Käytätkö viime kesän aurinkovoidetta?
Uutisissa varoitellaan, että viime kesänä ostettu aurinkovoide ei ole enää tehokasta. Itse en usko, että voiteet menettäisivät kokonaan tehonsa 12 kuukaudessa, joten käytän niitä illalla, kun aurinko ei porota enää täydeltä taivaalta. Joskus käytän tuubin loppuun ihan tavallisena kosteusvoiteena vaikka talviaikaan. Joka kevät ostan kuitenkin uusia voiteita, jotka pidän erillään vanhoista ja käytän niitä keskipäivän auringolta suojautumiseen.
Kommentit (47)
Minulta jäi monta purkkia viime kesältä. Käytin ne käsi-, ja jalkarasvana talven aikana. En usko, että suojaavuus häviää vuoden aikana, taitaa olla markkinointikikka.
Vierailija kirjoitti:
Viime vuoden loppukesästä ostetut aurinkovoiteen ovat vielä tämän vuoden alkukesästä ihan käyttökelpoisia. Nyt käytössä on viime elokuussa ostetut jämät.
Jos sama aurinkovoide kestäisi kaksi kokonaista kesää, niin silloin joko ulkoilee erittäin vähän tai käyttää aurinkovoidetta liian vähän.
Mutta aika monella voi käydä niin, että kaapin pohjalta siivouksen yhteydessä löytyy joku 2 kesää sitten käytetty rasva. En mä ainakaan muista, että jäikö viime kesältä rasvaa vai ei. Jos ei löydy helposti, ostan uuden. Ja sitten vanha saattaakin löytyä esim. seuraavana vuonna.
Aurinkorasvojen sisältämät kemikaalit ovat haitallisia nisäkkäille, merieliöille, linnuille ja kaloille. Rasvojen UV-filtterit ovat haitallisia myös ihmisille. Tyhmää käyttää aurinkovoidetta kosteusvoiteena. En läträisi hormonihäiriköillä turhaan.
Kannattaa mieluummin suosia fysikaalista aurinkovoidettta ja vähentää aurinkorasvan käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Aurinkorasvojen sisältämät kemikaalit ovat haitallisia nisäkkäille, merieliöille, linnuille ja kaloille. Rasvojen UV-filtterit ovat haitallisia myös ihmisille. Tyhmää käyttää aurinkovoidetta kosteusvoiteena. En läträisi hormonihäiriköillä turhaan.
Kannattaa mieluummin suosia fysikaalista aurinkovoidettta ja vähentää aurinkorasvan käyttöä.
Tällaiselle väitteelle saisi laittaa vähän lähteitä (jostain tutkimuksesta).
Käytän aina edellisen kesän jämävoiteet ennen uusien ostoa. Olen erittäin herkästi palavaa sorttia enkä ole huomannut eroa uuden ja vanhan tehossa. Käytän aina suojakerrointa 50. Voidetta pitää levittää riittävästi.
Kyllä käytän ja hyvin on suojannut palamiselta. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse paljoa googlailla että löytyy tietoa. Pikkulapset ja raskaana olevat eivät saisi käyttää ollenkaan aurinkovoidetta haitallisten aineiden takia. Pienten lasten hormonitoiminta on niin hienovaraista että voiteiden sisältämät hormonihäiriköt voivat vaikuttaa hormonitoimintaan lopun iäksi. Myös esim. Havaiji on kieltänyt aurinkovoiteet, joiden sisältämät kemikaalit vaurioittavat koralliriuttoja
En käytä suomessa ollenkaan aurinkorasvaa enkä ole koskaan palanut. En mene suoraan autinkoon moneksi tunniksi vaan aloitan totuttelun pikkuhiljaa alkukesästä. Oma iho on aina sopeutunut hyvin ja ihan perus maantien harmaat hiukset ja vihreät silmät omaava suomalainen olen.
Aurinkovoiteita ei suositella käytettävän kuin auringolta suojatessa. Johtuu aineista, joita niissä on.
Vierailija kirjoitti:
Purkin kyljessä jossain pitäs olla 12 tai 24 ,nuo tarkoittaa kuukausia.
Päiviäpäs. Jos ei voidetta uusi kahdessa viikossa tai neljässä riippuen luvusta, tulee ihosyöpä vaikkei edes oleskelisi kuin sisällä saati käyttäisi mitään voidetta.
Oikein säilytettyä voidetta voi käyttää 23 vuotta, vaikka useimpien tuoteselosteiden mukaan avattu tuote säilyy vain 12 kuukautta. Pitkä säilyvyys edellyttää, että purkkia ei pidetä huoneenlämpöä korkeammissa lämpötiloissa tai suorassa auringonpaisteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse paljoa googlailla että löytyy tietoa. Pikkulapset ja raskaana olevat eivät saisi käyttää ollenkaan aurinkovoidetta haitallisten aineiden takia. Pienten lasten hormonitoiminta on niin hienovaraista että voiteiden sisältämät hormonihäiriköt voivat vaikuttaa hormonitoimintaan lopun iäksi. Myös esim. Havaiji on kieltänyt aurinkovoiteet, joiden
Kyllähän pikkulapset (ja kaikki muutkin) ehdottomasti jonkin suojan aurinkoa vastaan tarvitsevat. Ellei kemiallista suojaa niin sitten fysikaalista eli sinkkioksidia ta titaanioksidia.
Kuka ei muka tajua, että aurinkovoiteet sisältävät voimakkaita kemikaaleja, eikä niitä todellakaan ole tarkoitettu käytettäväksi kosteusvoiteena. Minulla ihan kirvelee silmät siitä kemikaalien määrästä, jos olen levittänyt runsaasti voidetta kasvoille. Tosin käytän kasvoille samaa voidetta kuin vartalollekin. Erityisesti kasvoille tarkoitetut voiteet saattavat olla hellävaraisempia, en tiedä, kun en nuukana raaski niitä erikseen ostaa.
Mitä tulee itse kysymykseen, niin käytän parhaillaan viime kesänä aukaistua spf50 aurinkovoidetta kasvoille ja hyvin on suojannut. Minulle nimittäin tulee heti pahat maksaläiskät kasvoihin, jos en ole suojautunut riittävästi.
Voidepurkkien kyljessä on sellainen purkin kuva ja siinä esim. luku 12. Se ilmaisee, kuinka monta kuukautta tuote säilyy avaamisen jälkeen.
Alkaa haista tai muuttuu rakenne kun liian vanhaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka ei muka tajua, että aurinkovoiteet sisältävät voimakkaita kemikaaleja, eikä niitä todellakaan ole tarkoitettu käytettäväksi kosteusvoiteena. Minulla ihan kirvelee silmät siitä kemikaalien määrästä, jos olen levittänyt runsaasti voidetta kasvoille. Tosin käytän kasvoille samaa voidetta kuin vartalollekin. Erityisesti kasvoille tarkoitetut voiteet saattavat olla hellävaraisempia, en tiedä, kun en nuukana raaski niitä erikseen ostaa.
Mitä tulee itse kysymykseen, niin käytän parhaillaan viime kesänä aukaistua spf50 aurinkovoidetta kasvoille ja hyvin on suojannut. Minulle nimittäin tulee heti pahat maksaläiskät kasvoihin, jos en ole suojautunut riittävästi.
Voidepurkkien kyljessä on sellainen purkin kuva ja siinä esim. luku 12. Se ilmaisee, kuinka monta kuukautta tuote säilyy avaamisen jälkeen.
Kuka muka ei tajua että ns. kosteusvoiteita ei ylipäätään tarvita ollenkaan. Aurinkokosuojaa sen sijaan tarvitaan ja siinä on kaksi vaihtoehtoa: kemiallinen suoja, joka reagoi UV säteilyn kanssa ja fysikaalinen suoja joka pelkästään blokkaa säteilyn. Jälkimmäinen yleensä näkyy päälle päin jonkinmoisena kerroksena iholla, edellinen ei niinkään.
"Kuka muka ei tajua että ns. kosteusvoiteita ei ylipäätään tarvita ollenkaan."
Odotaahan kun tulee ikää lisää, niiin huomaat, että tarvitset.
Minulla on paksu iho ja ollut rasvainen, valtaosan elämästäni olen ollut kåyttämättä juuri mitään voiteita, mutta kun 60 meni rikki, niin todellakin alkoi tarvita! Ensin käsivoidetta,sitten sääriin talviaikaan, ja sitten alkoi silmänympärykset kuivua niin, että en todellakaan voi olla voitelematta! Talvella piti ihan tarkemmin valita voide, joka riitti kostuttamaan tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Oikein säilytettyä voidetta voi käyttää 23 vuotta, vaikka useimpien tuoteselosteiden mukaan avattu tuote säilyy vain 12 kuukautta. Pitkä säilyvyys edellyttää, että purkkia ei pidetä huoneenlämpöä korkeammissa lämpötiloissa tai suorassa auringonpaisteessa.
En tiedä vuosien määrää, mutta on meillä käytetty useamman vuoden vanhoja aurinkovoiteita, ei ole ollut ongelmia. Eivät haise enempää kun aurinkovoiteet yleensäkään, ja hyvin ovat suojanneet.
Ei se vanhan voiteen välttely tee sinusta enää 19 vuotiasta.
En.
Vanhentunut aurinkorasva jopa lisää palamisen riskiä.
On jännä kun ihmiset pistävät rahaa lähes mihin vaan, mutta ihosyövältä ja ennenaikaisilta rypyiltä suojaava voidetta ei haluta maksaa.
Viime vuoden loppukesästä ostetut aurinkovoiteen ovat vielä tämän vuoden alkukesästä ihan käyttökelpoisia. Nyt käytössä on viime elokuussa ostetut jämät.
Jos sama aurinkovoide kestäisi kaksi kokonaista kesää, niin silloin joko ulkoilee erittäin vähän tai käyttää aurinkovoidetta liian vähän.