Mitä leipää ostat useimmiten kaupasta ja millä perusteella valitset? Maku, hinta, kuitupitoisuus, terveellisyys, ?
tai esimerkiksi tietty vilja jota haluat syödä tai vältellä?
Aloitan:
100% kaura palat
Maistuu hyvältä, edullinen ja kuitupitoinen.
Kommentit (45)
Ostan 100 % kauraleipää. Mutta en Vaasan enkä Fazerin leipomoiden.
Tällä alueella on erittäin hyvä yksityinen leipomo, jonka leipää on kaikissa kaupingin kaupoissa.
Ostan heidän kauraleipäänsä.
Sopii minulle,hyvin. Mies pitää ruisleivästä, mutta sen pitää olla ruislimppua hänelle.
Pågen, oisko oivallus, sellaisia neliskanttisia pullanpaloja ja ihan puhtaasti maun takia. Ehkä joka toinen tai kolmas kuukausi tulee leipää ylipäätään ostettua.
Päijännepaloja <3
https://www.s-kaupat.fi/tuote/viipurilainen-paijannepala-320g-100-taysj…
Vierailija kirjoitti:
Maun perusteella Fazerin rouheaa hapanjuuripaahtoleipää
Tuo onkin hyvää paahtoleipää.
Oululaisen tosi tumma reissumies. Maistuu hyvältä
Sitten sitä Vaasan taika ruisleipää...Ihan hyvää sekin
Lidlin LeipäAitra ruisleipää. Nam!
Vierailija kirjoitti:
Lidlin LeipäAitra ruisleipää. Nam!
Siis LeipäAitta.
Ruisleipää, sekä maun että terveellisyyden takia. Useimmiten Vaasan ruispaloja tai Fazerin ruispuikuloita, joskus jotain ruislimppua.
Ostan vain hapanjuurileipää tuoreena alakerrassa sijaitsevasta leipomosta. On vaaleaa ja tummaa. Mikään muu ei enää maistu millekään kun on tuon uunituoreen makuun päässyt 😅. Keski-Euroopassa asumisen iloja - tuntuu että lähes joka korttelissa on leipomo.
Lapset tykkää lempparista ja hönöstä, joten usein ostan niitä. Lisäksi vaihtelevia ruisleipiä.
Maku ja saatavuus ratkaisee, vaihtelua on hyvä olla. Lähimarketista Ullan pakarin ohraska ja ruisleipä. Jostain isommasta kaupasta voi ostaa Fasun paikalla tehtyjä. Maakunnista saattaa löytää paikallisista leipomoista mainioita leipiä.
Asun Englannissa ja ruisleipää ostan mielelläni, mutta täällä on aika huonot valikoimat sitä. Sourdough-leipää ostan myös usein. Joskus tuoretta patonkia.
Reittisen ruisleipää 100% ruista ja tehty juureen. Ei sisällä hiivaa.
Ruis Real. Täyttävää. Terveellistä. Säilyy hyvänä melko pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Fazerin ruispuikuloita. Kerran ostin vahingossa ja oli niin hyvää, että viimeisen reilun vuoden olen ostanut vain sitä. Aiemmin suosikkini oli useamman vuoden Reissumies-leipä.
Miten puikulat eroaa Reissumiehestä, muuten kuin, että ovat kalliimpia ? Olen just etsimässä jotain Reissumiehen tilalle, kun ovat alkaneet yhtäkkiä homehtua nopeasti.
Minä ajattelin ruveta leipomaan leipäni itse, sähköuunissa kun kaikki on kallista .
Suolapitoisuus ja kuitupitoisuus isoja kriteereitä. Ullan ruis tai Uotilan limppu, niissä on suolaa alle prosentti. Maku on kriteeri myös, siksi en osta esim. Realia, jossa olisi vähän suolaa mutta joka on kuin pahvia söisi.
Harvoin ostan muuta kuin ruisleipää, mutta joskus kauraleipäkin on kivaa vaihtelua. Äärimmäisen harvoin ostan vaaleaa leipää, silloinkaan en ihan pullaa vaan edes jotain rouheampaa, jyväistä. Vaaleissa leivissä tuppaa olemaan hirvittävän paljon suolaa. Pahimmillaan yli 1,5 %.
Syön leipää päivittäin mutta pieniä määriä, ja arkileivässä suolan määrä on kaikkein tärkein kriteeri.
Maun perusteella Fazerin rouheaa hapanjuuripaahtoleipää