Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka ja kuinka paljon auttaa nuorta muutossa?

Vierailija
02.06.2024 |

Esikoisemme on muuttamassa elokuussa omaan asuntoon (samassa kaupungissa). 

Olemme jo luvanneet auttaa sekä taloudellisesti, että huonekalujen kuljettamisessa. Miten mielestänne on parasta toimia niin, että samalla antaa lapsensa huolehtia ja päättää asioista itse, ilman liiallista vanhempien ohjailua, mutta samalla tukea järkeviä valintoja, kestävää kehitystä ja eettistä harkintaa ostoissa?

Pelkän könttäsumman siirtäminen nuoren tilille muuttoa varten ei ole vaihtoehto, koska en halua maksaa lahjaveroa turhaan. Eikä asian kiertäminen antamalla käteistä, koska nuori halunnee ostaa monia asioita verkosta.

Paljon ollaan asiasta nuoren kanssa (kun muutto varmistui) juteltu ja tavallaan mitään ongelmaa ei ole. Hänellä on järkeviä ajatuksia ja pitkälti samanlaisia ajatuksia kuluttamisesta kuin itselläni. Eli vaikka rahaa olisi valtavasti käytettävissä, hän kuitenkin valitsisi huolella, hyödyntäisi kierrätystä ja välttäisi kertakäyttö halpatuotantoa.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen ensiasuntoon pidä riesakseen hankkia mitään ikuisuusklassikoita. Nuorena muutetaan usein ja turha tavara tekee sen vaikeaksi. 

Samaa mieltä. Tytön asunto on myös niin pieni, että sinne ei mahdu mitään isoa ruokapöytää tai sohvaa. Tämä on juuri niitä järkeviä valintoja, joita toivon nuoren tekevän. Jostain yksittäisestä klassikohuoenkalusta (käytettynä mieluiten) on kyllä ollut puhetta.

Ap

Vierailija
22/44 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onko teillä varaa ostaa Muuramea, Lundiaa tai Artekkia. Valaisimet Innolux. Noissa pysyy arvo ja ovat laadukkaita. 

Saa edes vähän rahaa niistä torissa ja voi sitten hankkia mieleisensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksen perusteella tärkein hankinta olisi office paketti nuoren tietokoneelle. Voisi huolehtiva vanhempi lähettää exel taulukoita, word dokumentteja ja power point esityksiä miten nuoren elää ja kasvaa, toki samaa pakettia voisi hyödyntää myös sitten opiskelussa jahka ohjailulta ehtii.

Ehkä aloitukseni tosiaan on turha, sillä voisin kuvitella, että lapseni lähettäisi (ja on jotain linkkejä lähettäntykin) siitä, miten elämää tulee elää. Oli aivan järkyttynyt, kun isänsä suunnitteli jonkun pikkutavaran ostamista Temusta. Melkoinen saarna siitä tuli.

Ap

Hyvä, jos lapsenne on lähtökohdistaan huolimatta kasvanut fiksuksi ja ajattelukykyiseksi nuoreksi aikuiseksi. Mieti, jos hänestä olisi tullut samanlaista vajaaälyistä valkoroskaa kuin vanhemmistaan, ei sekään kivalta tuntuisi.

Vierailija
24/44 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ostamisen maksaminen noin vaikeaa voi olla.

Ja vastaus, että tue niin paljon kuin pystyt. 

Lisäksi aikuista lastakin saa vanhempi elättää lain mukaan. Etteköhän jotenkin onnistu laskuja maksamaan.

Vierailija
25/44 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me menim.e aikpinaan äitini kanssa huonekalukauppaan. Lisäksi vanhempani maksoivat sähkölaskujani yms. Se on ihan sallittua.

Vierailija
26/44 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap nyt on Porvoosta, mutta häntä lukuunottamatta en ymmärrä mitä muuta apua poismuuttava tarvitsee, kuin jonkun pitämään ovea auki. 

Kyllä kakarat hiukan muutakin apua tarvitsevat ja jos eivät tarvitsekaan, on sitä silti kiva saada.

Vierailija
27/44 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei veroa mene kuin vasta jonkun 5000€ jälkeen joten tuskin muutto nyt niin paljoa maksaa. 

Tottakai lasta pitää auttaa niin paljon kuin pystyyy.  Me ostimme huonekalut ja kodintavarat lapselle sillä eihän nuorella opiskelialla ole raahaa.  

Kyllä ne siivet sitten jossainvaiheessa lähtee niillä itsellään kantamaan ja auttamisen kulttuuri kannattaa siirtää. Eli autatte kykyjenne ja varojenne mukaan.

Vierailija
28/44 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi avaa suunsa hän puhuu kodistaan. Lapsen muuttaessa ekaan omaan kotiinsa luotetaan siihen mitä on kasvatuksellaan periyttänyt. 

Vierailija
29/44 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljetimme tavarat 150km päähän ja kävimme Ikeassa ostoksilla. Tyttö sai budjetin millä ostaa perus keittiökamat ja tilata sohvan. Loput hän diilasi käytettyinä sisaruksiltaan. 

Hän päätti, me maksoimme. Summa oli lopulta pieni. Itse sitten hankki loput

Vierailija
30/44 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuljetimme tavarat 150km päähän ja kävimme Ikeassa ostoksilla. Tyttö sai budjetin millä ostaa perus keittiökamat ja tilata sohvan. Loput hän diilasi käytettyinä sisaruksiltaan. 

Hän päätti, me maksoimme. Summa oli lopulta pieni. Itse sitten hankki loput

Diilasi? Tiedätkö sä edes mitä se sana tarkoittaa?

Vierailija
31/44 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auta niin paljon kuin pystyt. Ja verkostahan se nuori voi itse valita tuotteita ja sinä voit ne helposti tilata ja maksaa. En näe tässä mitään ongelmaa.

Itse autan myös käymällä vähintään parin viikon välein nuoren kanssa ruokakaupassa ja maksamalla siellä kaikki ostokset. Saa silloin täytellä kaapit ja pesuaineet ja hygieniatuotteet yms. Maksan myös sähkö- ja vesilaskun. Hän maksaa itse sitten, kun saa enemmän tuloja.

Vierailija
32/44 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret on niin erilaisia. Mun poika muutti viime vuonna opiskelupaikkakunnalleen. Hänelle kelpasi mun vanha opiskelijayksiön klaffipöytä ja tätinsä tuomat tuolit. Samoin minä ja täti ostettiin keirtiötarvikkeet hänelle. Sänky ostettiin uutena, on kiva, että meille jäi kunnon sänky vierailujansa varten. Päiväpeiton valitsi itse.

Tyttö on jo nyt lukiolaisena ilmoittanut, että hänelle ei sitten kelpaa muiden ostamat, hän valitsee itse.

Muutossa autettiin tietysti. Mutta kaikki riippuu nuoen luonteesta ja tyylistä kuitenkin.

Vierailija
33/44 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menette yhdessä kalusteostoksille ja nuori valitsee, sinä maksat.

Vierailija
34/44 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika. Kun itse muutin omaan asuntoon, mukana oli vain vaatteet, tv ja lainapatja. Tarpeelliset huonekalut kävin ostamassa huonekaluliikkeestä ja ne kuljetettiin kotiin. Vähitellen hankin muutakin tarpeellista, kuten astiat, pyyhkeet ja lakanat. Opiskelin vielä siinä vaiheessa ja kävin samalla töissä, joten ihan omista rahoista meni kaikki vuokria sun muita myöden. Ei ollut ongelma. Onko Porvoossa noin avutonta, kuten ap:lla näyttää olevan.

Vierailija
35/44 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Anna nuoren itse hoitaa  pääse? 

Kyllä  siinä ensimmäisessä muutossa on syytä auttaa mahdollisimman paljon. Ei suurella rahalla tsi miksei, jos sitä pätäkkää on! Kukin kykyjensä mukssn.

Vierailija
36/44 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä ongelma on tuoss verkko-ostamisessa? Lapsesi pistää haluamansa tuotteet ostoskoriin ja sinä hoidat sen kassaosuuden. Tosin ne tulee sinun nimiisi ne ostokset, kun käytetään sinun maksuvälineitäsi. Suosittelen tuota ostoskoriin valmiiksi laittamista. Meidän jälkikasvusta yksi on lahjatoiveitaan laittanut linkkeinä kymmenvuotiaasta saakka ja niiden ongelma on, että saman linkin takana pitää vielä valita jotain (väri, koko, malli yms) ja se ei sitten sisällykään linkkiin, joten isänsä on ostanut useamman hutioston, kun on tullut se linkin oletusarvoinen vaihtoehto, kuten väärän puhelimallin kuoret.

Kivijalkaliikkeessä voit kaivella lompakkoasi.

Maksa lapsen laskuja, vuokra/yhtiövastike, sähkölasku, puhelinlasku, vakuutukset jne, niin lapselle jää enemmän rahaa tehdä itse niitä ostoksia omilla rahoillaan, kun ei ole noita maksuja vaivoina.

Vierailija
37/44 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika. Kun itse muutin omaan asuntoon, mukana oli vain vaatteet, tv ja lainapatja. Tarpeelliset huonekalut kävin ostamassa huonekaluliikkeestä ja ne kuljetettiin kotiin. Vähitellen hankin muutakin tarpeellista, kuten astiat, pyyhkeet ja lakanat. Opiskelin vielä siinä vaiheessa ja kävin samalla töissä, joten ihan omista rahoista meni kaikki vuokria sun muita myöden. Ei ollut ongelma. Onko Porvoossa noin avutonta, kuten ap:lla näyttää olevan.

Tässä taas ihminen, joka ei ymmärrä perintösuunnittelusta mitään.

Vierailija
38/44 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi riitää peruskalusteet. Vanhemmat voivat ostaa ne tylsät pakolliset siivousvälineet ja pesuaineet. Lisäksi voi tarjota jos kelpaa jotkut vanhat verhot  tai vaihtotekstiilit. Kun on saanut kodin järjestykseen, voi katsoa uudelleen mitä tarpeellista puuttuu ja mitä haluaa lisää. Siinä vaiheessa voi antaa vaikka lahjakortin haluamaansa liikkeeseen (Pentik, Finlayson tms. mistä haluaa astioita tai kodin tekstiilejä ostaa).

Huonekalujen ja muuttolaatikoiden kantoapu on aina tervetullutta. Siinä ei puututa siihen millaisia tavarat ovat vaan kuljetetaan jo olemassaolevat tarpeelliset uuteen paikkaan.

Vierailija
39/44 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alussa autan näissä, mitä nuori ei vielä tiedä:

Ludetarkastus asunnossa ja kalusteissa, samoin kuoriaiset keittiössä.

Onko perussiivottu kodinkoneet, altaiden vesilukot ja lattiakaivot.

Vuokraisännän taustatarkistus. Esim. onko jättänyt takuut palauttamatta tahallaan.

Kimppakämpässä jokaiselle oma vuokrasopimus.

Kirpparihuonekalut kielletty ludevaaran vuoksi.

Vierailija
40/44 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei veroa mene kuin vasta jonkun 5000€ jälkeen joten tuskin muutto nyt niin paljoa maksaa. 

Tottakai lasta pitää auttaa niin paljon kuin pystyyy.  Me ostimme huonekalut ja kodintavarat lapselle sillä eihän nuorella opiskelialla ole raahaa.  

Kyllä ne siivet sitten jossainvaiheessa lähtee niillä itsellään kantamaan ja auttamisen kulttuuri kannattaa siirtää. Eli autatte kykyjenne ja varojenne mukaan.

Ja kumpikin vanhempi saa lahjoittaa tuon 4999 euroa kolmessa vuodessa eikä mene veroa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi