Isä ei tapaa kuukauteen 3kk ikäistä lastaan
Emme siis valitettavasti ole yhdessä. Nyt isä ilmoitti, että on tämän viikon mökillä etänä ja ensi viikon mökillä lomalla teini-ikäisen lapsensa kanssa ja sitten työmatkalla. Ei pysty tapaamaan vauvaa. Itsestä tuntuu jotenkin oudolta, onko kiintymyssuhdetta edes syntynyt? Isän mielestä ihan ok toimintaa ja pitää isyyslomaviikon heinäkuussa. Miten minun pitäisi suhtauta tällaiseen? Itse haluaisin siis tavata lastani useamman kerran viikossa, jos en asuisi yhdessä ja etenkin lomilla,mutta en tiedä onko vielä normaalin rajoissa jos ei halua tai käyttäytyy noin?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 2 kk ikäinen, kun äitini joutui sairaalaan eikä nähnyt minua kuukauteen. En muista asiaa, se ei ole jättänyt minuun jälkiä, en ole erityisen superläheinen minua silloin hoitaneen tätini kanssa.
Mitä ap siis haluaa kertoa - että lapsi ahdistuu, koska ei näe isäänsä, mutta tämä keskittyy vanhempaan lapseensa.
Et taida ymmärtää vauvoista mitään?
Mitä niistä pitäisi ymmärtää sinun mielestäsi? Jotain hysteeristen mammojen kuvitelmia siitä, että lapsi traumatisoituu, jos ei näe isäänsä muutamaan viikkoon?
t. eri
Niin, ihmisen aivoilla ei ole vielä kykyä muodostaa muistoja tuossa iässä.
Miksi et mene käymään siellä mökillä vauvan kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan menisi käymään mökillä, kun ei ole edes yhdessä lapsen isän kanssa ja siellä on hänen edellisen suhteen lapsensa?
No mikä nykypäivänä on normaalia... Turha sitä on miettiä. Mies on näin päättänyt, älä kuluta energiaa siihen. Ole itse paras äiti, mitä voi. Jos jaksaminen kortilla, apua voi aina hakea perhetyöstä tms. paikkakunnasta riippuen.
Ihminen pystyy muistamaan asioita vasta noin 2-3 iästä lähtien. Sitä ennen tapahtuneilla jutuilla ei ole juurikaan merkitystä. Pikkuvauva elää hetkessä, ei se ymmärrän onko isä poissa 2 päivää vai kuukauden.
Kaveri oli aikaisemmin noin viikon joka kuukausi tekaistulla sairauslomilla.
Sitten se sai lapsen, sairauslomat loppuivat ja hän rupesikin tekemään kaikki mahdolliset ylityöt, eli jäi melkein joka toinen päivä 12h vuoroon ja lisäksi oli lähes joka viikonloppu la ja su ylitöissä, kun esimieskin antoin tehdä tunteja yli sallittujen rajojen.
Kertoin vain, että ennen vi---ti töissä mutta nyt vielä enemmän kotona :)
Miksi tehty toinenkin erolapsi samalle miehelle? Harvoin se toinenkaan kerta putkeen menee kuten näemme tässäkin.
Hämmennyin vain tästä, että tosiaan ehdottaa ettei tapaa vauvaa ~kuukauteen. Hän vain esitti sen sunnuntaina kuin puhuisi säästä. Tiedän ettei vanhempaa voi pakottaa tapaamaan lasta eikä siinä ole järkeäkään. En vain oikein tiennyt onko tämä 'normaalia'. Eli pitäisikö jutella hänen kanssaan lapsen ja hänen suhteesta vai annanko vain olla, jos hän ei itse näe näkemistä tärkeänä. Kyseessä ihan normaali aikuinen ihminen kuitenkin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan menisi käymään mökillä, kun ei ole edes yhdessä lapsen isän kanssa ja siellä on hänen edellisen suhteen lapsensa?
Ööö, siellä mökillä on lapsen isä ja lapsen sisarus? Ja miten ne tapaamiset muuten hoituu? Tuskin muualla kuin siellä vauvan kotona.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tehty toinenkin erolapsi samalle miehelle? Harvoin se toinenkaan kerta putkeen menee kuten näemme tässäkin.
Mitä höpiset? Ei ap:lla aloituksen perusteella ole kuin yksi lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri oli aikaisemmin noin viikon joka kuukausi tekaistulla sairauslomilla.
Sitten se sai lapsen, sairauslomat loppuivat ja hän rupesikin tekemään kaikki mahdolliset ylityöt, eli jäi melkein joka toinen päivä 12h vuoroon ja lisäksi oli lähes joka viikonloppu la ja su ylitöissä, kun esimieskin antoin tehdä tunteja yli sallittujen rajojen.
Kertoin vain, että ennen vi---ti töissä mutta nyt vielä enemmän kotona :)
Olen lähipiirissä huomannut, että juuri ne miehet, ketkä eivät ole paljoa kotona, tekevät lapsia, koska eivät itse joudun niiden kanssa juuri tekemisiin, eikä niitä hoitamaan.
Osalla siis pitkiä työpäiviä, osalla jatkuvaa työmatkustelua ja osalla vain paljon harrasteita, joista on erikseen sovittu, että niistä ei tulla luopumaan.
Vierailija kirjoitti:
Moni nainen haluaa lapsen ja haluaa itse tämän kasvattaa. Yllätyksenä tulee, että se oikeasti mukava mies, jolle on kerrottu, että lapsen haluan, en suhdetta, ottaakin ihan tosissaan tämän ei-suhdetta -osion.
Ei se vauva vielä tunne kelloa ja kalenteria kuinka kauan toinen on ollut tapaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukausi on älyttömän pitkä aika vauvalle. Eihän se edes tunnista isää tauon jälkeen.
Ja toisaalta vauva muuttuu ja oppii paljon kuukauden aikana. Miten isä pystyy olemaan erossa noin kauan?
Ei ole. 3kk ikäisellä vauvalla ei ole vielä ajantajua. Äidille se voi olla pitkä aika olla yksin vastuussa, mutta vauvaa asia ei kiinnosta. Sille riittää, että on turvallinen hoitaja huolehtimassa perustarpeista.
Se ehtii unohtaa isän. Kyseessä on kuukauden päästä täysin vieras ihminen. Veisitkö sinä vauvan viikoksi pois kotoa vieraalle ihmiselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööö, siellä mökillä on lapsen isä ja lapsen sisarus? Ja miten ne tapaamiset muuten hoituu? Tuskin muualla kuin siellä vauvan kotona.
Niin? Ja isä on sanonut, ettei aio tavata lasta mökillä ollessaan. Ei äippyli silloin tuppaa paikalle, vaikka siellä olisi Kiinan keisari.
Ei tuon ikäinen lapsi mitään unohda kun ei muistakaan. Joten siinä ei mitään vaarannu.
Mies ei välitä susta eikä vauvasta. Vauvalle muulla ei ole väliä kuin sinulla, äidillä, jonka sydämen ääneen hän on tottunut. Mies jää jossain kohtaa ehkä kokonaan pois tai jos on hullu alkaa esittää vaatimuksia.
Mitä teille tapahtui suhteessanne, miksi teitte vauvan vaikka ette ole yhdessä?
Itse olin aikanaan samanlaisessa tilanteessa, mies oli tavannut uuden naisen ja vauva unohtui sen myötä melkein kokonaan. Ei ehtinyt, ei kiinnostanut. Myöhemmin syytti minua "vieraannuttamisesta", vaikka ensimmäiset vuodet suorastaan rukoilin häntä tapaamaan lastaan, edes kerran kuussa vaikka. Lapsi vieraantui isästä samantien, kun ei nähnyt yli puoleen vuoteen. Ei enää tunnistanut isää.
Mitä niistä pitäisi ymmärtää sinun mielestäsi? Jotain hysteeristen mammojen kuvitelmia siitä, että lapsi traumatisoituu, jos ei näe isäänsä muutamaan viikkoon?
t. eri