Mikä mua oikein vaivaa? Järkyttävät toispuoleiset nivelkivut vähäisenkin rasituksen jälkeen
Ilmeisesti toispuoleisuus viittaa reaktiiviseen niveltulehdukseen eikä niinkään reumaan tms. Olen nuorehko, hoikka/normaalipainoinen, liikun, tai siis liikuin paljon arjessani aiemmin. Nyt on ollut pakko vähentää, koska nivelet kipeytyy liikkumisen jälkeen, esim oikeanpuoleinen nilkka ja polvi, tai vasen ranne ja sormet.
Yritän tässä nyt arpoa, mille lääkärille mennä ja mitä tutkimuksia kannattaisi lähteä tekemään. Olisi kiva kuulla myös, jos jollain toisella on ollut vastaavaa?
Rajaan omat vaihtoehdot kolmeen: korona, borrelioosi tai sukupuolitauti. Nilkan nivelkivut olivat Koronan jälkeen niin rajut, ettei se kestänyt painon laittamista lainkaan. Seurustelin myös miehen kanssa, jolla oli samanlaista vaivaa, eli nivelet kipeytyi toispuoleisesti treenin ja liikunnan jälkeen. Kävin kyllä kaikissa sukupuolitautitesteissä sen suhteen jälkeen, mutta ehkä joku testi ei ollut tarkka? Ja olen liikkunut luonnossa paljon alueella, jolla on borrelioosia, vaikka mitään punkki-ihottumaa tai sellaista ei ole ollut.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten et vain ole voimistellut itseäsi tarpeeksi ja yllättävä kuormitus toi lievän tulehdustilan, joka vaatii toipumista.
Asteittainen sopiva kuormitus voimistaa, mutta liiallinen kova työ rasittaa.
Nimenomaan, olen asteittain yrittänyt lisätä kuormitusta, mutta ei se ole auttanut eikä niveloireet ole loppuneet. Ap
Bursiitti.
Tuo on vissiin lonkassa? Lonkat ei ole kipeät, kivut kiertää nilkoissa, polvissa, ranteissa ja jopa sormien ja varpaiden pienissä nivelissä. Ensin kipeytyy esim oikea nilkka ja seuraavana päivänä myös sen jalan polvi ja varpaan nivelet. Kipu on aina toispuoleista. Ap
Onko suvussa autoimmuunisairauksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten et vain ole voimistellut itseäsi tarpeeksi ja yllättävä kuormitus toi lievän tulehdustilan, joka vaatii toipumista.
Nimenomaan, olen asteittain yrittänyt lisätä kuormitusta, mutta ei se ole auttanut eikä niveloireet ole loppuneet. Ap
Bursiitti.
Tuo on vissiin lonkassa? Lonkat ei ole kipeät, kivut kiertää nilkoissa, polvissa, ranteissa ja jopa sormien ja varpaiden pienissä nivelissä. Ensin kipeytyy esim oikea nilkka ja seuraavana päivänä myös sen jalan polvi ja varpaan nivelet. Kipu on aina toispuoleista. Ap
On bursiittia muissakin nivelissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bursiitti.
Onko suvussa autoimmuunisairauksia?
Joo, on kyllä, ja lupusta mietin kanssa, mutta eipä tämä oikein siihenkään sovi. Ap
Tai sitten tämä:
https://selkakanava.fi/selkakipu/mista-selkakipu-johtuu/alaselkakivun-t…
Mutta käy nyt ihmeessä lääkärissä!
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten tämä:
Joo täytyy mennä, yritän vaan vähän kartoittaa, että mille lääkärille suunnata, joku reuma-autoimmuunihommiin erikoistunut ehkä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten tämä:
Joo täytyy mennä, yritän vaan vähän kartoittaa, että mille lääkärille suunnata, joku reuma-autoimmuunihommiin erikoistunut ehkä sitten?
Kyllä menisin ortopedille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bursiitti.
Eli tämä:
Aloittaja ei maininnut lonkkaa, vaan nilkan, ja ymmärsin, että laajemminkin nivelissä toispuoleisesti.