Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnantajat ei vissiin ole kuulleet uudesta kannustinloukusta

Vierailija
31.05.2024 |

"Nurmikonleikkaajia 10e/tunti ja maalareita sun muita osa-aikaiseksi."

Jos ei joku vielä tajua niin Orpo-Purran hallitus poisti huhtikuusta alkaen suojaosan, jolloin jokainen tienattu 10e vähentää tukia 5e.

Eli menet kolmeksi tunniksi nurmikkoa leikkaamaan, 30e - verot ym = 25e - 15e lähtee tuista = hyöty 10e  -mahdolliset eväät ja matkakulut..

(Jos on toimeentulotuella niin tienattu 10e vähentää tukia 10e. Suojaosa auttoi siihen ettei kukaan joutunut murehtimaan toimeentulotuen menettämistä eikä työmatkakuluja)

Ja pian päivitellään taas miksei nuoria kiinnosta työnteko😂

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi saada tukia, jos tekee töitä? Sen pitäisi olla lähtökohta, että itse elättää itsensä. 

Tottakai, mutta jos ei kokoaikatöitä ole niin kumpi on kaikkien kannalta parempi, osa-aikatyö vai täystyöttömyys?

Nuoret ei pääse kiinni työelämään ja työnantajat ei saa työvoimaa jos ei sitoudu tarjoamaan 40t/vk. Mahtavaa.🙄

Osa-aikatöitä voi tehdä niinkin, ettei silloin nosta tukia. Osallistuu siis itse itsensä elättämiseen. 

Miten Kelalle ilmoitetaan ettei halua tukia 3 tunnin ajalta?

Vierailija
22/36 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatti hitsarille 12eh tuon on pakko olla vitsi tosin huono sellainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi helvetti että ihan eväät on ongelma. Oletko syömättä, jos makaat kotona koko päivän? Sama ape menee mulla ainakin naamariin, olen sitten vapaalla tai töissä, eikä se työpäivänä nautittu makaronilaatikko kallistu 100% sen takia, että se on TYÖEVÄS.

Vierailija
24/36 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaa käytännössä sitä, että nurmikonleikkuun tuntihinta tuplaantui. Ennen sai 10€/h nykyään maksaa 20€/h.

Vierailija
25/36 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista muista leikkauksista olen hallituksen kannalla, mutta tuossa ei ole järjen häiventäkään.  Itse olen jo onnellisesti eläkkeellä, mutta tiedän että kaupatkaan eivät anna täysiä tunteja.  Säästä siinä sitten asuntoon tai muuhun kun työ menee vellin kanssa vastakkain.

Suojaosa oli käytössä peräti 10 vuotta! Miten vuonna 2013 pärjättiin, kun tulot pienensi toimeentulotukea?

Vierailija
26/36 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi saada tukia, jos tekee töitä? Sen pitäisi olla lähtökohta, että itse elättää itsensä. 

Tottakai, mutta jos ei kokoaikatöitä ole niin kumpi on kaikkien kannalta parempi, osa-aikatyö vai täystyöttömyys?

Nuoret ei pääse kiinni työelämään ja työnantajat ei saa työvoimaa jos ei sitoudu tarjoamaan 40t/vk. Mahtavaa.🙄

Osa-aikatöitä voi tehdä niinkin, ettei silloin nosta tukia. Osallistuu siis itse itsensä elättämiseen. 

Sinä vatipäinen idioottivajakki et näytä olevan oikein perillä todellisuudesta. Sillä osa-aikatyöllä kun ei yleensä oikein elä ilman niitä tukia. Raha ei riitä sekä kattoon pään päällä että ruokaan.

Vierailija
27/36 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikista muista leikkauksista olen hallituksen kannalla, mutta tuossa ei ole järjen häiventäkään.  Itse olen jo onnellisesti eläkkeellä, mutta tiedän että kaupatkaan eivät anna täysiä tunteja.  Säästä siinä sitten asuntoon tai muuhun kun työ menee vellin kanssa vastakkain.

Suojaosa oli käytössä peräti 10 vuotta! Miten vuonna 2013 pärjättiin, kun tulot pienensi toimeentulotukea?

Huonosti. Ennen pärjättiin huonosti, hyvä vatipäinen idioottivajakki. Ne suoja-osat tuotiin järjestelmään juuri siksi, että se kannustaisi ottamaan osa-aikaistakin työtä vastaan. 

Ja aloituksen kuvaus on muuten ihan liian ruusuinen kuvaus todellisuudesta. Osa-aikatyöstä ei tosiasiassa todellakaan jää jokaisesta tienatusta kympistä vitosta vaan siitä jää vähemmän. Se kymppi vähentää bruttona tukia sen vitosen verran ja siitä samasta kympistä otetaan sairasvakuutusmaksut ja eläkemaksut ja työttömyysvakuutusmaksut vaikkei varsinaista veroa menisikään, jos tulot pienet. Siitä kympistä jää ehkä 3-4 euroa käteen. Ja siis tietysti tuostakaan ei ole laskettu matkakustannuksia töihin tai muita työnteon kuluja. 

Vierailija
28/36 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoja-osan tarkoitus oli nimenomaan purkaa silppu työn kannustin loukkuja mutta perskokkareet tyri tämänkin.

Vierailija
29/36 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustulo kehiin niin loppuisi tää hölmöily!

Vierailija
30/36 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suojaosa oli käytössä noin 10 vuotta, ei se ole mikään esihistoriallinen jäänne. Sitä ennen ja sen jälkeen työnteko on ollut tapa hankkia elantonsa. Suurin osa nuorista ei saa toimeentulotukea, joten heille se 10 e/h on ihan oikeaa ja todellista palkkaa, sallitaan se heille ja iloitaan siitä, että nuoret oppivat työn ja toimeentulon yhteyden.

Anteeksi vaan, mutta miksi nuoret eivät saisi toimeentulotukea, jos siis yli 18-vuotiaita?

Jos aikuisen ihmisen katsotaan tarvitsevan elämiseen n. 500€ vuokranmaksun jälkeen, miksi nuori lähes aikuinen  selviäisi satasen palkalla? 

No opiskelijat eivät tietenkään saa tt-tukea, mutta heilläkin mahdollisuus kompensoida tuloja opintorahalla ja opintolainalla, jos ei opintojen lomassa niska limassa jaksa käydä töissä. Ja onhan opinnoissa aina palkintona se tutkinto ja mitä pidemmät opinnot köyhänä, sitä parempi tutkinto.

Työn ja toimeentulon yhtälö on se, että vaikka olisit osa-aikatyössä, saat ainakin himpun verran enemmän käteen, kun työttömänä. Statuksella opiskelija taas eri, mutta ei silloinkaan mikään fakiiri voi olla, vaikka kuinka haluaisi matalat elinkustannukset ilman lainaa.

Vierailija
31/36 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustulo kehiin niin loppuisi tää hölmöily!

Suomalainen perustulo olisi tyyliin 500 euroa. Se saattaa riittää vuokraan mutta ei ruokaan JA vuokraan. 

Vierailija
32/36 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko yhtään seurannut viimeaikaisia työttömyyslukuja ja työmarkkinoiden kehitystä? Eikä meidän yhteiskunta pyörisi edes niin, että kaikki on kokoaikatöissä, vaan jonkun on ne osa-aikahommat, sijaisuudet ja vastaavat myös tehtävä. Eikä kaikki edes pysty kokoaikatöihin tai elämäntilanne voi olla sellainen (esim. omaishoitaja), että osa-aikatyö on ainoa mahdollisuus. Kaikki yritykset eivät edes voi palkata kokoaikaisia. Eikö se ole parempi, että tekee edes jotain? Minäkin jäin huhtikuussa kotiin, kun ei enää kannattanut ja minulla on semmosia haasteita, että olen valinnut tehdä joustavammin töitä. Nykytyöelämään ei sovi malli, että joko ollaan vain kokoaikatöissä tai kokonaan kotona. Nykyään on myös niin paljon mielenterveyshaasteita, että monelle osa-aikatyö on ainoa vaihtoehto. Sekö on sitten hyvä, että kaikki kokoaikatyöhön kykenemättömät makaa vaan kotona tai tekee orjatyötä 9 euroa päivä? 

Vierailija
33/36 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoituksena on ajaa ihmiset toimeentulotuelle, jota sitten aletaan nimittää yleistueksi, joka on vastikkeellinen. Eli noita kympin töitä tehdään sitten ilmaiseksi.

Vierailija
34/36 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaan kun niillä ei elä. 

Vierailija
35/36 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoituksena on ajaa ihmiset toimeentulotuelle, jota sitten aletaan nimittää yleistueksi, joka on vastikkeellinen. Eli noita kympin töitä tehdään sitten ilmaiseksi.

Minä teen mieluummin rikoksia kuin orjatöitä. 

Vierailija
36/36 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun kaltaiset ihmiset on kyllä ihmeellisiä ajatustensa kanssa. Taitaa oma palkka olla normaali tai sen yli. Mikään muu ei selitä tuota järjenjuoksua. Sivu