Jo 36-vuotias on iäkäs ensisynnyttäjä.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
miksi tämä fakta kiukuttaa naisia?
Miten niin kiukuttaa? Kaikki tuon tietävät. Ei ole uutta tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö tästä yllättyä?
t. 43-vuotias ensisynnyttäjä ja toinen 44-vuotiaana
Kaksi ensisynnytystä. Aikamoinen suoritus.
Ehkä nainen tarkoitti synnyttäneen kuopuksensa tähän maailmaan ollessaan 44v. Tarkennan vielä, kun äiti ollut 44v, ei vauva ollut syntyessään 44v.
Tai sitten kertoi toisesta, joka synnyttänyt esikoisensa 44v. Arvelisin, että on samasa henkilöstä kyse.
Onko muuta näsäviisasteltavaa? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? On todella iäkäs ja on ollut iät ja ajat. Jo 37v pääsee lapsivesitutkimukseen downin syndrooman pois sulkemiseksi. Riski on jo suuri.
No ei pääse....
Kyllä ainakin silloin pääsi, kun itse synnytin. Itse synnytin nuorena, mutta 37v pääsi lapsivesitutkimukseen. Näin luki kaikissa oppaissa.
Nykyään kukaan ei pääse suoraan lapsivesitutkimukseen. Vaan ensin on niskapoimu ultra + seerumi seula verikoe. Jos niissä jää kiinni on seuraavana NIPT-verikoe. Jos NIPT on positiivinen tulos varmistetaan vielä lapsivesi tutkimuksella. 40-vuotiaat ja sitä vanhemmat pääsee suoraan tuohon NIPT verikokeeseen. Muut käy ensin tuon seerumi seulan.
Ååt vanha kaappihåmå. Sullahan ån tuttölapsi. Isä et åle ållut.
Haluatko samaa hänelle, mitä ååt itse elänyt ja tehnyt suhteissasi. Paina se tunteettåmaan kallååsi.
Ådota.
Vierailija kirjoitti:
Jos hankitte lapse vasta vanhoina älkää odotatko, että vanhempanne auttavat lastenhoidossa. Olen 71 v ja kuopukseni hankki lapset nelikymppisenä ja monta peräkkäin, nyt sitten odottavat, että menen joka välissä apuun. Noup, minulla on ikää jo sen verran, etten jaksa pikkulasten hoitamista.
Eipä minun vanhempani pystyneet juuri auttamaan nuorempanakaan, koska kävivät täysipäiväisesti töissä. Ei kai kukaan tee lapsia sillä ajatuksella, että isovanhemmat hoitaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi tämä fakta kiukuttaa naisia?
Miksi tulkitset että kiukuttaa?
Aloittaja oli miettinyt tuon kiukuttelu lauseen jo valmiiksi siinä vaiheessa, kun aloitti tämän ketjun. Suurin osa vastauksista on myös hänen omia kirjoittamiaan.
Kyllä ainakin minun suvun naiset ovat jo ennen vanhaan lisääntyneet sekä vanhana että nuorena. Miksi näitä vanhoja äitejä ei ole arvosteltu? Miksi se on jotenkin paheksuttava asia, jos synnyttää ensimmäisen vanhempana, mutta on ok, jos on synnyttänyt ensimmäisen 17v ja viimeisen 43v?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? On todella iäkäs ja on ollut iät ja ajat. Jo 37v pääsee lapsivesitutkimukseen downin syndrooman pois sulkemiseksi. Riski on jo suuri.
No ei pääse....
Kyllä ainakin silloin pääsi, kun itse synnytin. Itse synnytin nuorena, mutta 37v pääsi lapsivesitutkimukseen. Näin luki kaikissa oppaissa.
Nykyään kukaan ei pääse suoraan lapsivesitutkimukseen. Vaan ensin on niskapoimu ultra + seerumi seula verikoe. Jos niissä jää kiinni on seuraavana NIPT-verikoe. Jos NIPT on positiivinen tulos varmistetaan vielä lapsivesi tutkimuksella. 40-vuotiaat ja sitä vanhemmat pääsee suoraan tuohon NIPT verikokeeseen. Muut käy ensin tuon seerumi seulan.
Paitsi varsinais-suomessa ja Satakunnassa jossa kaikki pääsee suoraan NIPT kokeeseen halutessaan. Eli yhdistelmäverikoe/ niskapoimu-ultraa ei ole enää. Ultra toki on ja katsotaan että niska näyttää normaalilta mutta ei sitä mitata edes.
Niin. Naisella on 20 vuoden aikaikkuna lastenhankintaan. Tai ehkä jopa 30 vuoden. Aikajanalle mahtuu monen ikäistä synnyttäjää. Ensisynnyttäjyysikä on varmaan oleellinen asia, jos haluaa saada useamman lapsen, mutta muuten ei järin ihmeellinen juttu. Tsemppiä kaikenikäisille äideille ja isille myös!
Tuollainen vanhojen äitien paheksunta oikeasti saattaa vaikuttaa päätöksiin ja vähentää syntyvyyttä. Mullekin iski vauvakuume vasta 35-vuotiaana. Mutta sisarukseni puoliso ja koko hänen sukunsa oli nuoria äitejä, jotka ihaili nuoria äitejä ja paheksui vanhoja, niin en sitten kehdannut enää 35-vuotiaana alkaa lapsia hankkimaan. Ilmoitin olevani vapaaehtoisesti lapseton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei pääse....
Myös yli 4-kymppisille tehdään tuo normaali seula ainakin HUS:Issa. NIPT, jos on jotain epäilyttävää.
ensimmäinen ja viimeinen, vauva tuli 44 v, sektiolla, hienosti meni. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei pääse....
Myös yli 4-k
istukkanäyte ja se oli ok
Ei ole kukaan ottanut kantaa, että mitäs väliä sillä on, jos onkin iäkäs ensisynnyttäjä? Eikö pitäisi olla onnellinen, että tulee niitä lapsia edes jossain iässä, kun syntyvyysluvut laahaavat ennätysalhaalla?
Eikä se synnytys ole tosiaankaan mikään missikilpailu, jossa pitää olla nuori ja kaunis.
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen vanhojen äitien paheksunta oikeasti saattaa vaikuttaa päätöksiin ja vähentää syntyvyyttä. Mullekin iski vauvakuume vasta 35-vuotiaana. Mutta sisarukseni puoliso ja koko hänen sukunsa oli nuoria äitejä, jotka ihaili nuoria äitejä ja paheksui vanhoja, niin en sitten kehdannut enää 35-vuotiaana alkaa lapsia hankkimaan. Ilmoitin olevani vapaaehtoisesti lapseton.
Ei jestas. Ihanko oikeasti joku tukee elämän suurimmat päätökset sen perusteella, mitä sukulaiset ajattelee? Kasvata nyt vähän selkärankaa hyvä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Saat syyttää itseäsi. Oman elämän asioista päätetään itse. Muilla ei ole sanomista.
Vierailija kirjoitti:
Jos hankitte lapse vasta vanhoina älkää odotatko, että vanhempanne auttavat lastenhoidossa. Olen 71 v ja kuopukseni hankki lapset nelikymppisenä ja monta peräkkäin, nyt sitten odottavat, että menen joka välissä apuun. Noup, minulla on ikää jo sen verran, etten jaksa pikkulasten hoitamista.
Kannattaako sitä odottaa nykyään muutenkaan kun oletetaan, että kukin hoitaa lapsensa täysin yksin? Isovanhemmat haluavat viettää leppoisia eläkepäiviä ilman lapsenlapsia. Yhteisöllisyys on jo länsimaissa kuollut ja kuopattu. Eikä kovin moni niitä lapsia viitsi enää tehdäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei pääse....
Pitäisi olla samat palvelut kaikille.
Itseä alkoi kiinnostaa lasten tekeminen vasta 34-vuotiaana. Mutta jätin sitten kokonaan tekemättä, kun av-palstan mukaan olin liian vanha.