Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mielialalääkkeet määrätään ensikertalaiselle hataralla tietämyksellä siitä, millaisia sivuvaikutuksia hänelle yksilöllisesti aiheutuu.

Vierailija
01.06.2024 |

Kyseiset lääkkeet ovat haitallisia niille joilla masennus johtuu esimerkiksi ympäristötekijöistä. Jostain syystä tungetaan lääkkeet kouraan ensimmäisenä eikä kysytä millaisissa oloissa ihminen elää ja pystyykö korjaamaan asioita. Itsellä poistui maalle muuton myötä masennus (kolme im yritystä takana), paniikki sekä ahdistuneisuushäiriö. 

Vuosikausia lääkärit vakuuttivat että kyse on aivokemian häiriöstä ja tulen syömään SSRI loppuelämäni ajan🙄

Kunnes sitten aloin kyseenalaistamaan niin lääkäreitä kuten psykiatreja, löysin samankaltaisia ihmisiä jotka jakoivat tietoutta siitä miten todellakin masennus voi johtua muusta kuin pään sisäisestä "aivokemian häiriöstä".

Nyt lääkkeettömästi jo yli kymmenen vuotta, kiitos maaseudun.

Pysyviä haittoja SSRI:n käytöstä jäi, tosin näitähän eivät kukaan myönnä. 

https://anna.fi/hyvinvointi/terveys/mielialalaakkeet-nain-tavallisimmin…

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää mielialalääkekeskustelut av:llä on tuhoontuomittuja ihan joka ainoa kerta. Kuten nytkin. Nämä ei johda yhtään mihinkään.

Miten niin? Jos olisin syönyt tuputettuja mielialalääkkeitä terveenä ja pysynyt paskatyöpaikassa, voisinko nyt paremmin kuin irtisanoutuneena ja nyt hyvässä työpaikassa? Epäilen vahvasti.

Jos sinä menet lääkäriin oireidesi kanssa lääkäri tietää asiasta sen, mitä kerrot. Miksi menet lääkäriin, kun ongelma on työpaikassa tai asuinpaikassa? 

Eikö teillä ole omaa vastuuta ollenkaan. Kaikki on aina jonkun muun vika. 

Miten se sen lääkärin syy on, että se hoitaa oiretta, jonka kerrot. Ei se teidän asumista tai työpaikkaa tiedä, ihan itse on ihmisen mietittävä, mitä haluaa elämällään tehdä. 

Kyllä aikuisen ihmisen on osattava arvioida, mikä hänelle itselleen on hyväksi. 

Vierailija
62/70 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoista masennuksen vähättelyä, masennus ei todellakaan korjaudu muuttamalla tai työpaikkaa vaihtamalla. Joko sinulla on ollut joku muu mielenterveyden häiriö tai et ole edes rehellinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pysyä niin kaukana ja niin pitkään erossa psykiatriasta kun voi, ellei kyse ole elämästä ja kuolemasta. t. Mt-puolen hoitaja 

Vierailija
64/70 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa luke se pitkä seloste siitä lääkepakkauksesta. Siinä ne vaikutukset ja sivuvaikutukset on lueteteltu varsin tarkasti.

Vierailija
65/70 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vastuutonta määrätä mielialalääkkeitä, ennen kuin mielialaan vaikuttavat muut asiat on selvitetty. Tärkeimpänä verenkuva: ferritiinin ja D-vitamiinipitoisuuden tulisi olla yli 100. Kilpirauhasarvoista vapaan tyroksiinin määrä (t 4 v) viitearvojen yläkolmanneksessa. Lisäksi B12 ja folaatti tulisi tsekata. 

Nämä ovat aivan perusasioita, jotka eivät moniakaan lääkäreitä jaksa kiinnostaa.

Vierailija
66/70 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullekin tuputettiin masennuslääkkeitä, mutta en suostunut niitä syömään. Niin sanottu masennus poistui irtisanoutumalla ja vaihtamalla työpaikkaa.

Oikeen tuputettiin? 

Kyllähän noita tuputetaan ja sanotaan heti vastaanotolla että sinulla on aivokemiat sekaisin, nämä tämmöiset auttaa 

Miten olisit itse toivonut että sinua autetaan? Mitä apua olisit halunnut?

Keskusteluapua.

Miksi jonkun muun pitäisi keskustella kanssasi. Etkö itse osaa miettiä niitä masennusta aiheuttavia asioita ja ns. Terapioida itseäsi 

Vierailija
67/70 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön menopaussioireisiin pientä annosta. Se on lähes pelastanut elämäni. Elin joitain vuosia niin, että odotin vain sitä kahden viikon jaksoa, jolloin olin räyhäävä ja seksuaalisesti haluton inttäjä ja itkupilli. Molemmat tissit olivat niin tulessa, että hipaisukin sattui. Sitten tuli kahden viikon huilijakso, mutta äkkiäkös se oli taas ohi. Mulle tuo lääke todellakin sopii. En tiedä, jääkö niistä jotain pysyvää. Se on mahdollista, mutta en olisi jaksanut noita oireita vielä vuosia. 

Vierailija
68/70 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaha, sitten vanhemmat syöttää ylivilkkaille lapsilleen (joille tehtailtu ADHD tai ADD) lääkkeitä jotka ovat oikeasti metamfetamiinia!

Minun lapseni syö ADHD. Lääkettä, ja se on hänen pelastuksensa. Lääkkeen avulla hän saa koulunsa käytyä, ja koulussa sen oppimispotentiaalinsa esiin. Hän on fiksu poika, ei muuten ole häiriö käyttäytymistä tms. Mitä ADHD.hen helposti liitetään. Mutta hän ei vain pysty keskittymään opiskeluun ja häiritsee muita siten, että häntä ei haluta kouluun. Erityisopetus, pienryhmät ja lääke, ja koulunkäynti sujuu, ja lapsen taidot pääsevät esiin. 

Minulla on myös ADD/adhd, ihan diagnosoitu, ja ehdottomasti olisin aikanani hyötynyt lääkityksestä, jos sellaisia olisi ollut minun lapsuudessani. Olen ihan tutkitusti keskivertoa älykkäämpi, mutten vaivani vuoksi kyennyt opiskeluun. Edes nyt aikuisena ADHD.n vuoksi pysty opiskelemaan,(ehkä lääkkeellä onnistuisi)  vaikka opin nopeasti ja muu elämä ja työnteko sujuu hyvin. Ajatus vain katoaa johonkin, pyörin ja puhun, varttikin on liian pitkä aika. Ikävä vaiva, aikuiselle todella nolo, mutta onneksi nykyään näitäkin tunnistetaan paremmin. Arjessa en lääkkeitä syö, opiskellessa varmasti tarvitsisin 

Vierailija
69/70 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaha, sitten vanhemmat syöttää ylivilkkaille lapsilleen (joille tehtailtu ADHD tai ADD) lääkkeitä jotka ovat oikeasti metamfetamiinia!

Jos olisi syönyt kyseistä lääkettä, tietäisit, miltä sen vaikutus tuntuu.no, en ole huumeita käyttänyt, mutta sen perusteella mitä olen käyttäjiä nähnyt, ADHD lääkkeen vaikutus on jotain aivan muuta. 

Minuun lääkkeenmyötä laskeutuu rauha. Voin ihan rauhassa istua ja seurata tilanteita. Normaalisti adhd-ihminen on pahimmillaan sellainen, kuin olisi sitä piriä vetänyt. 

Minulla ADHD tuntuu siltä, että mielessä  on  aiku yhtäaikaa monta välilehteä, kuin selaimessa, ja katsot vielä tv.tä samalla, tiskaat ja imuroit vielä myös, kaikkea yhtäaikaa. Sitä vain sukkuloi kaiken väliä, ajatus vaihtuu sekunnin sadasosassa. Lääkkeen myötä se ylimääräinen ",hälinä" lakkaa, ja pystyy keskittymään yhteen asiaan kerrallaan. 

En silti pidä lääkkeen vaikutuksesta. Olen  tottunut olemaan minä. Minun on usein vaikea ymmärtää, miten jotkut ihmiset on niin hitaita: koko ajatus prosessi on hidas. Lääkkeen myötä olen normaalimpi, mutten pidä siitä. Ympäröivät ihmiset kyllä varmasti pitävät...

Vierailija
70/70 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkoista masennuksen vähättelyä, masennus ei todellakaan korjaudu muuttamalla tai työpaikkaa vaihtamalla. Joko sinulla on ollut joku muu mielenterveyden häiriö tai et ole edes rehellinen

Ei ole mitään vähättelyä vaan totuuksia, joskus se masennus paranee kun ympäristötekijät muuttuu. 

Elin vuosikausia parisuhteessa jossa oli henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Se ajoi masennukseen ja lopulta im yritykseen. Minulle ei tuputettu lääkkeitä kun hain apua, sanoi suoraan että elämäni ei parane jos jään suhteeseen ja todennäköisesti menee henki. Sain tukiverkkoja ja eron jälkeen mieliala alkoi paranemaan. Hitaasti mutta varmasti. Unettomuuteen sain lääkkeitä koska pelkäsin kuukausia että eksä löytää minut enkä voi nukkua.

Sinä itse vähättelet niitä jotka masentuvat ympäristön vuoksi ja pidät tämmöisiä ihmisiä "feikkimasentuneina". 

Mene itseesi ja häpeä, jos osaat.