Kuinka paljon rippijuhlat tarjoiluineen maksavat? (25hlö)
Mieheni on sairastunut ja lupasin auttaa häntä taloudellisesti että saa itsensä kuntoon (töistä pitkä sairasloma) tällä hetkellä eletään siis minun palkalla, miehen omat rahat menee elatusmaksuun sekä sairaala/lääke kuluihin.
Nyt pamahti miehen exältä 500€ vaatimus rippijuhlien järjestämiseen. Minusta tuo kuulostaa paljolta, voiko näihin järjestelyihin oikeasti saada kulumaan 1000€
Siis pelkkiin järjestelyihin, lupasin miehelle tuon lainata ja tiedän että hän jättää ostamatta kalliin lääkkeen tämän vuoksi. Sanoin miehelle että vaatii edes kuitit, koska tuo tuntuu vähän kusetukselta, juhlat järjestetään exän luona.
Kommentit (92)
Meillä oli pari vuotta sitten rippijuhlat ihan kotona ja muistelen laskeneeni, että noin 170 euroa meni tarjoiluihin. Tein itse kaiken eli lämmin ruoka, salaatit ym ja jälkkäriksi juustokakkua, mansikkakakkua ym. Alkoa ei ollut, se ei mielestäni rippijuhliin kuulu. Juomana vissyä, mehua, kahvia ym. Vieraita oli noin 30, joista osa lapsivieraita. Jos olisin tilannut pitopalvelusta niin olisi toki mennyt enemmän. Mies sai työpaikalta lainaksi astiat eli niihin ei mennyt rahaa.
Jos juhlat pitää kotona, eli ei tarvita vuokratilaa, niin laskisin ehkä noin 2500 euroa / 25 hlö. Tällä pitäisi voida kustantaa ruoat (sis. kakut ja kahvit), (alkoholittomat) juomat, vuokra-astiat, kukka-asetelman tarjoitlupöytään, mahdolliset muut kukat, kynttilät ym. eli koko jutun. En oikein uskaltaisi lähteä liikkeelle ainakaan alle 50 e / hlö.
Vierailija kirjoitti:
Mä en saanut exältä mitään ekstraa rippujuhlien järjestämiseen, koska "maksanhan mä joka kuukausi elatusmaksua 280 euroa". 80% vieraista oli vielä hänen suvustaan.
: I
Ja se oli sinulle pikkupaskiaiselle ihan oikein!
Vierailija kirjoitti:
Todella vaatimattomia yo-juhlia olette ilmeisesti järjestäneet. Mua ehkä kiinnostaisi myös tietää että onko näissä teidän juhlissa pitkämatkalaisia vai onko teidän suvut samalla seudulla. Mä ymmärrän pelkät kakkukahvit jos kaikki asuu lähellä. Mutta meillä kaikki, ihan kaikki, tulee kauempaa. En kehtaisi jättää lämmintä ruokaa tarjoamatta. Mäkin kauttahan ne kotimatkalle lähtisi.
Meillä 20 km säteeltä kaikki vieraat, juhlat lounasajan jälkeen. Toki oli suolaista piirakkaa ym kakkujen lisäksi. En ole koskaan ollut lakkiaisissa joissa olisi tarjolla lämmin ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Meillä maksoi 125 vieraan ylioppilasjuhlat 5 vuotta sitten noin 970€. Kaikki tehtiin itse ja pyrittiin hankkimaan edullisesti, esim. alkoholi laivalta ja Virosta. Tarjoilut olivat hyvät ja runsaat, mutta minä, miehen uusi puoliso, kummitäti, täti ja sisar leipoi ja osallistui valmisteluihin.
Siis vain naiset leipoivat, mikseivät miehet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella vaatimattomia yo-juhlia olette ilmeisesti järjestäneet. Mua ehkä kiinnostaisi myös tietää että onko näissä teidän juhlissa pitkämatkalaisia vai onko teidän suvut samalla seudulla. Mä ymmärrän pelkät kakkukahvit jos kaikki asuu lähellä. Mutta meillä kaikki, ihan kaikki, tulee kauempaa. En kehtaisi jättää lämmintä ruokaa tarjoamatta. Mäkin kauttahan ne kotimatkalle lähtisi.
Meillä 20 km säteeltä kaikki vieraat, juhlat lounasajan jälkeen. Toki oli suolaista piirakkaa ym kakkujen lisäksi. En ole koskaan ollut lakkiaisissa joissa olisi tarjolla lämmin ruoka.
Joo, näin arvelinkin että kaikki on varmasti läheltä. Meillä lähimmät on kahden tunnin ajomatkan päässä. Ja itse olen ollut todella monissa yo-juhlissa joissa on tarjottu lämmin ruoka. Ei kaikissa mutta monissa. Tosin mä olen lukion opettaja joten niitä juhlia on takana useita.
Meillä on tulossa 70 hengen juhlat, hintalappu 4500€. Pitopalvelu, juomat (holilliset ja holittomat), koristelut, vuokra-astiat ja vuokra huonekaluja. Eli tekisi 20 lle hengelle noin 1300€. Eli ihan uskottava toi 1000€ on.
25 hengen juhliin maksaa jo pelkät juomat helposti yli 500€.
Vierailija kirjoitti:
Jos juhlat pitää kotona, eli ei tarvita vuokratilaa, niin laskisin ehkä noin 2500 euroa / 25 hlö. Tällä pitäisi voida kustantaa ruoat (sis. kakut ja kahvit), (alkoholittomat) juomat, vuokra-astiat, kukka-asetelman tarjoitlupöytään, mahdolliset muut kukat, kynttilät ym. eli koko jutun. En oikein uskaltaisi lähteä liikkeelle ainakaan alle 50 e / hlö.
Tää nyt on jo liioittelua, jos rahaa on niin mikäs siinä mutta käsitin että nyt ei sitä rahaa kauheasti ole niin fiksu kyllä pääsee pienemmälläkin summalla.
Me järjestettiin sukulaisille 500€ ihan kunnon juhlat kun tehtiin itse kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä maksoi 125 vieraan ylioppilasjuhlat 5 vuotta sitten noin 970€. Kaikki tehtiin itse ja pyrittiin hankkimaan edullisesti, esim. alkoholi laivalta ja Virosta. Tarjoilut olivat hyvät ja runsaat, mutta minä, miehen uusi puoliso, kummitäti, täti ja sisar leipoi ja osallistui valmisteluihin.
Siis vain naiset leipoivat, mikseivät miehet?
Itse asiassa ex-mieheni ja poikani osaavat leipoa, mutta me tekaisimme keittiöremontin alkuviikosta ja miesten aika meni pääosin siihen. Lanko pyydysti kalaa ja savusti, kaikki touhusi parhaansa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää nyt on jo liioittelua, jos rahaa on niin mikäs siinä mutta käsitin että nyt ei sitä rahaa kauheasti ole niin fiksu kyllä pääsee pienemmälläkin summalla.
Me järjestettiin sukulaisille 500€ ihan kunnon juhlat kun tehtiin itse kaikki.
Saako kysyä mitä teillä oli tarjolla?
Ei kotona järjestämällä saa menemään mitenkään montaa sataa, ellei tosiaan osta aitoa sampanjaa, tilaa pitopalvelua ja vuokraa astioita.
Meillä oli pari vuotta sitten kotona rippijuhlissa 50 vierasta, itse tehdyt tarjoilut, 2 isoa täytekakkua, iso lohivoileipäkakku (Lidlistä pari isoa grahampaahtoleipää, ihan perus Kania majoneesia ja tuorejuustoa pohjaksi ja vaikka ovat mauttomia, niistä saa hyviä maustamalla), 2 pellillistä kinkku-juustopiirakkaa, pikkuleipiä, kahvikakku, kahvia, teetä, lisukkeet, mehua, cavaa, Pommacia ja sukulaisille vielä booliakin, kun jäivät pihalle seurustelemaan. Exää pyysin tuomaan ne cavat, kävi laivalta hakemassa. Muut tein itse ja olen ihan tyytyväinen tähän jakoon.
Astioita olen keräillyt kirpputoreilta ja kierrätyskeskuksesta, kun olen varautunut lasten rippijuhliin ja valmistujaisiin. Kauniita kakkulautasia saa usein 1 e/kpl, jos on Arabiaa niin vähän enemmän, mutta en osta yleensä mitään kalliita. Samoin kuohuviinilaseja saa tosi kivoja kierrätyskeskuksesta, mutta jos hankinta on jäänyt viime tippaan eikä juuri tähän hätään löydy niin esim. Ikeastakin saa halpoja ja siistejä, vaikka vähän tylsiä. Myös kakkulapioita, tarjottimia ja tarjoiluvateja saa kirpputoreilta ihan pikkurahalla.
En tiedä mitä nuo maksoi, en jaksa laskea, mutta ei tosiaan kaatanut taloutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me järjestettiin sukulaisille 500€ ihan kunnon juhlat kun tehtiin itse kaikki.Saako kysyä mitä teillä oli tarjolla?
Toki,
paahtopaistia ja pippurikastiketta/
Savustettua kalaa ja kermaviilikastike
perunaa ja kasvisvuoka
2 eri salaattia
patonkia ja ruisleipää + levitteet
Britakakku (sankarin pyynnöstä)
lusikkaleipiä ja macaroneja
juustokakku
juomina vesi, mehu, kivennäisvesi, kotikalja sekä kahvi ja tee.
Vierailija kirjoitti:
25 hengen juhliin maksaa jo pelkät juomat helposti yli 500€.
Harva tarjoaa rippijuhlissa alkoholia kun sankariaan ei ole 18.v joten millään ei saa alkoholittoman juomiin menemään 500€
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa paljolta jos on kotona juhlat. Juuri viikonloppuna oli YO-juhlat 20hlölle ja kulut 280€ (itse leivotut tarjottavat + samppanjat).
Anna tähän menu ja samppanjan merkki, niin otan talteen seuraavia lakkiaisia varten. Meillä meni tuplat itse tehden ja tarjolla oli vain kuoharia.
Hautajaistarjoilut 11 hengelle maksoi 80 euroa. Juhlat järjestetään sen mukaan, mihin itsellä on varaa. Ei sen mukaan, mihin jollakin suurituloisemmalla on varaa. Jos teille 1000 euroa on liikaa, niin silloin se on liikaa. Ensin mietitään, mihin on varaa taloudellisesti, ja sitten järjestelyt tehdään sen mukaan.
Vaikuttaa siltä että exä on ajatellut että te maksatte aineet ja hän tekee työt. Meneehän se noinkin tavallaan puoliksi, mutta kai tuosta kuuluisi pystyä yhdessä puhumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tulee 25 henkilöä, pakkoko sitä on kutsua kaikki kumminkaimat?!?
Sankari
Äiti + äidin mies
2 sisarusta
Isä + isän nainen
isovanhemmat isän puolelta
isovanhemmat äidin puolelta
Sylikummi perheineen
Toinen kummi perheineen
äidin sisar perheineen
Isän veli perheineen
Lapsen paras kaveri lapsuudesta perheineen
kas tässä meidän kutsutut, kukaan ei ole kummin kaima ja 25 hlöä tuli täyteen. Monella on vielä enemmän sisaruksia.
Meillä oli minä, pari siskoa, vanhemmat ja pari kummia kävi kahvilla. Ihan sopiva kattaus.
Rippijuhlissa ei tarvitse olla samppanjaa eikä kuohuviiniä. Usein rippijuhlissa on aivan alkoholiton tarjoilu. Ylioppilasjuhlissa sitten tarjoillaan kuohuvaa.
Lämmin ruoka ei välttämättä tule yhtään kalliimmaksi kuin voileipäkakku ja suolaiset piirakat, vaan voi tulla jopa halvemmaksikin, mutta ongelma on että mahtuuko kaikki syömään. Astioita voi lainata tutuilta tai sukulaisilta. Ei tietenkään kotijuhlissa tarvitse kaikilla olla samanlaista lautasta.
Sankari
Äiti + äidin mies
2 sisarusta
Isä + isän nainen
isovanhemmat isän puolelta
isovanhemmat äidin puolelta
Sylikummi perheineen
Toinen kummi perheineen
äidin sisar perheineen
Isän veli perheineen
Lapsen paras kaveri lapsuudesta perheineen
kas tässä meidän kutsutut, kukaan ei ole kummin kaima ja 25 hlöä tuli täyteen. Monella on vielä enemmän sisaruksia.