Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Kuinka kauan epiduraali vaikuttanut?

28.01.2007 |

Siinä se kysymys oikeestaan tulikin. Eli kuinka kauan on mennyt siitä kun puudutus on annattu siihen että kivut tuntuivat taas?

Tipy

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka annos vaikutti noin tunnin ja toinen annos (otettu vähän ennen ponnistusvaihetta) myöskin reilun tunnin. Oli ihan hyvä saada se toinenkin annos, koska mulle kävi kuten edellisen viestin kirjoittajalle: hankalan ponnistusvaiheen jälkeen päädyttiin imukuppiin. :(

Vierailija
2/19 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaikutti lähes koko ajan. Vain pari supistusta ennen ponnistusvaihetta tuntui kipeiltä. Ponnistamisen tarve säilyi kuitenkin vahvana. Minulla oli ponnistamisen tarve noin tunti ennenku kohdunsuu oli täydet 10cm auki ja se oli inhottavinta koko hommassa. Joillakin epiduraali vie koko ponnistamisen tarpeen pois.

Kun anestesialääkäri laittoi sen niin alkoi vaikuttamaan parin minuutin sisällä. tuntui kuin olisi lyöny metrisellä koivuhalolla päähän kun alkoi niin nukuttamaan ja sanoinki kätilölle että minä tyttö vedän unta palloon just nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
03.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epiduraalin sain ollessani ollessani 6 cm auki, n. puolitoista tuntia myöhemmin alkoi ponnistuttamaan ja supistukset tuntuivat kyllä todella polttavina. Ponnistaminen itsessään ei sattunut, mutta en sitten tiedä vaikuttiko epiduraali vielä siihen, supistukset kuitenkin siis olivat kipeitä.

Vierailija
4/19 |
03.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klo 0.30 ensimmäinen epiduraaliannos, kun olin 5 cm auki.

Klo 3 jälkeen alkoi tuntua supistuksia selässä -> ensimmäinen lisäannos

Klo 5.30 alkoi taas tuntua vähän ja ponnistusvaihe oli alkamaisillaan --> toinen lisäannos

Onneksi sain toisenkin lisäannoksen, sillä vauva syntyi tunnin ponnistamisen jälkeen imukupilla.

Vierailija
5/19 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää muista mikä se prosentti on joille epiduraali ei onnistu, mutta ikävä kyllä kuuluin tähän sakkiin. Eli epiduraalin sain, mutta mitään ei tapahtunut huolimatta liian nopeasti saaduista lisäpuudute-annoksista. Se oli kyllä aika kamalaa, kun odotti että kohta helpottaa, vaan ei... Tosin oli varmaan osuutta sillä että synnytys päättyi lopulta sektioon, spinaali onneksi tehosi!

Vierailija
6/19 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epidiraali laitettiin kun olin 5cm auki. Kertaakaan en saanut sitä lisää. Kolme tuntia sen laitosta alkoi ponnistusvaihe joka kesti 12 min. Kipua en silloinkaan tuntenut yhtään, ainoastaan voimakasta ponnistamisen tarvetta. Sitä olenkin nauranut jälkeenpäin että en edes tuntenu kun lapsen pää syntyi!

Vierailija
7/19 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

heippa. minullakaan ei epiduraali tehonnut ollenkaan, sain sen ekassa synnytyksessä, muita lievityksiäkään en saanut... toisessa sain spinaalin, jonka teho myös todella vähäinen. mutta harvoin kai näin käy, olen kuullut muilta vain hyviä kokemuksia.

Vierailija
8/19 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti keskimäärin epiduraalin vaikutusaika on noin 2h, mutta niinkin onnekkaasti voi käydä että vaikuttaa 5h, kuten mulla:) Aivan mahtava apu!

Vierailija
9/19 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

..enkä ollut niinollen kipeänä ollenkaan koko synnytyksen aikana :) Joillekkin tehoaa, joillekkin ei- sitähän on mahdotonta ennustaa etukäteen mutta onneksi on muitakin kivunlievityskeinoja.

Tälläkin kertaa aion pyytää tosin epiduraalin jos vaan ehdin ajoissa sairaalaan.. :)

H 38+5

Vierailija
10/19 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

epiduraali laitettiin kun kohdunsuu oli 3cm auki,vartin päästä kivut lieveni olemattomiin!sain epiduraalia 55min,kunnes olin 10cm auki..ponnistusvaiheessa tunsin lievää ponnistamisen tarvetta ja tunsin pään syntymisen,kipu oli kuitenkin siedettävää.ponnistussvaihe kesti 11min.

Vierailija
11/19 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lähes minuutilleen 2h. Ekassa synnytyksessä sain 3 kertaa, tokassa 2.

Vierailija
12/19 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epiduraalihan on siinä hyvä, että katetri jätetään selkään kiinni ja ruiskeen voi vaihtaa uuteen, kun edellinen loppuu ja annostusmäärää voidaan lisätä. Mulla vaikutus kesti jonkun 5-6h, kerran vaihdettiin uusi ruisku.

Spinaali sen sijaan, joka on myöskin selkäydinpuudute laitetaan kerta tujauksena, eli mitään katetria ei jää selkään. Sen vaikutus on keskimäärin 1,5 tuntia ja tarvittaessa voidaan uusia.

Vierailija
13/19 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen ajan nukuinkin jopa. sitten alko pikku hiljaa palailee kivut. mutta juuri sopivan hitaasti koska sain alkaa ponnistaa heti tuon 2h kulutta ja epiduraali vei edelleen pahimman terän kivulta pois. pientä ikävää kipua vain.

Vierailija
14/19 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se vaikutus kesti tuntikausia (koska sitä lääkettä tuli koko ajan sinne epiduraalitilaan lääkepumpusta?). Mä menin synnytyssaliin kun olin 5 cm auki, samantien tilattiin sitä kipulääkitystä ja se saapuikin pian. Olisikohan kello ollut n. 13.30 silloin - ponnistusvaihe alkoi mulla vasta klo 19. Mä sain lepäillä sitten lääkkeen alettua vaikuttaa reilun tunnin ajan (olin valvonut koko edellisen yön ja olin aika uupunut niistä alkuvaiheen kivuista jo), eli synnytystä ei siinä pistetty mitenkään enempää vauhtiin - eli synnytys kesti senkin takia aika kauan lopulta. Toisaalta vauva laskeutui hitaasti ja hommaa vauhditettiin sitten oksitosiinilla.

Ponnistamaan rupesin vasta seitsemän aikaan, eli lääkitys oli ollut päällä jo kuusi tuntia (välillä vaihdettiin sitä ruiskua, kun se edellinen tyhjeni jo). Mua pyydettiin silloin alussa, kun epiduraali oli laitettu, arvioimaan kivun voimakkuutta, ja pyytämään sitten lisää lääkitystä, kun se muuttuisi yhtään voimakkaammaksi. Ehkä vähän turhaan pyysin pientä lisäsatsia myöhemmin iltapäivällä vähän ennen ponnistusta, mutta mä vaan tottelin käskyä ;) ja toisaalta pelkäsin sitä, että kaikki kamalat kivut jysähtäisivät päälle ihan yhtäkkiä (oli sanottu, että kivunlievitys ei sitten välttämättä enää ehdi, jos se teho ehtii laimentua paljon). Ja ihan kivutonta se koko " epiduraaliaika" oli, myös ponnistusvaihe meni mun mielestä ihan kivuttomasti, korkeintaan pään syntyessä vähän kiristeli ja ponnistusvaiheen alussa tuntui hiukan se ponnistamisen tarve. Mä olin tosiaan aika ymmälläni, että se meni niin kivuttomasti. Onneksi niin...

Vierailija
15/19 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa synnytyksessä eka satsi vaikutti noin tunnin, toka pari tuntia.

Tokassa synnytyksessä eka satsi ei juuri auttanut. Vei pahimman kivun, mutta tarvitsin ilokaasua lisäksi. Toka satsi vaikutti pari tuntia.

Vierailija
16/19 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen satsi vaikutti melko tehokkaasti n. 50 min ja toinen satsi laitettiin 1,5 tuntia ekan jälkeen, tämä vaikutti 45 min ja ponnistusvaiheen alkaessa ei ollut mitään apua enää. Kaikki tämä tapahtui siis reilussa kolmessa tunnissa :)

Vierailija
17/19 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla kerroilla lapsi lähtenyt syntymään melkein heti epiduraalin jälkeen. Eka kerralla sain hetken ihan huilatakin, kunnes ponnistuttaminen alkoi.

Toka kerralla ehdin nauttia 2 melko lievästä supistuksesta ja yhdestä kivuttomasta, kunnes vauva päättikin jo syntyä.

Naistenklinikalla epiduraali on sellaista lajia, että se ei ponnistusvaiheen kipuja poista. Joten aika lyhyeksi helpotus noista epiduraaleista jäi.

Olisi melkein kannattanut jättää ottamatta. Se nimittäin se sängyssä makaaminen ja epiduraalivalmistelut ovat niin tuskaisia, kun ei saa liikkua.

Vierailija
18/19 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka mulla oli pumppu, mutta jostain syystä ei ilm. puuduttanut kunnolla tai oikeeta paikkaa. Mutta ne kaksi tuntia oli taivaalliset. Kun epiduraali laitettiin olin 4cm auki. Mulla siis tosi hidas synntys, eli epiduraalin laiton jälk. vauvan syntymään meni vielä 9 tuntia. Imukupilla syntyi ja oxytociini tippa oli ollut jo 14 tuntia :). En ole siis synnyttäjäksi luotu.

Vierailija
19/19 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei epiduraali vaikuttanut ollenkaan, kun sen sain nii mitään hyötyä ei ollut, päinvastoin supparit vaan rupes laantumaan ja jokos sitten käynnistys tippaa laitettiin....