Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnantajat ei vissiin ole kuulleet uudesta kannustinloukusta

Vierailija
31.05.2024 |

"Nurmikonleikkaajia 10e/tunti ja maalareita sun muita osa-aikaiseksi."

Jos ei joku vielä tajua niin Orpo-Purran hallitus poisti huhtikuusta alkaen suojaosan, jolloin jokainen tienattu 10e vähentää tukia 5e.

Eli menet kolmeksi tunniksi nurmikkoa leikkaamaan, 30e - verot ym = 25e - 15e lähtee tuista = hyöty 10e  -mahdolliset eväät ja matkakulut..

(Jos on toimeentulotuella niin tienattu 10e vähentää tukia 10e. Suojaosa auttoi siihen ettei kukaan joutunut murehtimaan toimeentulotuen menettämistä eikä työmatkakuluja)

Ja pian päivitellään taas miksei nuoria kiinnosta työnteko😂

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa käytetään muutenkin liian vähän palveluja. Ihmiset haluavat tehdä kaiken itse.

Tuttu asuu Briteissä ja huonekalujen kokoaja tulee automaattisesti kun ostetaan kohottavia huonekaluja. Toki sen voi estää. Ikkunanpesijät käyvät keväällä ja sykysyllä. Samoin pihatyöt tehdään ulkopuolisella. Eivät ole miljonäärejä vaan tekevät paljon töitä.

Suomessahan viimeistään anoppi raivostuu jos ikkunoita ei pese itse.

Vierailija
2/36 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi saada tukia, jos tekee töitä? Sen pitäisi olla lähtökohta, että itse elättää itsensä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi saada tukia, jos tekee töitä? Sen pitäisi olla lähtökohta, että itse elättää itsensä. 

Tottakai, mutta jos ei kokoaikatöitä ole niin kumpi on kaikkien kannalta parempi, osa-aikatyö vai täystyöttömyys?

Nuoret ei pääse kiinni työelämään ja työnantajat ei saa työvoimaa jos ei sitoudu tarjoamaan 40t/vk. Mahtavaa.🙄

Vierailija
4/36 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti perskokkare hallitus peruu tuon osa-aika  työnteon kannustinloukun.

Vierailija
5/36 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai ne nurmikot tulee leikattua ja talot maalattua mutta ilman verokorttia. Eikä sekään huono juttu ole kun niiden verohyöty kuluisi jo silkkaan byrokratiaan.

Jos taas kyse on viikon-parin työstä kuukaudessa niin NÄMÄ hommat jää tekemättä (ainakin verollisena). Toki monet suomalaiset tekee silpputyötä haalien tunteja eri firmoista mutta se on kaoottista  ja epävarmaa vähintään työntekijälle itselleen.

Vierailija
6/36 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa kysyn kuin yllä, kumpi parempi: jokainen käy edes pienessä osa-aikatyössä vai ei töissä ollenkaan?

Vierailija
7/36 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai, mutta jos ei kokoaikatöitä ole niin kumpi on kaikkien kannalta parempi, osa-aikatyö vai täystyöttömyys?

Nuoret ei pääse kiinni työelämään ja työnantajat ei saa työvoimaa jos ei sitoudu tarjoamaan 40t/vk. Mahtavaa.🙄

Osa-aikatöitä voi tehdä niinkin, ettei silloin nosta tukia. Osallistuu siis itse itsensä elättämiseen. 

Vierailija
8/36 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa-aikatöitä voi tehdä niinkin, ettei silloin nosta tukia. Osallistuu siis itse itsensä elättämiseen. 

Höh, ei tukia nostamaan tottuneet suostu töihin ilman, että samalla ilmaista rahaa tipahtaa tilille. 

Vierailija
9/36 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa käytetään muutenkin liian vähän palveluja. Ihmiset haluavat tehdä kaiken itse.

Tuttu asuu Briteissä ja huonekalujen kokoaja tulee automaattisesti kun ostetaan kohottavia huonekaluja. Toki sen voi estää. Ikkunanpesijät käyvät keväällä ja sykysyllä. Samoin pihatyöt tehdään ulkopuolisella. Eivät ole miljonäärejä vaan tekevät paljon töitä.

Suomessahan viimeistään anoppi raivostuu jos ikkunoita ei pese itse.

Just näin! Kädentaidot kunniaan. Kyllä ne ihan kunnioitettavia ja hyödyllisiä ovatkin, mutta hauskaa, kun joku tekee siitä ihan isonkin asian, jos joku ei ole nikkaroija tai ompelija tyyppi. 

Sinänsä hyvä ylläpitää vanhoja taitoja, mutta pakolliset taidot lähinnä rajoittuu niihin taitoihin noin niinkuin niiden asioiden kohdalla mitä varten on hieman "naurettavaa" että ei osaa. Lampun vaihdot tai jotkut ruuvin kiristykset 

Jos naureskelee sille, että joku ei ole nikkaroija tai ompelijatyyppi on naurettavaa naureskelijoiden kannalta.

Ei nykyaikana ole pakko osata ommella sen kummemmin kun ehkä jonkun pienen ratkeaman tai napin. Pärjää hyvin ilman sen kummempia ompelutaitoja. Kyse on lähinnä siitä, onko kiinnostusta siihen vai ei. 

Jos ei erityisemmin pidä nikkaroinnista tai osaa, ei sekään tarkoita yhtikäs mitään. Sitten valitsee jonkun muun asumismuodon, kun remontoitavan omakotitalon.

Vuokra-asunnoissa periaatteessa melko vähän kuuluu vuokralaiselle sellaisia asioita, mihin varsinaista nikkarointia tarvitaan.

Kaikkein hankalin on ollut ovien vaihto itse ja sekin on ollut varsin kyseenalaista vaatia mielestäni vuokralaiselta jo valmiiksi rupuiseen asuntoon, johon 15 vuotta vanhaan oveen ton tullut 1cm x 1 cm lommo. Lähinnä tuossahamittaa kulutettu aika ja raha jos itse tekee. Suuremmat itseaiheutetut viat sitten erikseen, totta kai ne pitää korjata tai korjauttaa.

Miksi on niin vaikea joidenkin  ymmärtää, että kaikki eivär halua tehdä ns. rakennus sun muita kotihommia, muuta kun oman kodin siivous ja senkin omilla ihan kriteereillään. 

Huvittavaa kun ja jos jotkut suu vaahdossa miettivät, mitä jonkun pitäisi tehdä tai ei pitäisi. Tai saahan sitä miettiä, mutta jos aletaan puuttumaan väkisin jonkun kodin sisäisiin asioihin huoh. hieman tunkeilevia.

Vierailija
10/36 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toihan on hyvä liksa. Turussa etsitään kuumeisesti hitsareita kokoaikatöihin 12 € tuntipalkalla.

Vierailija
11/36 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toihan on hyvä liksa. Turussa etsitään kuumeisesti hitsareita kokoaikatöihin 12 € tuntipalkalla.

Saavat etsiä aika kauan jos ammattitaitoisen haluavat.

Vierailija
12/36 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huutava työvoimapula. Onneksi nykyhallitus helpottaa ulkomaisen työvoiman maahantuloa.

Vierailija
13/36 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuolla 10-20 eurolla kauan elä.

Vierailija
14/36 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan kannattaa palkata pimeää työvoimaa. Hallitus leikkasi myös harmaan talouden estämisen budjetista reilusti. Tuntuu käteinen olevan käytössä todella monilla nykyään, nuorillakin viisikymppisiä lompakko täynnä...

Vierailija
15/36 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huutava työvoimapula. Onneksi nykyhallitus helpottaa ulkomaisen työvoiman maahantuloa.

Suomalainen ammattikoulu on nykyään vitsi, onneksi ulkomailta tulee osaavaa ja halvempaa työvoimaa joilla työmotivaatio on kunnossa.

Vierailija
16/36 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota joku keikka tai osa-aikatyö vastaan ja kokeile elää vain siitä saatavalla palkalla ilman tukia. Tule sitten kertomaan miten meni.

Vierailija
17/36 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojaosa oli käytössä noin 10 vuotta, ei se ole mikään esihistoriallinen jäänne. Sitä ennen ja sen jälkeen työnteko on ollut tapa hankkia elantonsa. Suurin osa nuorista ei saa toimeentulotukea, joten heille se 10 e/h on ihan oikeaa ja todellista palkkaa, sallitaan se heille ja iloitaan siitä, että nuoret oppivat työn ja toimeentulon yhteyden.

Vierailija
18/36 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista muista leikkauksista olen hallituksen kannalla, mutta tuossa ei ole järjen häiventäkään.  Itse olen jo onnellisesti eläkkeellä, mutta tiedän että kaupatkaan eivät anna täysiä tunteja.  Säästä siinä sitten asuntoon tai muuhun kun työ menee vellin kanssa vastakkain.

Vierailija
19/36 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrro että olet persu ilman että kerrot olevasi persu.

Vierailija
20/36 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota joku keikka tai osa-aikatyö vastaan ja kokeile elää vain siitä saatavalla palkalla ilman tukia. Tule sitten kertomaan miten meni.

Joo. Siivoojan kymppi euroo tunti, joku 5-30 tuntia viikossa vaihtelevasti ja sitten oma auto pitää tietysti olla että pääsee ympäri kyliä olevien kohteiden välillä ajelemaan 😂😂😂 palkka nousee toki 11 euroon kun on päässyt kahden kuukauden perehdytysjakson läpi ja saattaa saada muutaman kymmenen sentin bonukset, jos hienostorouvan kahvinkeitin on kiiltänyt tarpeeksi hohdokkaasti.