Tuntuuko teistäkin, että maailma on muuttumassa ihan toisenlaiseksi?
Että se elämänmeno jota nyt on muutama vuosikymmen eletty, alkaa olla tiensä päässä? Eikä maailma muutu kyllä parempaan suuntaan, tai ainakin ennen parempia aikoja tulee todella vaikeat ajat, ehkä lisää sotia ja yleistä levottomuutta. Mihinkään toimeentuloonkaan tai töiden jatkumiseen ei voi enää luottaa.
Kommentit (270)
Vierailija kirjoitti:
On joo, mut oon kokenut maailman muuttumisen jo kerran aikaisemmin eli ysärillä (NL hajosi,EU, lama,Jugoslavian sota, matkapuhelimet, Internet).
Olen minäkin kokenut ne, mutta koskaan aiemmin ei ole pelottanut näin.
Aiemmin en muista pelänneeni. Ehkä se johtui siitä, että olin silloin nuorempi ja jotenkin vahvempi.
Tämä ei ole kiva ajankohta tulla vanhaksi.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut asiat muuttuu paremmaksi, jotkut huonommaksi. Näinhän se on aina mennyt. Elämä jatkuu. Sopeutuvat sopeutuu, muut tappelee hetken vastaan ja lopulta sopeutuvat hekin. Vähemmällä tuskalla pääsee kun alkaa heti sopeutumaan. Liki 60 vuoden elämänkokemuksella uskallan sanoa. Moni tietää vielä paremmin.
Jos ei sopeudu, voi muuttaa korpeen, lähteä maasta tai muuta vastaavaa.
Joo, kaikki menee ja on mennyt jo jonkin aikaa pahaan suuntaan. Odotan jotain lopullista katastrofia, mutta yritän nauttia vielä kun elän ja voin.
Noin kerrotaan jo ihan Raamatussa.
Vierailija kirjoitti:
Se on ollut alusta saakka ja nyt. Siksi voisimme tehdä paremman ja inhimillisemmän maailman. Ymmärtää toisia enemmän.
Pahuutta ei pidää lähteä liikaa ymmärtämään. Pahat käyttävät juuri hyväkseen tavisten halua eläytyä ja ymmärtää. Moni nykypaise johtuu tästä sokeudesta, kuvitelmasta että lempeys ja naiivi ymmärtäminen olisi ihmelääke kaikkiin ongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vain.Oon tahattomasti lapseton ja viime vuosina olen alkanut olla tyytyväinen siihen, että niin kävi.Jos tulee sota,on helpompi paeta ilman lapsia eikä kukaan nukke rakas ihminen oo niin nuori,että jäisi mun jälkeen kovin pitkäksi aikaa tähän maailmaan kärsimään.
Pitäiskö sun pistää telkkari kiinni ja lopettaa maailmanlopun ennustaminen? Alkaa olemaan kuin Ohisalo olisi kirjoittanut tämän
Kirjoitin aiemmin pelosta. Se voi johtua siitäkin, että nyt saa taas huomata, kuinka me ihmiset olemme tyhmiä. Historia toistaa vanhoja virheitä hieman eri muunnelmina vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On joo, mut oon kokenut maailman muuttumisen jo kerran aikaisemmin eli ysärillä (NL hajosi,EU, lama,Jugoslavian sota, matkapuhelimet, Internet).
Aiemmin en muista pelänneeni. Ehkä se johtui siitä, että olin silloin nuorempi ja jotenkin vahvempi.
Ei ole ei. Vanhuksia aletaan eutanisoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan hyödytöntä pelätä. Juuri ikä on tehnyt minusta pelottoman. En käsitä miten joku voi olla pelokas selvittyään jo yli puolenvälin keskimääräistä elinikää, koettuaan usein jo vaikka mitä. Lähes uskomatonta. Mistä me pääsemme päättämään? No omasta elämänasenteestamme, kunhan olemme ensin päässeet halvaannuttavasta pelosta.
Turha lukea ahdistavia uutisia, aivan sallittua keskittyä mukavampiin sisltöihin ja koettaa nauttia jokaisesta päivästä.
Vierailija kirjoitti:
Perskokkarehallitus paskoi kaiken ennätysajassa!
Marinin feministinen miesviha/woke/velkahallitus satoi oikeiston laariin. Olisiko kannattanut ajaa maltillisempaa politiikaa?
Olen 51-vuotias ja tämä ilmastoahdistus tuntuu vievän järjen. Hirvittää ajatella miltä tuntuisi olla nyt 15-vuotias ja elää tämän tiedon kanssa. Elämä edessä mutta tietää ettei sitä elämää tule olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin aiemmin pelosta. Se voi johtua siitäkin, että nyt saa taas huomata, kuinka me ihmiset olemme tyhmiä. Historia toistaa vanhoja virheitä hieman eri muunnelmina vain.
Ei voi silti sanoa, etteikö vastavoimia olisi. Rohkeita, sitkeitä, lahjomattomia on kaikkialla, myös medioissa. Itsekin voit pyrkiä olemaan tuollainen.
Elämme niin poikkeuksellista aikaa että monelle ilmiölle ei löydy vertailukohtaa historiasta. Minua lohduttaa viisaiden ihmisten keskustelujen kuunteleminen ja heidän toiveikkuutensa. Kovin synkkiä pelotteluteemoja en edes seuraa. Ihan vapaasti tämänkin voi valita. Pelolla myös hallitaan. Se on tärkeää tajuta. Senkin takia koettaa työntää pelon pois mielestään, etsiä sille vastalääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista on, että kirjoittaako joku nyt kaksikymppinen samanlaisen kirjoituksen tulevaisuuden Vauva-palstalla 30 vuoden päästä. Hän koki Ukrainan sodat, koronat, finanssikriisit, ilmastodenialismin nousun, siirtolaisuusongelmat... ja selvisi niistä kaikista, mutta vasta nyt on alkanut pelottaa, kun **tulevaisuuden uhkakuvia...**
Vierailija kirjoitti:
Olen 51-vuotias ja tämä ilmastoahdistus tuntuu vievän järjen. Hirvittää ajatella miltä tuntuisi olla nyt 15-vuotias ja elää tämän tiedon kanssa. Elämä edessä mutta tietää ettei sitä elämää tule olemaan.
Enemmän Suomen velkaantuminen huolettaa mitä piskuisen suomen päästöt.
Vierailija kirjoitti:
3 syytä tähän: venäjä, venäjä, venäjä
Tämä on näitä aikamme suuria paradokseja. Venäjä kun on samaan aikaan täysin kyvytön tekemään mitään, mutta kuitenkin niin kaikkivoipa, että määrittää koko maailman menon. 🤷
Vierailija kirjoitti:
Oletko tullut ajatelleeksi että tuo olisi osittain kehitelty juuri ihmisten työntämiseksi tiettyyn suuntaan? Siis hallinnan työkaluksi. TYHMIEN ihmisten pelotteluun ja ehdollistamiseen, kouluttamiseen, muokkaamiseen. Ja sellaisesta kohtaan kannattaa olla terveen varautunut. Olla suostumatta objektiksi, pelinappulaksi. Mitä enemmän uutisoinnissa käytetään tunteita, sen epäilevämmin niihin tulisi suhtautua. Ja etsiä monipuolista tietoa ja keskustelua niin huomaa pian, että näkemyksiä on hyvinkin paljon ja varmuutta vähemmän kuin miltä asian halutaan jossain näyttävän. Koskee montaa nykyilmiötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs se velkaantuminen muka haittaa.
Valtionvelkoja ei ole tapana maksaa takaisin, vaan otetaan velan päälle lisää velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kreikka selvisi paljon pahemmastakin. Mitä nyt vainajien eläkkeet jouduttiin lopettamaan.
Vierailija kirjoitti:
Noin kerrotaan jo ihan Raamatussa.
Siellä kerrotaan niin paljon kaikkea, että sieltä saa tulkinnan tilanteeseen kuin tilanteeseen.
Paljon muitakin syitä.