Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joidenkin ihmisten hiki ei haise

Vierailija
05.06.2024 |

Esim minä tuoksun aina hyvältä vaikka oisin yltä päältä hiessä. Moni ihmetellyt. 

M40 

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ChatGPT; some added emphases:

Kainaloiden haju johtuu useista tekijöistä, mutta perimmäinen syy on bakteerien toiminta. Tässä tarkempi selitys:

Hikirauhaset: Kainaloissa on kahdenlaisia hikirauhasia, ekriiniset ja apokriiniset rauhaset.

Ekriiniset rauhaset: Tuottavat vettä ja suoloja sisältävää hikeä, joka auttaa kehon lämpötilan säätelyssä. Tämä hiki on yleensä hajutonta.

Apokriiniset rauhaset: Tuottavat paksumpaa ja rasvaisempaa hikeä, joka sisältää proteiineja ja lipidejä. Nämä rauhaset aktivoituvat erityisesti murrosiän aikana ja erittävät hikeä stressin, tunteiden ja hormonaalisten muutosten vaikutuksesta.

Bakteerit: Ihon pinnalla elävät bakteerit, erityisesti kainaloissa, käyttävät apokriinisten rauhasten erittämää hikeä ravintonaan. Kun bakteerit hajottavat hikeä, syntyy erilaisia yhdisteitä, kuten rasvahappoja ja rikkivetyjä, jotka aiheuttavat ominaista hajua.

Ravinto ja elämäntavat: Tietyt ruoat (kuten valkosipuli, sipuli ja mausteet), lääkkeet ja elämäntavat voivat myös vaikuttaa kehon tuoksuun.

Hormonaaliset muutokset: Murrosikä, kuukautiskierto, raskaus ja vaihdevuodet voivat muuttaa kehon tuoksua hormonitasojen vaihtelun myötä.

Hygienia: Säännöllinen peseytyminen auttaa vähentämään bakteerien määrää ja siten hajua. Deodorantit ja antiperspirantit voivat myös auttaa hallitsemaan hajua ja hikoilua.

Näiden tekijöiden yhteisvaikutus määrittää kainaloiden hajun voimakkuuden ja luonteen.

4o

Vierailija
22/26 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin joskus, että Koreassa voi olla vaikeaa löytää tavan kaupasta deodoranttia juuri tän takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa aasialaisteoriassa voi olla kyllä jotain perää. Minulla on aika monikulttuurinen työpaikka ja tehdään usein tosi raskaitakin fyysisiä hommia. Thaimaalaiset/filippiiniläiset/burmalaiset yms. kauempaa idästä kotoisin olevat eivät haise koskaan hielle. 

Mutta voi luoja sitä löyhkää, kun samassa tilassa istuu pari suomalaista, turkkilaista ja intialaista :x 

Vierailija
24/26 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hiki ei haise, ei siis ole koskaan haissut. Ei edes kainalohiki eikä sukkahiki.

Vierailija
25/26 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni tekee raskasta ruumiillista työtä, eikä ole ikinä käyttänyt deodoranttia. Eikä haise hielle. Tuntuu ihan käsittämättömältä. 

Vierailija
26/26 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä:) Tanssin työkseni ja vaikka olisin miten kuumissani ja hikinen tahansa, tuoksun edelleen yhtä hyvältä. Joku tiesi kertoa, ettei hien hajun syynä ole itse hiki, vaan iholla olevat bakteerit, tms. 

Ei syynä ole se, että sinä olisit jotenkin bakteerittomampi kuin muut, vaan sinulla on todennäköisesti hajuttoman hien aiheuttava ABCC11-geeni, joka on eurooppalaisista noin 2%:lla. Japanilaisista jopa 95%:lla https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/miksi-jotkut-eivat-koskaan-haise-hi…

En tiennytkään tuota geenijuttua. Minä olen sellainen.En ole aikuisikänä koskaan käyttänyt hajustettua deodoranttia. Ostin joskus hajustamattoman ja sitä käytin muutaman kerran. N50+.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi