Pitää alkaa kattomaan 70-74 senttisiä jo.
Hyvää päivänjatkoa :)
Kylläpäs taas pyryttää! Täytyykin miettiä tarkkaan, millä menopelillä lähdetään hakemaan esikoista kerhosta, tuplat taitaa olla tällä kelillä parempi vaihtoehto kuin pienemmät vaunut+lauta...Sitä paitsi laudan kanssa on aina se vaara että esikoinen heittäytyy hankalaksi eikä haluakaan seistä. Tupliin saa pahimmassa tapauksessa hänet vaikka valjailla kiinni;)
IIRIS, samaa sanon kuin Coe, että nyt_heti lopetat itsesi syyllistämisen Toivon korvatulehduksista ja imetyksestä!!! Turhaa pahoitat vaan mieltäsi asiasta, jolle et mitään voi. Kerronpa vähän meidän esikoisesta, jota täysimetin n.5kk, imetin 12kk, annoin maitohappobakteereja heti syntymästä, taisin itse syödä niitä jo loppuraskaudessa, ei annettu korviketta (lehmänmaitoa) ennen 6kk ikää, aloitettiin tosi varovasti kiinteiden kanssa " turvallisillä" ruoilla jne jne eli kovasti LUULIN tekeväni kaikkeni ettei lapseni vaan tulisi allergiseksi tms. Mutta mutta, kuten jo eilen kerroin, n. 8kk iässä kävimme iho-oireiden takia allergiatesteissä, maidotonta dieettiä noudatimme noin vuoden päivät ja pisteenä iin päälle esikoinen käytti astmalääkkeitä n. 10kk ajan jatkuvan flunssan ja keuhkojen rohinan vuoksi. Hukkaan meni siis kaikki mun hienot toimenpiteet:/ Ellin kanssa olenkin ottanut paljon löysemmän linjan, korviketta saa noin kerran viikossa, kun mulla on menoa (en yhtään jaksa pumpata), maitohapot -mitä ne on jne. En nyt halua yhtään väheksyä kenenkään huolta oman lapsen sairastelun tai allergia(epäilyide)n suhteen, mutta äiti ei myöskään saa olla LIIAN ankara itselleen, kaikkeen mekään emme voi vaikuttaa, vaikka ihme-ihmisiä olemmekin=) Voimia kovasti Toivon sairastelujen keskelle, toivotaan että pieni paranee pian. *halaus*
KATSURALLE iso Jees, toivottavasti yöt jatkuvat yhtä hyvinä!
COE, olet muuten oikeassa, että kannattaa tosiaankin itsellesikin hakea neuvoja ravitsemuksen suhteen. Liian moni äiti kuihduttaa itseään turhaan dieettaamalla imetysaikana. Siis vauvan takia tottakai kannattaa (terveen järjen rajoissa) nähdäkin se vaiva, mutta niin, että pystyy kuitenkin itse syömäänj ärkevästi ja monipuolisesti.
Ellillä meni ärtsopat nenään, pakko lopettaa.
Lillis
Coe: arvaapa vaan, kuinka monena yönä olen sisustanut jo kaikki uudestan. Itse asiassa... Mä olen ostanut jo verhokankaita, päiväpeittoja jne. uuteen taloon. Että sen verran vakavaa tämä kyllä jo on. Viikonloppuna varmaankin täytyy päättää tytön huoneen seinämateriaalit. Ja jos halvalla löytyy, niin varmaan tulee otettua kaupasta ne jo mukaankin. Todennäköisesti mies saa hepulin jossain vaiheessa, jos tänne meidän pieneen asuntoon alkaa ilmestyä kaikennäköistä " kivaa" sisustusroinaa. :) Toisaalta mieskin on jo ihan täpinöissä: osti mulle sellaisen iiison kynttiläjutun synttärilahjaksi, eli sisustusfiiliksiä sielläkin suunnalla! Onneksi meillä on miehen kanssa samanlainen maku, joten odotettavissa ei ole mitään kovia paineja sisustuksesta.
Yöheräämisestä: Järkyttävää luettavaa, Coe, sun esikoisen muistelmat! Itse olen lähestulkon kiroillut tässä, kun Nelli nukkui viikon verran aina putkeen vähintään 7 tuntia ja heräsi aikaisintaan klo 6. Nyt neiti on sitten keksinyt uudestaan klo 3 heräämiset. Voi kekkula, että otti päähän. Nyt kun luin, mitä se voisi olla vielä näinkin " vanhana" , niin eip' kyllä enää harmita tuokaan. Kaikki on NIIN suhteellista.
S-I: inhottava tilanne tuo korvatulehdus. Voimia sinne! Mulle neuvolalääkäri sanoi, että AINUT todistettu korvatulehduksia edistävä asia on selinmakuulla pullottaminen. Imetyksestä ei ole ollut halaistua sanaa. Kerroin lääkärille, että meillä pullotettiin vauva uneen omassa sängyssä, ja käski lopettaa heti juuri tuon korvatulehdusriskin vuoksi. Ollaan kyllä vähennetty, mutta totuuden nimissä ei olla kyllä kokonaan lopetettu sitäkään...
ARKALUONTOINEN GALLUP: Olen ihmetellyt jo alusta asti sellaista outoa juttua, että kun neidillä on kova imu päällä, niin mulla rutkuu tuo alapää: pieruja siis pääsee oikein reippaasti! Alussa laitoin sen piikkiin, että jälkisupistukset vaikuttavat tuonne kakkoseenkin, mutta kun tätä jatkuu edelleenkin... Etenkin öisin ja istuma-asennossa moista on havaittavissa. Onko muilla samoja havaintoja vai onko mussa joku valuvika? :)
Mutteri
Täällä ihan kateellisena luen, kuinka siellä on kylmää... Minusta on aina tuntunut, että meidän lapset ovat nukkuneet sitä paremmin mitä kylmempi on. Kai sitä tulee aina laittaneeksi varalta liikaa vaatetta ja ovat sitten kuumissaan, jos ei ole tosi kylmä. Meillä " iso kolmikko" onkin nukkunut päiväunet ensimmäisen vuoden ajan aina ulkona, vaikka pakkasta olisi ollut liki 30 astetta. Varsinkin esikoinen ihan pienestä pitäen, kun on joulukuussa syntynyt. Täällä oli muutama päivä jopa 5-10 astetta pakkasen puolella, mutta tänään on taas plussan puolella. Toivottavasti ei lumet vielä sulaisi. Meillä on sunnuntaina ristiäset, ja sukua ja ystäviä tulee Suomesta ja Saksasta, ja olin niin toivonut, että olisi lumisen kaunista ristiäispäivänä. Huomenna alkaa vierastulva, ja parhaimmillaan la-su yönä meillä on kymmenen yövierasta, eli siis 16 ihmistä kaikkiaan talossa... huhhuh. Onneksi ovat ihan läheisiä sukulaisia ja ystäviä, joten lienevät kuitenkin enemmän avuksi kuin vaivaksi. Pari patjaa piti vaan vielä käydä ostamassa. Toivottavasti saadaan jotenkin vielä peitot ja tyynytkin riittämään kaikille.
Mutterin arkaluontoiseen gallupiin... olen huomannut ihan saman lähinnä yöllä istualtaan imettäessäni. Päivisinhän imetänkin enimmäkseen makuultaan, kun se vähän auttaa rintaraivareihin. Yöllä Onni ei ole ollenkaan kranttu, ja olemme tuoneet meidän sängyn ja pinnasängyn väliin nojatuolin, jossa hoidan yösyötöt. Jos syöttäisin sängyssä maaten, nukahtaisin varmasti, ja haluan nukuttaa Onnin omassa sängyssään. Meillä mies olisi ennemminkin perhepedin kannattaja, mutta se ei ole minun juttu ollenkaan. Nukkuisin itse kamalan huonosti. Onni on muuten aika herkkäuninen, ja odotan jo omaan huoneeseen siirtoa. Ei vaan taida tapahtua ennen kuin Suomessa, kun ei täällä enää jaksa alkaa järjestelemään huoneita uusiksi. Suomessa taas on ongelma, etti ole viidettä makuuhuonetta, jollei löydetä isompaa taloa ennen " paluumuuttoa" ... Esikoisen ollessa pieni meillä oli kaksio, ja hän nukkui 1 1/2 -vuotiaaksi asti meidän makuuhuoneessa, joka oli lisäksi vielä työhuonekin. Pystyimme puhumaan, lukemaan valot päällä ym. sängyssä vauvan häiriintymättä, mutta Onni tuntuu aloittavan kähinän pienimmästäkin hiiskauksesta. Rasittavaa hiipimistä ja hissuttelua itsellä nukkumaan menot.
Joku aika sitten oli puhetta vauvojen viihtymisestä kaukalossa/autossa. Onni ei viihdy OLLENKAAN. Kaikki muut meidän lapset ovat nukahtaneet autoon aina saman tien. Ei vaan Onni. Matka -saattaa- mennä ihan ok, jos on päiväuniaika, mutta muuten Onni huutaa siellä takapenkillä kuin syötävä koko matkan tai kunnes itkee itsensä uuvuksiin. Tosi rasittavaa. Ja Onni kun muuten on niin aurinkoinen vauva. Kerrankin tässä olin Onnin kanssa kahden palaamassa töistä kotiin. Alkumatkasta oli vähän ruuhkaa, niin Onni oikein lietsoi itsensä kunnon raivoon, kun piti vielä madellakin. Sitten kun lopulta pääsimme moottoritielle, huomasin yhtäkkiä aivan maanisena vaan laulavani Tuu tuu tupakkarullaa kaasupolkimen painuessa alemmas ja alemmas, ja mittari näytti 180... nopeusrajoitus on meidän moottoritiellä 90. Kyllä hävetti ja olin tyytyväinen, ettei meidän takaikkunassa ole mitään " baby on board" -tarraa. Kauhea äiti. Minulla on kyllä paha tapa ajaa liian lujaa - Saksasta kai jäänyt - muttei sentään tuommoisia nopeuksia varsinkaan lasten ollessa kyydissä. Se on vaan niin kauheaa, kun lapsi huutaa takana, eikä voi tehdä mitään muuta kuin lauleskella. En kyllä mielelläni lähde mihinkään autolla kahden Onnin kanssa. Jos edes joku lapsista on mukana, niitä voi pyyttää työntämään sormen Onnin suuhun. Onnilla kun ei ole edes tuttia. Nuo tilanteet ovatkin ainoita, joissa tuttia joskus kaipaisin.
Kylläpä tuli taas sepustettua... nyt pitää lähteä vähän siivoilemaan ristiäisiä ajatellen. Toivottavasti Onni nukkuisi sen verran pitkään, että ehtisin jotain saada aikaan.
Mukavaa päivää kaikille!
I&O
P.S. Ai niin, asuntokuumeesta piti vielä, kun meilläkin siitä kärsitään, mutta ehkä kuitenkin toisella kertaa enemmän...
Alkopa taas aamu itkulla ja hampaitten kiristyksellä..kosh. Yöllä esikoinen oli tehny 2x kakat, ja toisella kertaa tavara ei mahtunu enää sisään (oli aika löysääki)ja oli tullu läpi...petivaatteet ja kaikki soossissa. Vauva heräs 4x syömään. aamulla sitte sanoin miehelle ku vauva heräs 8:lta että otatko tuon niin minä saan nukkua. MUTTA- voitteko kuvitella, hän kääntää vaan kylkeä että ei ota vauvaa ku HÄN on niin väsyny! Voi hitsin hitsi että mulla keitti. Minä oon yöllä lasten takia valvonu ja noussu, ukko vaan kuorsannu, niin silti hänellä mukamas oli etuoikeus nukkua ku oli niin väsyny. (väsymyksen syy: tietokoneella istuminen yli puolen yön). Että osaa olla itsekäs:( No, puol 9 aikaa otti kuitenki sitte vauvan ja leikitti sitä tunnin ajan...jonka jälkeen jatkoi unia. Mutta kyllä itketti aamulla tuommonen käytös :( taitaa tulla illalla melkoset keskustelut.
Ikävää ku niin moni on tullu flunssaan! Meillä ei toistaseksi oo, mutta oli tuota ennen joulua ja joulun jälkeenki ihan riittämiin.
Jaa..no jää mun jutut nyt lyhyeks ku vauva ei suostu yksinään leikkimään. Mutta coe: aika hurjalta kuullosti nuo heräilyt :O
Jääsydän
(tuntuu että nykyään kirjoittaessani aloitan aina noin...)
tosiaan siis ollut taukoa kirjoittelussa,eli ollaan ihan pihalla jutuista ja kuulumisista:(
meillä miehen kanssa menee paremmin(tai oikeastaan aika hyvin:)),kiitos vaan kaikille tsempityksistä kun aikaisemmin sydäntäni tänne purin!!
ootte kyllä ihana joukko! :)
jääsydän,mites teillä?
jaksamista tuon hiivan kanssa! toivottavasti pian jo helpottaa!
..ja mieskin auttaa hoidossa!
coelle tsemppiä tuon allergia-selvittelyn kanssa! toivotaan että vaan joku herkkyysvaihe eikä mitään pahempia allergioita! on kyllä kurjaa tuommoinen.
zimpura,täälläkin olisi aamulla edessä tuo testaus...kääk...
oireita vaikka muille jakaa ja yhden testin olen jo tehnyt,mahdollisuus plussaankin aivan minimaalista luokkaa...jotenkin vaan olo ihan sama kun aina raskaana ollessa! ja vaikka kolmas lapsi toiveissa onkin niin ei kyllä vielä moneen vuoteen! toisaalta kaippa nämä imetykset summuut hormooniheittelytkin voi aiheuttaa jotain oireita??!!
s-i..äläppäs itseäsi kiusaa! eiköhän nuo tulehdukset tule jos on tullakseen! jaksuja pienen kipuilijan kanssa!!
kukahan siitä laihiksesta kyseli...
täällä myös kiloja vielä jäljellä vaikka kuinka, vaikka kaikkensa yrittäisi niitä hävittää...hihi..no pah, ei vaan pysty olla ilman herkkuja!!! (siinäkin yksi r-oire!!) ennen raskautta paino oli noin 50-52kg/172cm ja painoa r-aikana tuli huimat 23kg,huh,laitokselle ei jäänyt yhtään mutta siinä alussa tippui sitten vaivalloiset 10,ja muutama taisi tulla takaisinkin,nyt paino jämähtänyt johonkin 62kiloon,eikä siitä tunnu tippuvan,no joo ,tiiän että pitäisi enemmän tehdä itekkin,mutta turhauttaa kun esikon jälkeen kaikki lähti iteksen parissa kuukaudessa ja nyt tuntuu kun olisi tuomittu tämmöiseksi löllöksi loppuiäksi! :(
meilläkin tyttö kääntyi eilen ekaa kertaa selältä massulle!! uih! niin se aika vaan menee,kävin muuten odotuspuolella kurkkimassa tämän vuoden lokakuisten juttuja;)
kovasti neiti myös potkuttaa jaloilla vauhtia ja nostaa peppua,vielä ei eteenpäin vain liikuta,oman päänsä ympäri kyllä pyörii:)
yöt menevät miten menevät...heräillään varmaan noin 5-10 kertaa. aina tissi on tarpeen.
päivisin ei nuku kuin vaunuissa ulkona kun ne ovat liikkeessa,eli aika vähään jää nuo päikkärit..tai ihan liian vähään,sitten rassu itkeskelee ja on kaikkeen tyytymätön kun niin sippi.. ei vaan nukahda sisään:/
täysimetyksellä mennään,kauheesti vaan stressaa tuo kun ei se ole mikään rauhallinen yhteinen hetki kun neiti ei vaan ota rauhottuakseen rinnalle, säpsähtelee kaikkea,kitisee ja rimpuilee ja on ihan jäykkä pötkylä, saan tanssia ja hyppiä ja kävbellä ja vaikka mitä,neiti rinnassa roikkuen että saan hänet syömään.. ja ennen kuin maito lähtee herumaan ei tytsy yhtään malttaisi imeä. on tuo hankalaa mutta en vain raaskisi luopua vielä siitä...yöt onnneksi menee hyvin tuon imetyksen kanssa!
kasvanut on jo kovasti. viime neuvolassa,viikko sitten oli painoa 5580g ja pituutta 61cm! eli tosin hyvin on tuo painokin noussut, melkein jo keskikäyrällä!
aika tuntuu menevän niin nopsaan,päivät ihan juoksee. kohtahan nämä on jo puoli vuotiaita!!
esikon kanssa on edelleen vaikeaa,kauhea uhma jo muutenkin hirmu tempperamenttisella muksulla ei oo mitään helppoa! on onneksi hieman parempiakin päiviä mutta kyllä niitä erittäin huonojakin...
mitähän kaikkea sitä piti kommentoida...
no nyt pätkäsi...
ei kai auta kun lähteä suihkuihin ja itekkin sänkyyn kun kerran lapset saatu nukkumaan! huh!
ihania talvipäiviä kaikille!!
fiikuna ja tyttö jo 3kk 2vk!
Kiitti kaikille lohdutuksista, kyllähän minä tiedän, että en saisi itseäni syyttää. Mutta semmoista tää äitys vaan välillä on... Sitä haluaisi lapsilleen kaikkein parasta ja harmittaa kun sitä ei sitten pysty antamaan. COE kirjoitit ihanasti (niin kuin monesti muulloikin!) tuosta imetyksen antamisesta ja ottamisesta, se on kyllä just noin.
Meillä ei muuten pullotella ollenkaan makuulla, joten siinä mielessä tuo tulehdus ei ole vanhempien " syytä" .
Mitäköhän mun piti kommentoida... harva pää. Ai niin, JÄÄSYDÄMELLE kovasti voimia! Koitahan saada mies ymmärtämään sinua paremmin. Meillä mies hoitaa kokonaan esikoisen yöheräilyt, minä en persusta nosta ollenkaan niitten takia ;) Ja siis heräilee nykyään monta kertaa yössä, tuossa meni yli puoli vuotta, että nukkui hyvin. Eipä nuku enää.
FIIKUNASTA oli ihana kuulla! Mahtava juttu, että teillä menee nyt paremmin. Ja kuulosti niin tutulta tuo imetys tanssien ja hytkyen! Mun mielenterveys ei enää kestänyt sitä jatkuvaa jännittämistä, että syökö poika ollenkaan ja kitiseekö sitten koko ajan nälkää :( Jaksuja sinnekin!
KATSURAlle onnittelut hyvistä yöunista! Toivotaan, että jatkuu samaan malliin.
Ja voih, täällä yksi sisustamisesta haaveileva. Matti kukkarossa, joten ei paljon shoppailla. Meillä onneksi on aivan ihana asunto, mutta kun olisi niin kiva vaihtaa tapetit tänne ja semmoista.
Nyt miehen kainaloon.
S-I ja Toivo huomenna 4kk
On kyllä tosiaan ihan ihmeellistä, miten me äidit osaamme syyllistää itseämme joka asiasta. Minäkin täällä Onnin rintaraivareiden kanssa tuskaillessa mietin välillä yhdeksän vuotta sitten epäonnistunutta imetyskokemusta ja jahkailen, että olisikohan se kuitenkin onnistunut jos vain olisin tehnyt niin ja näin... Ja meillä on täysin terve tyttö, joka sai pääasiassa rintamaitoa vain 2 kk ja koko ajan väheneviä lopulta aika minimaalisia määriä puoli vuotiaaksi asti...
Onni muuten on alkanut iltaisin raivota pullollekin. Toivottavasti se nyt on vaan ohimenevää. Toisaalta päivisin syötöt ovat edelleen ehkä vähän helpompia kuin ihan pahimmillaan. Meilläkin monesti kävellään ympäri taloa molemmat tissit paljaana, Onni toisessa roikkuen, kun pitää olla valmis sekunnin murto-osassa vaihtamaan poika toiselle puolelle, kun raivoaminen alkaa... Meillä on isot ikkunat eikä kaihtimia, joten siinäpä on naapureille viihdettä päiviksi...
Tänään oli rankka päivä. Esikoinen on joutunut koulussa jonkun väkivaltaisen nuorisorikollisenalun hampaisiin ja sitä on pitänyt puhelimitse selvitellä. Tuntuu, että vieläkin koko ajan tärisen, kun tuntuu niin pahalta moinen. Nyt täytyy lähteä nukkumaan.
Hyvät yöt!
Inuliini
pakko hehkuttaa, kun oli niin ihana yö pitkästä aikaa. esikoinen nukkui heräämättä kellon ympäri ja toivokin söi vaan kolmelta ja seitsemältä ja tissikin kelpasi. kyllähän meillä meni pitkän aikaa yöt tätäkin paremmin, mutta sairastelut kyllä rikkoi ne täysin. nyt olen iloinen :)
tänään ohjelmassa esikon huoneen siivousta ja illalla kaverin 2-v synttärit.
mukavaa päivää lokakuisille vauvoille ja äideille,
S-I ja Toivo 4kk
saan siitäkin hehkuttaa :) nyt on painoa 63,2 kg, kun vielä kolmisen viikkoa sitten oli 2,4 kiloa enemmän. tällä viikolla aloitin laskemaan pisteitä, sopii minulle se systeemi.
olin kovalla tohinalla viemässä poikaa kouluun ysiin, mutta onneksi mun äiti soitti mulle niinkuin joka torstai aamu tekee, niin siinä samassa muistin, eiiiih, torstai, poikahan menee vasta kymppiin!!!!
onneks en ehtinyt vielä viemään sitä tunniksi koulun pihalle seisomaan.
kaikki oli kyllä jo valmiina, autokin jo käynnissä ulkona, että " sulaa" valmiiksi...
ja olin menossa sitä hakemaankin jo tänään yheltä, vaikka pääsee kahelta... olin vissiin keskiviikossa!!!
Fiikuna, kiva kuulla sinusta. Ja vielä kivempi kuulla, että teillä menee miehen kanssa hyvin :)
Meilläkin on kyllä kolmas suunnitteilla, mutta EI TOSIAANKAAN VIELÄ!!
Onneks ette nää näitä ihan ihmeellisiä kirjotusvirheitä, mitä täällä kokoajan korjailen, vaikka niitä ihan varmasti vieläkin jää... niistä näkee että ajatus pätkii kokoajan, yritän tässä samalla keskutella esikoisen kanssa...
ja pätkii toi tänään näköjään muutenkin..
no meinaan tästä silti lähtee vielä liikenteeseenkin...
mukavaa TORSTAITA!
Z&J 3kk ja 2päivää.
Meillä on nyt opittu menemään kylelleen, ja sehän on hauskaa...
lonkkalasta kun on vähän hidastanut tätä oppia, ei edelleenkään nuku kuin selällään, vaikka se näyttää välillä vähän jo kyllästyneen siihen asentoon...
Nyt on sitten se flunssa laskeutunut meidän perheen päälle. Viime yö meni valvoessa, minä rauhoittelin poikaa ja miehen vastuulla oli esikoinen. Oma kurkku tuntuu raastinraudalta ja päässä soi basso, mutta jaksettava se vaan on tämäkin päivä. Nyt muumivideot viihdyttävät ja esikoinen peiton alla sohvalla pillimehun kanssa. Jr torkkuu nuhaisena sitterissä
FIIKUNA, kiva tosiaan kuulla. että elämä taas alkaa hymyillä siellä. Ehditkös muuten pk-seudun tapaamiseen tällä kertaa (eli muistutustaas: ma 12.2. Waynes klo 12) Ja COE, tule sinäkin tällä kertaa!!! Olisi tosi kiva tavata livenä. Ja kaikki muutkin mukaan, vaikka en teitä eriksene nyt huhuilekaan!!!!!!!!
Hienoa myös, että IIRIKSEN perheessä on nukuttu viime yö ja KATSURAllakin rytmi on löytynyt!!! Paremmat yöt antavata aina toivoa ja oma jaksaminekin on ihan eri luokkaa, kun on saanut levätä.
Nyt loppui nuhaisen ajatus tähän. Aivan totaalinen tyhjiö päässä. joten heipat sanon minä ja poistun.
Jolla
Heipä vaan hei lokakuomaseni :)
Täälläkin flunssa vaan jatkuu, tyttö on aika köhäinen ja koriseva ja pahoin pelkään että typylläkin astma iskee ihan niin kuin isoveljelläänkin. Tosi kurjaa :/
No mutta tuon flunssan kanssa vielä pärjäis, mutta kun meikäläinen sai eilen oikein tuhottoman kamalan kuhmun silmäkulmaan keinutuolista jonka kanssa esikoinen temus ja sitten se kaatu mun päälle. Hetkeks humahti päässä ihan kunnolla, onni ettei taju mennyt sillä olin yksin lasten kanssa kotona. Tunnin pitelin jääpussia kuhmulla mutta mitään apua siitä ei ollut. Tuloksena nyt täysin kiinni muurautunut silmä ja pingispallon kokoinen kuhmu joka on aivan tumman sininen 8/
Paljon olis nyt loppuviikosta ollut kaikenlaisia asioita kauppoihin ja pankkiin kun pojalla tosiaan ne synttärit, mutta arvatkaa kehtaanko lähteä yhtään minnekään tällä silmällä? Vielä kun olen aivan varma että ihmiset heti ajattelee kun naisella silmä mustana :(
Yritin tässä nyt sitten edes jotain leipoa pojan synttäreile yhdellä silmällä, mutta on se vaan hankalaa kun on tottunut kahta silmää käyttämään. On varmasti ollut koomisen näköistä kun aineksia olen kaatanut astioihin niin puolet on mennyt ohi :O Sitten vielä mun tuurilla otin kakun liian aikasin uunista pois niin arvatkaas joudunko senkin väsäämään uusiks.
Tekis mieli pari kipakkaa ärräpäätä päästää :O
Anteeksi tämä valitus, mutta nyt ei oikein onnistu mikään muu.
Terkuin,
C ja R 3kk, joka ONNEKSI nukkuu ulkona ja toivottavasti niin kauan että mies tulee kotiin töistä ;)
Sentään vähän paremmalla tuulella, vaikka vauva heräski varmaan 7 kertaa yöllä. Ollaan lähössä vkl mummulaan, joka on sikäli hyvä asia että kun siellä ei oo näitä kotitöitä sun muita mun vastuulla, niin pääsen iltasin ajoissa nukkumaan ja olen ehkä maanantaina vähän pirteämpi :) Toivon niin.
Piti sanomani, että saatiin puhuttua tosta eilisaamusta miehen kanssa. Samalla sanoin hälle että miten ikävää minusta on käydä yksin missään, ku tiedän että mies on kotona kokoajan hermona lasten kanssa. Mutta syykin selvis, kun sanoi että on niin paljon ressiä nuitten koulutöiden kanssa ku detlainit lähenee... ymmärrettävää. Jospa se helpottas nyt tän vko jälkee ku on joku ison tehtävän palautus huomenna.
Haaveilin eilen HIIHTÄMISESTÄ :) siis aivan uskomatonta, koska en tykkää hiihtää. Mutta silti, ihan sen vuoksi, että se on tehokas liikuntamuoto. Täytyy käydä loppukuusta minun kotona, sieltä varmasti löytyy suksia ja monoja joita voisin ottaa mukaan...
S-I:lle piti kans eilen sanoa, että ei todellakaan ole mitenkään imetykseen liittyvää tuo korvatulehus, eli ei tod ole sinun vika jos vauvalla on korvatulehus. Se on korvan rakenteissa ja geeneissä ;) Niin uskosin. Meijänki esikoisella on ollu 5 korvatulehusta vaikka imetin 8kk.
Mutta me äitit ollaan ihan höpsöjä, ku aina syyllistetään itteemme. Että sinänsä ymmärrän tunteen, mutta silti ei vika oo sinussa ;)
No, ei tässä tämän enempää...
Jääsydän
Pikaisesti täytyy pinoutua ja lukaista teidän kuulumisia. En kerenny ihan tarkasti lukemaan kaikkia, mutta tuli mieleen kommentoida, kun täälä oli puhe allergioista. Ilkka-lehdessä oli toissapäivänä kirjotus tutkimuksesta pikkulasten allergioista. Laitan siitä tähän jotain, mitä ne oli tutkinu. Eli kyseessä on joku tuore suomalaissutkimus, tässä kommentoi allergiatietokeskuksen johtaja, professori Matti Hannuksela.
" Pienten lasten ruoka-aineallergiat ovat huomattavasti vähäisempiä kuin on kuviteltu. Tuoreen suomalaistutkimuksen mukaan vanhemmat ovat huomanneet joka neljännellä pikkulapsella yliherkkyysoireita ruoan takia. Todellinen ruoka-aineallergia on kuitenkin vain yhdellä lapsella 40:stä.
Yleensä pienet iho- tai vatsaoireet häviävät itsekseen muutamassa kuukaudessa. Tutkimuksessa oli mukana noin 3000 eteläkarjalaista lasta.
Hannuksela sanoo, että lähdes 90 % pienten lasten ruoka-ainerajoituksista on turhia. Hannukselan mukaan pikkulapsille tulee syöttää mahdollisimman monipuolista ruokaa kala mukaan lukien. Tilanne on toinen, jos lapsella on jo todettu allergia. Tuolloin lapsen ruokavalio on suunniteltava yksilöllisesti. Hannuksela toteaa, että allergeenin täydellinen välttäminen yleensä lisää herkkyyttä. Vaikka olisi taipumus sairastua allergiaan, ei mitään ruokaa eikä eläimiä kannata välttää turhaan. Riski sairastumiseen pienenee, jos altistuu sopivasti ja toistuvasti allergeeneille. Säännöllinen altistuminen vähentää myös äkillisten allergiareaktioiden vaaraa.
Toisen tuoreen tutkimuksen mukaan 50-60 %:lla imeväisikäisistä näkyy verikokeessa allergiaa, mutta vain pieni osa herkistyneistä saa allergiaoireita. Neljällä viidestä vasta-aineet hävisivät muutamassa kuukaudessa, Hannuksela sanoo.
Puolitoistavuotiaana allergisia oli enää joka kymmenes lapsi. Ruoka-aineallergiat puolestaan häviävät enemmistöltä jo ennen kouluikää.
Hannukselan mukaan lasta voi suojata allergioilta myös antamalla rintamaidon lisäksi noin neljän kuukauden ikäiselle vauvalle jo muutakin ruokaa. Yli kuuden kuukauden menevä pelkkä rintaruokinta on haitaksi, Hannuksela sanoo.
Lastaan voi suojata allergioilta antamalla hänen peuhata ulkona ja altistua samalla ympäristön bakteereille ja homeille. Myös vastalypsetyn maidon juominen ja karjatilalle syntyminen ehkäisevät allergiaa.
Perheessä oleva koira tai kissa suojaavat vauvaa allergiolta. Myös maitohappobakteerien on joissakin tutkimuksissa todettu auttavan, toisissa hyötyä ei ole havaittu.
Suomessa elää paljon koiranystäviä, joilla on todettu koira-allergia. He eivät kuitenkaan saa mitään oireita omasta koirastaan. Kuulen jatkuvasti esimerkkejä ihmisiltä, jotka saavat oireita vain perheen ulkopuolisista koirista. Koirien hilseessä on jopa tuhatkertaisia eroja."
Tulipas sitten melkein koko artikkeli, sori kirjotusvirheet... Mutta tässä nyt sit väitettäisiin, että pitääs 4 kk alkaen antaa muutakin kun rintamaitoa. Mitähän sitä uskois... Haluis niin tarjota parasta omalle lapselle. Kuitenkin, kun nopeesti teidän juttuja lukasin, tässä on mm. S-I:lle rauhoittavaa tutkimusta :)
Meillä myyntihässäkät ja rakentamissuunnitelmat vie vapaa-ajan, ei paljon tänne oo aikaa liienny. Pitää järjestellä ja puunata laatikoita ja kaappeja, ihmiset esittelys kuitenkin syynää kaikki paikat :) Elma oppi viikonloppuna kääntymään. Nyt ei sit viihdy yhtään selällään, vaan heti kääntyy. Ja mahallaan olo ei sen mielestä oo yhtään mukavaa, joten se on yhtä kitisemistä sitten :(
bernuski ja Elma
Pitää aloittaa omanapaisesti kun harmittaa: Tuo meidän tyttö taitaa olla MAITOALLERGIKKO?! :( Olen siis pitänyt sitä maidotonta ja munatonta dieettiä jo kolmisen viikkoa masuvaivojen takia, mutta olin melko varma että muna on se syypää mahakipuihin. Olen nyt kuitenkin pari kertaa viikon välein kokeillut syödä vähän jotain maitoa ja aina siitä on ollut seurauksena kitinäilta. Eilen söin juustoleivän ja niin vaan piti tyttö tulla nukuttamaan olkkariin ja kannella.
Voi hitsin hitsi. Onko kellään tietoa että meneeköhän tämä vielä ohi tämänikäisellä? Vai onko meillä nyt sitten maitoallergikko perheessä lopun ikää?
No, oma dieetti ainakin vissiin jatkuu. On sentään laihduttanut edes...
En nyt jouda muuta kirjottamaan, kun olen vähän kipeänä (kurkku kipeä ja lämpöä) ja pitäis jaksaa silti hoidella näitä. Mikähän älypääkäytäntö sekin on, että kotiäidillä ei ole oikeutta sairaspäiviin, tai siis miehellä ei oikeutta jäädä kotiin kun kotihoitava vaimo on sairaana! Tämän korjaamalla eduskuntaan. Siitä juolahtikin mieleen:
G: Oletteko poliittisesti valveutuneita? Haluatteko kertoa puoluesuuntausta? :)
Mulla on perhe aika valveutunutta, ovat tosin aikamoisia takinkääntäjiä kun nuorena olleet demarijoukoissa mukana ja tänä päivänä äänestävät Kokoomusta tai RKP:tä. Itse ollaan miehen kanssa siinä kiikun-kaakun Kokoomuksen ja Keskustan välillä. Minä äänestäisin Keskustan modernia puolta, jos olisi mahdollista eritellä, mutta pakko samalla on äänestää niitä vanhoillisempiakin niin siksi Kokoomus keikkuu päätöksenteossa mukana.
Nyt menoks (kerkesinhän enemmän kirjoittaa), köh köh. Hauskaa alkuviikkoa!
Coe + Anja tänään 3kk
P.S. MUTTERI näin susta unta :) Ja tänä aamuna huomasin että Rekolasta on myynnissä tosi halpa okt, olikohan joku enne :D
Tänäaamuna meillä nukuttiin " pitkään" - eli heräsimme Onnin kanssa vartin yli seitsemän, juuri kun muu väki lähti ovesta ulos. Me asumme meren rannalla parinkymmenen kilometrin päässä Tukholmasta. Paikka on kyllä aivan ihana, mutta miinuspuolena on, että kun lasten koulu ja meidän molempien työpaikka ovat Tukholmassa, niin aamuisin on aikainen lähtö ja iltapäivisin lapsetkin ovat melko myöhään kotona. Lapset ovat nyt suomenkielisessä koulussa. Saksassa laitoimme heidät ilman muuta tavalliseen saksalaiseen kouluun, jossa oppivatkin kielen tosi hyvin ja nopeasti. Kun sitten kahden vuoden päästä muutimme taas uuteen maahan, ajattelimme sen olevan heille helpompaa, jos ei heitä heti ihan uuteen kieliympäristöön tiputeta. On ollut kyllä hyvä ratkaisu, ja siitä huolimatta kaikki kolme puhuvat nyt reilun vuoden jälkeen sujuvaa ruotsiakin.
Minua alkaa kyllä aikalailla väsyttää nämä yöheräilyt, vaikkei tilanne aivan katastofaalinen olekaan. Viime yönä Onni tapansa mukaan heräsi puoli kolmelta ja puoli kuudelta. Tuo jälkimmäinen on jo niin lähellä aamua, että soisi sen siirtyvän aamupalalle... jospa se siitä vielä. Sinänsä, kun Onni menee jo viimeistään 20.30 nukkumaan, nyt viimeaikoina lähempänä 20:tä, niin eka pätkän saisi nukkua ihan pitkään itsekin, mutta kun ei malta itse mennä tarpeeksi aikaisin nukkumaan. Tuntuu, että tarvitsee vähän " lapsetontakin" aikaa miehen kanssa. Ja meidän esikoinen kun on jo 12, niin hänkään ei hirveän aikaisin sänkyyn mene. Muutaman kerran onkin Onnin synnyttyä käynyt niin, että hän viimeisenä menee nukkumaan...
Vellit pyörivät mielessä tuon nukkumisen takia vähän väliä. Meillä eivät muut lapset ole kyllä koskaan vellejä syöneet, vaan alkaneet sitten suoraan puuron syöntiin, joten vielä ainakin yritetään sinnitellä näin. Jospa ne kiinteät sitten jo ennen puurojakin vähän auttaisivat uniin. Mutta katsotaan nyt, miten käy - ehkäpä pian kirjoitan, että vellillä kuitenkin aloitettiin. Pullosta Onni juo nyt oikeastaan joka ilta, kun minulla on aamupäivisin maitoa ihan ylimäärinkin, mutta illalla se alkaa hiipua, ja kun joskus Onni viihtyy tissillä käytännössä koko illan, niin alkavat olla siinä nukkumaanmenoaikaan ihan tyhjät. Olen nyt siis lypsänyt aamuisin iltamaidot jääkaappiin.
Heh, onpa tosiaan, TUITTULI, hauska juttu tuo meidän lasten samanikäisyys. Meidän Villekin täytti vasta joulukuussa 12. Meidän ovat siis syntyneet 12/94, 08/97, 03/00 ja nyt viime lokakuussa. Miten teillä? Ville on kuudennella luokalla kuten kuuluukin, mutta Lotta aloitti Saksassa koulun juuri kuusi täytettyään, eli on nyt jo neljännellä. Jussikin aloittí viime syksynä jo ekaluokan, kun on kuitenkin alkuvuodesta syntynyt ja on lukenut ja kirjoittanut sujuvasti jo pitkään.
Minä en ole mitenkään erityisen POLIITTISESTI VALVEUTUNUT. Oikealle taidan kuitenkin selvästi kallistua, vaikken ihan kaikkia kokoomuksenkaan näkemyksiä sulata. Nyt ei taida olla aikaa tästä enempää. Ehkä joskus toiste...
Kylläpä tästä meinaa tulla romaani. Minulla on kai vähän puheripuli - tai kirjoitus- - kun täällä päivät ihan kahden Onnin kanssa ollaan ja muutenkaan suomea ei pääse käyttämään kuin oman perheen kanssa.
Nyt pitääkin (onneksi) mennä...
Mukavaa alkuviikkoa kaikille!
Inuliini & pikku-o
Johan on talvisen kylmä aamu, mittari näytti täälläpäin suomea 25!!!
Onneksi auto sentään lähti käyntiin, ettei tarvinnu juosten lähtee esikoista saattamaan kouluun.
Coe, toivotaan ainakin että tuo Anjan maitoallergia olisi ohimenevää.
Onko vaikutusta, jos itse käyttäisit laktoosittomia tuotteita?
Meillä taasen on tytön kanssa " kakkaongelmia" .
Kertoilinkin, että alussa kakkaa tuli joka vaippaan ja vaipanvaihdon yhteydessäkin saatto kakata kolmekin kertaa.
Mutta sitten se alkoi harvenemaan kerta viikkoon.
Nyt se on parina kakkaamiskertana ollu vähän tuskasta. Näkee että se vähän nipistää johonkin kun koittaa kakata. Ja kakka on muuten ok, mutta seassa on kökkäreitä.
Onko kenenkään muun vauvalla ns." kova vatsa" ja miten sitä oot hoitanu?
Kannattaisko antaa vettä tai vähän luumusosetta, levolacia??
Kysäsen vielä asiaa huomenna neuvolassa, tuntuu vaan että meidän neuvolatäti ei oikeen kuuntele, eikä osaa auttaa :(
Z & J (huomenna 3kk)
Niin ja onnittelut Coen Anjalle, eikös teillä tänään tullu 3kk:ta täyteen, jos en ihan väärin muista :)
KOVAAN VATSAAN annoin Anjalle mallasuutetta jota saa apteekista (jääkaappisäilytys). Annettiin sitä ohjeen mukaisesta annoksesta vissiin puolet eli oisko ollut yksi teelusikallinen ohjeessa, ja siitä puolet saatiin menemään. Sekoitettiin maitoon. Samaa käytettiin esikoisella ja se ainakin toimi. Tuo mallasuute on musta tuntunut vauvan kovaan mahaan luonnollisimmalta vaihtoehdolta, kun sen voi sekoittaa maitoon eikä ole mikään keinovalmiste. Sitä paitsi sitä voi käyttää sämpylöitä makeuttamaan :) :)
Ja tosiaan nuo laktoosittomat tuotteet hokasin itsekin sit viestin kirjoitettuani... Surffasin vähän maitoallergiasta ja ilmeisesti on niin, että maitoallergikolle ei auta vaikka olisi Hyla-tuotetta, mutta laktoosi-intolerantikolle ne käy. Eli pitää kokeilla sitä. Samalla kyllä surffatessa tuli ilmi että vissiin pitäis viedä tyttö johonkin altistukseen jos maitoallergiaa epäillään, aika tylsää... :( No juttelen neuvolassa ensi viikolla niin osaa varmaan kertoa jatkosta.
Odottelen tässä että pääsis nukkumaan. On tosiaan 20 astetta pakkasta täälläkin, niin ei tarvi Anjaa ulos laittaa nukkumaan vaan pitää yrittää kaikien kolmen yhdessä nukkua tuolla makkarissa. On tosi vetämätön olo, lihaksia ja silmiä särkee, just tyypillistä flunssaa, äh. No onneksi sentään tuli tällasen paukkupakkasen aikaan, jottei tarvi sisälläoloa harmitella!
Coe
Taudinselkä on voitettu ja kurkku tuntuu paremmalta. Herättelen toiveita, että uskaltaisko tänään lähteä jo ulos esikoisen kanssa...?! Ainakin vähän saanee töitä eteenpäin.
KATSURALLE peukutteluja tai vastaavaa paremmista unista! :)
IIRIKSELLE huspois tuollaset itsesi syyllistämiset. Ei tuo mene mitenkään yksyhteen tuo korvajuttu ja imetys, ja vaikka meniskin, niin joskus on valittava kahden pahan väliltä eikä sille mitään mahda. Jos imetys on hirveän vaikeaa, vie voimat sekä äidiltä että lapselta ja maksaa äidin ja lapsen välisestä suhteesta pikemmin kuin antaa siihen mitään, niin turha hakata päätä seinään. Toi pumpun vuokraaminen taas kuulostaa minusta oikein hyvältä kompromissilta.
ZIMPURALLE " onnea" negasta. Tuttu tunne. Vaikka teillä kai tuo toinen perään oli vähän ajatuksissakin :) Mutta olishan se niin hirveän varhaista vielä.
Ja MAITOALLERGIAJUTUISTA taas kiitos, eritoten LILLIKSELLE, tuo juttu teidän esikoisesta ainakin kuulosti rohkaisevalta :) Mä kans ajattelin että voisin kysyä ravintoterapeutin luokse pääsyä ennen kaikkea oman ruokavalion osalta, kun jos ajattelee tuon 12kk imettävänsä niin onhan se huikean pitkä aika olla eritoten maidottomalla ruokavaliolla (kananmunassa ei taida olla mitään mitä tarvisi välttämättä eikä muualta saisi?). Joten jotakin neuvoa korvaavista tuotteista ja lisäkalsiumista pitäisi varmaan saada.
PERHEPEDISSÄ muuten nukutaan mekin, tai siis esikoinen nukkuu omassa sängyssä mutta me muut keskenämme isossa pedissä. Olen tosin ajatellut siirtää Anjan omaan sänkyyn - tai siis johonkin sänkyyn, kunhan se ostettais eka. Yleensä kun syö sen 1-2 krt yössä niin jaksaisin varmasti nostaa ja laskea tytön, tosin 1) Anja herää aina kun yritän laskea sylistä, 2) viime yönä Anja taas maisteli maitoa urakalla ja omat unet jäi hiukka vähäisiksi. Joten saa nähdä miten käy.
Mutta kuulkaas, mun on monena päivänä jo pitänyt postata pätkä omia kirjoituksiani esikoisen ajalta. Tämä on kirjoitettu 10.7. eli kun esikoinen on ollut 4kk:
" Olet oppinut syömään riisivelliä kauhean hyvin! Ja (luojan kiitos) se on myös pidentänyt yöuniasi. Nukut 2-3 tunnin pätkiä entisten 1-2 tunnin sijaan. Ehkä joskus vielä nukut koko yönkin?"
Oliko se noin hirveetä? 1-2 tuntia kerrallaan vielä 4kk iässä? Ja kun vielä 12.9. eli tytön ollessa yli 6kk kirjoitan:
" Kiitti vaan, kun heräsit viime yönä noin kahdeksan kertaa... Riisivelliä et iltaisin huoli, ja puuro vaan itkettää. Millähän keinolla saataisiin yöunesi taas tasaantumaan?"
Nukkuiko se tosiaan noin huonosti? Eipä ole paljon tehnyt mieli valittaa Anjan kolmen heräämisen öistä sen jälkeen kun luin noita vanhoja juttuja. En todellaan muistanut, että esikko oli noin hirveän huono nukkumaan, tai muistin kyllä mutta että se oli
tiheää se heräily ja noin pitkään. Olin ihan järkyttynyt, ja nyt olen taas kun luin uudelleen x)
Anja muuten eilen rupesi punkaamaan KÄÄNTYMÄÄN, kelli paljon kyljellään ja siitä yritti masulle mutta ei vielä mene ja selvästi v*tuttaa :) Leluun tarttuminen sujuu jo tosi hyvin, pitäisi vissiin jotain uutta opetella kun se on käynyt tylsäksi?!
MUTTERILTA muuten piti udella että onko sulla jo kova sisustuskuume? Entäs rakentajilla BERNUSKILLA ja ZIMPURALLA? Minä sisustan kaikki päivät mielessäni vaikka asuntoakaan ei vielä ole :) Aina sitä asuntoa joka just on katsonnassa. Tosin nyt odotellaan että päätös miehen töistä tulisi (se arpoo noin 10 eri duunin välillä että mitä niistä lähtisi hakemaan, yksi ainakin oli sellanen jossa tulisi kamalasti ulkomaanmatkailua mutta sanoin rohkeasti että senkun haet jos siltä tuntuu). Vasta sitten kun työhommat on selvät niin ruvetaan vakavasti katsomaan että mistä tarjous tehdään. Mutta se voi sitten ilmeisesti käydä aika äkkiäkin, muutamassa päivässä. Sillä välin sisustan viihteekseni, varsinkin kun iltaisin menee hyvin 1,5 tuntiakin Anjaa syöttäessä tuolla pimeässä makkarissa.
No nyt pitää vielä tehdä vähän työtä ennen kun Anja herää, kun esikoinenkin leikkii tuolla muoviastiastollaan ihan kiltisti.
Hyvää keskiviikkoa!
Coe