Kuinka paljon rippijuhlat tarjoiluineen maksavat? (25hlö)
Mieheni on sairastunut ja lupasin auttaa häntä taloudellisesti että saa itsensä kuntoon (töistä pitkä sairasloma) tällä hetkellä eletään siis minun palkalla, miehen omat rahat menee elatusmaksuun sekä sairaala/lääke kuluihin.
Nyt pamahti miehen exältä 500€ vaatimus rippijuhlien järjestämiseen. Minusta tuo kuulostaa paljolta, voiko näihin järjestelyihin oikeasti saada kulumaan 1000€
Siis pelkkiin järjestelyihin, lupasin miehelle tuon lainata ja tiedän että hän jättää ostamatta kalliin lääkkeen tämän vuoksi. Sanoin miehelle että vaatii edes kuitit, koska tuo tuntuu vähän kusetukselta, juhlat järjestetään exän luona.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en saanut exältä mitään ekstraa rippujuhlien järjestämiseen, koska "maksanhan mä joka kuukausi elatusmaksua 280 euroa". 80% vieraista oli vielä hänen suvustaan.
: I
Ja se oli sinulle pikkupaskiaiselle ihan oikein!
Se pikkupaskiainen on sinun lastesi äiti. Miten olet ollut niin idiootti että olet mennyt tuollaisen kanssa lisääntymään?
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti ei nuorelle ei tule uutta juhla-asua, ei käydä kuvassa tai teetetä kiitoskortteja, ei kampausta, ei kenkiä, ei mitään kukka-asetelmia?
Ei tietenkään. Tai pikkupaskiainen kustantaa kaiken, hänenhän se lapsi on, ei isänsä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti ei nuorelle ei tule uutta juhla-asua, ei käydä kuvassa tai teetetä kiitoskortteja, ei kampausta, ei kenkiä, ei mitään kukka-asetelmia?
Rippijuhliin kukka-asetelmia? Heh. Olen tottunut, että rippijuhlien kukat on kukkivia tuomenoksia tai syreeninoksia, ja jos vieraat tuovat ruusuja, niin sitten niitä. Eikös yleensä ole tapana ottaa kirkolla kuva, ja siitä näppärä nuori tekee itse netissä kiitoskortit. 15-vuotiaana riittää myös ihan itse tehty kampaus. Rippipukujakaan ei nykyään niin harrasteta, kun kaikki kuitenkin menee ripille albassa, mutta jos ostaa juhlavaatteet ja kengät, niin onhan ne tietysti yleensä aika kalliita. Joka tapauksessa kuluista pitäisi pystyä keskustelemaan, ettei tarvitse netissä ihmetellä, mihin se eksä sitä rahaa oikein aikoo käyttää. Voi tätä puhumattomuuden kulttuuria.
Rippilapsen vaatteet ja kengät maksaa myös. Näihin voi mennä vaikka pari sataa. Kakut ostettuna leipomosta ja muut syötävät ja juotavat yhteensä 500 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Juhla-asu on hankittu jo aiemmin, valokuvaaja tulee ystävän kautta Kukkaset tulevat isovanhemmilta.
kuten sanoin tähän kuuluu vain tarjoilut.
ap
Meillä oli ylppäreissä yli 60 hlöä ja tarjoilujen lasku n. 1000 €. Suurin osa tarjoiluista oli tilattuja, mutta myös jotain itse tehtyä. Juhlat olivat kotona ja omat astiat.
Kun miehellä ei ole rahaa osallistua juhlien kustannuksiin niin silloin ex järjestää tasan sellaiset juhlat, joihin hänen omat rahansa plus saamansa elarit riittää. Sori vaan.
Rippijuhliin oi ajatella ruokakuluihin 10e/hlö jos monipuolinen itse tehty tarjoilu. Eli 250e
Tuo toinen 250e ilmeisesti muuhun shoppailuun jollei tilavuokra kyseessä?
Omaan juhlaan meni alle n. 15€. Oli 10 vierasta. Leivottiin kermakakku
Vierailija kirjoitti:
Rippilapsen vaatteet ja kengät maksaa myös. Näihin voi mennä vaikka pari sataa. Kakut ostettuna leipomosta ja muut syötävät ja juotavat yhteensä 500 euroa.
Kätevä emäntä leipoo itse kakut ja valmistaa muut syötävät. Tällöin raaka-aineet maksaa 150-200 euroa riippuen siitä, mitä valmistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella vaatimattomia yo-juhlia olette ilmeisesti järjestäneet. Mua ehkä kiinnostaisi myös tietää että onko näissä teidän juhlissa pitkämatkalaisia vai onko teidän suvut samalla seudulla. Mä ymmärrän pelkät kakkukahvit jos kaikki asuu lähellä. Mutta meillä kaikki, ihan kaikki, tulee kauempaa. En kehtaisi jättää lämmintä ruokaa tarjoamatta. Mäkin kauttahan ne kotimatkalle lähtisi.
Meillä 20 km säteeltä kaikki vieraat, juhlat lounasajan jälkeen. Toki oli suolaista piirakkaa ym kakkujen lisäksi. En ole koskaan ollut lakkiaisissa joissa olisi tarjolla lämmin ruoka.
Juuri näin. Lakkiaissa yleensä vieraat tulee ja menee oman aikataulunsa mukaan. Tällöin on tarjolla ruuaksi esim salaatteja, leikkeleitä ,piirakoita jne plus kakkukahvit. Sukulaiset voi viipyä pitempään, mutta ystävät ja tuttavat tuo tervehdyksensä , syövät tarjoilut ja poistuvat.
Tämä ketju muistuttaa, miten kauheaa oli omat juhlat, kun vanhemmat oli eronneet. Välillä vieläkin tuntuu, että otsassani on hintalappu.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju muistuttaa, miten kauheaa oli omat juhlat, kun vanhemmat oli eronneet. Välillä vieläkin tuntuu, että otsassani on hintalappu.
Jos rahaa ei ole sitä ei ole, ihan sama onko kyseessä ydinperhe vai eroperhe.
No miehesi kannattaa laittaa lapselle jotkut toiset kemut pystyyn ja vaatia exältä 2000e kuluihin, ilman selityksiä tai muutenkaan etukäteen sopimatta budjetista. Party on!!
Ruoat pitopalvelusta 35e/vieras 875e
Rippipuku ja juhlakengät 500e
Kutsut 50e
Kukat ja somisteet 250e
Mahdollinen juhlapaikan vuokra 500e-2000e, ei kai kukaan kerrostaloasunnossa juhlia järjestä!
Kiitoskortit 100e
Äkkiä kertyy hinnaksi 2000e, mutta onhan se joka sentin arvoista kun omista lapsista on kyse.
😂 Huvipuiston ranneke tulisi halvemmaksi.
Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Tonni on täysin realistinen summa, jos tilaa tarjoilut pitopalvelulta ja palkkaa lisäksi jonkun auttamaan tarjoilussa niin, että ehtii itsekin seurustelemaan vieraiden kanssa. Paljon halvemmalla toki pääsee, jos tekee kaiken itse.
Järjestin viime syksynä hautajaiset 24 vieraalle. Pitopalvelun lasku oli 1600 €. Tämä sisälsi ruoan, kakkukahvit, astiat, pöytä- ja lautasliinat sekä yhden tarjoilijan, mutta ei tilavuokraa eikä kukkia.
Ihan oikeastiko, yli 65€/hlö hautajaistarjoilusta? Mitä teillä oli ruokana jos saan kysyä? Vertailitko hintoja yhtään, minun pitopalvelusta oisit kyllä saanut monipuolisen pitopöydän ja 7 sortin kahvileivät n. 35€/hlö.
Ei ole pieni-ja keskituloisilla ollut koskaan noin kalliita juhlia. Kylään jos mentiin niin siellä oli itseleivottua pullaa, kuivakakkua ja jostain kääretortusta tehty kakku.
Jos tämmöiset juhlasummat ihan totta, joita on kaikkein köyhimpienkin raavittava kokoon lääkkeistäkin tinkimällä tai velaksi niin johan on ihan sairaaksi mennyt.
Hävettäisi tuollaiset juhlat ja onneksi ei tarvitse olla tukemassa kenenkään juhlia kun ei varsinkaan tiedä kuinka paljon ne jollekkin ovat taloudellista ahdinkoa aiheuttanut.