Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävitkö lapsuudessasi pyhäkoulussa

Vierailija
01.06.2024 |

Minä kävin. Naapurissa järjestettiin pyhäkoulua. Sain jonkun tarran jokaisella käynnillä liimattavaksi. En edes ollut mitenkään uskollisesta perheestä. 

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, vanhempani eivät kuuluneet kirkkoon enää siinä vaiheessa kun jostain jotain tajusin.

Stalinisteja siis.

Vierailija
22/68 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tallella vielä taulu lammastarroineen, uskoisin vuodelta 1967...

Onko tuo taulu sellainen noin A4-kokoinen vähän paksumpi arkki, jossa on vihreää niittyä/nurmikkoa, jolle lammastarrat laitettiin? Onko arkilla jotakin muutakin (esim. rakennus tai henkilöitä)? Vähän sellainen mielikuva on, mutta en muista varmaksi. Olen ollut pyhäkoulussa luultavasti vuotta tai paria sinua aiemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käynyt. Meillä ei erityisemmin uskonnollisia oltu, mutta silti minä uskoin Jumalaan ihan täysillä jo lapsena. Esim. luin lasten Raamattua opittuani lukemaan ja rukoilin joka päivä.

Vierailija
24/68 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin joo. Muistan jo aika pienenä ekoja kertoja ajatelleeni että Raamatussa ei ole mitään järkeä. 

Vierailija
25/68 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kerran. Olisin halunnut jatkaa, mutta äitini ei antanut.

Vierailija
26/68 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin. Ketjutti koska sisarusteni ei tarvinnut eikä pihapiirin muidenkaan lasten tarvinnut käydä. Mietin että miksi minun pitää.

Vierailija
27/68 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu kävin, mutta oon niin vanha (38) että me saatiin kyllä kiiltokuvia eikä tarroja. Muistan edelleen miltä pyhäkoulun liima haisi. Muistan sieltä paljon muutakin, mutta liiman haju menee mukavien muistojen kilvassa kärkeen. Uskonnollisesta perheestä olen, siitä sittemmin aikuisiällä toipunut. 

Olen sua vanhempi (43) ja me saatiin tarroja. Tarroja on kuule ollut kauan jo!

Oon 48 ja tarroja saatiin. Ei kiiltokuvia. Samantyylisiä tarroja ja tauluja nähny nykyäänkin.

Vierailija
28/68 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin. Vain kerran.Totesin touhun tyhmäksi, enkä saanut siitä mitään irti. En mennyt enää.

Samoin tapahtui partion kanssa. Yhdenlaista lasten hyväksikäyttöä sekin, jouduime myymään ovelta ovella jotain juttuja.Ei kiinnostanut sellainen, joten jäi sekin siihen yhteen kertaan. (nämä jostain kaukaa 60-luvulta)

Sama juttu partion kanssa itellä, myös 60-luvun lopussa. Aivopesun maku jäi, vaikka olin kakara.

Vierailija
29/68 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyhäkoulusta oli hyötyjä koulun uskonnon numaroon. Osasin asiat jo ulkoa.

Vierailija
30/68 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan käynyt pyhäkoulussa vaikka sellainen olisi 80-luvulla lähinaapurustossa ollut. Se oli ehkä pienemmille lapsille tarkoitettukin, olin semmoisessa ihme väliinputoaja -ikäluokassa ainoana sillä alueella, muut oli muutaman vuoden nuorempia tai vanhempia.

Vierailija
31/68 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo taulu sellainen noin A4-kokoinen vähän paksumpi arkki, jossa on vihreää niittyä/nurmikkoa, jolle lammastarrat laitettiin? Onko arkilla jotakin muutakin (esim. rakennus tai henkilöitä)? Vähän sellainen mielikuva on, mutta en muista varmaksi. Olen ollut pyhäkoulussa luultavasti vuotta tai paria sinua aiemmin.

Taulu on jossain lootassa nyt, mutta muistelen, että olisko joku iso paimen valkeassa mekossa... Kuva vaihteli vuosittain.

Vierailija
32/68 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyhäkoulu mahdollisti yhdel al:n ilman mitään vaivaa.

Vierailija
33/68 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu kävin, mutta oon niin vanha (38) että me saatiin kyllä kiiltokuvia eikä tarroja. Muistan edelleen miltä pyhäkoulun liima haisi. Muistan sieltä paljon muutakin, mutta liiman haju menee mukavien muistojen kilvassa kärkeen. Uskonnollisesta perheestä olen, siitä sittemmin aikuisiällä toipunut. 

Tä? Lammastarrat oli 1960-luvulla ja kiltsikat liimattiin. Olen niin vanha kuin 66.

Ei tainneet olla vielä mitään tarroja, vaan kuvia, joissa oli liima takana. Vähän postimerkin tyylin, niitä piti kastella ( ts nuolaista, ennen kuin tarttuivat )

Vierailija
34/68 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus siinä taulussa nurmikolla seisoi mielestäni Jeesus, ja eikös hän sitten paimentanut niitä liimattuja lampaita?

Vierailija
35/68 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyhäkoulu mahdollisti yhdel al:n ilman mitään vaivaa.

??

Vierailija
36/68 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kerran tai kaksi. Myöhemmin kävin useasti babtistikirkon kerhossa.

Vierailija
37/68 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katekismusta tuli pyhäkoulussa tavattua.

Huvittavaa näin jälkikäteen ajatellen mutta se oli siihen aikaan tapana.

Vierailija
38/68 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tä? Lammastarrat oli 1960-luvulla ja kiltsikat liimattiin. Olen niin vanha kuin 66.

Ei tainneet olla vielä mitään tarroja, vaan kuvia, joissa oli liima takana. Vähän postimerkin tyylin, niitä piti kastella ( ts nuolaista, ennen kuin tarttuivat )

Ei kasteltu, vasn olivat tarrapohjassa, mistä irrotus ja suoraan pahviin. Kastelematta.

Vierailija
39/68 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus siinä taulussa nurmikolla seisoi mielestäni Jeesus, ja eikös hän sitten paimentanut niitä liimattuja lampaita?

Totta, sitä se lienee mallannutkin.

Vierailija
40/68 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin, jopa pyhäkoululeirille mut pakotettiin, vaikkei vanhemmat olleet uskovaisia tai ei isä ainakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi