Lapsen sukunimi vaihtoon, onnistuuko ilman isän lupaa?
Ero tulossa ja teini totesi että haluaa saman sukunimen kuin minulla. Vaihdan itselleni tyttönimen kunhan ero on astunut voimaan. Onkohan helppo juttu vaiko kuinka hankalaa? Teini asuu pääsääntöisesti minulla jos sillä nyt on mitään merkitystä?
Kommentit (28)
Mikäs tämä maailma on jossa 15 vuotiaana voi päättää omista asioistansa mutta tuntuu kuitenkin että huoltajaa tarvitaan edelleenkin 18 vuotiaaksi asti? Miksi heiltä edes kysellään mitään kun kaikki on vain näennäistä valheellista huomioimista? Lopettakaa tämä teinien arvostaminen näin haitallisella tavalla ja nähkää mitä kaikkea pahaa se on jo saanut aikaan. Lapsia ei tulisi käyttää tälläkään tavalla sitten myöskään oman edun tavoittelussa hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos huoltaja hakee 1017-vuotiaalle lapselleen nimenmuutosta, tarvitsemme kaikilta huoltajilta ja lapselta suostumuksen asiaan.
Jos huoltaja hakee alle 10-vuotiaalle lapselleen nimenmuutosta, tarvitsemme kaikilta huoltajilta suostumuksen asiaan mutta emme pyydä suostumusta lapselta.
Jos 1517-vuotias hakee nimenmuutosta itse, kuulemme hänen kaikkia huoltajiaan asiassa.
Helvetin vanhoja lapsia.
Vanhemmista puhumattakaan...
Onko teillä molemmilla, sinulla ja tyttärelläsi jotenkin huonot välit isän kanssa? Ihmettelen vain sitä, että miksi asia pitää välttämättä tehdä jotenkin isän selän takana.
Minulla ja tyttärelläni on sama sukunimi. Jos tyttäreni itse toivoisi äitinsä sukunimeä, niin en minä nyt poikkiteloin asettuisi. Hänen nimestään ja elämästään on kuitenkin kyse.
Voi hakea väestörekisteristä. Perusteena tuo teinin oma toive.
Vierailija kirjoitti:
Yksi nainen vaihtoi sukunimensä mummun sukunimeen.
😂
Mitä nauramista siinä on. Voit itsekin valita itsellesi uuden nimen viisi sukupolvea taaksepäin keneltä vain esi-isältäsi tai -äidltäsi suoraan alenevassa polvessa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, on outoa, että tällaista keskustelupalstalta kysellään eikä luotettavatla lähteeltä. Kai se sitten on liian vaikeaa kirjoittaa Googleen sukunimen vaihtaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, on outoa, että tällaista keskustelupalstalta kysellään eikä luotettavatla lähteeltä. Kai se sitten on liian vaikeaa kirjoittaa Googleen sukunimen vaihtaminen.
Yllättävän moni täällä kirjoitteleva ei osaa käyttää googlea, vaan kysyy täältä asian, jonka saa selville sekunneissa googlaamalla.
Ei onnistu ilman isän suostumusta. Vaihda oma nimesi ja joa ette pääse yhteistyössä sopimukseen lapsen asioista niin hän voi vaihtaa sukunimensä itsenäisesti kun täyttää 18-vuotta.