Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei, te 1980-luvun eläneet ja kokeneet: mistä et pitänyt siinä vuosikymmenessä?

Vierailija
02.06.2024 |

Kysyin omilta vanhemmiltani samaa, mutta he vain vastasivat, että kasariluvussa ei ollut mitään huonoa. N28

Kommentit (554)

Vierailija
41/554 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelun ohella ei ollut töitä niin paljon kuten nykyään. Kesätöitä kyllä ssi. Mutta aukioloajat olivat lyhyempiä ha siivoojat sekä kassit vakituisia. Pikaruokapaikkoja oli vähemmän. Opiskelemaan ei todellakaan ollut helppo päästä yliopistoon joten moni meistä tyytyi Perähikiän kauppaopistoon. 

Täällä yksi Kauppaopiston nainen vuosina 1980 viiva 1982;)

Vierailija
42/554 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken maailman namusetiä, itsensäpaljastelijoita ja pervoja tuli nähtyä lapsena ja nuorena. No, enemmän niistä kyllä järkytyin aikuisena jälkikäteen, silloin aikoinaan ne olivat lähinnä huono vitsi, mitään pahaa itselle ei onneksi sattunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/554 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli hot. Vaikka olivat feikkejä!

Frank Farianin lievä kosto siitä väitteestä ettei itse laula ollenkaan itse Boney Ämmässä...

Vierailija
44/554 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töissä jotkut polttivat tupakkaa kahvihuoneessa omien huoneidensa lisäksi. Inhosin sitä.

Olet kuitenkin vielä hengissä etkä kuollut passiiviseen tupakointiin. 

Vierailija
45/554 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmä sota oli hyvin kylmää. Ja neukkula vielä voimissaan. 

Vierailija
46/554 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä tuottaa ap:lle pettymys mutta se oli upeaa aikaa. Kaikki toimi.

Ja sitä kaikkea oli usein vielä maaseudullakin. Minunkin kotikylässäni oli mm. postikonttori, kirjasto, ala-aste, parikin ruokakauppaa jne. Nyt ei siellä ole enää mitään. Alakoululaiset kuskataan 15 km päähän kirkonkylän kouluun, kun kaikki muut alakoulut on lopetettu.

Aaah, pikkuinen osuuskauppa ja lihatiski. Rautapuoli oli erikseen, mistä maajussit ostivat esimerkiksi työkaluja ja lannoitteita. Myös bensaa myytiin kaupan pihassa. Mitä muistoja!

Vierailija
47/554 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasari oli kyllä maagista aikaa, ah! 

Vierailija
48/554 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä, että olin lapsi enkä ehtinyt mukaan mihinkään kivaan. Aikuistuin "sopivasti" laman tullen. 

Mutta vakavasti ottaen, häkellyttävän yleinen sovinismi ja seksismi tuntui jo silloinkin, lapsen ja nuoren silmin, todella väärältä. Oli muka hauskaa, kun komediasarjan setämies juoksi nuorten naisten perässä (Benny Hill) tai kun mainoksessa miesautoilija puristaa naisautoilijan takapuskuria. Naisia vähäteltiin vielä ihan yleisesti ja lasikatot alalla kuin alallla olivat arkipäivää. 

Kaikenlainen standardeista poikkeaminen oli paheksuttavaa. Nykyään ollaan menty erilaisuuden tavoittelussa ehkä turhankin pitkälle, mutta en missään nimessä haluaisi takaisin kasarin linjaa, jossa omintakeiset ajatukset, pukeutuminen saati muu kuin heteroseksuaalinen suuntautuminen olivat sallittuja vain jossain alakulttuuriyhteisöissä. 

Kasarilla oli myös paljon nykyistä enemmän rajoituksia ja holhoamista ja lisäksi teknologian puute teki asioista hankalampaa: lyhyet aukioloajat kaupoissa ja ravintoloissa, pakko jonottaa pankkiin/verovirastoon/mihin tahansa asioimaan, kun juuri mitään ei voinut hoitaa etänä. Kaiken kaikkiaan, jos nykyihminen tipahtaisi kasarille, olisi takuulla järkytys huomata, miten paljon hankalampaa kaikki on.

Vierailija
49/554 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuu mieleen mitään huonoa asiaa.

Vierailija
50/554 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Frank Farianin lievä kosto siitä väitteestä ettei itse laula ollenkaan itse Boney Ämmässä...

Sisko oli kyllä ihan lätkässä näihin. 

Vierailija
51/554 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein harmittaa kun kaikki ei saa kokea 80-lukua. Harvoin edes mitään kaipaan.

Vierailija
52/554 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pipottomuudesta talvella.

Vierailija
53/554 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse laula ollenkaan itse? Mitähän tuo "siansaksa" tarkoittaa?

Vierailija
54/554 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa oli kivaa, kun saatiin aina uudet oppikirjat, eikä vanhoja juurikaan kierrätetty. Resursseissa löytyi. Opetus oli laadukasta, ja kuri oli hyvä, etenkin silloin, kun oli kyseessä entinen kansakoulunopettaja. Minulla oli sellainen 3. ja 4. luokilla (1986-1988). Hän oli muuten nainen. Äidinkielen lukutunneilla vähän jännitti, kun jokaisen piti lukea ääneen, mutta toisaalta se pisti harjoittelemaan väkisinkin lukemaan oppimista. Nämä tunnit alkoivat meillä jo kolmosluokalla ja jatkuivat aina kuudenteen luokkaan asti. Muistelen, että kaikki luokkamme oppilaat osasivat lukea kunnolla jo viimeistään nelosluokalla. Miten on asian laita nyt? 

Vierailija
55/554 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AIDS-hysteria.

Vierailija
56/554 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvostoliitto.

Vierailija
57/554 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisesta ketjusta tuli mieleen että aikuiset ei päässeet julkiselle puolelle hammaslääkäriin. Ei edes opiskelijat. Se oli vain lapsille ja joillekin erityisryhmille. Maalla pääsi mutta se taisi olla kallista. 

Valikoimaa oli vähemmän ihan kaikesta. Se ei välttämättä ollut huono asia. 

Vierailija
58/554 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neukkula kaikkinensa oli inha ilkimys tuossa rajan takana. 

Vierailija
59/554 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisko oli kyllä ihan lätkässä näihin. 

Mun serkku hehkutti Milli Vanillia, olin ystävällinen enkä sanonut sanaakaan asiasta, mutta nättejä poikiahan nuo ja osasivat ainakin tanssia jos eivät muuta, olen lukenut jälkeen päin...

Vierailija
60/554 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei ollut niin paljon rahaa käytössä kuin nyt. Huonoa oli myös se, ettei ollut nettiä, jonka ääressä notkua tuntikaupalla. Silloin oli tosin aikaa katsoa tuntikaupalla elokuvia videonauhoilta, joita vuokrasin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi