Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykiatrian erikoissairaanhoidossa hoitokontaktissa olevista

Vierailija
01.06.2024 |

monet ajattelevat, että kun ovat jalkansa poliklinikan oven väliin saaneet, se tarkoittaa, että ovat hamaan ikuisuuteen psyk. polin potilaita. Tuollaista oli vielä noin 10 vuotta sitten, että pääasiassa jäivät vuosiksi ja vuosiksi poliklinikan potilaiksi.

Nykyään hoitokontaktit on pidettävä määräaikaisina ja ei ole mahdollista jäädä varmuuden vuoksi pkl:n potilaaksi, jos esh:n tarvetta ei enää ole. Esim. kuntoutustuen ja vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen psykoterapian jatko-B1-lausuntojen vuoksi ei vaadita erikoissairaanhoidon kontaktia. 

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla on vahvasti jalka oven välissä viidettä vuotta. 

Vierailija
2/27 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulla on vahvasti jalka oven välissä viidettä vuotta. 

Välillä edelleen kokonaistilanne ja potilaan vointi ovat sellaisia, että hoitokontaktia ei voi päättää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on I tyypin bipolaarihäiriö tai psykoosisairaus/skitsofrenia, on tilanne hoitokontaktin suhteen eri kuin esim. masennuksessa ja ahdistuneisuushäiriöissä.

Vierailija
4/27 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

😂 

Vierailija
5/27 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla kuin sokeita, reumaa sairastavia, diabeetikkoja, munuaisten vajaatoimintaa sairastavia, elinsiirtopotilaita, nivelrikosta kärsiviä..

Vierailija
6/27 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen psykiatrian polilla hoitajana. Tämän ilmiön oon huomannut; hoitokontaktien lopettaminen on vaikeata.

Vierailija
7/27 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen psykiatri. Kirjoitan automaattisesti psykoosidiagnoosit ja injektoin eli ruikkasen lääkkeet ahteriin.

Vierailija
8/27 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen psykiatri. Kirjoitan automaattisesti psykoosidiagnoosit ja injektoin eli ruikkasen lääkkeet ahteriin.

Ei lääkäri laita injektioita. 

Vierailija
9/27 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siitä hyötyä, että on kirjoilla? Edes hoitajalle ei saa aikoja, joten aika nimellistä tuo kirjoilla oleminen on. Toisaalta helppo potkia pois, kun ei minkäänlaista hoitosuhdetta edes ole syntynyt.

Onko muilla hoitokontaktissa oleville säännöllistä kontaktia polille vai onko muutkin samassa tilanteessa, että ns. Nimellisesti ovat päässet hoidon piiriin, ja aino saatu hoito on pilleripurkki ja vähän vittuilua.

Vierailija
10/27 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On huomattu sosiaalityössä. Käytännössä tarkoittaa sitä, että ihmisiä pannaan pelolle huonokuntoisina omaisten ja sosiaalihuollon hoitoon. Yksi psykiatri sanoi jopa ääneen, että hoitovastuu siirtyy nyt sosiaalihuollolle.  Psykiatrian hoitovastuu?!😂 

Ja käytännössähän tämä tarkoittaa usein myös sitä, että sosiaalihuolto tekee hurjasti töitä kannatellen tätä asiakasta ja asiakkaan psyykkisen voinnin romahtaessa taistelee kuukausia saadakseen ihmisen takaisin psykiatrian hoitoon. Teidän tehokkuus tarkoittaa sitä, että teidän työt kasaantuu muille eikä yhteiskunta säästä killingin killinkiä. Päinvastoin.

Vierailija
11/27 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siitä hyötyä, että on kirjoilla? Edes hoitajalle ei saa aikoja, joten aika nimellistä tuo kirjoilla oleminen on. Toisaalta helppo potkia pois, kun ei minkäänlaista hoitosuhdetta edes ole syntynyt.

Onko muilla hoitokontaktissa oleville säännöllistä kontaktia polille vai onko muutkin samassa tilanteessa, että ns. Nimellisesti ovat päässet hoidon piiriin, ja aino saatu hoito on pilleripurkki ja vähän vittuilua.

Kiinnostaa, että minkälaista vittuilua.

Vierailija
12/27 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo 90-luvulla keksittiin määräaikaisuus psyk.pkl:lle, tulijoita oli ja on niin paljon. Ehdoton ei aikaraja voi olla vaan tapauskohtainen. Kun hoitosuhde psyk.pkl:lla lopetetaan, hoitosuhde siirtyy terveyskeskukseen. Tämä on idea.

Vierailija
13/27 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen psykiatrian polilla hoitajana. Tämän ilmiön oon huomannut; hoitokontaktien lopettaminen on vaikeata.

Joo niin oli, nimittäin teidän puolelta. Itse en sitä tarvinnut enkä kaivannut mutta uusi psykiatri oli liian virkaintoinen, suorastaan rasittava tyyppi. Mikä helpotus kun ei enää tarvitse kuunnella tuota lässyttämistä.

Vierailija
14/27 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmisen vuotta pidettiin kirjoilla ja sitten potkittiin ulos sanoen, että eläkettä et tule saamaan. Muutaman kuukauden päästä käynti yksityisellä psykiatrilla - ja eläke myönnettiin.

Vierailija
15/27 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo niin oli, nimittäin teidän puolelta. Itse en sitä tarvinnut enkä kaivannut mutta uusi psykiatri oli liian virkaintoinen, suorastaan rasittava tyyppi. Mikä helpotus kun ei enää tarvitse kuunnella tuota lässyttämistä.

Mikset kertonut, että hoitokontakti päättyy nyt ja että et halua enää hoitokontaktia.

Vierailija
16/27 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmisen vuotta pidettiin kirjoilla ja sitten potkittiin ulos sanoen, että eläkettä et tule saamaan. Muutaman kuukauden päästä käynti yksityisellä psykiatrilla - ja eläke myönnettiin.

Mikä oli diagnoosi eläkkeessä?

Vierailija
17/27 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siellä enää edes tavoitteena hoitaa ihminen kuntoon? Sinne pääseminen on hankalaa, kun pääsee olet jo todella huonossa kunnossa eikä se pelkkä nappien vetäminen yksinään paranna, ei ennen sinne pääsyä eikä sen jälkeen.

Ilmeisesti eri hoitomuotoja olisi heillä olemassa, kuka päättää kenelle annetaan ja kenelle ei, millä perustein.

Vierailija
18/27 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset kertonut, että hoitokontakti päättyy nyt ja että et halua enää hoitokontaktia.

Kerroin minä useamman kerran, siinä puljussa lääkärit vaihtuivat niin tiuhaan ettei mitään hoitoa edes ollut mutta s.hoitaja soitti minulle koko ajan. Sanoin etten tarvitse tällaista.

Vierailija
19/27 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä oli diagnoosi eläkkeessä?

Vaikea-asteinen masennustila ilman psykoottisia oireita ja yleistynyt ahdistuneisuushäiriö.

Vierailija
20/27 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On huomattu sosiaalityössä. Käytännössä tarkoittaa sitä, että ihmisiä pannaan pelolle huonokuntoisina omaisten ja sosiaalihuollon hoitoon. Yksi psykiatri sanoi jopa ääneen, että hoitovastuu siirtyy nyt sosiaalihuollolle.  Psykiatrian hoitovastuu?!😂 

Ja käytännössähän tämä tarkoittaa usein myös sitä, että sosiaalihuolto tekee hurjasti töitä kannatellen tätä asiakasta ja asiakkaan psyykkisen voinnin romahtaessa taistelee kuukausia saadakseen ihmisen takaisin psykiatrian hoitoon. Teidän tehokkuus tarkoittaa sitä, että teidän työt kasaantuu muille eikä yhteiskunta säästä killingin killinkiä. Päinvastoin.

Ei aina tarvita erikoissairaanhoidon psykiatrian poliklinikan hoitokontaktia. Myös perusterveydenhuollon/terveyskeskuksen mielenterveyspalvelujen/yksikön hoitokontakti on käytettävissä. Terveyskeskuksen psykiatrian erikoissairaanhoitajalta voi saada keskustelukäyntejä ja terveyskeskuslääkäreillä on osaaminen masennuslääkkeissä ja monissa muissakin psyykenlääkkeissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän