Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: "Feminismi aiheutti vain ahdistusta" - Yhä useampi nainen haluaa kotiäidiksi

Vierailija
02.06.2024 |

https://svenska.yle.fi/a/7-10057814

Nea ja Tommi elävät perinteistä perhe-elämää missä nainen hoitaa kodin/lapset ja mahdollistaa miehen keskittymisen työntekoon. Yhä useampi nainen on kiinnostunut "tradwife" roolista eli perinteisestä naisen roolista. Nea mainitsee että hänen syynsä tähän oli että feminismi aiheutti vain vihaa, surua ja mustan maailmankuvan. Nyt hän on paljon onnellisempi perinteisessä roolissa.

Kommentit (746)

Vierailija
241/746 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten kun mies vaihtaa nuorempaan, jää kotiäiti puille paljaille. Ei ole säästöjä, ei kertynyttä eläkettä. Miehellä tilit pullistelee rahaa ja kiva viihdyttää uutta tyttöystävää.

Tää on tällainen myytti, jota viljellään vauva-palstalla. Ne kotiäitiperheet on usein sellaisia yhteenhioutuneita tiimejä, joissa toinen tekee töitä kodin ulkopuolella ja toinen sitten hoitaa mukulat ja elintarvikehuollon (tosin mun mies tekee mielellään ruokaa) jne. Nämä asiat on usein puhuttu, ainakin suurin piirtein, jo ennen niitä lapsia. Monella kotiäidillä on myös joku pieni sivubisnes tai tekee joitakin tunteja silloin tällöin töitä tai opiskelee. Ja sitten kun lapset on koulussa, niin sitten töihin. Eläkettä voi säästää itsekin, ei me varmaan kukaan mitään eläkettä valtiolta saada, kun se aika koittaa. Ei ole maksajia. Ja jos nyt se ero sitten tulisikin, niin kai ositus tehdään, niin kuin ennenkin. 

Vierailija
242/746 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feminismi ja kotiäitiys eivät ole toisiaan pois sulkevia asioita.

Itse olen vanhemman polven feministi, ja aina kannattanut valinnan mahdollisuutta. Sitä että jokainen (sukupuolesta riippumatta) voi valita itselleen parhaat ratkaisut.

Itse olen ollut kotiäitinä, sillä siihen oli mahdollisuus ja haluisin valita kotiäitiyden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/746 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva jaksaa enää taistella feminismin puolesta. Koko länsimaailma on nykyään konservatiivisempi kuin 20v sitten. Idässä ja Afrikassa ollaan aina oltu konservatiivisia. 

Moni on myös kristitty, jossa nainen on miehen apuri - ei erillinen olio.

Vierailija
244/746 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten kun mies vaihtaa nuorempaan, jää kotiäiti puille paljaille. Ei ole säästöjä, ei kertynyttä eläkettä. Miehellä tilit pullistelee rahaa ja kiva viihdyttää uutta tyttöystävää.

Tää on tällainen myytti, jota viljellään vauva-palstalla. Ne kotiäitiperheet on usein sellaisia yhteenhioutuneita tiimejä, joissa toinen tekee töitä kodin ulkopuolella ja toinen sitten hoitaa mukulat ja elintarvikehuollon (tosin mun mies tekee mielellään ruokaa) jne. Nämä asiat on usein puhuttu, ainakin suurin piirtein, jo ennen niitä lapsia. Monella kotiäidillä on myös joku pieni sivubisnes tai tekee joitakin tunteja silloin tällöin töitä tai opiskelee. Ja sitten kun lapset on koulussa, niin sitten töihin. Eläkettä voi säästää itsekin, ei me varmaan kukaan mitään eläkettä valtiolta saada, kun se aika koittaa. Ei ole maksajia. Ja jos nyt se ero sitten tulisikin,

Jos on ollut kotona yli kymmenen vuotta, niin työpaikan löytyminen on vaikeaa. Koulutuksen vanhentumisen lisäksi ongelmia tuo ikä.

Vierailija
245/746 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lapsesikin jolle elämäsi omistit, aikuisena pitää harvoin yhteyttä ja käy vain jouluisin luonasi -jos ehtii. 

Vierailija
246/746 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perinteisessä perheessä mennään naimisiin ja vaimolle jää puolet erotilanteessa.

Luultavasti yhden ihmisen tuloilla ei mitään huomattavaa omaisuutta kerrytetä, kun on lapsiakin elätettävänä, jaettavaa tuskin siis paljoa on. Ilman työkokemusta tämä nainen jää kelaelätiksi ja kaikki miehet ja naiset, jotka käyvät töissä saavat tämänkin elättää.

Vierailija
247/746 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia syntyy koko ajan vähemmän, eli eipä tämä sometrendi todellisuudessa näy yhtään missään. Aina on ollut naisia, jotka haluavat kotiäidiksi. Nyt siitäkin yritetään tehdä joku "uusi ilmiö", jotta tietyt influensserit saisivat enemmän huomiota omille kaupallisille yhteistöilleen ja kuppaisille verkkokursseilleen.

Tämä. Itse olin kotiäiti, kunnes nuorin meni kouluun. Ällöttää ajatellakin, että olisin joku tradwife, vastenmielinen sana. Kotiäitinä aina itseäni ajattelen. 

Vierailija
248/746 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä on miehiä, jotka maksavat mukisematta koko perheelle hyvän elintason?

Enemminkin kysyisin, että mistä ihmeestä te jotkut aina löydätte miehiä jotka eivät tee noin? Sellaisia saa toden teolla etsiä. Alle kolmekymppisissä sellaisia voi nykyään olla, mutta vanhemmissa ei niinkään. Jotain järkeä ja suhteellisuudentajua tuohon jatkuvaan miesvihaan.

Hyvä elintaso on suhteellinen käsite, mutta aina se vaatii kuitenkin rahaa. Palkat ovat Suomessa hintatasoon nähden alhaisia, joten mitään kummoista ei voi eikä saa olettaa.

Olen kuusikymppinen enkä ole elämäni aikana tavannut kuin yhden naisen, joka jäi kotiäidiksi. Lasten kasvettua hän teki pientä harrastusluontoista osa-aikatyötä, josta sai palkkaa. Hänellä oli yliopistotutkinto. 

Äitini ikäluokka eli yli 8-kymppiset ovat

Minä olen viisikymppinen ja olen ollut kotiäiti. Tuttavapiirissä on myös aika monta kotiäitiä, jotkut kauan kotona, toiset sitten vähän vähemmän aikaa. Suurin osa kuitenkin aina siihen saakka, kun lapsi täytti kolme. 

Vierailija
249/746 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten onnistuisi esim. bussikuskimiehen tai palomiehen palkalla maksaa asunto, elättää vaimo ja lapset ja maksaa vakuutukset sekä vaimon eläkerahasto? Nyt hei jotain järkeä tuohon haihatteluun, vaikka löytyisikin nainen jolla ei urasuunnitelmia. Sitten kun lapset on omillaan, niin mitä se vailla työkokemusta ollut vaimo sitten tekee, riittääkö kaikille hanttihommia?

Suomessa naiset ovat miehiä korkeammin koulutettuja, joten olisi täysin resurssien tuhlaamista vetää naiset pois työmarkkinoilta.

Vierailija
250/746 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidon tuella alle kolmevuotiasta lasta hoitava ei ole kotiäiti. Kotiäidille ei yhteiskunta maksa lasten kotihoitoa.

Vierailija
251/746 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on tällainen myytti, jota viljellään vauva-palstalla. Ne kotiäitiperheet on usein sellaisia yhteenhioutuneita tiimejä, joissa toinen tekee töitä kodin ulkopuolella ja toinen sitten hoitaa mukulat ja elintarvikehuollon (tosin mun mies tekee mielellään ruokaa) jne. Nämä asiat on usein puhuttu, ainakin suurin piirtein, jo ennen niitä lapsia. Monella kotiäidillä on myös joku pieni sivubisnes tai tekee joitakin tunteja silloin tällöin töitä tai opiskelee. Ja sitten kun lapset on koulussa, niin sitten töihin. Eläkettä voi säästää itsekin, ei me varmaan kukaan mitään eläkettä valtiolta saada, kun se aika koittaa. E

Voi olla. Mutta voi olla, että elämässä tulee vastoinkäymisiä, vaikka et olisikaan kotiäiti. Vaikka uljaasti huolehtisitkin vain itsestäsi, etkä koskaan tukeutuisi kehenkään muuhun. Kaikenlaista sattuu. Minua se työelämä odotti kiltisti. Olen opiskellutkin vähän lisää. Elämän ehdottomasti parhaat vuodet olivat kuitenkin ne vuodet lasten kanssa kotona. Olen usein kiittänyt miestäni, että tehtiin tämä valinta. Rahat oli usein vähissä, mutta elämä oli merkityksellistä. Työelämä on ollut ihan ok, mutta ei samaa tärkeydessä lähellekään. 

Vierailija
252/746 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä haukutaan naiset ja niiden kykyä päättää asioista. Väitetään, että naiset on tuhonneet sairaanhoidon ja opetuksen, mutta osaa ne miehetkin nuo asiat ja vielä järeämmät kautta. 

Vai mitä mieltä esim afganistanista, jossa vain miehet on äänessä ja miehet yksin päättää kaikesta. On varmaan pasta miesten ihanne valtio🙂

Ei ole naiset pilaamassa opetusta, kun eivät pääse itsekään kouluun, eivätkä pilaa sairaanhoitokaan, kun ovat äänettöminä rätit päässä kotona.

Ketähän ne miehet tuolla syyttää, kun kaikki on päin persettä, kun ei voi naisia ja feministejä syyttää 🤔

No naisen syyttäjän sielläkin silti varmaan kaikki on. Ihan vaan sen takia, kun kerran ovat naisia...

Kaikki ne maat joissa naisilla ei ole sananvaltaa, vaan vain miehet hallitsee ja päättää kaikista asioista ovat yleensä pohjasakkaa. Pelkkää kidutusta ja terror"ismia.

Vaikka sehän se on palstamiehen unelma.

Vierailija
253/746 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotihoidon tuella alle kolmevuotiasta lasta hoitava ei ole kotiäiti. Kotiäidille ei yhteiskunta maksa lasten kotihoitoa.

Jos olet äiti ja hoidat lastasi kotona, olet kotiäiti. 

Vierailija
254/746 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikimaailmassa suostuisi tekemään lapsia miehelle, joka ei suostuisi automaattisesti siihen, että hän miehenä on perheen elatuksesta pääasiallisessa vastuussa niin kauan kuin perheessä on alle kouluikäisiä lapsia. Kannattaa naiset valita, asiasta pitää keskustella etukäteen. Jos toisella ei ole elatushaluja, kannattaa miettiä onko sellaisen miehen kanssa järkeä tehdä lapsia.

Sitten saa todennäköisesti olla ilman lapsia. Moni mies sanoo, että kantaa vastuuta, mutta kun lapset on syntyneet, mielipide muuttuu. Monesti kyse on siitä, että yhden tuloilla ei perhettä elätetä. Se valkenee vasta sitten, kun lapset on syntyneet.

Aika munaton mies on jos lupaa toista ja tekee toista. Sellaisiakaan ei pidä valita. Pitää ottaa huomioon myös se, että vaikka kaikki menisi hyvin, nainen ottaa raskautuessaan terveyd

Ei mies voi rahaksi muuttua. Sori siitä, mutta suurin osa miehistä ei tienaa niin hyvin, että voisi elättää yksin koko perhettä siihen asti kun lapsi on koululainen. Jos mennään siihen, että vain varakkaat miehet lisääntyvät, syntyvyys laskee uuteen pohjalukemaan.

Harva lapsi kouluikään saakka muutenkaan on äidin tississä kiinni.

Vierailija
255/746 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten onnistuisi esim. bussikuskimiehen tai palomiehen palkalla maksaa asunto, elättää vaimo ja lapset ja maksaa vakuutukset sekä vaimon eläkerahasto? Nyt hei jotain järkeä tuohon haihatteluun, vaikka löytyisikin nainen jolla ei urasuunnitelmia. Sitten kun lapset on omillaan, niin mitä se vailla työkokemusta ollut vaimo sitten tekee, riittääkö kaikille hanttihommia?

Suomessa naiset ovat miehiä korkeammin koulutettuja, joten olisi täysin resurssien tuhlaamista vetää naiset pois työmarkkinoilta.

nimenomaan vain korkeammin koulutettuja, työelämässä se ei sitten enää näykkään tulkoksena.

Vierailija
256/746 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo Nea siis entinen kaupungissa asunut feministi "bosslady" joka paloi loppuun. Nyt on löytänyt taas onnelisuuden perintiesessä naisen roolissa.

Bosslady ei ole sama kuin feminismi. Feminismi on termi tasa-arvolle.

Vierailija
257/746 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellisuus: miehet ei halua maksaa edes omaa osuuttaan lasten elatuksesta.

Mistä löytyy miehiä, jotka haluaa kustantaa sekä lasten että vaimon elinkustannukset, kun jo puolet omien lasten menoistakin on liikaa?

Suomesta? Meillä on ollut aina yhteinen budjetti, vaimo on ollut pitkään vain kotona ja nyt töissä, mutta murto-osa palkalla minuun verrattuna.

Vierailija
258/746 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Feminismi ja kotiäitiys eivät ole toisiaan pois sulkevia asioita.

Itse olen vanhemman polven feministi, ja aina kannattanut valinnan mahdollisuutta. Sitä että jokainen (sukupuolesta riippumatta) voi valita itselleen parhaat ratkaisut.

Itse olen ollut kotiäitinä, sillä siihen oli mahdollisuus ja haluisin valita kotiäitiyden.

Vanhan polven feminismi oli vielä ihan järkevää. Nykyiset feministit voidaan pistää enemmän mielenterveyspotilaisiin

Vierailija
259/746 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva jaksaa enää taistella feminismin puolesta. Koko länsimaailma on nykyään konservatiivisempi kuin 20v sitten. Idässä ja Afrikassa ollaan aina oltu konservatiivisia. 

Moni on myös kristitty, jossa nainen on miehen apuri - ei erillinen olio.

Feminismi on tehnyt tästä maasta konservatiivisen (poislukien uskonto ja seksi)

Vierailija
260/746 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä haukutaan naiset ja niiden kykyä päättää asioista. Väitetään, että naiset on tuhonneet sairaanhoidon ja opetuksen, mutta osaa ne miehetkin nuo asiat ja vielä järeämmät kautta. 

Vai mitä mieltä esim afganistanista, jossa vain miehet on äänessä ja miehet yksin päättää kaikesta. On varmaan pasta miesten ihanne valtio🙂

Ei ole naiset pilaamassa opetusta, kun eivät pääse itsekään kouluun, eivätkä pilaa sairaanhoitokaan, kun ovat äänettöminä rätit päässä kotona.

Ketähän ne miehet tuolla syyttää, kun kaikki on päin persettä, kun ei voi naisia ja feministejä syyttää 🤔

No naisen syyttäjän sielläkin silti varmaan kaikki on. Ihan vaan sen takia, kun kerran ovat naisia...

Kaikki ne maat joissa naisilla ei ole sananvaltaa, vaan vain miehet hallitsee ja päättää kaikista asioista ovat yleensä pohjasakkaa. Pelkkää kidutusta ja terror"ismia.

Vaikka sehän se on pals

Feministithän haluaisi maamme täyteen juuri noita afgaaneja kuutturinsa kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän