Olen törmännyt vastenmieliseen ilmiöön sosiaalisessa mediassa...
Olen törmäänyt influencereihin, jotka markkinoivat instagramissa markkinoivat omia kurssejaan, joiden avulla voi heidän mukaan "tuotteistaa omaa osaamistaan", "muuttaa omat seuraajamäärät rahaksi", tai oppia jotain työtä, mitä voi tehdä paikasta riippumatta, esim. copywriting ja dropshipping. Ohessa heidän sivuillaan esitellään kuvia luksusmatkoista Dubaihin, lentoja ykkösluokassa, hienoja vuokrattuja autoja ja kalliita kelloja/koruja tms. Luodaan ikään kuin kuva, että ostamalla minun kurssin, saat pienellä työmäärällä kaiken tämän.
Todellisuushan on se, että nämä influencerit ovat yrittäjiä, jotka myyvät niitä omia kurssejaan, ja saavat niistä rahaa. Todellisuudessa näillä kursseilla ei tee yhtään mitään. Ja niillä kurssien myyntituotoilla sitten voi toteuttaa näitä "unelmia". Eli set upataan vuokrattuja veneitä/autoja jne kuviin, ja sen jälkeen palautetaan. Ja annetaan lukuja, että kuinka paljon tienaa passiivista tuloa näillä opeilla kuukaudessa. Toki matkailukuvat miehen ja koiran kanssa kuuluvat asiaan.
Harvemmin näiden vaikuttajien somepreesensissä näkyy mitään asiakasportfoliota, tai sitä todellisuutta, että kuinka paljon työtä tarvitsee rikkauksien eteen tehdä. Kysehän on todellisuudessa vain pyramidihuijauksen tapaisesta, jossa masinoidaan suuri määrä ihmisiä maksamaan kohtuullinen 50-100$ kurssi, ja siitä kääritään rahat itselle. Kukaan asiakas ei rikastu, mutta yrittäjä rikastuu, ja pääsee maailmalle. Vastenmielinen ajatus, että jotkut hyväuskoiset ensiksi häviävät rahaa, ja toisekseen uskovat tällaista huijausta. Jotain tälle pitäisi tehdä, jotta huijarit eivät rikastu, ja somessa ei toisaalta joutuisi näiden huijausten kohteeksi.
Kommentit (2)
Vierailija kirjoitti:
Wow. Että kaikki netissä markkinoitu ei olekaan totta??!1
No ei nyt tietenkään kaikki ole, mutta harmittaa vain niiden puolesta, jotka narahtavat tuohon huijaukseen. Ja vielä enemmän se, että joku oikeasti tienaa tällä... Kun joidenkin sivuilta huomaa, että he tienaavat todellakin hyvin näillä kursseilla. Ja en muuten ole kateellinen sitten näille. Minulla on moraalit kohdillaan. Sitäkin taustaa vasten en ymmärrä, miten nämä saavat rengastettua miehen itselleen. Ovat varmasti yhtä petollisia heille
Wow. Että kaikki netissä markkinoitu ei olekaan totta??!1