Onko totta, että 60-vuotiaana ihminen ei enää liho...
koska aineenvaihdunta vaikuttaa elimistöön siten, ettei se pysty hyväksi käyttämään syötyä energiaa?
Esim. 60-vuotiaiden keskipaino on huomattavasti matalampi kuin esim. 40-vuotiailla, jolloin ihminen puolestaan painaa eniten, vaihdevuosien kynnyksellä.
Kokemuksia ottaisin vastaan, jos täällä on yli 60-vuotiaita.
Kommentit (35)
Äitini sairastui dementiaan muutamaa vuotta ennen 70v. Ensin lihoi kun syömistä ei kontrolloinut mikään, sitten laihtui kun ei enää maistunut tai osannut huolehtia itsestään, ei edes syödä eteen kannettua ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihominen on helppoa joka iässä. Laihduttaminen on vaikeampaa vanhana.
Höpö höpö ja höpöpöpöpöpp!
Ei ole höpöhöpöä.
minä olen koko elämäni ajan laihduttanut pari kiloa muutamien vuosien väliajoin. Alle 40 v laihduttaminen oli helppoa kuin heinänteko. Sitä vain laski kaloreita.
nyt olen viimeisen viiden vuoden ajan kolme kertaa yrittänyt laihduttaa 5 kiloa. En saa kuin kilon pois. Joka kerta muutan jotain kaloreiden laskemisen lisäksi, eli lisään jotain liikuntaa, vähennän entisestään kaloreita, tms. Ei lähde ei. Enkä keksi siihen mitään muuta selitystä kuin ikä ja parin vuoden takaiset vaihdevuodet.
Tai sitten yrität laihduttaa vain kaloreita kyttäämällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin lihaksien ylläpito muuttuu vaikeammaksi iän myötä. Mutta tunnen kyllä ihmisiä, jotka ovat olleet 60-vuotiaana selvästi lihavampia kuin 40-vuotiaana, esimerkiksi jos jokin vaiva on pakottanut luopumaan liikkuvasta elämäntavasta.
Ei liikkumattomuus lihota, vaan syöty ruoka.
Mutta moni aiemmin liikkunut lihoo, kun liikunta loppuu.
No tietenkin lihoo, jos syö samoin kuin silloin kun liikkui. Liikkuvan ja liikkumattoman ruoka on erilaista. Joten turha liikkumattomuutta on syyttää lihomisesta.
Eihän tässä nyt syytetä liikkumattomuutta lihomisesta vaan keskustellaan siitä, että lakkaako lihominen jossakin iässä. Ei lakkaa, varsinkaan jos liikkuminen lakkaa.
Olemme mieheni kanssa molemmat 60-vuotiaita. Aivan samalla tavoin lihottaisiin tämän ikäisenä kuin aiempinakin vuosikymmeninä. Eli kyllä pitää katsoa mitä suuhunsa laittaa, jos aikoo pysyä samassa vaatekoossa kuin aiemmin.
Miehelläni on juuri menossa parin kilon pudotusprojekti, koska huomasi viime kesän vaatteiden kinnaavan vyötäröltä. Käytännössä pudottaa kilot niin, että jättää kaikki herkut väliin, eikä nauti mitään kaloripitoisia juomia. Syömme harvoin punaista lihaa ja suosimme kasvis-, kala- ja kanavoittoista ruokavaliota.
Sen tässä iässä huomaa, että kroppa palautuu hitaammin kuin esim. 40-vuotiaana ja liikkua pitäisi joka päivä. Tänään aion pyöräillä uimaan.
Viime vuonna lihoin kolme kiloa vaikka en omasta mielestäni ole sen enempää syönyt tai epäterveellisemmin. Liikunta on lonkkavian takia muuttunut lähes pelkästään kuntosalilla käyntiin.
t. nainen 69v.
Anoppi on 80 vuotias ja painaa ainakin 140kg. hyvin pärjää ja on aktiivinen. Hyvin syöneenä jaksaa paremmin ja pysyy ulkoisestikin hyvänä. Itsensä nälkäkuurilla riuduttaneet näyttävät jo 30 vanhuksilta.
Jos ruokahalu on heikentynyt jostain syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole höpöhöpöä.
minä olen koko elämäni ajan laihduttanut pari kiloa muutamien vuosien väliajoin. Alle 40 v laihduttaminen oli helppoa kuin heinänteko. Sitä vain laski kaloreita.
nyt olen viimeisen viiden vuoden ajan kolme kertaa yrittänyt laihduttaa 5 kiloa. En saa kuin kilon pois. Joka kerta muutan jotain kaloreiden laskemisen lisäksi, eli lisään jotain liikuntaa, vähennän entisestään kaloreita, tms. Ei lähde ei. Enkä keksi siihen mitään muuta selitystä kuin ikä ja parin vuoden takaiset vaihdevuodet.Tai sitten yrität laihduttaa vain kaloreita kyttäämällä.
Miten hänen laihdutustapansa tähän keskusteluun kuuluu? Aloittaja kysyi kysymyksen, ja vastaus on ei.
Vierailija kirjoitti:
Ei ap kysy, voiko 60 v olla lihava, vaan lihooko vielä 60-vuotiaana. Kaksi eri asiaa.
Minun tuntemani lihavat vanhat ovat olleet lihavia jo viisikymppisinä.
Ja minun mummoni lihoi vasta yli 90 vuotiaana. Hän on ikänsä ollut aktiivinen ja harrastanut liikuntaa, mutta muistisairaana ei uskaltanut enää liikkua. Unohtaa myös usein syödä, joten keho on mennyt monella tavalla sekaisin, kun ruokailu ei ole enää säännöllistä.
Me nykyiset 60v:t olemme keskimäärin hoikempia koska olemme olleet hoikkia-normaalipainoisia lähes 60v.
Nyt on paljon vaikeampi pitää kiloja kurissa eikä oikein voi syödä mitään lihomatta, itselläkin 7kg ylimääräistä.
Sensijaan nuoremmat ovat jo valmiiksi ylipainoisia eivätkä todellakaan laihdu vanhana!
Aineenvaihdunta hidastuu ikääntyessä on totta, mutta aineenvaihdunnan hidastumista voi ikääntyessä ehkäistä huomattavastikin ruokavaliolla ja liikunnalla. Kun ikää tulee kannattaa katsoa entistä tarkemmin mitä sinne suuhunsa tunkee ja kannattaa myös aloittaa jonkun liikunnan harrrastus jos liikuntaa ennen ei ole harrastanut, liikunta voi olla myös hyötyliikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole höpöhöpöä.
nyt olen viimeisen viiden vuoden ajan kolme kertaa yrittänyt laihduttaa 5 kiloa. En saa kuin kilon pois. Joka kerta muutan jotain kaloreiden laskemisen lisäksi, eli lisään jotain liikuntaa, vähennän entisestään kaloreita, tms. Ei lähde ei. Enkä keksi siihen mitään muuta selitystä kuin ikä ja parin vuoden takaiset vaihdevuodet.Tai sitten yrität laihduttaa vain kaloreita kyttäämällä.
Luitko viestiäni? Kirjoitin, kuinka olen joka kerta tehnyt jotain muuta, kun kaloreiden laskeminen ei auttanut.
Kyllä noin kilo on tullut lisää vuodessa edelleenkin. Olen 63 v, painan 90 kg ( pituus 173 cm). Kaksikymppisenä painoin 50 kg.
Kaikki yli 60-vuotiaat eivät ole vanhuksia. Me olemme vielä työelämässä.