Mitkä on sosiaalisia taitoja, joissa monilla ihmisillä on puutteita? Esimerkiksi että ei avata toiselle ovea
Tai että juhliin pukeudutaan pukukoodin vastaisesti.
Mitkä sosiaaliset taidot on sellaisia missä monilla on puutteita? Voi olla pieniäkin asioita.
Kommentit (68)
Puhutaan jostain mikä ei kuulijoita kiinnosta pitäen puheenvuoroa itsellä liian pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Toisten kuunteleminen
Olipä hyvä heti kärkeen. Kuuntele toisen mielipidettä ja mieti mielipitään taustalla on vaikka et olekaan samaa mieltä.
Naapurin tervehtiminen edes jollain tasolla. Meidän talossa asuu joku kuusikymppinen pitkätukka, näyttää alkoholisoituneelta ex muusikolta. Ei ikinä tervehdi ketään, katselee aina muualle, kun joku tulee vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisten kuunteleminen
Olipä hyvä heti kärkeen. Kuuntele toisen mielipidettä ja mieti mielipitään taustalla on vaikka et olekaan samaa mieltä.
Siihen on syynsä, miksi ihmisellä on kaksi korvaa ja yksi suu. Ihmisten pitäisi kuunnella paljon enemmän, eikä aina olla itse suu vaahdossä kälättämässä. Perkeleen muka ekstrovertit, moukkia ja öykkäreitä ne on.
Mulle sanoi yks mummo että mulla ei oo persettä. Se oli sosiaalisesti kyvytöntä. Ja naapurit ei moikkaa vaikka ois just muuttanu asuntoon. Tosi taitamatonta. Tulee olo että en oo tervetullut tähän kerrostaloon.
Jokainen voi avata sen oven ihan itse. Tuntemattomia ei tarvitse tervehtiä. Mistä 50-luvun suomi- filmistä nämä ällistelijät on? Ajat ja tavat ovat muuttuneet.
Ei osata tulkita toisen elekieltä (päätellä koska toinen on kiinnostunut keskustelusta ja koska ei, esimerkiksi), ei osata tunnistaa toisen tunnetiloja, eikä myöskään osata toimia niiden mukaisesti (ylipäätään ei osata huomioida toista), ei ymmärretä minkälainen käytös ja puhe on missäkin tilanteessa sopivaa (ei osata muokata omia toimintatapojaan ja puhetapaa tilanteen mukaan), käyttäydytään huonosti tai oudosti eikä ymmärretä miltä se toisen silmin näyttää, mennään liian lähelle toista eikä ymmärretä sen tuntuvan epämukavalta, ei ole taitoa ylläpitää keskustelua. Tuon tyyppisiä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Naapurin tervehtiminen edes jollain tasolla. Meidän talossa asuu joku kuusikymppinen pitkätukka, näyttää alkoholisoituneelta ex muusikolta. Ei ikinä tervehdi ketään, katselee aina muualle, kun joku tulee vastaan.
Katkeroitunut huonokäytöksinen kasarimuusikko. Itseään vieläkin täynnä ja huono käytös. Näille nauretaan, mut viina ne vie lopulta pois jaloista.
Vierailija kirjoitti:
Ei osata tulkita toisen elekieltä (päätellä koska toinen on kiinnostunut keskustelusta ja koska ei, esimerkiksi), ei osata tunnistaa toisen tunnetiloja, eikä myöskään osata toimia niiden mukaisesti (ylipäätään ei osata huomioida toista), ei ymmärretä minkälainen käytös ja puhe on missäkin tilanteessa sopivaa (ei osata muokata omia toimintatapojaan ja puhetapaa tilanteen mukaan), käyttäydytään huonosti tai oudosti eikä ymmärretä miltä se toisen silmin näyttää, mennään liian lähelle toista eikä ymmärretä sen tuntuvan epämukavalta, ei ole taitoa ylläpitää keskustelua. Tuon tyyppisiä asioita.
Erittäin hyvin sanoitettu. Tällainen sosiaalinen älykkyys tuntuu suomalaisilta usein olevan hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Sitä pitää ymmärtää. Jos ei muuta harmia ole.
Kehuminen meiltä suomalaiselta ei tule kovin luonnostaan, sitä toivoisin ihmisten harrastavan enemmän. Mutta voi, kuinka vaikeaa se on ihan itsellenikin. On vaikeaa edes ymmärtää, että tässä olisi nyt kehun paikka, kun on niin tottunut kuittaamaan vain sanoilla "joo, kiitos".
Enemmän kuin vanhanaikaisen käytöstapojen osaamattomuus, minua ihmetyttää enemmän se, minkä takia ihmiset riehuvat puukkojen ja aseiden kanssa joka puolella. Aivan pikku kakaratkin. Jos ei muuta niin sitten tytönläkärätkin yrittää ajaa toiset traktorilla hengiltä.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän kuin vanhanaikaisen käytöstapojen osaamattomuus, minua ihmetyttää enemmän se, minkä takia ihmiset riehuvat puukkojen ja aseiden kanssa joka puolella. Aivan pikku kakaratkin. Jos ei muuta niin sitten tytönläkärätkin yrittää ajaa toiset traktorilla hengiltä.
Joku tervehtimättä jättäminen on pientä tähän väkivallan lisääntymiseen verrattuna.
Meidän tytär on nepsy, eli ei oikein ymmärrä näitä sanattomia tunnejuttuja. Paskan marjat. Olen oppinut häneltä kuinka vastataan kohteliaisuuteen. Kokeilkaapa itse vaikka kaupan kassalla, helppo homma. Kun kassa sanoo vaikka kiitos ja hyvää päivän jatkoa niin vastatkaa näin. Pysähdy, älä näprää mitään. Katso silmiin. Odota että hän sanoo sen loppuun asti. Vastaa rauhallisesti kiitos samoin. Älä irroita katsetta heti sanottuasi.
Yllätyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku tervehtimättä jättäminen on pientä tähän väkivallan lisääntymiseen verrattuna.
Se lähti tervehtimättäjättämisestä. Siitä kaikki tämä alkoi.
Hienotunteisuus. Varmaan lähes jokaiselta työpaikalta löytyy vähintään yksi suorapuheinen töksäyttelijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se lähti tervehtimättäjättämisestä. Siitä kaikki tämä alkoi.
...ja jatkui suvaitsevaisuuden puolesta äänestämisenä?
Toisten kuunteleminen