Tytär haluaisi mennä juhlimaan peruskoulun päätöstä Helsingin keskustaan
Uskaltaisitko päästää? Niin kauheita juttuja tapahtunut taas viime aikoina.
Kommentit (88)
Maaseudullahan on paljon rikollisuutta nykyään. Pystyvät tekemään niitä rikoksia yön pimeydessä.
Toki. Vedät ihan oman tunteen mukaan sitten, että alatko jo illan aikana järjestellä tytön huonetta vierasvuoteeksi vai luotatko, että yö menee sairaalavuoteen vierellä torkkuessa.
Ei ole lapsia ja ehkä olen tiukkis, mutta en päästäisi. Siellä Helsingin keskustassa ehtii ihan tarpeeksi pyörimään täysi-ikäisenäkin. Siis miksi ihmeessä sinne pitäisi mennä lauantai-iltana ton ikäisenä, kun kuitenkaan ei esim. pääse minnekään baariinkaan sisälle.J
Jollei nyt ajat ole kovin paljoa muuttuneet, niin uskon, että ton ikäisenä tärkeintä on saada olla niiden kavereiden kanssa vähän pidempään ja ilman, että on vanhempien silmien alla. Varmaan siis siellä Espoossakin voi viettää aikaa.
Mä päästäisin. Helsinkiläisnuoret kuitenkin juhlivat keskustassa ja porukkaa on varmasti paljon liikkeellä. Ei tietenkään saa vetää päätä täyteen eikä jäädä pois porukasta mutta minusta Helsinki ei ole sen vaarallisempi kuin muutkaan paikat.
Yleensä koululaiset juhlii jossain koulun lähistöllä. Missä yleensäkin hengailevat. Hietsussa on paljon poliiseja partioimassa. Siellä on ihan turvallista. Kotimatka on varmaan se riski. Päästäisiin, mutta hakisin kotiin ehkä viimeistään yhden aikaan. Ja kaverit myös. Joku sovitti kaveriporukka, joka pysyy koossa. Mutta yllättävän moni kiltti lapsikin juo silloin. Sellaisia joita en koskaan olis uskonut.
Vasta peruskoulun päättävä tyttö, no en ikimaailmassa päästäisi. Joskus lukioikäisenä tuli koulun päätyttyä oltua Kaivarissa tms. mutta se oli eri aikaa silloin, ei someja, ei joukkorikastuksia jne.
Tuon ikäinen on aivan liian nuori yölliseen Helsinkiin rymyämään, eihän ole edes täysi-ikäinen, niin ei pääse minnekään baariin, yökerhoon myöskään. Kuulostaa siltä, että suunnitelma on dokata jossain puskassa, ja sanon tämän naisena, joka kerran tuli näiltä puskareissuilta kotiin aivan tuiskeessa ja hämähäkki pikkuhousuissa. Se kiljuminen kotona vessassa, kun tajusin etten ole yksin herätti koko perheen, mutta olinkin silloin jo lähes 17v.
En osaa sanoa oikeaa vastausta mutta mielestäni on hyvä merkki jos tytär ylipäätänsä kysyy lupaasi ja mielipidettäsi, että joku aito luottamus ja keskusteluyhteys ja kunnioitus teillä on. Siinä ensimmäinen vihreä lippu että voit myös antaa luottamusta hänelle. Itsehän en mitään lupia kysellyt yläasteella, suoraan valehtelin vaan jonkun peitetarinan ja oikeasti olin kuolemassa aina johonkin alkoholimyrkytykseen pelloilla ojissa katoilla ja kellareissa ja kaverit päätyi vanhempien opiskelijoiden huumebileisiin. Ehdottomasti olen sitä mieltä että lopulta parempi että tiedät totuuden että missä on ja sitten on säännöt sovittu, kuin että näennäisesti sovitaan ettei mennä helsinkiin ja sitten menee kuitenkin sinulta salaa.
Lopulta ehkä ainoa mitä voi tehdä jos ei halua että menee, on jotenkin ovelasti ja kivalla tavalla syöttää teinille ajatus siitä miksi helsingissä ei edes olisi kivaa ja miten asia x olisi kivempi, niin että kokee sen omana ajatuksenaan, että oli itse keksinyt ja halunnut niin. Jos on taitoa junailla asioita tällä tavalla hyvässä hengessä niin toivoa on. Muuten menee jos haluaa mennä, joko luvan kanssatai ilman.
Et sä voi sitä kotiinkaan ikuisesti vangita.
Mut osta sille pippurisumute varmuuden vuoks.
En kyllä päästäis noin nuorta, ehkä just ja just niin että itse veisin ja hakisin porukan.
N29, ei lapsia
Vierailija kirjoitti:
Ap tyttö on siis jotain 15v. vasta. Pieni ero siinä, päästääkö vähän vanhempana noihin rientoihin, kun toivottavasti on enemmän järkeä ja varovaisuutta päässä, vai nyt sinne hölmöilemään. Jos tyttö ei itse ole hölmöilevää sorttia, niin kaverit sitten hölmöilee ja vetää mukaan hölmöilyihinsä senkin edestä. Omat vanhempani olivat melko vapaamielisiä ja sain tulla ja mennä, miten halusin, mutta eivät hekään noin nuorena vielä päästäneet.
Muista pakata XXXXL kumeja tytölle mukaan, erikoisosaajat eivät niitä osaa hankkia. Varmaankin joku 4 - 5 pakettia ainakin että jokaiselle erikoisosaajalle riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tyttö on siis jotain 15v. vasta. Pieni ero siinä, päästääkö vähän vanhempana noihin rientoihin, kun toivottavasti on enemmän järkeä ja varovaisuutta päässä, vai nyt sinne hölmöilemään. Jos tyttö ei itse ole hölmöilevää sorttia, niin kaverit sitten hölmöilee ja vetää mukaan hölmöilyihinsä senkin edestä. Omat vanhempani olivat melko vapaamielisiä ja sain tulla ja mennä, miten halusin, mutta eivät hekään noin nuorena vielä päästäneet.
No 15 on musta jo aika iso, ja ite todellakin olin sen ikäisenä Hietsun rannalla juhlimassa. Ei ollut muuten lähellekään ensimmäiset kännit, eikä tapahtunut mitään pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En päästäisi, kuten en muutoinkaan. Enää ei ole 90-luku.
Elä päästäkään. Pidä vaan 2020 luvunkin läpi kahleissa, kyllä ne nuoret siitä oppii tavoille.
Et tainnut ymmärtää. Olen itse se 90-luvun nuori Helsingistä ja meidän kaveripiiri dokasi ja pani puistoissa 11-13-vuotiaasta lähtien. Huumeita liikkui myös. Sinänsä mitään ei useimmiten sattunut, mutta ei mulla ole mitään aikomusta päästää alaikäistä pyörimään kaduille. Sitten, kun on 18 voi tehdä mitä haluaa.
Hietsussa on aika villi meno. Se taitaa olla joka vuosi ihan täynnä. Onhan siellä sitten myös paljon auttajia jos jotain tulee ja poliisit päivystää.
Vierailija kirjoitti:
Hietsussa on aika villi meno. Se taitaa olla joka vuosi ihan täynnä. Onhan siellä sitten myös paljon auttajia jos jotain tulee ja poliisit päivystää.
Siinä on se hautausmaa jossa voi rauhassa jatkaa biologian opintoja.
Vierailija kirjoitti:
Sanoo ihminen joka ei selvästikään ole ikinä ollut siellä paikalla..
Kyllähän tuon ikäinen on jo 16 tai kohta täyttämässä, 16v voisi asua yksinkin vanhemman luvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En päästäisi, kuten en muutoinkaan. Enää ei ole 90-luku.
Elä päästäkään. Pidä vaan 2020 luvunkin läpi kahleissa, kyllä ne nuoret siitä oppii tavoille.
Et tainnut ymmärtää. Olen itse se 90-luvun nuori Helsingistä ja meidän kaveripiiri dokasi ja pani puistoissa 11-13-vuotiaasta lähtien. Huumeita liikkui myös. Sinänsä mitään ei useimmiten sattunut, mutta ei mulla ole mitään aikomusta päästää alaikäistä pyörimään kaduille. Sitten, kun on 18 voi tehdä mitä haluaa.
Nää on just näitä "Ite olin mutta mun lapsi ei pääse" -tyyppejä. Uskokaa nyt että teidän täytyy oppia luottamaan niihin jossain vaiheessa. Ja joskus niille voi tulla virheitäkin, mutta pääasia on että silloin ne uskaltaa pyytää teiltä apua, eikä pelkää teidän reaktioita.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f010ecb2-510e-40f6-bde8-a676f4f7dfab
Kaivarissa puukotus
Tottakai uskaltaa, mutta joku kotiintuloaika olisi hyvä olla.