Haluttomuus kumppaniin ja emotionaalinen yhteyden puute
Parisuhde muutaman metrin päässä erosta. Tässä taustalla on se, että en koe mieheeni seksuaalista halua. Libido kyllä molemmilla kunnossa. Ulkonäkö miellyttää jne. Olen nyt työstänyt tätä hommaa ja päässyt niin syvälle, että tajuan ongelman johtuvan "emotionaalisen yhteyden puutteesta". Eli en koe suhteessa "turvaa" ja "innostusta", koska "emotionaalinen yhteys" on äärimmäisen heikko ja se taas johtuu siitä, että mies on todella huono puhumaan.
Onko joku ollut vastaavassa tilanteessa ja onko joku mies täällä linjoilla oppinut parisuhteessa kommunikoimaan ja puhumaan paremmin?
Send help.
Kommentit (67)
Olen kanssa puhua yrittänyt kun vaimoa ei seksi enään kiinnosta, mutta ei halua puhua taitaa olla stressiä kun touhuilee eri hommia ja kaikki jää kesken. Suuttuu myös helposti ja on aina oikeassa. Meillä oli hyvää seksiä ja usein, mutta nyt on loppunu. Olen 60v,ja haluaisin edelleen touhuilla niinkuin ennenkin. Mulla on mielestäni kyrpäkin kohtuukokoinen ja toimii hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi ettet jonne edes tunnista mun kaikkia kirjoituksia ja tulkitset jatkuvasti toisten kirjoituksia minun kirjoittamiksi ja sekoitat kaiken keskenään. Lisäksi sinua selvästi ärsyttää, ettei sinun sovinistiset ja muutkaan yleistykset naisten haluuttomuuksista yms mene läpi ja saat niistä negatiivista palautetta.
Totta,se toki on, etten arvosta naisia haukkuvia ja vähätteleviä munattomia miehiä, joiden mukaa heidän saamattomuus johtuu naisista.
On ihan luonnon laki, että parhaat urokset saa halukkaat naiset ja saa naiset pysymäänkin halukkaina ja itsellä. Luonnonvalintaa.
Mitä sä raivoat? Mä en ole sun kirjoituksia aiemmin kritisoinut, mutta tunnistan kyllä sun tyylin oikein hyvin. Mä en ole väittänyt sun puheita valheiksi, tai kyseenalaistanut sun ja sun kumppanin seksielämää. Ainoa asia, mitä olen kritisoinut on sun hyökkäävä ja muita halventava tyyli, sekä sun tapa kertoa aina sama tarina joka kirjoitukseen. Mä kuulisin mielelläni teidän suhteen muistakin rakennuspalikoista, kuin niistä jo sataan kertaan kuulluista. Ja sovinistia musta ei saa millään. Mä kunnioitan naistani niin paljon, etten halua esim. täällä avata meidän seksielämää yhtään, edes anonyyminä. Se riittäköön, että se on molemmille tyydyttävää. Asioista, kipeistäkin keskustellaan ja molemmille on rehellisyys, avoimuus ja tämä nyt keskustelun aiheena oleva yhteys tärkeitä.
oletko ikinä harrastanut itsereflektiota? Olisi kiva tietää miksi triggeröidyt niin vahvasti kaikkeen sinua kohtaan esitettyyn kritiikkiin? Jos kirjoittaa avoimelle ja anonyymille keskustelupalstalle, voi olla täysin varma, että joku trolli tulee rääpimään päätään. Miksi se ottaa sinulla niin koville?
edelleen toivoisin asiallista vastausta, vaikka tämä keskustelu taitaakin olla siihen väärä paikka. Tuo sun tähänastinen tyyli ei oikein anna kuvaa elämääkokeneesta ja fiksusta kansalaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi ettet jonne edes tunnista mun kaikkia kirjoituksia ja tulkitset jatkuvasti toisten kirjoituksia minun kirjoittamiksi ja sekoitat kaiken keskenään. Lisäksi sinua selvästi ärsyttää, ettei sinun sovinistiset ja muutkaan yleistykset naisten haluuttomuuksista yms mene läpi ja saat niistä negatiivista palautetta.
Totta,se toki on, etten arvosta naisia haukkuvia ja vähätteleviä munattomia miehiä, joiden mukaa heidän saamattomuus johtuu naisista.
On ihan luonnon laki, että parhaat urokset saa halukkaat naiset ja saa naiset pysymäänkin halukkaina ja itsellä. Luonnonvalintaa.
Mitä sä raivoat? Mä en ole sun kirjoituksia aiemmin kritisoinut, mutta tunnistan kyllä sun tyylin oikein hyvin. Mä en ole väittänyt sun puheita valheiksi, tai kyseenalaistanut sun ja sun kumppanin seksielämää. Ainoa asia, mitä olen kritisoinut on sun hyökkäävä ja muita
Eipä anna sinun jatkuva suunsoittokaan.
Vierailija kirjoitti:
33. Emotionaalinen yhteys luo turvaa ja turva on halun ja himon edellytys.
Täysin tuntemattoman ihmisen kanssa turva syntyy siitä, että toista ei tunne eikä itseä tarvitse "paljastaa". Tästä syystä monien on helpompi haluta vierasta kuin omaa kumppania, jonka kanssa ei emotionaalinen yhteys ole kunnossa.
Lisäksi vieraan kanssa sekstaaminen on vapaaehtoista, eikä siihen liity samaa ärsyttävää jatkuva vonkaamista tai turhautumista ja pettymystä kuin mitä voi kokea kumppanin kanssa harrastettavassa seksissä. Se on tavallaan puhdasta himoa ja siinä voi kokea juttuja, mitä ei yleensä saa. Mutta harva aikuinen haluaa koko ajan vaihtaa kumppania, koska se on vaivalloista ja siinä jää puuttumaan rakkaus, rentous ja kumppanin toiveiden tuntemus.
M54
Vierailija kirjoitti:
Pate on Kingi. Vaikka ei saa vaimonsa pillua haluamaan kullia. Enää ei kostu ei, eikä syö kädestä.
Asiat ovat muuttuneet. Samoin maailma. Mutta jutut pysyvät samoina. Avanti Pate, avanti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä raivoat? Mä en ole sun kirjoituksia aiemmin kritisoinut, mutta tunnistan kyllä sun tyylin oikein hyvin. Mä en ole väittänyt sun puheita valheiksi, tai kyseenalaistanut sun ja sun kumppanin seksielämää. Ainoa asia,
Ja sä et nyt ymmärrä, että olen eri vastaaja, kuin tuo kenelle sä uhoat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä raivoat? Mä en ole sun kirjoituksia aiemmin kritisoinut, mutta tunnistan kyllä sun tyylin oikein hyvin. Mä en ole väittänyt sun puheita valheiksi, tai kyseenalaistan
Paitsi ette te kaksi liikutte aina yhtäaikaa, toinen on sun trolli- minä ja toinen minä koittaa olla asiallisempi. Olisi mahdottomuus, että päivystäisi kaksi eri henkilöä aina täsmälleen samaan aikaan samoissa keskusteluissa. Usein molemmat vielä kommentoi peräkkäin. Sitä vain epäillyt, ettei vain olisi kolmaskin "persoona". Sopisi hyvin kuvaan, vaikkei ole minulle suoraan avautunutkaan, mutta kirjoitus ja kommentointityyli viittaa siihen. Itse en ole viitsinyt, vaikka voisin hyvin luoda sellaisen joka tukisi omia kommentteja. Tätä kun voi pelata monella tapaa.
Ylipäätään osoittaa suurta tyhmyyttä keksiä toisista valheita ja haukkua henkilökohtaisesti ilman syytä. Sitten ollaan muka loukkaantuneita jos annan samaa palautetta takaisin. Ei savua ilman tulta.
Tässä näitä oman parisuhteen kipupisteitä pohtiessa ja tietoa etsiessä huomaan oppineeni ihan valtavasti seksuaalisuudesta ja parisuhteesta ja itsestäni asioita. Ihan keskeneräinen vieläkin, mutta tiedän nyt paljon enemmän kuin vaikka vuosi sitten.
Esimerkiksi kiihottuminen on todella mielenkiintoinen ilmiö. Huomaan välillä kiihottuvani ilman mitään ärsykkeitä - juon vaikka kahvia kotona ja alkaa vaan panettaa ja siitä sitten mieleen alkaa tulla seksiin liittyviä fantasioita.
Huomaan myös mieheni seurassa olevani jollain tavalla lukossa/jännittynyt/estot päällä ja sitten yksin ollessa rentoudun ja tällaista ilmeisesti (spontaania) kiihottumista tapahtuu.
On ollut jotenkin henkisesti tosi tärkeä huomata ja ymmärtää, että mä en ole lähtökohtaisesti haluton, vaan suhteen pulmat sammuttaa mun halun tämän ihmisen kanssa. Sekään ei ole täysin hänen syynsä, vaan myös mun mieli (tunteet, ajatukset, uskomukset) on vahvasti kietoutunut tähän himmeliin ja selittää sitä, miksi olemme suhteessa toimineet tietyllä tavalla.
Mulla aika lailla samanlainen tilanne, vaikka olenkin mies. Puolison kanssa en vaan halua harrastaa seksiä tai mitään muutakaan läheisyyttä. Jokunen halaus silloin tällöin, mutta enempää en halua.
Jokunen vuosi sitten oli pitkä mustasukkaisuuskausi, jatkuvia syytöksiä, kyttäämistä, vahtaamista ym. Oli jopa asentanut vakoilulaitteita mun asuntoon, koska oli niin varma että mulla on muita. Mustasukkaisuus loppui kun loppuikin terapian avulla, mutta jäljelle jäi mun puolelta vihaa ja katkeruutta. En vaan voi antaa anteeksi tuota aikaa.
Puhuminen ei auta, jos yritän keskustella asioista mikä muo huolettaa tai askarruttaa, niin toinen jyrää nuo asiat täysin. Kääntää kaiken mun syyksi, oikeuttaa omaa huonoa käytöstä jollain tavalla, ja samaan hengenvetoon heittää ämpärikaupalla paskaa mun niskaan. En avaudu hänelle enää, koska ei ole mitään järkeä - mikään ei kuitenkaan muutu, ja en jaksa riidellä koko ajan.
Munkin tapauksessa tuo yhteys on kadonnut kauan sitten ja olen lähtökuopissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä raivoat? Mä en ole sun kirjoituksia aiemmin kritisoinut, mutta tunnistan kyllä sun tyylin oikein hyvin. Mä en ole v
Semmoset psykoosit sitte sieltä🤣 Onhan sulla foliohattu tarpeeks tiiviisti? Mun tapoihin ei kuulu suoraan haukkua ja mollata ihmisiä, vaan yritän lähestyä kaikkea empatian kautta. Mä en ole kyseenalaistanut esim. teidän sänkypuuhia, et mitä siellä tapahtuu tai mitä siellä ei tapahdu. Sen mä jätän muille. Olen vaan yrittänyt penätä sultakin sitä ihmisläheisempää lähestymistä ja jotain muitakin tarinoita teidän pitkästä ja ilmeisen hyvinvoivasta suhteesta. Myöskään se, että alat aina ensimmäisenä keulimaan tuolla edellämainitulla, ei varmasti paljoa auta ihmisiä, jotka etsivät täällä ratkaisuja ongelmiinsa
Vierailija kirjoitti:
Mulla aika lailla samanlainen tilanne, vaikka olenkin mies. Puolison kanssa en vaan halua harrastaa seksiä tai mitään muutakaan läheisyyttä. Jokunen halaus silloin tällöin, mutta enempää en halua.
Jokunen vuosi sitten oli pitkä mustasukkaisuuskausi, jatkuvia syytöksiä, kyttäämistä, vahtaamista ym. Oli jopa asentanut vakoilulaitteita mun asuntoon, koska oli niin varma että mulla on muita. Mustasukkaisuus loppui kun loppuikin terapian avulla, mutta jäljelle jäi mun puolelta vihaa ja katkeruutta. En vaan voi antaa anteeksi tuota aikaa.
Puhuminen ei auta, jos yritän keskustella asioista mikä muo huolettaa tai askarruttaa, niin toinen jyrää nuo asiat täysin. Kääntää kaiken mun syyksi, oikeuttaa omaa huonoa käytöstä jollain tavalla, ja samaan hengenvetoon heittää ämpärikaupalla paskaa mun niskaan. En avaudu hänelle enää, koska ei ole mitään järkeä - mikään ei kuitenkaan muutu, ja en jaksa riidellä koko ajan.
Munkin
Parisuhderarapia voisi olla kokeilemisen arvoinen. Ammattilainen osaisi esim. oikeassa kohdassa vinkata sun vaimolle miten asioita kannattaisi lähestyä ja miten niistä puhua.
50. Ihan hieman pelottavaa käytöstä! Pidä huoli itsestäsi, kuulostaa äkkiseltään henkiseltä väkivallalta sun kumppanin käytös. En moralisoi päätöstäsi jatkaa suhteessa, mutta kyllä naisena itsellä menisi raja siinä, jos joku asentaisi vakoiluvehkeitä mun kotiin, mun turvapaikkaan. Homma päättyisi siihen.
Ap
Riitelettekö koskaan? Joku pappi ei edes suostunut vihkimään paria joka ei ollut koskaan riidellyt. Riitaan kuuluu myös sopiminen. Luulisi, että jos suhde on tärkeä niin siitä riidasta selviää miten kommunikoitte tai ette kommunikoi ollenkaan ja sitten tehdään sovinto ja jostakin on syntynyt myös 'käsite' sovintoseksi.
Vääriä riidan aiheita ovat mielestäni kuitenkin väkivalta ja liika alkoholin käyttö suhteessa koska nämä ovat todella vaikeita juttuja joita ei helpolla sovita ja saattavat tuhota koko parisuhteen. Ehkä rahakaan ei sovi riidan aiheeksi? Mistä voisi riidellä niin että riita olisi rakentava ja toisi esille sen että parin osapuolet pystyvät kommunikoimaan toistensa kanssa.
Mykkäkoululla reagointi on aivan järkyttävää... onko se jotain riidan jatkamista, tilanteen jäädyttämistä joksikin status quoksi vai hirvittävää henkistä väkivaltaa, idioottimasta kiukuttelua - vai siis mitä?
Pian ap käy se klassinen. Jossain illan vietossa joku mies on kuuntelevinaan (pillun toivossa tietty) ja kertoo just sen mitä ap haluaa kuulla. Sitten kastuu vako ja syntyy emotiaalinen yhteys. Sen jälkeen eräs toinen yhteys.
Vikaa etsitään sitten luonnollisesti omasta miehestä. Näin se menee ja tulee menemään.
Vierailija kirjoitti:
Pian ap käy se klassinen. Jossain illan vietossa joku mies on kuuntelevinaan (pillun toivossa tietty) ja kertoo just sen mitä ap haluaa kuulla. Sitten kastuu vako ja syntyy emotiaalinen yhteys. Sen jälkeen eräs toinen yhteys.
Vikaa etsitään sitten luonnollisesti omasta miehestä. Näin se menee ja tulee menemään.
Tuotahan se on. Avainsanat ovat "sen mitä AP haluaa kuulla". Mutta jo ennen sitä pimppi on tehnyt päätöksen, ja se ratkaisee.
55 j 56. Jokainen toki toimii kuten parhaaksi näkee. Mä en tuomitse ketään. Ihmisillä on niin erilaisia elämäntilanteita, että jokaisella on oikeus valita polkunsa sen hetkisillä taidoillaan.
Mutta itselle lojaalius on (ehkä vähän liiankin) iso arvo ja ei tulisi mieleenkään suhteessa ollessa lähteä pettämään. Arvostan miestäni tosi paljon ja hän ansaitsee vain ja ainoastaan parasta kohtelua ja parhaita ihmisiä ympärilleen.
Mutta eroaminen, se on ehkä tässä se seuraava askel. Jään sitten loppuiäksi yksin tai en, olen valmis ottamaan riskin. Uskon vahvasti, että universumilla on mulle suunnitelma, kun vaan seuraan sydäntäni ja olen rehellinen niin itselleni kuin muillekin.
Vierailija kirjoitti:
55 j 56. Jokainen toki toimii kuten parhaaksi näkee. Mä en tuomitse ketään. Ihmisillä on niin erilaisia elämäntilanteita, että jokaisella on oikeus valita polkunsa sen hetkisillä taidoillaan.
Mutta itselle lojaalius on (ehkä vähän liiankin) iso arvo ja ei tulisi mieleenkään suhteessa ollessa lähteä pettämään. Arvostan miestäni tosi paljon ja hän ansaitsee vain ja ainoastaan parasta kohtelua ja parhaita ihmisiä ympärilleen.
Mutta eroaminen, se on ehkä tässä se seuraava askel. Jään sitten loppuiäksi yksin tai en, olen valmis ottamaan riskin. Uskon vahvasti, että universumilla on mulle suunnitelma, kun vaan seuraan sydäntäni ja olen rehellinen niin itselleni kuin muillekin.
Vahvaa lapsenuskoa. Ei ole mitään suunnitelmaa kenelläkään sinulle, olit sitten rehellinen tai et, kuuntelit sydäntäsi vai ei. Ei ole suunnitelmaa. On vain elämää.
Itselläni (mies) sama tilanne, pidän rinnalla salaisesti 10v nuorempaa "tyttöystävää", mikä ratkaisi omalta osaltani asian.
m50
Vierailija kirjoitti:
Mikäs siinä sitten, jos ei enää halua jatkaa suhdetta. Kannattaa kuitenkin tarkkaan analysoida ensin, että mitkä seikat tähän on johtaneet. Mitä haluat elämältä. Mitä miehesi haluaa. Mitkä asiat elämässäsi muuttuvat parempaan suuntaan ja mitkä huonompaan suuntaan. Ratkeavatko oman elämäsi ongelmat kumppania vaihtamalla. Kaipaatko jotain elämänmuutosta. Parantaisiko joku muutos kumppanissa sinun oloasi. Ei pidä ajatella, etteikö kumppani olisi myös valmis johonkin muutokseen. Ehkä hän on valmis tekemään paljonkin liittonne eteen.
Olen itse kerran eronnut ja pohdin näitä kysymyksiä. Silloin oli selkeä vastaus, että erossa oli enemmän hyviä puolia ja elämäni muuttuisi paremmaksi ja olin oikeassa. Nykyisessäkin liitossa on ollut ongelmia, mutta olen kokenut, ettei minun asiani muuttuisi erolla paremmaksi. Niinpä en ole ollut lainkaan kiinnostunut erosta vaan olen halunnut tehdä töitä, jotta suhde paranee ja siinäkin olen onnistunut puhumalla ja selvittämällä ongelmia. Ollaan pystytty muuttamaan monia asioita, ja sen myötä olen kokenut, että minä olen kumppanilleni tärkeä ja hän on kokenut samoin.
Vierailija kirjoitti:
25. Juu kuten aloituksessa kerroin, libido on meillä molemmilla kunnossa. Tänäänkin on panettanut aamusta asti, mutta ei tuo oma kumppani. Hänen seurassa tulee sisko-veli-kaveri fiilis, keho vähän jännittyy ja tekee mieli pysyä kontrollissa ja etäällä. Kyse ei siis ole tässä mistään fysiologisesta haluttomuuden ongelmasta.
Jotkut tuntemattomat miehet saattavat saada mussa aikaan tosi voimakkaan halun aallon,
En sanoisi että kyseessä on emotionaalisen yhteyden puute, joka hoituisi puhumalla, jos täysin tuntematon saa halut hyrräämään. Vaikuttaa että olet vaan kyllästynyt puolisoosi seksuaalisesti. Toki asioiden jakaminen voi olla hyvinkin kiihottavaa etenkin tietyille seksuaalisuustyypeille, mutta en usko, että sillä enää pääsee sisko ja veli -fiiliksestä eroon.
Väitän että omaan puolisoon kyllästymisellä ja vieraista innostumisella on biologinen pohja ja tarkoitus. Nimittäin, jos nainen tekee lapset vain yhden miehen kanssa, niin hän ikäänkuin "laittaa kaikki munat samaan koriin" sillä kaikki lapset omaavat samat geenit. Joskus vuonna kivikausi tuo saattoi olla kohtalokasta, tauti tuli ja tappoi kaikki. Nykyäänkin tiedän tapauksen jossa pariskunnan geenit altistivat jollekin sairaudelle, niin että nainen sai useita keskenmenoja, yksi lapsi kuoli muutaman päivän iässä ja ainoa joka eli pidempään kuoli jotain viisitoistakesäisenä. Eli huonosti yhteen sopivat geenit.
Sen sijaan nainen joka ei pihtaa pimperoaan vaan antaa vieraankin nusauttaa takaa lapsilleen laajemman geenikartan, ja paremmat mahdollisuudet selvitä taudeista, ainakin jotkut heistä. Nainen ikäänkuin varmistaa sen että edes joku lapsista selviää aikuisikään jatkamaan sukua. Tämä saattoi olla kivikaudella sananmukaisesti koko heimokunnan elämän ja kuoleman kysymys.
Vuosituhansien ja kymmenientuhansien kuluessa luonnonvalinnassa selvisivat parhaiten naiset jotka kyllästyivät vakioukkoihinsa ja kävivät välillä hakemassa virkeämpää siementä muualta.