Apua menen huomenna valmistujaisjuhliin ja joudun siellä todennäköisesti puhumaan englantia!
En varsinaisesti kaipaa neuvoja tms, sittenhän mä sitä englantia solkkaan parhaani mukaan kun se hetki koittaa. Kirjoitan vaan ajatuksia ilmoille jos helpottaisi olo. En siis mitään puheita joudu pitämään mutta juttelemaan siellä oleville ulkomaalaisille ja mulla on ihan kamala sos.tilanteiden pelko muutenkin. Ihan jo suomeksikin sanon kaikenlaista typerää ja mietin jälkeenpäin että miksen mä pitänyt turpaani kiinni😭
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Ainahan sitä voi istua hiljaa ja käydä viisaasta, kun ei suutaan aukaise.
No en tiedä kuinka viisaalta siinä vaikuttaa jos ei vastaa kun tulevat juttelemaan...
Rallienglannilla vaan, niin kaikki joko viihtyy tai jättää pian rauhaan.
Anna palaa! Ole oma itsesi ja puhut mitä osaat. Ei se maailmaa kaada vaikka ei osaisikaan kuten natiivit. 💪
Nyt mulla on olo etten mene ollenkaan koko juhliin :(
Ymmärrän hyvin ja olen myös tähän ikään mennessä oppinut, että ihan turhaa miettiä mitään etukäteen, koska mitään ei voi käsikirjoittaa ennalta. Chillisti vaan. Nauraakin saa.
Miksi? Sen kun puhut suomea. Ei jossain Ranskassa tai Saksassakaan aleta englantia puhumaan vaikka kuinka olisi ulkomaalaisia paikalla.
Kirjoita niitä ajatuksia englanniksi, tai suomeksi käännösohjelmaan niin pärjäät paremmin.
Äläkä häpeä aksenttiasi äläkä virheitäsi, se olisi matelua
Parhaiten pärjää, kun ei mieti kielioppia yhtään.
Muistele miten englanninkielisissä telkkariohjelmissa puhutaan, ja matki niitä. Niin minä teen, ja ovat ymmärtäneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en tiedä kuinka viisaalta siinä vaikuttaa jos ei vastaa kun tulevat juttelemaan...
Aina voi vastata muutamalla sanalla ja näyttää kiinnostuneelta ja antaa toisen jutella. Väliin voi mielenkiinnon esittämämiseksi lausahtaa jonkin seuraavista oh, really, yeah tms
Pidä mielessä, että sinä puhut paremmin sitä englantia kuin he suomea. Jos ovat täällä asuvia, eivätkä vain käymässä, kannattaa kokeilla suomenkin puhumista. Voit vaikka kysellä, että miten suomenkielen taidot ovat kehittyneet täällä ollessa.
Eihän tuo nyt ole ongelma. Itse puhun kuutta eri kieltä😄
Puhu hidasta suomea. Ovat kuitenkin asuneet jotain 20 vuotta Suomessa, itse vaan häpeilevät omaa kielitaitoaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi uskot että muut tulevat juttelemaan juuri sinulle?
Go with the flow äläkä stressaa. Ketään ei kiinnosta puhutko oikein vain et.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita niitä ajatuksia englanniksi, tai suomeksi käännösohjelmaan niin pärjäät paremmin.
Äläkä häpeä aksenttiasi äläkä virheitäsi, se olisi matelua
Mitä ajatuksia? Ap kertoi ettei ole pitämässä puhetta. Ja aika vaikea on ennakkoon tietää, mitä ulkkarit tulevat juttelemaan. Jos edes tulevat.
Otat vähän sihijuomaa niin enkku sujuu kun vettä vaan (ainakin omasta mielestä) :)