Haudataanko ns. laajennetun itsemurhan tehneet uhriensa kanssa?
Ainakin Karkkilan perhesurmaajaäiti sai yhteiset hautajaiset tappamiensa lasten kanssa. Onko tämä yleinenkin käytäntö, että jos tapat lapsesi ja sitten itsesi niin pidetään yhteiset hautajaiset?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
"laajennettu itsemurha" xD Ei helvetti
Näiden erikoisten termien tarkoitus on häivyttää kaikkia todellinen. Tuossa on kyse murhasta ja sen jälkeen tehdystä itsemurhasta. Molemmat teot ovat traagisia, tottakai. Joskus taustalla on psyykkinen sairaus tai äkillinen häiriötila. Joskus on tarkkaan suunniteltu teko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oishan omaiset voineet päättää että lapsille hauta ja tappaja muistolehtoon
Tappajan olisi voinut jättää metsän eläimille.
Ei, vaikka hän olisi tehnyt mitä. Ihmisen pitää saada inhimllistä kohtelua. Muuten me muut muutumme samanlaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni eräässä tapauksessa isän tappamalle perheelle järjestettiin yhteiset hautajaiset. Luulen, äidin vanhemmat päätti näin.
Neljä arkkua.
Kenen vanhemmat päätivät niin? Surmaajan vai uhrin?
Hyvä kysymys, ap.
Olen usein miettinyt itse samaa. Tiedän, että usein esim. vanhempi ja hänen surmaamansa lapset haudataan samaan hautaan, jotkut suosivat toisenlaista käytäntöä.
Minusta tuntuisi todella vastenmieliseltä, että jos puolisoni vaikka tappaisi lapsemme, haudattaisiin heidät samaan hautaan! Minä ajattelen asian näin, jokainen saa olla mitä mieltä haluaa. Itse en koe asiaa mitenkään "kostamisena" surmaajalle tms. En ole millään tavoin uskovainen mutta minusta olisi uhrille "häväistys", jos laitettaisiin "viimeiseen leposijaan" tappajansa kanssa.
Ja ihan kaikille tiedoksi, hautatiedot ovat kyllä julkisia (pääsääntöisesti). Esim. Hautahaku-palvelusta löytyy tiedot haudan sijainnista vainajan nimellä ja myös "samaan hautaan haudatut". Tietysti mitään tietoja perhesurmasta tai rikoksesta ei tiedoista löydy!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"laajennettu itsemurha" xD Ei helvetti
Sellaiseksi sitä kutsutaan, ei se aloittajan keksimä termi ole
Nykyään sitä tituleerataan murha-itsemurhaksi. Laajennettu im ei ole korrektia kieltä enää. Vrt ngr
Jos lapseni riistäisi henkeni ja omansa, niin mielelläni haluaisin samaan kuoppaan.
Kyllä ap:n mainitsemassa tapauksessa uhrit ja äiti on haudattu samaan hautaan. Löytyy siis ihan julkisella haulla, joka on kaikkien saatavilla.
Ehkä tuossa samaan hautaan hautaamisessa on kyse kuitenkin surutyöstä. Siitä, että jäljelle jääneet haluavat muistaa sen surmaaja vanhemman sellaisena, kuin hän oli hyvinä aikoinaan. Yleensä kai näitä on taustalla vakava masennus -maailma on niin musta, ettei näe tulevaisuutta enää missään.
Tuntuu oudolta, että antaisin haudata samaan hautaan vaikkapa lapseni ja hänet surmanneen isän. Mutta varmaan ne omaisetkin on aikanaan miettineet samaa. Suru sitten muuttaa ajatuksia siten, että halutaan lapsi vanhemman matkaan.
Tai jotain vastaavaa.
Ihmeellisen ilkeitä kommentteja oli välillä. Saakai asiaa pohtia, ei täällä kukaan ole asiaa rääpinyt, vaan yleisellä tasolla pohtinut. En minä ainakaan yhdistä tätä mihinkään tiettyyn tapaukseen
Vierailija kirjoitti:
Useimmissa maissa murhaaja haudataan pahvilaatikossa ja vähin äänin merkkaamattomaan hautaan.
Jep ja murhattu haudataan mustassa jätesäkissä.
Suvussa on ollut yksi tuollainen tapaus ennen syntymääni. Siinä tapauksessa tekijä, perheen isä, ja uhrit, perheen äiti ja tytär, haudattiin eri hautoihin. Minusta ihan oikea ratkaisu. Perheen tyttärellä oli isän sukunimi, mutta on haudattu äitinsä sukunimellä.
Olen eri, mutta itsellekin on käynyt mielessä sama kysymys. Jos lapseni surmaisi minut, en taatusti haluaisi, että minut siunataan hänen kanssaan tai lasketaan samaan hautaan. Suorastaan irvokasta, jos niin kävisi. Antaako joku haudata läheisensä samalla kun lähimmäisen murhaaja siunataan? Uskon jollain tavalla tuonpuoleiseen, joten siellä toisella puolella varmaan kohtaan lähiomaiset. Mutta siellä ei enää mietitä maallisia asioita.